Konsert Lentera Timur (2013)

Assalamualaikum dan salam sejahtera



Konsert Lentera Timur (juga dikenali sebagai Konsert Lentera Timur Dato’ Siti Nurhaliza) merupakan konsert persembahan dan pertunjukan tarian oleh penyanyi wanita Malaysia, Datuk Siti Nurhaliza. Diadakan selama empat malam bukan berturut-turut pada September 2013 di Istana Budaya, ini merupakan konsert pertama yang mana lagu dalam yang dipersembahkan sebahagian besarnya didorong oleh genre muzik Melayu dan rakyat tradisional. Terdapat banyak lagu-lagu telah diambil atau diperolehi dari empat album tradisional solo beliau: Cindai (1997), Sahmura (2000), Sanggar Mustika (2002) dan Lentera Timur (2008). Sepanjang konsert selama empat malam, beliau menyampikan lebih daripada 30 lagu dan disokong oleh 40 pemuzik dari Orkestra Tradisional Malaysia (OTM). Muzik sokongan termasuk percantuman bunyi dari alat muzik tradisional yang berbeza, termasuk rentetan dan perkusi yang sinonim dengan budaya berbilang bangsa di Malaysia - Rebana, Erhu, Sitar dan Sapeh.

Walaupun dijadualkan secara tentatif seperti konsert tiga malam, dari 20 hingga 22 September, tarikh yang keempat telah ditambah untuk memenuhi permintaan daripada peminat Siti, peminat muzik tradisional, dan untuk tetamu Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia - penaja rasmi konsert itu dan penaung. Walaupun Siti mengalami sakit tekak dan batuk beberapa hari sebelum konsert, persembahan beliau menerima ulasan positif dan pujian kritis atas kebolehannya untuk mengekalkan kawalan vokal pada masa yang sama mempersembahkan tarian tradisional dengan penuh bertenaga.

Pada 27 Oktober, konsert itu diuar-uarkan sebagai konsert solo yang paling berjaya pernah diadakan di Istana Budaya, di mana ia berjaya mengutip lebih daripada RM 900, 000 mengatasi rekod sebelum ini yang dibuat oleh Jamal Abdillah. Konsert Lentera Timur merupakan konsert Siti Nurhaliza keenam yang diadakan di Istana Budaya.

................................................................................



Latar Belakang

Dilahirkan dan dibesarkan dalam keluarga penggemar muzik tradisional (datuknya Bachik Abdul Rahman adalah seorang pemain biola terkenal tempatan dan ibunya, Siti Salmah Bachik adalah seorang penyanyi muzik tradisional), penyanyi Malaysia Siti Nurhaliza mula merancang untuk konsert tradisional bertemakan penuh bermula pada tahun 2010. Peluang untuk persembahan seperti itu datang apabila Istana Budaya telah memilih untuk bekerjasama dengan Orkestra tradisional Malaysia (OTM)  untuk mempunyai konsert penuh di mana senarai yang ditetapkan terdiri daripada lagu tradisional Melayu dan lagu rakyat. Nama konsert itu sebenarnya diambil dari salah satu album tradisional beliau, Lentera Timur.

Persediaan untuk konsert itu bermula seawal Ogos 2013, apabila Siti dilaporkan akan berlatih vokal beliau dan pergerakan tarian. Latihan selama sebulan termasuk mempelajari langkah-langkah tarian untuk Mak Yong dan juga baris dalam asli loghat Pahang untuk Dikir Barat. Persediaan untuk konsert itu juga termasuk latihan untuk Siti untuk mengekalkan stamina beliau sepanjang persembahan yang panjang, setiap dijangka berlangsung dua jam tiga puluh minit; banyak lagu-lagu yang telah dipersembahkan dalam konsert bukan sahaja memerlukan beliau untuk menari tetapi juga mengekalkan kawalan suara dan nafas sambil menyanyi.

