Review Filem : Disenchanted (2022)

Assalamualaikum dan salam sejahtera


Filem Disenchanted (2022) merupakan sebuah filem muzikal fantasi dan komedi yang diarahkan oleh Adam Shankman dan ditulis oleh Brigitte Hales, berdasarkan cerita oleh Richard LaGravenese. Filem ini merupakan sekuel bagi filem Enchanted (2007) dan dibintangi oleh Amy Adams, Patrick Dempsey, James Marsden dan Idina Menzel.

Filem ini tidak ditayangkan di pawagam dan telah ditayangkan secara rasmi di laman pengstriman Disney+ bermula pada 18 November 2022. 

FILEM DISENCHANTED (2022)


Pengarah : Adam Shankman
Lakonlayar : Brigitte Halesn
Cerita Asal : J. David Stem, David N. Weiss, Richard LaGravenese
Penerbit : Barry Josephson, Barry Sonnenfeld, Amy Adams
Sinematografi : Simon Duggan
Muzik : Alan Menken
Tarikh Tayangan : 18 November 2022
Durasi : 118 minit

BARISAN PELAKON FILEM DISENCHANTED (2022)

  • Amy Adams sebagai Giselle
  • Patrick Dempsey sebagai Robert Philip
  • Maya Rudolph sebagai Malvina Monroe
  • Yvette Nicole Brown sebagai Rosaleen
  • Jayma Mays sebagai Ruby
  • Gabriella Baldacchino sebagai Morgan Philip
  • Idina Menzel sebagai Nancy Tremaine
  • James Marden sebagai Edward

SINOPSIS FILEM DISENCHANTED (2022)


Lapan tahun selepas peristiwa filem pertama, Giselle, Robert dan Morgan Philip hidup bahagia bersama dengan bayi mereka yang baru lahir Sofia. Walau bagaimanapun, kehidupan di Manhattan mula berlarutan, jadi Giselle membuat rancangan untuk memindahkan keluarga ke Monroeville, sebuah bandar pinggir bandar. Perpindahan itu membawa pengalaman pertama yang buruk untuk mereka: rumah baharu mereka perlu diubah suai; Robert perlu berulang-alik untuk meneruskan kerjanya; dan Morgan berasa seperti orang buangan di sekolah baharunya.


Raja Edward dan Permaisuri Nancy berkunjung dari Andalasia untuk menghadiahkan mereka tongkat pengabul hajat. Giselle bertemu dengan Malvina Monroe, ketua majlis bandaran yang sombong, dan mengetahui bahawa dia menganjurkan bola bertemakan dongeng, di mana anak lelaki Malvina, Tyson, adalah putera raja yang dipilih. Untuk membantu Morgan menyesuaikan diri, Giselle cuba untuk mendapatkan dia dipilih sebagai puteri bola, tetapi akhirnya tanpa disedari memalukan Morgan, mengakibatkan perselisihan antara keduanya.


Selepas berunding dengan rakan chipmunknya Pip, Giselle memutuskan untuk menggunakan tongkat itu dan berharap kehidupan keluarganya menjadi "kisah dongeng yang sempurna". Menjelang keesokan harinya, seluruh bandar telah berubah menjadi kerajaan fantasi, kini dipanggil Monrolasia. Morgan gembira dengan kehidupan baru mereka dan Robert percaya dirinya seorang pengembara yang berani. Malvina kini menjadi ratu jahat di bandar itu, dengan kuasa ajaib. Giselle juga menemui tingkah laku bongkak yang luar biasa daripada dirinya, dan berasa senang hati menganiaya Morgan. Menyedari bahawa dia perlahan-lahan berubah menjadi ibu tiri yang jahat, Giselle meminta bantuan daripada skrol arahan tongkat sakti itu. Skrol itu mendedahkan bahawa hasrat Giselle menggunakan keajaiban Andalasia untuk mengubah dunia sebenar menjadi kisah dongeng, dan ia akan menjadi kekal selepas jam menunjukkan tengah malam.


Malvina mengetahui tentang tongkat sakti itu dan meminta dua orang suruhannya, Rosaleen dan Ruby, untuk mencurinya; bagaimanapun, skrol itu memberitahunya bahawa tongkat itu hanya boleh digunakan oleh "Andalasia sejati". Giselle menyedari bahawa tanpa tongkat itu, dia akan kehilangan dirinya kepada pihak jahatnya, jadi dia meyakinkan Morgan untuk menyelamatkan diri sebelum menghantarnya ke Andalasia. Di sana, Morgan mengetahui bahawa sihir kerajaan diangkut ke Monrolasia melalui pusaran, dan apabila mantera itu menjadi kekal, Andalasia akan hilang selama-lamanya. Nancy dan Edward mencadangkan agar Morgan menggunakan keajaiban kenangan untuk mengingatkan Giselle tentang dirinya yang sebenar, supaya dia boleh membalikkan mantra itu. Morgan mencipta semula lukisan masa kanak-kanak salasilah keluarga mereka dengan gambar kenangan bersama mereka, kemudian kembali ke dunia nyata bersama Nancy.


