Sinopsis Penuh Siri Loki (Musim 2)

Assalamualaikum dan salam sejahtera


Loki (Musim 2) meruapakan sebuah siri televisyen berdasarkan Komik marvel dengan dengan karakter dengan nama yang sama. Siri ini merupakan sebahagian daripada Marvel Cinematic Universe (MCU) dan musim ini menyaksikan kisah kesinambungan daripada musim pertama di mana Loki bekerjasama bersama Mobius M. Mobius, Hunter B-15 dan ahli TVA yang lain untuk menyelongkar multiverse dan juga mencari dimana keberadaan Sylvie, Ravonna Renslayer dan Miss Minutes.

Antara pelakon yang membintangi siri ini adalah Tom Hiddleston, Sophia Di Martino, Wunmi Mosaku, Eugene Cordero, Neil Ellice, Gugu Mbatha-Raw, Tara Strong, Jonathan Majors, Rafael Casal, Kate Dickie, Liz Carr dan Ke Huy Quan. Musim ke dua sebanyak enam episod ini ditayangkan bermual 5 Oktober 2023 sehingga 9 November 2021 dan merupakan sebahagian daripada Fasa 5 MCU



{tocify} $title={ISI KANDUNGAN}

SINOPSIS LOKI (MUSIM 2)

EPISOD #1 OUROBOROS


Pada masa lalu, Penguasa Varians Masa (TVA) cuba menangkap Loki semasa dia secara tidak terkawal melencong merentas masa di ibu pejabat mereka. Pada masa ini, Loki bersatu semula dengan Mobius M. Mobius dan memberi amaran kepadanya tentang ancaman yang ditimbulkan oleh pelbagai variasi He Who Remains, pencipta TVA.

Pada masa yang sama, TVA General Dox mempunyai beberapa pemburu TVA yang mempersenjatai diri mereka, kononnya untuk mencari Sylvie, yang menyebabkan Garis Masa Suci bercabang selepas membunuh Dia Yang Tetap. Loki dan Mobius bertemu dengan juruteknik TVA Ouroboros "O.B.", yang menyimpulkan bahawa Loki "masa tergelincir", fenomena yang mungkin disebabkan oleh garis masa yang bercabang yang membebankan Temporal Loom. 

Untuk menyelamatkan Loki, O.B. mengarahkan Mobius untuk mendekati Temporal Loom dengan peranti Pengekstrak Aura Temporal untuk mengekstrak Loki daripada aliran masa semasa Loki mencantas dirinya. Masa Loki meluncur ke masa depan, di mana TVA sedang dipindahkan apabila Loom menjadi kritikal, dia bertemu Sylvie sebelum dia dipangkas oleh seseorang pada saat-saat akhir. Pada masa ini, Mobius berjaya menarik Loki dari aliran masa, dan mereka mula mencari Sylvie. Dalam adegan pertengahan kredit, Sylvie memasuki garis masa bercabang di Broxton, Oklahoma, 1982 dan melawat restoran McDonald's.

Sinopsis Penuh Siri Loki (Musim 2)

EPISOD #2 BREAKING BRAD

Sinopsis Penuh Siri Loki (Musim 2)

Loki, Mobius, dan Hunter B-15 mencari dan menangkap Hunter X-5 di London, 1977 di Garis Masa Suci, tempat dia tinggal sebagai pelakon filem Brad Wolfe. Di bawah soal siasat, dia mengaku telah meninggalkan misi Dox dan mendedahkan lokasi Sylvie. Kumpulan itu pergi ke Oklahoma dan mendapati dia bekerja di McDonald's. 

Sinopsis Penuh Siri Loki (Musim 2)

Loki cuba mengingatkannya tentang pertemuan terakhir mereka pada masa depan TVA, tetapi dia enggan melibatkan dirinya dengan organisasi itu. Sementara itu, O.B. cuba membaiki Loom untuk menampung garis masa yang bercabang dengan selamat, tetapi mendapati dia tidak boleh mengaksesnya tanpa bantuan daripada Miss Minutes atau aura He Who Remains yang hilang. Selepas Wolfe mengisytiharkan kumpulan itu berada dalam bahaya maut, Sylvie memikatnya, memaksanya mendedahkan rancangan Dox untuk memusnahkan garis masa yang bercabang secara serentak.