Asalnya bertujuan untuk menjadi konsert 3 hari, tarikh yang keempat (24 September) telah ditambah selepas Siti menerima permintaan yang tinggi daripada peminat dan peminat muzik tradisional beliau untuk tetamu Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia, penaja rasmi acara itu dan penaung, juga dipertimbangkan. Untuk konsert selama empat hari, Siti menyanyikan lebih daripada 30 lagu yang berasal dari Melayu tradisional dan muzik rakyat, termasuk Asli, Ghazal, Joget, Keroncong, Masri, Samrah dan beberapa yang lain. Semua lagu-lagu yang telah dipersembahkan telah diatur oleh Aubrey Suwito dan Mohd Yazid Zakaria dan telah dibahagikan kepada beberapa medley dan satu persembahan berselang antara beberapa lakaran dan tindakan khas. Walaupun banyak lagu-lagu pada senarai set telah diambil dari album tradisional solo beliau sebelum ini - Cindai (1997), Sahmura (2000), Sanggar Mustika (2002) dan Lentera Timur (2008) serta album duet tradisional, Seri Balas (1999) - terdapat juga lagu-lagu yang telah dipopularkan oleh P. Ramlee serta lagu rakyat Melayu klasik. Salah satu matlamat utama konsert ini adalah untuk menggalakkan dan meningkatkan martabat seni budaya Malaysia, khususnya lagu-lagu Melayu, di mata generasi muda dan orang luar yang tidak biasa dengan budaya Melayu.

Beberapa hari sebelum konsert, Siti dilaporkan telah dijangkiti batuk dan sakit tekak, yang terus menghantui beliau sehingga hari konsert itu.[

.......................................................................



Fesyen dan Pentas

Sepanjang semua empat malam konsert itu, Siti memakai sekurang-kurangnya tiga pakaian tradisional Melayu yang berbeza yang telah direka oleh empat pereka tempatan - Cosry, Hatta Dolmat, Rizman Ruzaini dan Zery Zamri. Pakaian pilihan beliau untuk konsert itu telah dipuji oleh pengkritik dan pengulas. Kemalia Othman dari mStar dan Azhariah Kamin dari The Star berkata Siti nampak "menakjubkan" dan "gemilang seperti biasa" semasa persembahan. Untuk babak permulaan, beliau juga memakai pakaian lengkap tradisinya dipakai oleh penghibur Mak Yong, sebelum memakai salah satu pakaian tradisional yang direka untuk lagu seterusnya. Walaupun di atas pentas, beliau telah disokong oleh 40 pemuzik Orkestra Tradisional Malaysia yang dijalankan oleh Mohd Yazid Zakaria, dan penari dan penghibur dari Artistana Istana Budaya dan Badan Seni Budaya Polis Diraja Malaysia (PDRM). Orkestra ini terdiri daripada pelbagai alat muzik yang biasa digunakan oleh kumpulan-kumpulan etnik yang berbeza di Malaysia, termasuk Rebab, seruling, Sapeh, perkusi, Gaohu, Zhonghu, Er-hu, Dizi dan Sitar. Selain daripada orkestra dan sandaran penghibur, dalam satu persembahan, beliau juga disokong oleh sekumpulan penghibur Dikir Barat dari kumpulan Dikir Akademi Arjunasukma, yang diketuai oleh tukang karut (pemimpin kreatif kumpulan Dikir Barat), Isey Fazlisham.

Semasa sidang akhbar mempromosikan konsert ini, Siti membayangkan bahawa dalam beberapa persembahan beliau akan diiringi oleh dua artis jemputan lain. Salah satunya ialah Suhaimi Mohd Zain, yang dikenali sebagai Pak Ngah, dan identiti yang lain hanya didedahkan pada hari persembahan: tetamu kejutan ini, Datuk M. Daud Kilau, mempersembahkan dua lagu, "Cek Mek Molek" dan "Laksamana Raja di Laut", dengan Siti.

........................................................................................

