Review Filem Netflix : No One Gets Out Alive (2021)

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Review Filem Netflix : No One Gets Out Alive (2021)

Baru-baru ini aku berkesempatan untuk menonton sebuah filem seram yang telah ditayangkan pada tahun 2021 melalui laman streaming Netflix yang berjudul No One Gets Out Alive (2021). Selesai menonton, pelbagai tanggapan dan emosi yang perlu aku luahkan melalui sebuah review di dalam blog ini. Jadi, terimalah ulasan filem No One Gets Out Alive.

Filem No One Gets Out Alive (2021) merupakan sebuah filem seram British yang diarahkan oleh Santiago Menghini berdasarkan lakonlayar oleh Jon Croker dan Fernanda Coppel. Filem ini juga adalah berdasarkan novel yang diterbitkan apda tahun 2014 dengan judul yang sama oleh Adam Nevill. Filem ini dibintangi oleh Cristina Rodlo dan Marc Menchaca dan ditayangkan pada 29 September 2021 di Netflix. 

NO ONE GETS OUT ALIVE (2021) 

Review Filem Netflix : No One Gets Out Alive (2021)

  • Pengarah : Santiago Menghini
  • Lakonlayar : Jon Croker, Fernanda Coppel
  • Cerita Asal : Jon Croker
  • Penerbit : Jonathan Cavendish , Will Tennant
  • Sinematografi : Stephen Murphy
  • Muzik : Mark Korven
  • Tarikh Tayangan : 29 September 2021
  • Durasi : 87 minit
  • Rotten Tomatoes : 67%
  • Metacritic : 43/100

BARISAN PELAKON NO ONE GETS OUT ALIVE (2021)


Review Filem Netflix : No One Gets Out Alive (2021)

  • Cristina Rodlo sebagai Ambar
  • Marc Menchaca sebagai Red
  • David Figlioli sebagai Becker
  • David Barrera sebagai Beto
  • Moronkẹ Akinola sebagai Kinsi
  • Phil Robertson sebagai Arthur Welles
  • Joana Borja sebagai Simona
  • Victoria Alcock sebagai Mary
  • Mitchell Mullen sebagai Rilles
  • Vala Noren sebagai Freja
  • Alejandro Akara sebagai Carlos
  • Jeff Mirza sebagai Motel Manager

SINOPSIS FILEM NO ONE GETS OUT ALIVE (2021)

Ambar, seorang pendatang Mexico tanpa izin, berpindah ke Cleveland selepas kematian ibunya. Dia pernah menjaga ibunya yang sakit dan tidak dapat menjalani kehidupan normal kerana keadaan ibunya semakin merosot. Ambar memberitahu rakannya bahawa dia berpindah ke Amerika Syarikat untuk menyara ibunya. Dia mendapati sebuah rumah tumpangan usang yang dikendalikan oleh Red; dia menuntut sewa bulan pertama di muka, yang Ambar berikan kepadanya daripada rizab tunai yang nampaknya dia telah simpan untuk perpindahannya. Tidak lama kemudian perkara ganjil mula berlaku kepadanya di rumah tumpangan baharu mahupun di luar. Pada suatu malam dia melihat seorang lelaki menghentakkan kepalanya ke pintu, yang kemudiannya dia ketahui ialah abang Red yang sakit, Becker. Dia memberi rakan sekerja baki simpanannya untuk mendapatkan ID palsu yang membolehkannya terus bekerja tetapi rakan sekerja itu mengkhianatinya, mengambil wang itu dan berhenti pada hari berikutnya. Ambar meminta bosnya alamat rakan sekerja dan kemudian wang pendahuluan untuk gaji seterusnya tetapi sebaliknya dipecat.

Tanpa wang, tidak dapat menerima bantuan daripada Beto, sepupu jauh, dan tidak mahu kembali ke rumah selepas penglihatan, Ambar terpaksa menghubungi Red. Mereka bertemu di kafe berdekatan dan Red berjanji untuk membayar balik depositnya, tetapi hanya jika dia kembali ke rumah kerana dia mendakwa tidak mempunyai wang tunai yang mencukupi. Apabila mereka tiba di rumah tumpangan, Ambar bersemuka dengan Red memandangkan wang tunai itu tiada di dalam biliknya seperti yang dijanjikan. Becker memaksa Ambar masuk ke dalam biliknya dan dia mengunci dirinya di dalam, disertai oleh dua wanita Romania yang juga telah berpindah ke rumah tumpangan. Kedua-dua wanita itu mula menyanyikan lagu lullaby yang menyebabkan ambar tidur semula.

