Panduan Lengkap Beli Kediaman Pertama

Assalamualaikum dan salam sejahtera


Ramai yang bercita-cita untuk mempunyai kediaman sendiri termasuklah aku sendiri. Untuk anda yang ingin membeli kediaman terutamanya kediaman pertama, ada beberapa perkara yang anda perlu tahu dan ikut supaya proses pembelian kediaman anda berjalan lancar. Taknaklah pulak, bila dah lengkap separuh jalan, tiba-tiba terpaksa hentikan pembelian atas sebab yang remeh.

Antara cita-cita ketika aku kecil dahulu, selain daripada mempunyai kerjaya yang mantap, duit yang banyak sampai penuh dalam bank adalah mempunyai kediaman sendiri. Alhamdulillah, impian ini masih belum tercapai kerana banyak lagi impian lain yang tengah diusahakan. In shaa Allah doakan supaya aku dapat mempunyai kediaman sendiri. Tanpa melengahkan masa, terimalah panduan lengkap untuk anda beli kediaman pertama.

PANDUAN LENGKAP BELI KEDIAMAN PERTAMA


Okay, kita mulakan panduan dengan tiga bahagian. Panduan ini akan dibahagikan kepada tiga iaitu sebelum pembelian, semasa pembelian dan juga selepas pembelian. Pembahagian ini adalah untuk memudahkan serta info yang diberikan lebih jelas.


 BAHAGIAN 1 | SEBELUM PEMBELIAN


Sebelum membeli kediaman pertama, ada beberapa perkara yang anda perlu fikirkan dengan baik. Beberapa perkara juga perlu diambil kira sebelum meneruskan pembelian. Antaranya adalah : -

a) Kewangan

Untuk membeli rumah, ia akan melibatkan pelbagai jenis kos. Antaranya bayaran tempahan (booking), wang pendahuluan, yuran guaman, duti setem dan kos dokumentasi yang lain. Semua kos ini kebiasaannya berkadar langsung dengan harga rumah. Maknanya di sini jika harga rumah pilihan anda tinggi, maka semakin tinggi dan banyaklah kos yang akan terlibat. Jadi anda perlu untuk membuat perkiraan yang teliti berdasarkan kemampuan anda.


Pengiraan Pinjaman Maksimum Rumah

Berikut adalah bagaimana untuk membuat kira-kira bagi pinjaman maksimum rumah.

GAJI KASAR X 30/100

Sebagai contoh, gaji anda adalah RM2,500 sebulan, anda sepatutnya membayar kurang daripada RM750 untuk pinjaman perumahan. Pengiraan berikut pula adalah berdasarkan harga rumah. Contoh, anda melihat kediaman berharga sekitar RM300,000, tempoh pinjaman 30 tahun dan kadar faedah sebanyak 4.5%, jadi selepas dikira, pinjaman bagi setiap bulan adalah sekitar RM1,520. 

Melihat kepada had pinjaman RM750, kediaman ini tidak sesuai untuk anda. Katakan pula anda terjumpa sebuah rumah dengan berharga RM145,000, dengan tempoh pinjaman yang sama dan kadar faedah yang sama, anda hanya perlu membayar setiap bulan RM734 sahaja. Kediaman ini sesuai dengan had RM750 anda tadi. 

Pening dengan kira-kira?  Anda boleh sahaja membuat kira-kira dengan kalkulator ini. Anda boleh buat kira-kira sendiri untuk mencari kediaman pertama anda dengan pendapatan kasar. 

 b) Memilih kediaman

Sebaiknya, dalam proses memilih rumah pertama anda, ia haruslah memenuhi spesifikasi idaman dan objektif anda. Pada dasarnya spesifikasi pembelian rumah untuk didiami sendiri sudah tentu berbeza dengan spesifikasi rumah untuk dijadikan aset pelaburan, maka kenal pasti tujuan anda nak beli rumah terlebih dahulu.

Berikut antara spesifikasi dan objektif yang mungkin dapat membantu anda memilih kediaman :-

  • Harga rumah
  • Jenis rumah
  • Jenis geran
  • Pelan rumah
  • Kelengkapan
  • Lokasi
  • Kemudahan
  • Jaringan pengangkutan
  • Komuniti persekitaran
Anda boleh melawat sebarang ekspo hartanah atau bertanya kepada syarikat pemaju perumahan jika terdapat projek perumahan yang sesuai untuk anda. Selain itu, terdapat pelbagai laman web yang boleh anda gunakan untuk mencari kediaman yang sesuai dengan anda.

Merujuk kepada ejen hartanah berdaftar mahupun individu persendirian yang ingin menjual rumah juga boleh menjadi antara cara pemilihan rumah. Jika ingin membeli rumah lelong, anda boleh merujuk kepada ejen rumah lelong.
 

BAHAGIAN 2 |  SEMASA PEMBELIAN


Anda layak dalam memohon pinjaman pembiayaan, anda yakin dengan kemampuan kewangan anda dan telah menjumpai rumah idaman anda, maka langkah seterusnya dalam proses membeli rumah pertama adalah peringkat pembelian rumah.

a) Dokumen perjanjian jual-beli rumah

Membeli rumah akan melibatkan dokumen perjanjian jual-beli rumah (sales-and-purchase aggreement (S&P)), antara penjual dan pembeli. Disebabkan itu, anda sebagai pembeli harus memahami isi kandungan dokumen supaya anda memahami tanggungjawab dan hak anda sebagai pembeli.

