Tips Penjagaan Cermin Mata

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Cara Menjaga Cermin Mata

Cara Menjaga Cermin Mata

Sudah hampir 8 tahun angah memakai cermin mata. Sbeebarnya dari sekolah rendah lagi angah sudah rabun jauh , tetapi mula pada tingkatan  1 baru angah mula memakai cermin mata. Setiap hari memakai cermin mata , dan saban kali bertukat cermin mata baru. Ada yang rosak , ada ketikanya power lens makin bertambah , ada kalanya accident , tetapi semuanya angah hadapi dengan tenang.

Untuk julung kalinya , angah ingin memberi pengetahuan kepada anda mengenai cara menjaga cermin mata. Supaya cermin mata anda dapat diguna dalam jangka masa yang lebih panjang. In shaa Allah. 

Cara Menjaga Cermin Mata

  1. Gunakan bekas yang sesuai dengan saiz kaca mata anda. Bekas yang terlalu kecil akan merosakkan lensa dan bingkai. Selepas menggunakan kaca mata, bungkus dalam kain pembersih lensa sebelum menyimpannya di dalam bekas. Ia akan mengelakkan lensa calar.
  2. Jangan lokek mengeluarkan belanja untuk servis kaca mata anda. Lakukan pemeriksaan pakar optik sekurang-kurangnya sekali setahun bagi memastikan kaca mata berada dalam keadaan yang baik.
  3. Kaca mata tidak berbingkai lebih mudah patah berbanding kaca mata berbingkai keluli. Jangan cuba memperbaiki kaca mata anda bagi mengelakkan kerosakan pada lensa atau bingkai sebaliknya servis di kedai optik.
  4. Jangan sesekali mengubah bentuk, memperbaiki atau mengubah suai kaca mata anda. Ini akan merosakkan bingkai. Bingkai kaca mata yang tersalah kedudukan akan menyakitkan hidung dan telinga atau bingkai tiba-tiba terjatuh. Lensa juga mungkin akan jatuh daripada bingkai.
  5. Usah mengelap kaca mata semasa kering. Biasakan mencelup lensa ke dalam air bagi menghilangkan debu yang boleh menyebabkan lensa bercalar.
  6. Basuh bingkai dan lensa sekerap mungkin dengan pencuci lembut dan air suam bagi menghilangkan minyak dan kotoran.
  7. Elakkan membuka kaca mata dengan menggunakan sebelah tangan. Ia mungkin akan menyebabkan kaca mata menjadi longgar atau patah. Sebaliknya, gunakan kedua-dua tangan bagi mengelakkan kerosakan pada bingkai dan lensa
  8. Ketika membersihkan lensa, pegang bingkainya dengan cermat. Gunakan tisu lensa atau kain yang sesuai agar lensa tidak rosak.
  9. Jangan meletak kaca mata atas permukaan yang kasar kerana lensa mungkin akan tergesel atas permukaan dan menyebabkan ia tercalar.
  10. Jangan biarkan kaca mata di dalam kereta dan terdedah pada cahaya matahari.
  11. Jangan pakai kaca mata semasa di dalam sauna atau mandi wap.
  12. Elakkan daripada udara panas seperti dekat dengan air panas yang sedang menggelegak.
Sumber : Karangkraf

5 Comments

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


  1. Terima kasih atas tips yang sangat baik untuk jaga cemin mata. Sangat berguna untuk saya yang cermin mata asyik patah je, Tapi yang paling penting mesti jaga kesihatan mata, sebelum kena pakai cermin mata. Bagi saya, agak leceh juga. Mencegah lebih baik dari mengubat

    ReplyDelete
  2. Fida selalu cuci spek mata dgn air pastu lap dengan kain yang lembut..spek mata umpama nyawa kedua.tak dak dia..memang tak jadilah keja..hehehebiar tak comel asal nyawa dikandung badan ..hehehe

    ReplyDelete
  3. ain start pakai dari form 5 , sekrang dah 20 tahun. sepanjang lebih kurang 3 tahun ni ain dah pakai 4 spek. semuanya hilang T.T , sekrg ni tgah cuti sem so takdak la guna sgt spek. yang pasti power memang naik tinggi :/

    ReplyDelete
  4. thanks info angah . kalau lela senang je. masuk dalam pocket bag sekolah . x suke pakai kotak die, campak teros . senang . hehehe

    ReplyDelete
  5. terima kasih atas tips.saya pakai spek sejak form 5, memang rasa leceh pakai cermin mata. kotak mmg jarang guna

    ReplyDelete

Post a Comment

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

Previous Post Next Post