Selepas mengembalikan Wolfe kepada tahanan, Loki, Mobius dan Sylvie menangkap Dox, tetapi dia telah berjaya dan kebanyakan sekutunya telah melarikan diri. Semasa penyambut tetamu TVA, Casey menjejaki TemPad penyangak Ravonna Renslayer pada salah satu garis masa cawangan yang tinggal, Sylvie, yang enggan terlibat lebih jauh, kembali ke McDonald's dengan TemPad He Who Remains dalam simpanannya.

Sinopsis Penuh Siri Loki (Musim 2)


EPISOD #3 1893

Sinopsis Penuh Siri Loki (Musim 2)

Miss Minutes dan Renslayer pergi ke Chicago, 1868 untuk menurunkan Buku Panduan TVA secara rahsia kepada Victor Timely muda, varian He Who Remains, yang memaklumkan Miss Minutes tentang rancangan ini sebelum kematiannya. Mereka kemudian pergi ke 1893 di Pameran Dunia Chicago pada garis masa bercabang ini, di mana Loki dan Mobius tiba menjejaki TemPad Renslayer. Di sana, mereka melihat Timely mempersembahkan prototaip Temporal Loomnya.

Sinopsis Penuh Siri Loki (Musim 2)

Timely kemudian mempunyai empat kumpulan mengejarnya: Loki dan Mobius, yang ingin menggunakan auranya untuk membaiki Loom; Renslayer dan Miss Minutes, yang mahu dia mengambil tempat variannya dengan mereka di sisinya; Sylvie, yang mahu membunuhnya untuk menghalang kenaikannya kepada kuasa; dan baron perompak dan sekutunya ingin membalas dendam terhadap penipuan ciptaan palsu Timely. 

Di makmal Wisconsin Timely, dia mematikan Miss Minutes selepas dia menyatakan cinta romantis untuknya. Renslayer, Loki, Mobius dan Sylvie tiba, dengan Sylvie mendapat kawalan. Sylvie membenarkan Loki membawa Timely kembali ke TVA, kemudian menghantar Renslayer ke Citadel pada Akhir Masa dengan Miss Minutes dibawa bersama. Mereka melihat mayat He Who Remains apabila Miss Minutes mendedahkan bahawa dia mengetahui rahsia tentang Renslayer.


EPISOD #4 HEART OF THE TVA


Miss Minutes mendedahkan bahawa pada masa lalu, Renslayer memerintahkan tentera He Who Remains; dia mencadangkan Renslayer mengetuai TVA bersamanya, kemudian meminta Miss Minutes memadamkan kenangan Renslayer dan pekerja TVA yang lain. 

Apabila Temporal Loom mencapai kegagalan besar, Loki dan sekutunya cuba menggunakan Timely dan Pengganda Throughput Ouroboros untuk memperbaikinya. Ia mendedahkan bahawa sumber pengetahuan Ouroboros adalah Timely sendiri, mencipta paradoks ontologikal. Renslayer dan Miss Minutes cuba untuk mengambil alih TVA, mendekati Wolfe yang ditahan, Dox dan penyokong setianya untuk mendapatkan bantuan. Hanya Wolfe bersetuju; Dox dan penyokong setianya memilih untuk dihancurkan hingga mati oleh Miss Minutes. 

