Dr. Mustafa Mohammed Taher : Pakar Bedah Batriatrik Terbaik di Asia Pasifik

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Dr. Mustafa Mohammed Taher : Pakar Bedah Batriatrik Terbaik di Asia Pasifik

Daripada Tinjauan Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan 2019, 50.1% daripada populasi dewasa kini dilaporkan mengalami berat badan berlebihan (30.4%) atau obes (19.79%). Statistik ini sangat membimbangkan kerana obesiti adalah penyumbang utama kepada pelbagai penyakit berbahaya. 

Obesiti sebenarnya adalah masalah pandemik dengan istilah global baharu seperti globesiti atau diabetes yang mencerminkan bilangan pesakit diabetes yang lebih tinggi dengan kawalan gula yang lebih lemah, yang meningkatkan kos penyakit kronik ini yang lebih tinggi. Malaysia menjadi yang termiskin dari segi kawalan gula dalam pesakit diabetes di seluruh Asia Tenggara kerana kualiti makanan dan gaya hidup yang tidak sihat. 

TAHNIAH DR. MUSTAFA MOHAMMED TAHER!


Dr. Mustafa Mohammed Taher : Pakar Bedah Batriatrik Terbaik di Asia Pasifik

Dr. Mustafa Mohammed Taher dinobatkan sebagai salah seorang pakar bedah Bariatrik terbaik di Asia Pasifik, bertempat di Pusat Perubatan CENGILD pada majlis Anugerah Kesihatan dan Pelancongan Global baru-baru ini di Kuala Lumpur. 

Dr Mustafa yang merupakan Pakar Bedah GI dan Bariatrik telah melakukan lebih daripada 2000 pembedahan bariatrik di klinik swasta sepanjang tempoh 3 tahun yang lalu. Kebanyakan pesakit Dr. Mustafa sebelum ini mengalami masalah obesiti dan berat badan berlebihan yang menyebabkan pelbagai komplikasi kesihatan dan halangan kepada pelbagai aktiviti harian mereka. 

Dengan pembedahan Bariatric yang mereka jalani bersama Dr. Mustafa, mereka berjaya mendapatkan peluang kedua ke arah kehidupan mereka dengan mempunyai kesihatan yang lebih baik dan meningkatkan keupayaan fizikal mereka. 

PEMBEDAHAN BATRIATRIK BUKAN SAHAJA UNTUK MENGURANGKAN BERAT BADAN

Pembedahan bariatrik bukan sahaja berjaya membantu mereka mengurangkan berat badan dan memberikan mereka lebih keyakinan dalam menjalankan tugas harian mereka, tetapi telah merawat masalah kencing manis dan darah tinggi yang mereka hadapi selama bertahun-tahun. Ia juga telah membantu masalah tidur yang teruk, kemandulan, asma, serangan panik, kemurungan, sakit lutut, sakit belakang dan anti sosialisme. 

Kebanyakan pesakit yang berlebihan berat badan akan mengalami beberapa jenis masalah refluks yang merupakan punca utama pembentukan kanser di esofagus atau perut. Pembedahan bariatrik boleh menyelesaikan masalah ini secara kekal. 

Satu lagi masalah kemandulan dan pengguguran berulang yang disebabkan oleh Poly Cystic Ovarian Syndrom (PCOS) yang boleh diatasi dengan pembedahan bariatrik dengan menyelaraskan ketidakseimbangan hormon dan mengurangkan beban lemak dalam badan. 

KUMPULAN SOKONGAN YANG BAIK MEMBANTU PERJALANAN BATRIATRIC

Dr. Mustafa Mohammed Taher : Pakar Bedah Batriatrik Terbaik di Asia Pasifik
Dr Mustafa Mohamed ( Berdiri Tengah, Bersama Chef Bob ( Kiri) dan Penyanyi Lufya di majlis Hi-tea bersama Dr Mustafa di sebuah restoran Ampang

Satu lagi faktor penting dalam membantu pesakit dalam perjalanan Bariatric mereka adalah untuk mempunyai kumpulan sokongan yang sangat baik. Pesakit bariatrik Dr Mustafa telah mengambil inisiatif sendiri dengan menubuhkan kumpulan sokongan mereka sendiri yang diketuai oleh Chef Bob yang mempunyai peluang kedua dalam hidup selepas pembedahannya. 

PENGALAMAN CHEF BOB

Dr. Mustafa Mohammed Taher : Pakar Bedah Batriatrik Terbaik di Asia Pasifik

Chef Bob telah berada di atas kerusi roda selama 3 tahun dan telah tinggal di illazarov (menggunakan keluli untuk menyokong kakinya) kerana masalah obesiti yang teruk. Walau bagaimanapun, Chef Bob telah berjaya menurunkan berat badan sebanyak 130 kg dalam tempoh setahun selepas pembedahan dan dia kini berjaya menjalani kehidupan normal semula. 

“Dalam 6 bulan pertama saya lakukan pembedahan, berat saya agak turun naik, dan selepas beberapa siri nasihat dan panduan yang diberikan, saya telah berjaya mencapai berat sekarang. Selain itu, sekarang saya  boleh berjalan dan berlari dan hari ni juga saya boleh menaiki tangga." jelas Chef Bob.

Beliau turut menambah, "Jika dahulu saya agak malu sekiranya perlu hadir ke majlis yang perlu menggunakan anak tangga kerana tidak mahu menyusahkan orang lain, sekarang saya sudah boleh berjalan sendiri".

Kepada anda yang berminat untuk mengetahui lebih lanjut tentang Pembedahan Batriatrik dan juga pengalaman mereka yang pernah melakukan pembedahan ini, anda boleh follow Instagram Dr Mustafa di @dr.mustafamt

SEKIAN

0 Comments

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment (0)

Previous Post Next Post