Selepas Dua Dekad, Jenama Nakada 'Ikat' Aznil Nawawi Jadi Duta

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Selepas Dua Dekad, Jenama Nakada 'Ikat' Aznil Nawawi Jadi Duta

Beroperasi sejak lebih dua dekad, syarikat Nakada Group (M) sebenarnya dimiliki dan diusahakan dua adik beradik dari Malaysia, Datuk Yap Kok Heng dan Datuk Kok Siang. Biarpun kedengaran seperti nama dari Jepun, hakikatnya jenama itu diangkat dari sekecil kecil usaha di pasar basah hinggalah menempa nama di dalam dan luar negara menerusi pasaran dalam talian.

Berasal dari sebuah syarikat berstatus 'enterprise' di bawah nama Tango Enterprise sejak 1999 dan kemudian ke Sdn Bhd pada Ogos 2007, jenama ini bergerak atas hasrat menjadikan kehidupan masyarakat lebih praktikal dan mementingkan aspek kesihatan. Di bawah syarikat itu bernaung tiga jenama utama, Nakada, Primada dan Cuoco.

"Memang ada yang beranggapan nama syarikat itu berasal dari negara matahari terbit. Tapi tidak kerana ia buatan Malaysia. Nama itu sebenarnya diambil daripada seorang pemain bola sepak berpengaruh dari Jepun yang berjaya menembus bukan saja pasaran Asia tetapi maju hingga ke Eropah.

"Begitu juga impian saya dan adik untuk membawa jenama ini melangkaui semua pasaran di dunia dengan menjual peralatan elektrik untuk rumah buatan tempatan dan mengimport dari luar negara yang terbaru serta canggih" kata Yap Kong Heng selaku Ketua Pegawai Eksekutif syarikat itu.

Malah produk ini juga menembusi pasaran luar negara termasuk di Hong Kong hingga menjadikan Kiki Sheung yang juga  artis terkenal dari sana sebagai duta sejak lebih sedekad lalu. Malah sejak Mei tahun lalu, pengacara popular tanah air, Datuk Aznil Nawawi atau lebih mesra dipanggil Pak Nil pula dilamar sebagai duta sama di Malaysia untuk tempoh dua tahun.

Selepas Dua Dekad, Jenama Nakada 'Ikat' Aznil Nawawi Jadi Duta

Pada 20 Januari (hari ini), satu majlis menandatangani kontrak sekali gus mengumumkan Pak Nil sebagai duta turut diadakan ibu pejabat syarikat terbabit di Lot 976/977, Jalan Jambu Gajus, Jinjang Selatan, KL.

"Kami mempunyai sebab konkrit memilihnya sebagai duta. Beliau mempunyai imej yang sihat, ceria, peramah, suka memasak, menjaga kesihatan dan tubuh badan. 

"Lalu minat dan dedikasinya itu bertepatan dengan produk yang syarikat kami pasarkan. Dia masih kekal relevan memikat hati ramai orang dalam bidang tugas dilakukan. Hatinya juga sangat murni kerana sentiasa mahu membantu mereka yang memerlukan.

"Lihat saja ketika era pandemik COVID-19 sejak dua tahun lalu dan musibah banjir, beliau antara yang tak betah duduk diam. Sebaliknya mahu membantu dengan menggunakan populariti dan kelebihan yang ada," katanya.

Hari ini, syarikat itu terus matang selepas melakukan penambah baikan dan pembangunan berterusan.  Tambah Pengarah Urusannya; Yap Kok Siang, ia termasuk pengalaman ditimba menerusi pameran antarabangsa disertai di China, Singapura, Taiwan, Hong Kong dan sebagainya.

Datuk Yap Kok Heng /  Ketua Pegawai  eksekutif (kiri) dan Datuk Yap Kok Siang / Pengarah Urusan

"Menerusi penyelidikan dan pembangunan tanpa jemu, kami juga mahu menyediakan pengguna dengan produk berkualiti. Semua itu dilakukan bagi memastikan proses penawaran dapat menampung permintaan yang ada. Ia sekali gus memastikan setiap produk dapat dipasarkan dengan harga berpatutan.

"Kami juga berteraskan polisi kejujuran, penyayang dan profesional dalam nilai teras perniagaan. Kami bersemangat mempersembahkan produk berkualiti tinggi kerana sentiasa percaya setiap daripada kita berhak menikmati kesihatan yang baik.

