Review Filem : Chicken Run: Dawn of the Nugget (2023)

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Review Filem : Chicken Run: Dawn of the Nugget (2023)

Filem Chicken Run : Dawn of the Nugget (2023) merupakan sebuah filem animasi stop-motion, diarahkan oleh Sam Fell berdasarkan lakonlayar oleh Karey Kirkpatrick, John O'Farrell dan Rachel Tunnard. Filem ini merupakan sebuah sekuel kepada filem Chicken Run (2000). 

{tocify} $title={KANDUNGAN}

CHICKEN RUN: DAWN OF THE NUGGET (2023)

Review Filem : Chicken Run: Dawn of the Nugget (2023)

Pengarah : Sam Fell
Lakon Layar : Karey Kirkpatrick, John O'Farrell, Rachel Tunnard
Cerita : Karey Kirkpatrick, John O'Farrell
Penerbit : Steve Pegram, Layla Hobart
Sinematografi : Charles Copping
Muzik : Harry Gregson-Williams
Tarikh Tayangan : 15 Disember 2023
Durasi : 98 minit

BARISAN PELAKON SUARA FILEM CHICKEN RUN: DAWN OF THE NUGGET (2023)

Review Filem : Chicken Run: Dawn of the Nugget (2023)
  • Thandiwe Newton sebagai Ginger
  • Zachary Levi sebagai Rocky
  • Bella Ramsey sebagai Molly
  • Imelda Staunton sebagai Bunty
  • Lynn Ferguson sebagai Mac
  • David Bradley sebagai Fowler
  • Jane Horrocks sebagai Babs
  • Romesh Ranganathan sebagai Nick
  • Daniel Mays sebagai Fetcher
  • Josie Sedgwick-Davies sebagai Frizzle
  • Peter Serafinowicz sebagai Reginald Smith
  • Nick Mohammed sebagai Dr. Fry
  • Miranda Richardson sebagai Mrs. Melisha Tweedy


SINOPSIS FILEM CHICKEN RUN : DAWN OF THE NUGGET (2023)

Sejak ayam-ayam itu melarikan diri dari Ladang Encik dan Puan Tweedy, mereka telah menetap di tempat perlindungan yang indah di sebuah pulau di tasik, di mana mereka boleh hidup bahagia, selamat daripada manusia. Ginger dan Rocky memulakan keluarga dengan anak ayam bernama Molly. Tikus Nick dan Fetcher melawat secara berkala dengan bekalan.

Review Filem : Chicken Run: Dawn of the Nugget (2023)

Molly berkembang menjadi seorang remaja berusia 11 tahun yang mencabar, yang Ginger dan Rocky cuba melindungi daripada dunia luar. Kemunculan trak dan pembinaan di tanah besar membimbangkan Ginger bahawa ladang ayam lain sedang dibina, dan dengan perspektifnya yang lebih berhati-hati sebagai ibu bapa, dia mengetuai komunitinya untuk menyembunyikan diri mereka dengan lebih baik.

Rasa ingin tahu Molly menariknya untuk menyelinap pergi ke tanah besar, di mana dia diselamatkan daripada dilanggar oleh seekor ayam remaja bernama Frizzle. Kedua-dua rakan itu menyelinap menaiki trak yang penuh dengan ayam yang dibawa ke Fun-Land Farms, yang kelihatan menarik bagi mereka. Ginger dan Rocky membentuk parti mencari dengan ayam Babs, Bunty, Mac dan Fowler; mereka mengejar dan mendapati bahawa "ladang" itu adalah kilang pemprosesan ayam yang sangat maju yang penuh dengan sistem keselamatan.

Review Filem : Chicken Run: Dawn of the Nugget (2023)

Di dalam, Molly dan Frizzle menemui kawasan hiburan yang luas, di mana ayam-ayam lain – semuanya memakai kolar elektronik bernombor – menunggang, bermain permainan, dsb. Rocky secara impulsif melonjak ke dalam kawasan, secara tidak sengaja mengaktifkan pelbagai sistem keselamatan, memberikan Ginger dan yang lain maklumat yang mereka perlukan untuk menyusup. Mereka disertai oleh Nick dan Fetcher, yang terpisah daripada yang lain, tetapi bertemu dengan Rocky.

Molly dan Frizzle mendapati bahawa kolar mengubah ayam lain menjadi idiot riang apabila diaktifkan. Frizzle ditangkap oleh saintis kemudahan Dr Fry dan diberi kolar; Molly pergi, berjanji untuk kembali untuknya.

