Konsert Dato' Siti Nurhaliza & Friends (2016)

Assalamualaikum dan salam sejahtera




Yonder Music Live Series: Dato' Siti Nurhaliza & Friends Concert (juga dikenali sebagai Dato' Siti Nurhaliza & Friends Concert atau Dato' Siti Nurhaliza & Friends sahaja) merupakan konsert selama satu hari oleh penyanyi, Datuk Siti Nurhaliza. Ditaja oleh Celcom dan Yonder Music, konsert percuma itu hanya boleh didapati secara eksklusif kepada pengguna Celcom yang merupakan pelanggan aplikasi mudah alih Yonder Music. Ia telah diadakan pada 2 April 2016 dan beliau disokong dan diiringi oleh lima penyanyi Malaysia dan tiga penyanyi Indonesia. Diadakan di Stadium Negara, artis jemputan pada malam konsert itu ialah Faizal Tahir, Hafiz Suip, Jaclyn Victor, Joe Flizzow, dan SonaOne dari Malaysia dan Afgansyah Reza, Anggun, dan Cakra Khan dari Indonesia.

Kebanyakan lagu-lagu yang telah dipersembahkan pada konsert itu diambil daripada himpunannya sendiri. Lagu yang dipilih telah dipersembahkan sama ada oleh Siti sendiri atau sebagai duet atau sebagai satu kumpulan dengan artis jemputan. Beliau juga mempersembahkan "duet digital" buat pertama kali bersama mendiang Whitney Houston menerusi lagu "Memories". Konsert itu merupakan satu kejayaan dengan lebih daripada 7000 hadirin yang menonton konsert beliau. Ia menerima maklum balas positif dan ulasan daripada pengulas konsert dan pengkritik yang memuji vokal Siti dan gaya persembahan secara keseluruhannya.

Beberapa hari selepas konsert itu diadakan, album konsert secara langsung boleh didapati untuk penstriman eksklusif di Yonder Music.

.......................................................................................



Latar Belakang

Berita mengenai konsert ini pertama kali diumumkan oleh Siti pada 20 Januari 2016 sempena sambutan ulang tahun kelahiran beliau ke-37. Beliau pada asalnya memutuskan untuk berehat dari persembahan untuk konsert utama pada tahun 2016. Walau bagaimanapun, beliau membuat keputusan untuk menangguhkan rehat selepas beliau telah didatangi oleh Yonder Music dengan idea dan tawaran menganjurkan konsert khas untuknya. Beliau juga mendedahkan bahawa konsert ini akan menjadi yang terakhir beliau sebelum berehat dilanjutkan sehingga Julai 2016 supaya beliau boleh memberi tumpuan kepada kehidupan peribadinya selepas mengalami keguguran pada tahun 2015. Dalam perancangan asal, konsert itu sepatutnya berlangsung di Dewan Plenari Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC) pada 5 dan 6 Mac 2016. Walau bagaimanapun, selepas mengadakan pertemuan susulan dengan pihak penganjur utama konsert, konsert itu kemudiannya dijadualkan semula hingga 2 April 2016. Tarikh akhir untuk konsert itu juga memilih untuk bertepatan dengan sambutan tahun ke-20 penglibatan beliau dalam industri muzik.

Pada 2 Mac 2016, semasa sidang akhbar pertama konsert itu, maklumat lanjut mengenai konsert itu didedahkan. Tidak seperti rancangan asal, konsert itu hanya akan diadakan pada satu hari, 2 April 2016. Ia juga akan diadakan di Stadium Negara dan bukannya KLCC. Diiktiraf sebagai "Datuk Siti Nurhaliza & Friends", lima artis jemputan dari Malaysia dan Indonesia juga diumumkan. Diiringi oleh Faizal Tahir dan Hafiz Suip, dua penyanyi Malaysia yang akan megirirngi beliau semasa konsert itu, pihak penganjur turut mengumumkan penglibatan tiga penyanyi Indonesia yang akan berkongsi pentas dengan Siti: Afgansyah Reza, Anggun, dan Cakra Khan. Ditaja oleh Celcom dan Yonder Music, tiket untuk konsert tidak boleh didapati untuk dijual. Konsert percuma telah bersedia untuk menjadi hanya boleh didapati secara eksklusif untuk 6000 pengguna Celcom dipilih yang merupakan pelanggan aplikasi mudah alih Yonder Music.