Persembahan Komersil

Tiket-tiket untuk konsert itu telah disediakan sejak Ogos 2013, sebelum sidang akhbar pertama konsert melalui vendor rasmi, AirAsiaRedtix.com. Tiket juga disediakan untuk pengguna menjemput dari pelbagai tempat rasmi. Disenaraikan dari RM 78 hingga RM 518, tiket yang mula dijual sudah berada pada jualan semasa sidang akhbar pertama di mana walaupun tiket murah telah habis dijual juga, yang terhasil kepada tarikh tambahan (24 September) ditambah kepada tarikh asal tiga malam. Pada 27 Oktober, konsert 4 malam didedahkan sebagai menjadi konsert solo yang paling berjaya pernah diadakan di Istana Budaya, di mana ia berjaya mengutip lebih daripada RM 900 000, rekod melepasi sebelum ini yang dibuat oleh Jamal Abdillah.

.............................................................................................................



Susunan Lagu

1. Sedayung Makyung & Ala Donde Medley (Gubahan Muzik oleh OTM)

  • - "Sedayung Makyung"
  • - "Ala Donde"

2. "Nirmala" (Gubahan Muzik oleh Ruslan Imam)
3. "Kurik Kundi" (Gubahan Muzik oleh Isabella Pek)
4. Bunga Melor & Mahligai Permata Medley (Gubahan Muzik oleh Luqman Aziz)

  • - "Bunga Melor"
  • - "Mahligai Permata"

5. Patah Hati, Janji & Kau Pergi Tanpa Pesan Medley (Gubahan Muzik oleh Isabella Pek)

  • - "Patah Hati"
  • - "Janji"
  • - "Kau Pergi Tanpa Pesan"

6. "Dikir Barat" (Gubahan Muzik oleh OTM)
7. Masri Manis, Kaparinyo & Sulam Sembilan Medley (Gubahan Muzik oleh OTM)

  • - "Masri Manis"
  • - "Kaparinyo"
  • - "Sulam Sembilan"

8. Jangan di Tanya, Joget Kasih Tak Sudah & Joget Pahang Medley (Gubahan Muzik oleh OTM)

  • - "Jangan di Tanya"
  • - "Joget Kasih Tak Sudah"
  • - "Joget Pahang"

9. Bulan Yang Mesra, Empat Dara & Hati Kama Medley (Gubahan Muzik oleh OTM)

  • - "Bulan Yang Mesra"
  • - "Empat Dara"
  • - "Hati Kama"

10. "Beat It" (Gubahan Muzik oleh OTM)
11. "Cek Mek Molek" (Gubahan Muzik oleh Shamsul Zin)
12. "Laksamana Raja di Laut" (Gubahan Muzik oleh Datuk Suhaimi Mohd Zain)
13. "Ketawalah Lagi" (Gubahan Muzik oleh Leonard Yeap Lin Soon)
14. Ada Masa Mata & Bintang Malam Medley (Gubahan Muzik oleh Mohd Fikri Abdul Rahim)

  • - "Ada Masa Mata"
  • - "Bintang Malam"

15. "Bahtera Merdeka" (Gubahan Muzik oleh Lillian Loo Shu Chin)
16. "Biarlah Rahsia" (Gubahan Muzik oleh Lillian Loo Shu Chin)
17. "Rampaianku" (Gubahan Muzik oleh Datuk Suhaimi Mohd Zain)
18. "Damak" (Gubahan Muzik oleh Shamsul Zin)
19. Balqis & Ya Maulai Medley (Gubahan Muzik oleh Lillian Loo Shu Chin)

  • - "Balqis"
  • - "Ya Maulai"

20. "Cindai" (Gubahan Muzik oleh Ruslan Imam)
21. "Popaleh Weh" (Gubahan Muzik oleh Ruslan Imam)

Sumber: Diperoleh daripada sisipan catatan konsert.

Catatan tambahan

Lagu "Beat It" tidak dinyanyikan, walaupun ia dirakamkan semula menggunakan instrumen muzik tradisional semasa persembahan.
Dalam sesuatu malam konsert, medley "Ada Masa Mata" dan "Bintang Malam" tidak dipersembahkan.

Sekian

0 Comments

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment (0)

Previous Post Next Post