Pastikan anda menyemak beberapa butiran berkaitan rumah yang dinyatakan dalam dokumen tersebut seperti nombor lot, harga beli, saiz rumah, jenis bangunan dan pelan lantai rumah. Dokumen tersebut adalah legal document, maka ia menggunakan ayat perundangan. Adalah penting untuk anda berbincang secara bersemuka untuk mendapatkan penerangan yang jelas daripada pihak peguam berkenaan isi kandungan dokumen.

Amat digalakkan untuk pembeli menggunakan khidmat peguam sendiri berbanding menggunakan khidmat peguam yang disediakan penjual atau pemaju. Ini adalah untuk mengelakkan sebarang penipuan yang tidak diingini. Paling utama, jangan menandatangani sebarang dokumen perjanjian tanpa memahami isi kandungan dokumen perjanjian, okay?


b) Pembayaran

Sekiranya rumah masih dalam pembinaan, pemaju atau kontraktor akan menuntut bayaran mengikut kadar siapnya rumah tersebut. Jadi sebagai pembeli, anda perlu memastikan bayaran diselesaikan kepada pemaju dalam masa 21 hari selepas tuntutan bayaran diterima dan disahkan.

Kebiasaannya pemaju atau kontraktor menuntut terus kepada pembiaya (bank). Tetapi anda juga bertanggungjawab untuk memastikan bayaran berperingkat tersebut dilakukan dalam jangka masa yang ditetapkan.

Selain itu, walaupun rumah masih belum siap, namun pihak pembiaya pinjaman iaitu institusi kewangan juga boleh meminta bayaran daripada anda sepertimana yang dipersetujui dalam dokumen perjanjian pembiayaan pinjaman perumahan.

Pastikan segala dokumen perjanjian, bayaran dan lain-lain yang berkenaan di simpan dengan baik. Ia adalah untuk memudahkan anda jika berlaku sebarang masalah, atau semasa ingin menjual rumah tersebut pada masa akan datang.


BAHAGIAN 3 | SELEPAS PEMBELIAN  


Walaupun anda sudah menyelesaikan urusan perjanjian dan pembayaran, tetapi masih ada perkara yang perlu dilakukan bagi melangkapkan proses pembelian rumah pertama anda.


a) Notis dan sijil

Bukan tamat belajar sahaja akan memperolehi sijil, membeli rumah pun ada sijilnya. Pastikan anda memperolehi semua kunci pintu rumah seperti pintu utama dan pintu bilik, surat serahan kunci atau notis milikan kosong (notice of vacant possession (VC)) dan sijil perakuan siap & pematuhan (certificate of completion & compliance (CCC)).

CCC adalah perakuan yang mengesahkan bahawa sesebuah bangunan tersebut layak dan selamat diduduki. Ia dikeluarkan oleh profesional seperti arkitek, jurutera dan/atau pelukis pelan bangunan yang berdaftar dan disokong oleh Pihak Berkuasa Tempatan sebagai badan penyelia.

b) Memeriksa rumah

Selepas notis milikan kosong dikeluarkan dan disampaikan kepada pembeli, maka pembeli mesti segera mengambil kunci rumah dalam tempoh 14 hari daripada tarikh makluman. Periksa setiap kunci sama ada padan dengan semua pintu pada rumah yang dibeli.

Anda juga dinasihatkan untuk memeriksa keadaan rumah tersebut untuk melihat jika terdapat kerosakan, kecacatan atau ketidakpatuhan spesifikasi awal sepertimana yang dijanjikan. Sekiranya terlihat sebarang kerosakan atau kecacatan, tandakan, ambil gambar dan hantar notis kepada pemaju atau penjual dengan segera. Pastikan pemaju atau penjual membaiki kerosakan tersebut dalam masa 30 hari selepas notis dihantar.

Ini kerana dalam tempoh 24 bulan selepas tarikh notis milikan kosong, adalah menjadi tanggunjawab pemaju atau penjual untuk membaiki kerosakan/kecacatan atau menanggung kos pembaikan sekiranya dibaiki oleh pembeli berdasarkan syarat-syarat tertentu.

 
c) Serahan lewat

Bergantung kepada terma yang ditetapkan dokumen S&P, adalah menjadi tanggungjawab pemaju atau penjual untuk menyiapkan rumah dan menyerahkan milikan kosong dalam masa 24 bulan (hartanah hakmilik individu) atau 36 bulan (hartanah hakmilik strata) kepada pembeli.

Jadi sebagai pembeli, anda perlu pastikan pemaju atau penjual mematuhi tempoh tersebut. Jika berlaku kelewatan, anda sebagai pembeli boleh menghantar notis kepada pemaju/penjual dan juga kepada Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan & Kerajaan Tempatan (KPKT).

Bayaran denda pada kadar 10 peratus setahun daripada harga beli, dikira dari hari ke hari, mulai dari tarikh luput penyerahan pemilikan kosong sehingga tarikh sebenar pembeli mengambil pemilikan kosong rumah yang dibeli, juga boleh dituntut pembeli.

Sekiranya pemaju/penjual gagal menjelaskan bayaran denda yang dituntut, anda boleh failkan tuntutan di Tribunal Tuntutan Pembeli Rumah (TTPR) dan kes akan didengar dan diputuskan dalam tempoh 40 hari daripada tarikh pemfailan.

INGIN BELI KEDIAMAN PERTAMA?


Kesimpulannya, membeli kediaman pertama pastinya memerlukan pelbagai proses. Setiap proses pula agak rumit tetapi setelah difahami dan diikuti semuanya pasti berjalan lancar. In shaa Allah, dengan usaha yang berterusan anda dapat memiliki kediaman pertama dengan proses yang lancar.


0 Comments

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment (0)

Previous Post Next Post