Review Filem : The Idea of You (2024)

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Review Filem : The Idea of You (2024)

Filem The Idea of You (2024) merupakan sebuah filem romantik komedi diarah oleh Michael Showalter berdasarkan lakon layar yang ditulis bersama Jennifer Westfeldt. Filem ini merupakan sebuah filem adaptasi novel dengan judul yang sama ditulis oleh Robinne Lee.

Adaptasi filem untuk novel ini telah diumumkan pada hujung 2018 oleh penerbitnya, tetapi tiada sebarang pembangunan dan sebagainya sehinggalah pertengahan tahun 2021 dimana ketika itu barulah pengarah dan juga penulis lakonlayar diumumkan.

Filem The Idea of You telah ditayangkan di South by Southwest pada 16 Mac 2024 dan ditayangkan oleh Amazon MGM Studios sebagai salah sebuah filem original Prime Video bermula 2 Mei 2024. 

{tocify} $title={KANDUNGAN}

REVIEW FILEM :THE IDEA OF YOU (2024)

Review Filem : The Idea of You (2024)

Pengarah : Michael Showalter
Lakon layar : Michael Showalter / Jennifer Westfeldt
Penerbit : Cathy Schulman / Gabrielle Union / 
Anne hathaway / Robinne Lee / Eric Hayes / 
Michael Showalter / Jordana Mollick
Sinematografi : Jim Frohna
Muzik : Siddartha Khosla
Durasi : 116 minit
Tarikh Tayangan : 2 Mei 2024

Rotten Tomatoes : 86%
Metacritic : 68/100


BARISAN PELAKON FILEM THE  IDEA OF YOU (2024)

Review Filem : The Idea of You (2024)
  • Anne Hathaway sebagai Solène
  • Nicholas Galitzine sebagai Hayes
  • Ella Rubin sebagai Izzy
  • Annie Mumolo sebagai Tracy
  • Reid Scott sebagai Daniel
  • Perry Mattfeld sebagai Eva
  • Jordan Aaron Hall sebagai Zeke
  • Mathilda Gianopoulos sebagai Georgia
  • Meg Millidge sebagai Claire
  • Cheech Manohar sebagai Jeremy
  • Raymond Cham Jr sebagai Oliver
  • Jaiden Anthony sebagai Adrian
  • Viktor White sebagai Simon
  • Dakota Adan sebagai Rory
  • Roxy Rivera sebagai Jodie
  • Graham Norton sebagai himself
  • Brent Bailey sebagai Todd
  • Nina Bloomgarden sebagai Amber

SINOPSIS FILEM THE IDEA OF YOU (2024)


Solène Marchand ialah pemilik galeri dan bercerai yang merancang perjalanan perkhemahan solo manakala bekas suaminya Daniel membawa anak perempuan mereka Izzy dan rakan-rakannya ke Coachella. Apabila dia dipanggil pergi bekerja, dia perlu menemani mereka.

Review Filem : The Idea of You (2024)

Daniel telah mengatur pertemuan dan salam dengan kumpulan lelaki terkenal August Moon, walaupun Izzy menolak mereka sebagai 'begitu kelas tujuh'. Semasa menunggu di kawasan VIP, Solène memasuki apa yang dia percaya sebagai bilik mandi, hanya untuk mengetahui bahawa ia adalah treler ahli August Moon Hayes Campbell.

Kedua-duanya cepat diambil dengan satu sama lain, walaupun Solène, yang enam belas tahun lebih tua daripada Hayes, tidak selesa dengan tarikan mereka. Semasa persembahan August Moon, Hayes nampaknya menukar senarai set rancangan itu, mendedikasikan sebuah lagu untuknya.

Solène menghadiri pesta ulang tahunnya yang keempat puluh, tetapi mendapati dirinya kecewa dengan bakal lelaki seusianya. Tidak lama selepas perayaan itu, Hayes muncul tanpa diumumkan di galeri Solène, berminat untuk membeli seni. Selepas dia secara tiba-tiba membeli setiap bahagian di galeri, Solène membawanya ke studio gudang rakan, di mana mereka membincangkan kehidupan dan seni.

Selepas berfikir bahawa restoran akan mengundang terlalu banyak perhatian, mereka berdua pergi ke rumah Solène untuk makan. Mereka berkongsi ciuman, tetapi Solène menolaknya. Hayes meninggalkan jam tangannya di rumah, kemudian, apabila mendapati nombor telefon Solène pada invois galeri, menghantar teks kepadanya untuk menyertainya di New York.

Bersama Izzy di kem musim panas, Solène terbang ke New York City dan bertemu dengannya di hotelnya, tempat mereka melakukan hubungan seks. Walaupun dia pada mulanya berhasrat pada malam itu untuk menjadi stand satu malam, Hayes meyakinkannya untuk mengembara bersamanya dalam jelajah Eropah August Moon. Solène ingin merahsiakan hubungan mereka, dan tidak memberitahu Izzy atau orang lain tentang apa yang dia lakukan.