Giselle, kini di bawah pengaruh personaliti jahatnya, mencabar Malvina untuk gelaran diraja Monrolasia. Giselle menghantar Pip, yang telah berubah menjadi kucing kucing, untuk mencuri kembali tongkat itu, sementara juga menghantar Robert pada pencarian yang diandaikan sia-sia untuk Morgan. Pada bola, Giselle dan Malvina terlibat dalam pertarungan ajaib, dengan yang pertama dengan mudah mengalahkan yang terakhir. Morgan dan Nancy bertemu dengan Robert dan Tyson sebelum bergegas ke dewan bandar untuk menghentikan pertarungan. Morgan melemparkan lukisannya kepada Giselle yang mengoyakkannya, tetapi keajaiban di dalamnya menghidupkan kenangan itu, memulihkan Giselle seperti biasa.


Tidak mahu mantera itu dipatahkan, Malvina mengambil Morgan sebagai tebusan dan menuntut tongkat itu sebagai pertukaran. Giselle menyerahkan tongkat itu dan Malvina memecahkannya kepada dua. Menjelang tengah malam, segala-galanya dari Andalasia mula hilang, termasuk Giselle sendiri. Semasa Robert dan Tyson menuju ke puncak menara jam untuk menangguhkan bunyi terakhir, Giselle memberitahu Morgan bahawa dengan menjadi anak perempuannya, dia adalah seorang Andalasia sejati, oleh itu mampu menggunakan tongkat itu. Morgan berharap dia pulang bersama ibunya, sama seperti Malvina cuba memusnahkan menara jam.

Morgan bangun di rumah mereka dan mendapati semuanya normal semula. Hanya dia dan Giselle yang mengetahui peristiwa itu, manakala orang lain percaya ia adalah mimpi. Giselle meminta maaf kepada Malvina kerana melanggar rancangannya, dengan Malvina membenarkan Giselle menyertai majlisnya. Beberapa ketika kemudian, Robert telah memindahkan amalannya ke Monroeville, Morgan dan Tyson telah mula berkencan, dan Nancy dan Edward tiba untuk lawatan lain ke Philips dalam kehidupan mereka yang bahagia sekarang.


ULASAN & REVIEW FILEM DISENCHANTED (2022)


Siapa sangka selepas 15 tahun akhirnya filem Disechanted (2022) akhirnya berjaya ditonton oleh orang ramai.  Aku masih ingat lagi filem Enchanted (2007) ditayangkan di saluran Disney dan dari situ filem itu berjaya menarik minat aku. Sebuah filem Disney yang segar dan jalan ceritanya yang unik tetapi masih lagi menarik untuk ditonton seisi keluarga.


Filem Disenchanted (2022) pula aku masih tertanya-tanya, selepas 15 tahun, apakah jalan cerita sekuelnya? Apa yang berlaku? Adakah pelakon-pelakonnya masih berbakat dan mampu membawa watak terdahulu? Alhamdulillah, selepas ditayangkan di Disney Plus baru-baru ini, aku terpanggil untuk memberikan ulasan dan review aku di blog. Jadi, terimalah ulasan dan pandangan peribadi aku terhadap filem ini.



Menonton filem Disenchanted (2022) dari awal sehingga tamat, jalan cerita filem ini bagi aku sebuah jalan cerita yang menghiburkan. Sangat pintar apabila jalan ceritanya berkisarkan tentang apa yang berlaku apabila Giselle meminta dunia fairytale menjadi di dunianya. Kemudian, kisah menjadi semakin buruk apabila Giselle mula berubah perangai dan sikapnya menjadi seorang ibu tiri yang jahat. Walaubagaimanapun, ada beberapa plot kecilnya yang kelihatan agak laju dan mungkin serabut sedikit, tetapi plot utama filem ini masih dapat difahami.


Pelakon yang membintangi filem ini pula memang tidak perlu disangkal lakonan mereka. Pujian semestinya diberikan kepada Amy Adams kerana berjaya membawa wataknya dengan baik, dua sisi yang berbeza. Watak yang ditambah dalam filem ini iaitu Maya Rudolph juga memberikan warna yang menarik dalam filem ini. Jujur aku boleh katakan para pelakon di dalam filem ini semuanya berjaya memberikan lakonan yang terbaik.

Filem Disney pastinya mempunyai muzik yang cukup menarik. Alan Menken seorang komposer yang tidak asing dengan filem Disney sekali lagi berjaya menghasilkan muzik yang menarik dan antara yang menarik adalah lagu Badder yang dinyanyikan oleh Amy Adams dan Maya Rudolph ketika sedang bertengkar. Memang lucu dan sangat menghiburkan!


Walaupun 15 tahun berlalu, bagi aku magis dari filem pertamanya yang cukup menghiburkan berjaya dihasilkan sekali lagi oleh pengarah dan semua krew produksi yang menghasilkan filem ini. Dari awal sehingga ke akhir, cukup menghiburkan dengan adegan kelakar, menghiburkan dan muzikalnya yang begitu asyik dan juga jalan cerita yang mantap.Untuk itu, aku memberikan filem ini :-

BINTANG :⭐⭐⭐⭐/5


Rujukan :
  • Wikipedia
  • Disney Plus

0 Comments

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment (0)

Previous Post Next Post