Penjagaan Bateri Laptop Supaya Tahan Lama







Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Adakah bateri laptop anda cepat habis padahal baru caj?
Selalu terjadi? Angah dulu ada satu laptop,tapi batery nya cepat rosak. Akhirnya setelah diperbaiki,boleh digunakan lagi. Alhamdulillah. Jadi,kali ini angah nak kongsi dengan anda,tips penjagaan bateri untuk tahan lama. 
Dinyatakan 3 cara untuk buat bateri tahan lama: 

1. Elakkan penetapan ‘performance’ sekiranya guna bateri. Ini bagi memastikan penjimatan justeru melanjutkan tempoh penggunaan laptop ketika buat kerja. 
2. Sekiranya berada di rumah atau berhampiran dengan power supply, lebih baik tanggalkan bateri dan sambungkan laptop ke power supply. 
3. Penting! Pastikan notis ‘kehabisan bateri’ keluar baru cucuk ke power supply untuk terus menggunakan laptop. Baki caj-caj elektrik yang masih banyak dalam bateri, jika dicaj akan menyebabkan bateri bengkak (kes handphone). Bateri akan cepat rosak. Begitu juga, sebaik sahaja bateri telah penuh, terus matikan suis plug point. Jika tidak, bateri akan rosak dan mungkin meletup!
Sumber : Rtikel
Sekian. 

9 Comments

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

Previous Post Next Post