Wolfe memangkas Hunter D-90 dan menculik Timely. Semasa melakukan penyelamatan, Sylvie dan Loki bertemu dengan dirinya yang tergelincir masa lalu; Loki memangkas dirinya yang lalu.[a] Ouroboros menyahaktifkan Miss Minutes dan peranti penindas sihir TVA. Ini membolehkan Sylvie memikat Wolfe, mengawalnya untuk memangkas Renslayer. Tepat pada masanya diselamatkan dan dapat memulihkan akses kepada Temporal Loom, tetapi peningkatan sinaran temporal Loom membuatnya spageti sebelum dia boleh melancarkan Throughput Multiplier. Temporal Loom meletup, dengan gelombang letupan merebak ke arah Loki, Mobius, Sylvie, B-15, Casey, dan Ouroboros dalam TVA.


EPISOD #5


Loki terselamat daripada letupan itu, tetapi yang lain telah lenyap dan ibu pejabat TVA menjadi spageti. Loki melarikan diri ketika dia mula merosot lagi, membawanya ke garis masa bercabang di mana rakannya Mobius, Hunter B-15, Casey dan O.B. telah ditetapkan semula kepada kehidupan asal mereka masing-masing sebagai Don, Dr. Verity Willis, Frank Morris dan Dr. A.D. Doug. Mahu menyelinap masa sebelum letupan, Loki meminta bantuan Doug. Dengan Loki tidak dapat mengawal masanya yang tergelincir, Doug mencadangkan Loki mengumpulkan semua orang yang hadir pada letupan itu supaya aura temporal kolektif mereka boleh menghantar mereka kembali ke masa dan tempat yang betul. Doug membina TemPad menggunakan Buku Panduan TVA yang Loki simpan. 

Loki berjaya mengumpulkan orang lain ke bengkel Doug kecuali Sylvie, yang telah mengekalkan ingatannya. Enggan membantu, Sylvie meminta Loki mengakui motivasinya yang sebenar: dia mahu rakannya kembali dan takut bersendirian. Apabila segala-galanya dalam garis masa Sylvie menjadi spageti, dia pergi untuk membantu Loki. Walau bagaimanapun, bengkel Doug juga membuat spageti, begitu juga dengan Frank, Doug, Don, Willis dan Sylvie. Loki akhirnya mengawal masanya yang tergelincir dengan memberi tumpuan kepada seseorang. Mengisytiharkan bahawa dia boleh "menulis semula cerita", masa Loki tergelincir sebelum letupan dengan memberi tumpuan kepada O.B.

EPISOD #6


Masa Loki meluncur ke saat sebelum letupan Temporal Loom. Walaupun dia cuba, Loom sentiasa gagal untuk menampung dahan yang tidak terhingga. Loki tergelincir ke saat sebelum Sylvie membunuh He Who Remains,yang memberitahu Loki bahawa Loom adalah selamat gagal; melebihkan ia melindungi Garis Masa Suci dengan memadamkan cawangan bersama TVA.

He Who Remains mencadangkan Loki membunuh Sylvie untuk menyelamatkan Loom, yang Loki tolak. Selepas berunding dengan Mobius dan Sylvie pada masa yang berbeza,Loki mengambil alih Timely dalam mendekati Loom. Loki memusnahkan Loom, secara ajaib meremajakan garis masa yang hampir mati dan menyusunnya semula menjadi struktur seperti pokok,memberi komitmen untuk mengawasi dahan sahaja pada Akhir Zaman. TVA kini menjejaki varian He Who Remains di seluruh cawangan yang semakin berkembang, dengan Mobius melaporkan satu varian dihentikan di "alam bersebelahan" Earth-616.

B-15 menjadi salah satu peneraju TVA. Ouroboros mengaktifkan semula Miss Minutes yang kini mesra dan menulis Buku Panduan TVA baharu dengan Timely sebagai pengarang bersama. Dalam satu garis masa, Timely tidak menerima Buku Panduan TVA pada tahun 1863. Renslayer bangun dalam Void dan bertemu dengan Alioth. Mobius bersara daripada TVA; dia dan Sylvie memerhati Don dan anak-anaknya dari jauh.

SEKIAN


RUJUKAN :

  • Marvel Studios
  • Disney Plus
  • Google Image

0 Comments

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment (0)

Previous Post Next Post