Review Filem : The Idea of You (2024)

Semasa kumpulan itu bercuti di selatan Perancis, Solène menjadi tidak selesa tentang umurnya berhubung dengan wanita lain yang melancong bersama mereka. Ahli kumpulan lain memberitahunya bahawa saat Hayes mendedikasikan lagu kepadanya adalah taktik yang mereka gunakan untuk menarik perhatian wanita, dan Hayes sebelum ini telah menjalin hubungan dengan wanita yang lebih tua.

Solène, berasa terpesong dan kecewa tentang hubungan itu, tiba-tiba kembali ke Los Angeles. Daniel, yang telah mendengar daripada rakan tentang hubungan Solène, menyoalnya tentang perkara itu, tetapi dia menafikan bahawa dia dan Hayes bersama.

Tidak lama selepas itu, berita dan foto paparazi tentang hubungan itu diterbitkan dalam talian, menyebabkan Solène menarik perhatian yang tidak diingini daripada rakan dan orang yang tidak dikenali. Apabila dia pergi menjemput Izzy di kem musim panas, dia marah kerana telah dibohongi, tetapi memaafkan ibunya.

Solène pergi ke studio rakaman tempat Hayes bekerja, dan mereka menghidupkan semula hubungan mereka, mula berkencan secara terbuka. Dia dan keluarganya memadamkan akaun media sosial mereka untuk mengelakkan sebarang akhbar negatif.

Review Filem : The Idea of You (2024)

Daniel menyoal Solène tentang kesan hubungan itu terhadap Izzy, yang berkongsi bahawa dia mengalami kesukaran di sekolah kerananya. Artikel berita dan pengulas dalam talian mula mempersoalkan kecergasan Solène sebagai seorang ibu. Apabila Hayes kembali dari perjalanan ke New York, Solène menamatkan hubungan itu sekali lagi, tetapi dia kembali ke rumahnya, mencadangkan agar mereka menyambung semula hubungan mereka dalam tempoh lima tahun sebaik sahaja Izzy tamat sekolah. Dia sekali lagi meninggalkan jam tangannya dengannya.

Lima tahun kemudian, Solène melihat Hayes membuat persembahan di The Graham Norton Show, di mana dia menyebut rancangan untuk melawat Los Angeles. Dia kembali ke galeri, di mana mereka berkongsi pertemuan semula yang penuh air mata.

ULASAN FILEM THE IDEA OF YOU (2024)


Alhamdulillah, kembali lagi dalam siri review filem. Sudah lama juga sebenarnya aku tak memberi ulasan untuk mana-mana filem. Biasalah, agak sibuk dengan kerja, dan waktu menonton filem menjadi sangat sukar.

Baiklah, menonton sebuah trailer pada awal tahun lalu tentang sebuah filem romantik komedi yang dilakonkan oleh pelakon popular Anne Hathaway membuatkan aku ternanti-nantikan filem ini yang diberikan judul The Idea of You (2024). Merupakan sebuah filem adaptasi novel, tetapi aku tidaklah membaca novelnya. Hanya menonton filem ini sahaja di aplikasi Prime Video. Berikut adalah ulasan aku tentang filem ini.

Review Filem : The Idea of You (2024)


Jalan cerita filem ini agak menarik dimana seorang wanita berumur 40 tahun, mempunyai seorang anak perempuan diusia remaja. Mereka ke satu festival muzik, dan secara tidak sengaja wanita ini menggunakan trailer milik penyanyi lelaki berkumpulan popular. Bermula dari situ ceritanya berkembang, dimana masing-masing bercinta walaupun perbezaan umur yang ketara, 24 tahun dan 40 tahun. Konflik bermula apabila wanita ini tidak dapat menerima kritikan dan pelbagai komen negatif orang ramai sehingga membuatkan anak perempuannya membenci dirinya. Pengakhirannya, selepas 5 tahun mereka bertemu kembali dan meneruskan kisah percintaan mereka.

Review Filem : The Idea of You (2024)

Sebuah cerita yang romantik, banyak babak-babak cinta. Kimia (chemistry) antara Anne Hathaway dan Nicholas Galitzine juga sangat bagus, pujian patut diberikan disitu. Selain itu, aku juga suka bagaimana hubungan antara ibu dan anak dalam filem ini yang memang rapat (melainkan ketika diuji). 

Bagi aku filem ini lebih ke arah romantik, manakla faktor komedinya agak kurang. Pujian juga diberikan kepada pengarah kerana berjaya menghasilkan sebuah kumpulan muzik lelaki yang kelihatan bagus. Lagu-lagu yang dibawakan juga memang sedap didengari.

Ada yang berpendapat filem ini merupakan kisah seorang ahli kumpulan One Direction. Mungkin benar, mungkin tidak. Apa-apapun aku masih terhibur dengan menonton filem ini. Sudah lama juga sebenarnya Hollywood tidak menghasilan filem romantik komedi yang bagus seperti ini. Tidak klishe dan juga tidak membosankan. Untuk itu, aku berikan filem ini : 

BINTANG : ⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐/10

SEKIAN

RUJUKAN :
  • Wikipedia
  • Prime Video
  • Google Image

0 Comments

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment (0)

Previous Post Next Post