Ginger bertemu semula dengan Molly, dan mengetahui dengan seram bahawa musuhnya, Puan Tweedy menjalankan pembedahan bersama Dr Fry, suami baharunya. Kolar berfungsi untuk menahan ketakutan ayam, untuk membuat nugget ayam yang lebih enak untuk Reginald Smith, seorang peniaga rangkaian makanan segera yang mencari bahan makanan baharu. Puan Tweedy menangkap Ginger dan meletakkan kolar padanya, yang dia menolaknya tidak berjaya, tetapi Rocky campur tangan dan Molly membebaskannya. Ayam, ayam jantan, dan tikus disatukan semula dalam silo jagung, yang mereka melarikan diri dengan mengubahnya menjadi popcorn. Molly meratapi nasib Frizzle, mendorong Ginger dan yang lain untuk berpatah balik dan membantu ayam yang lain juga.

Puan Tweedy mengarahkan Dr Fry untuk memulakan pengeluaran nugget ayam, memulakan perjuangan untuk alat kawalan jauh yang mencuci otak ayam, antara Puan Tweedy dan pasukan Rocky, Ginger, dan Molly, manakala skuad penyelamat yang lain cuba menahan ayam berarak tanpa berfikir ke dalam pemproses. Trio ayam memenangi pertarungan, menghantar Puan Tweedy ke dalam mesin untuk dilapisi roti seperti nugget ayam, manakala seluruh populasi ayam dan tikus melarikan diri dengan trak. Puan Tweedy cuba menghalang mereka, tetapi Fowler mengetuknya ke dalam parit kompaun, di mana dia dihalang oleh keselamatan kemudahan itu, apabila tapak itu meletup akibat sabotaj ayam.

Ayam-ayam itu kembali ke pulau itu, dan kehidupan mereka kembali normal, kini dengan Molly dan Frizzle melakukan peninjauan udara untuk ladang ayam di tanah besar, dan kru ayam membebaskan mereka yang ditemui.


ULASAN FILEM CHICKEN RUN: DAWN OF THE NUGGET (2023)

Baiklah, sebagai peminat filem pertamanya Chicken Run (2000), aku sentiasa menantikan khabar tentang cerita seterusnya. Menganggap sudah tiada sebarang berita, akhirnya filem ini telah berjaya dihasilkan dan alhamdulillah, baru-baru ini aku sempat menonton filem ini.

Review Filem : Chicken Run: Dawn of the Nugget (2023)

Chicken Run: Dawn of the Nugget (2023) merupakan sebuah filem yang cukup menghiburkan. Adakah filem sekuel ini setara dengan filem pertamanya? Ya, malah boleh aku katakan sebagai filem yang lebih menghiburkan berbanding terdahulunya. 

Jalan ceritanya adalah betul-betul selepas filem pertama selesai dimana ayam-ayam ini berjaya menyelamatkan diri daripada ladang Mr & Mrs Tweedy. Setelah berjaya menyediakan penempatan, Ginger dan Rocky menimang cahaya mata dikenali sebagai Molly. molly kemudiannnya semakin membesar dan mula tertanya-tanya tentang dunia luar. 

Plot filem ini bermula disebabkan Molly yang ingin tahu tentang dunia luar serta inginkan kebebasan tetapi akhirnya menjerat diri apabila Molly bertemu dengan Frizzle dan mereka dibawa terus ke Fun-Land Farms. Jadi, Ginger dan Rocky pun berusaha menyelamatkan anaknya. Ringkas betul ceritanya tetapi plot-plot sampingan yang hadir membuatkan filem ini cukup menghiburkan.

Review Filem : Chicken Run: Dawn of the Nugget (2023)

Selain itu, sesuatu yang ketara aku dapat lihat adalah dialek atau accent British yang sangat kuat. Baguslah, kerana aku rasa kebanyakan daripada kita selalu mendengar English American, dan kali ini untuk filem ini memang pengaruh English British sangat kuat.

Seterusnya, aku dapat lihat kualiti animasinya cukup cemerlang dan lebih baik. Ye lah, dah 20 tahun kan, kalau masih ditakuk lama, mestilah membosankan. Warna-warna yang ada juga sangat ceria, patutlah masa aku kecil aku suka dengan filem Chicken Run. 

SECARA KESELURUHANNYA

Review Filem : Chicken Run: Dawn of the Nugget (2023)

Filem Chicken Run: Dawn of the Nugget (2023) merupakan sebuah filem yang menghiburkan. Aku sarankan untuk anda beri anak-anak anda untuk menonton filem ini. Untuk golongan dewasa, mungkin sesetengah sahaja yang akan menyukai filem ini, mungkin bagi mereka yang pernah menonton filem pertama dahulu. Apa-apapun, aku berikan filem iniu :-

BINTANG : ⭐⭐⭐⭐ / 5

RUJUKAN :
  • Google Image
  • Netflix
  • Wikipedia


1 Comments

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


  1. saya suka filem ada slang British. teringin nak tonotn bila baca awak tulis lagi best

    ReplyDelete

Post a Comment

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

Previous Post Next Post