Review Filem Netflix : No One Gets Out Alive (2021)

Ketika Red dan Becker sedang mempersiapkan wanita untuk dibawa turun ke ruang bawah tanah, Beto datang mencari Ambar tetapi dibunuh oleh Becker. Becker membawa salah seorang wanita Romania ke bawah; Red memberitahu Ambar bahawa ayahnya seorang ahli arkeologi (seperti yang dilihat dalam filem rumah pada permulaan filem) yang membawa balik kotak batu dari perjalanannya ke Mexico pada tahun 1963. Sesuatu tentang kotak itu menyebabkan bapa Red, bersama ibunya, Mary, untuk memerangkap dan membunuh wanita (hantu yang Ambar telah lihat dan dengar di seluruh rumah). Mengetahui apa yang telah mereka lakukan, Red ingin pergi tetapi Becker berkeras untuk kekal: setiap wanita berkorban meningkatkan kesihatan Becker. Becker kembali dan membawa Ambar ke ruang bawah tanah, di mana dia melihat gadis lain dipenggal kepalanya. Dia mengikat Ambar pada papak batu di hadapan mezbah tempat kotak itu terletak, membuka kotak itu dan meninggalkan bilik itu, menutup pintu di belakangnya. Beto masih hidup, melepaskan ikatan Ambar dan mereka cuba melarikan diri. Tetapi ia hanya mimpi.

Ambar mula bermimpi tentang ibunya di ranjang kematiannya manakala seekor makhluk perlahan-lahan muncul dari kotak dan mengambil kepala Ambar di antara tangannya untuk membaca fikirannya dan mengetahui apa yang telah Ambar korbankan. Dalam mimpi itu, Ambar mencekik ibunya, yang matanya dan tangannya telah berubah menjadi mata makhluk itu. Ini menyebabkan raksasa, dewi Aztec Ītzpāpālōtl (Tuhan Syurga yang diwujudkan melalui pengorbanan), dikaitkan dengan rama-rama yang dilihat dalam filem (Rothschildia erycina), menerima pengorbanan dan berundur ke dalam kotak. Ambar mendengar Becker dan Red menyediakan gadis terakhir untuk pengorbanan. Becker perasan dia tidak sembuh. Ambar mengambil senjata kuno dari bilik kerja dan naik ke tingkat atas di mana dia mencederakan Red dan kemudian diserang oleh Becker. Wanita Romania itu cuba membantu tetapi dilemparkan ke atas balkoni dan dibunuh olehnya. Becker mula mencekik Ambar tetapi dia menghiris arteri karotidnya dan menghancurkan kepalanya dengan senjata itu. Dia mendengar Red mengesot di bilik sebelah dan berjaya membawanya ke bawah dan diikat ke meja batu di mana dia melihat raksasa itu menggigit kepalanya. Semasa dia meninggalkan rumah buku lalinya, yang dipatahkan oleh Becker tadi, tiba-tiba sembuh kerana dia telah mengorbankan Merah kepada raksasa itu. Di latar belakang, Merah boleh dilihat sebagai hantu.

ULASAN FILEM NO ONE GETS OUT ALIVE (2021)

Bagaimana aku boleh terfikir nak menonton filem ini? Sebenarnya aku dan sahabat aku mencari sebuah filem seram untuk menonton sambil menghabiskan masa bersama, melihat senarai yang ada, muncul tajuk No One Gets Out Alive. Jadi, kami terus menonton filem yang berdurasi selama hampir 90 minit ini.

JALAN CERITA | Menonton filem ini dari awal sehingga ke akhir, sebenarnya agak mengganggu kerana banyak plotnya membuatkan aku kurang faham. Perjalanan dari satu plot ke seterusnya agak tidak kemas. Jika anda mencari filem seram dengan hantu-hantu yang menyeramkan, filem ini mungkin bukanlah filem yang anda cari.

Jalan ceritanya jika diikutkan agak ringkas, tetapi plot sampingan yang lain menjadikan filem ini agak membingungkan. Sehingga 3/4 filem, aku masih mencari maksud sebenar dan dimana keseramannya melainkan beberapa jumpscare yang hanya membuatkan kejutan yang hanya dialami beberapa saat.

Bila sampai ke akhir, tiba-tiba ada makhluk aneh yang keluar daripada sebuah kotak. Mungkin aku tidak jelas sebenarnya tentang kewujudan dan bagaimana makhluk ini boleh wujud di rumah tersebut, sebab macam yang aku beritahu plotnya dari awal agak berserabut. 

Review Filem Netflix : No One Gets Out Alive (2021)


WATAK | Watak utama yang dibawakan oleh Cristina Rodlo sebenarya dibawa dengan bagus. Boleh lihat bagaimana watak ini penuh dengan keserabutan mencari wang dan bekerja di sebuah negara lain tanpa dokumen yang sah. Kejadian yang berlaku dirumah sewa pula menambah lagi keserabutan yang ada.

Cuma watak-watak lain sebenarnya tidak membantu mengembangkan cerita ini ke tahap yang tepat. Aku berpendapat jika plotnya disusun dengan kemas, watak-watak sampingan pasti akan menjadi lebih membantu.

TIADA lagi yang perlu aku ulaskan melainkan plotnya yang lemah serta mengatakan filem ini sebuah filem seram semata-mata adalah tidak tepat. Ia sebuah filem yang lemah, plot yang tidak kemas serta beberapa kekurangan lain. Walaubagaimanapun pujian perlu diberikan atas uasaha untuk menyiapkan filem ini. Idea untuk filem ini sudah menarik, tetapi hasil yang diberikan sedikit mengecewakan..

BINTANG : ⭐/5

RUJUKAN :
  • Netflix
  • Google Image

1 Comments

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


  1. Rendah betul rating. Baca sinopsis pun saya dah pening. Thanks for review. Boleh skip

    ReplyDelete

Post a Comment

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

Previous Post Next Post