Kenapa WANITA gila shopping??




Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Tajuk yang agak racist sikit hari ini.Bukan racist apa pun,sekadar pertanyaan kenapa ?? Angah dapat lihat pada hari semalam,angah keluar ke sebuah pasaraya di bandar Kulim. Dalam pasaraya itu,majoriti yang berada di dalam pasaraya itu adalah wanita.Kebanyakan lelaki pula hanya bekerja di salah sebuah kedai,atau pun sekadar menemani teman wanita mereka sahaja.
 Di Foodcourt pasaraya itu pula,angah lihat tak banyak lelaki yang ada,selain angah sendiri,ada beberapa pekerja Bangladesh dan satu family. Yang lain hanyalah wanita muda,dan wanita-wanita yang lain.

Sebenarnya angah tak rasa hanya wanita sahaja yang gilakan shopping,tapi berbalik kepada tajuk diatas,angah tengok wanita lebih banyak menghabiskan masa apabila bershopping.
Sebab pertama :-

WANITA lebih mementingkan kualiti setiap barang yang ingin dibeli.Mereka membandingkan sesuatu benda dengan benda yang lain mengikut harga.Yang mana lebih murah,yang mana lebih berkualiti.
Sebab Kedua :-

Apabila wujudnya SALE,DISKAUN, wanita tertarik untuk berbelanja lebih disitu memandangkan harga yang kononnya lebih murah.Padahal harganya sama sahaja,cuma untuk membuat pembeli tertarik untuk membeli.
Sebab Ketiga :-

Memang sejak dulu lagi,WANITA lebih dikenali dengan kaki shopping meskipun tidak semua yang gemar melakukannya. Bagi sesetengah orang,menyimpan duit adalah lebih bagus daripada membelanjakannya.Manakala sesetengah orang lagi,setiap pembelanjaan adalah untuk pelaburan di masa hadapan. 
 Kesimpulannya :-
Semuanya bergantung kepada diri masing-masing.Kalau bagi angah,memang angah tak suka duduk lama-lama dekat pasaraya.Angah hanya beli benda yang memang angah rancang beli,pastu balik rumah. Tak melencong ke tempat-tempat lain.
Yang angah pasti,ibu saudara angah memang seorang yang gilakan shopping.Setiap kali angah keluar dengan dia,sudah semestinya angah akan letih dan penat pada hari tersebut,sebab kena temankan dia pusing-pusing setiap kedai dalam pasaraya itu dan pengakhirannya tiada satu barang pun dibeli. :P 

Rasanya tahun 2014,bukanlah tahun yang sesuai untuk kita bershopping.Mungkin itu adalah ujian daripada Yang Maha Esa,supaya kita lebih berjimat cermat dalam membeli barang.Mungkin selama ini kita sudah terlampau boros?? :D


Persoalannya,Kenapa Wanita Gila Shopping?? Kalau bukan wanita,Kenapa Lelaki Tak Gila Shopping?? Sebenarnya semuanya terpulang kepada diri masing-masing. :D

Sekian.

12 Comments

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


  1. haha
    entah. MG sendiri pon pelik .knp pompuan ske shoping
    window shoping pon ok ...haha :P

    ReplyDelete
  2. hehehehehe..sudah naluri wanita tu angah..jangan di tanya..hhehehehe..

    ReplyDelete
  3. Lagi satu, tak semua wanita yg ada betul2 shopping tapi lebih kepada window shopping. Hehe

    ReplyDelete
  4. psychology yang tidak boleh dirungkai kesahihannya... huhuh

    ReplyDelete
  5. shopping,, satu aktiviti untuk wanita jadi diri sendiri buat sementara :D

    ReplyDelete
  6. memang wanita dan shopping tak blh dipisahkan :)

    ReplyDelete
  7. Hehe betul tu. Shopping juga sebagai terapi utk hilangkan stress. Balik shopping stress pulak sbb duit byk habis. Hahaha tp puas! lol :D

    ReplyDelete

Post a Comment

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

Previous Post Next Post