"Kami mengutamakan tiga prinsip penting iaitu kualiti jenama, perkhidmatan selepas jualan dan operasi penjagaan kesihatan produk dipasarkan. Kami tak ketinggalan disokong pasukan kerja dinamik termasuk di platform media sosial dan teknologi maklumat seperti Facebook, Instagram, Lazada, Shopee dan laman www.primada.com.my," kata Yap Kok Siang.

Dalam pada itu, Yap Kok Siang akur era pandemik turut memberikan cabaran tersendiri kepada syarikat untuk terus bernyawa.

"Cabaran paling hebat kami lalui bukan pada tahun pertama pandemik (2020). Sebaliknya cabaran sebenar datang melanda awal tahun lalu  di mana ramai yang menganggur, kos penghantaran naik dengan mendadak dan kenaikan kos bahan mentah.

"Pelbagai bidang ekonomi dalam negara terjejas. Syarikat kami tidak terkecuali. Namun kami tidak mahu mengalah, bahka bertekad akan terus membawa masuk lebih banyak barangan elektrik yang berteknologi dan bermutu tinggi ke dalam negara.

Selepas Dua Dekad, Jenama Nakada 'Ikat' Aznil Nawawi Jadi Duta


"Ia diiringi dengan harapan supaya dapat memberi sedikit sebanyak sumbangan kepada perkembangan ekonomi Malaysia pada masa depan," katanya.

Sementara itu, Aznil yang juga bapa tunggal kepada tiga anaknya,  Fildza Haifa 32, Fariq Haizen, 27 dan Firdaus Hariz, 13, berkata kehadiran jenama itu memudahkan rutin hidupnya. Figura kelahiran Kampung Datuk Keramat KL yang diiktiraf oleh Malaysia Book of Records (Kategori Pengacara Paling Lama Berkhidmat) itu sendiri juga mengakui skil memasak terus diasah saban hari.

"Apabila jadi bapa tunggal kenalah belajar memasak. Dulu masa zaman bujang, skil itu mungkin terbatas. Tapi sekarang kalau diminta masak menu itu, ini... mungkin saya boleh siapkan.

Selepas Dua Dekad, Jenama Nakada 'Ikat' Aznil Nawawi Jadi Duta

"Tambah pula, memasak sekarang tak perlu skil. Konsep letak bahan dan campur diperlukan dalam mesin, siap dan boleh dimakan.

"Sejak Mei tahun lalu saya dilantik jadi duta jenama kelengkapan dapur dan barang elektrik jenama Nakada, lagi tambah senang kerja dan hidup ini,"  katanya.

Bagi selebriti yang aktif dengan kerja kebajikan itu, pembabitannya sebagai duta bukan sekadar melobi dan meningkatkan kesedaran ramai terhadap jenama itu.


"Bahkan saya juga akur pandemik COVID-19 yang melanda dunia sejak dua tahun lalu memberi kesan kepada ramai orang. Ia termasuk dalam aspek perbelanjaan ekonomi.

"Justeru, saya berbincang dengan pihak mereka untuk mengadakan sesi belian harga istimewa. Permintaan itu diperkenankan dan sekali gus membolehkan orang ramai memiliki barangan jenama itu dengan harga runtuh.

Selepas Dua Dekad, Jenama Nakada 'Ikat' Aznil Nawawi Jadi Duta

"Setiap minggu atas kapasiti sebagai duta, saya akan buat satu jam sesi siaran langsung di media sosial termasuk Facebook, Instagram dan TikTok. Dalam tempoh itu belian harga duta  membolehkan pengikut media sosial membeli barangan jenama itu dengan potongan diskaun hingga 70 peratus," katanya.

Jika di Malaysia, Pak Nil menjadi pilihan. Namun di pasaran Hong Kong, posisi duta sama diambil selebriti Kiki Sheung sejak lebih 10 tahun lalu.

"Kebetulan ketika saya mencari butiran mengenai dirinya (Kiki), kami sebaya berusia 59 tahun.

"Ternyata jenama ini lebih memilih artis senior berbanding budak baru nak 'up' (BBNU).  Pengalaman itu lebih mahal nilainya. Saya juga anggap ini rezeki di era pandemik," katanya.

SEKIAN

0 Comments

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment (0)

Previous Post Next Post