Panduan Pembelian Tiket Keretapi ETS



Assalamualaikum dan salam sejahtera.



Memandangkan cuti semester semakin hampir , jadi aku akan pulang ke kampung. Alhamdulillah, aku bersyukur kerana masanya sudah tiba untuk aku pulang ke kampung. Jadi , aku memilih untuk menggunakan perkhidmatan pengangkutan keretapi ETS. Buat pertama kalinya aku menaiki keretapi untuk pulang ke kampung halaman.
Hari ini aku nak kongsi dengan anda semua bagaimana untuk membeli tiket keretapi ETS. Sebenarnya ada beberapa cara untuk membeli tiket ETS ini iaitu melalui pembelian di kaunter dan juga secara online. Alang-alang aku sudah berada di KL Sentral , jadi aku memilih untuk membeli di kaunter ETS sahaja.

Pertama sekali, anda harus memikirkan tentang destinasi anda dahulu. *klik gambar untuk lebih besar Gambar di atas adalah senarai stesen yang terdapat di laluan ETS ini.
Seterusnya , apabila anda sampai sahaja di KL Sentral, sekiranya anda berada di ruangan bawah , anda perlu naik ke tangga di bahagian KL Sentral dan BUKAN tangga ke NU Sentral. , seterusnya anda akan melihat kaunter ETS berada di bahagian kanan.  


Seperti di dalam gambar di atas , ianya adalah kaunter ETS di mana anda akan diberi nombor giliran. Konsepnya adalah sama seperti anda berada di bank atau pejabat pos. Di kaunter tersebut, anda akan ditanyakan soalan berkenaan tarikh anda mahu bertolak , dan juga destinasi anda.
Ianya bertujuan untuk memastikan tiket dan train pada hari itu masih available. 


Setelah menunggu beberapa minit , tanpa anda sempat melihat smartphone anda, nombor giliran anda akan dipanggil. Pertanyaan yang sama akan ditujukan kepada anda. Di kaunter inilah anda perlu membuat pembayaran dan pertanyaan secara langsung kepada pegawai yang bertugas.
Macam aku sendiri , aku mahukan tempat duduk yang menghadap ke arah utara kerana aku tak mahu menghadap selatan kerana akan pening. Jadi , pegawai tersebut akan membantu memilih kedududkan yang selesa. 


Gambar di atas pula adalah tiket yang telah aku beli. Sangat cepat dan mudah sahaja. Tak perlu tunggu lama di kaunter.
Sekian sahaja tutorial cara-cara membeli tiket ETS di kaunter KL Sentral. Aku harap ianya bermanfaat untuk anda semua. Untuk sebarang pertanyaan , anda boleh tinggalkan soalan di ruangan komen di bawah.
 Sekian.

1 Comments

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

Previous Post Next Post