Pada 23 Mac, satu sidang media kedua untuk konsert itu diadakan. Selepas menerima sambutan yang amat menggalakkan daripada orang ramai, susunan tempat duduk untuk konsert tersebut telah disemak semula supaya ia boleh memuatkan tambahan 1000 orang, menjadikan jumlah akhir adalah 7000 orang. Yonder Music juga memutuskan untuk menambah dua lagi tetamu artis Malaysia yang akan menjadi artis jemputan Siti - Joe Flizzow dan SonaOne. Beliau juga akan diiringi oleh band The Gotham All-Stars dan 47 pemuzik orkestra sepanjang konsert itu.

Promosi

Promosi untuk konsert itu telah banyak dilakukan pada akhir Mac. Ini adalah termasuk penampilan oleh Siti pada pelbagai media elektronik. Beberapa stesen radio yang beliau lawati ialah Fly FM dan Hot FM.Beliau juga membuat pelbagai penampilan di beberapa program televisyen termasuk MeleTOP dan hLive kepada beberapa saluran perkhidmatan televisyen berbayar Astro. Beliau juga muncul dalam rancangan televisyen pagi TV3, Malaysia Hari Ini untuk promosi konsert itu.

...................................................................................................

Fesyen Dan Pentas

Dato' Siti Nurhaliza & Friends Concert menjadi konsert pertama Siti Nurhaliza yang akan dianjurkan di Stadium Merdeka, satu arena tertutup. Solekan beliau untuk malam telah disediakan oleh Nurul Shukor manakala pakaian beliau telah direka dan dicipta oleh Rizman Ruzaini. Rizman Nordin daripada duo Rizman Ruzaini mendedahkan bahawa beliau telah diminta oleh Yonder Music untuk mencipta pakaian yang "cemerlang" untuk Siti untuk malam. Menurut beliau, tema warna asal untuk pakaian Siti adalah merah setiap permintaan oleh pihak penganjur. Walau bagaimanapun, beliau memutuskan bahawa emas juga perlu termasuk dalam palet pakaian untuk menjadikan Siti lebih cemerlang.

Reka bentuk untuk ketiga-tiga pakaian telah diamanahkan oleh Siti untuk kedua-duanya. Untuk pakaian yang pertama, mereka menggunakan kain yang bersih merah yang datang dengan motif dijahit ke dalamnya. Untuk pakaian yang kedua, yang diilhamkan dari kali pertama Siti bekerja dengan mereka, mereka menggunakan renda merah dan bersih untuk membuat pakaian. Untuk pakaian yang akhir, yang merupakan pakaian emas berjalur labuci dengan asas dan sebelah merah panel, mereka menggunakan kain yang penuh dengan manik-manik untuk membuatnya Beberapa pelarasan telah dilakukan kepada reka bentuk selepas mereka melihat beliau semasa raptai penuh konsert itu, termasuk menukar warna tudung beliau. Ketiga-tiga pakaian diperbuat daripada fabrik dan bahan yang diimport. Ia mengambil masa tiga minggu untuk mereka menyiapkan bentuk dan mewujudkan semua pakaian.

.................................................................



Penyiaran dan Rakaman

Bagi peminat yang tidak dapat menghadiri acara itu, konsert itu telah disediakan untuk penstriman di ESCAPE oleh Celcom pada malam konsert itu. Beberapa hari selepas acara itu, album secara langsung untuk konsert itu telah disediakan untuk penstriman di aplikasi mudah alih Yonder Music untuk pelanggannya.

Siaran langsung konsert ini juga disiarkan di Astro Ria (Saluran 104 dan Saluran 123 untuk HD) pada 11 Disember 2016 jam 9 malam.

.................................................................................

Persembahan Komersial

Konsert percuma diumumkan secara rasmi pada 2 Mac 2016. Sejak tiket bukan untuk dijual, peminat perlu menjadi pelanggan dan pengguna perkhidmatan komunikasi mudah alih Celcom dan aplikasi mudah alih Yonder Muzik masing-masing untuk berpeluang memenangi sepasang tiket bagi setiap individu. Pada asalnya disediakan untuk 6000 orang, susunan tempat duduk untuk konsert tersebut telah disemak semula supaya stadium boleh muat tambahan 1000 orang. Adam Kidron, Ketua Pegawai Eksekutif Yonder Music mengulas mengenai penambahan ini sebagai, "Kami merasakan tanggungjawab untuk menjawab memanggil ribu peminat muzik yang mahu tempat mereka di konsert dan bekerja tanpa mengenal penat lelah dengan peringkat dan pengeluaran krew pada suatu penyesuaian reka bentuk acara untuk menampung lebih ramai peminat ". Hingga 22 Mac 2016, ia telah mendedahkan bahawa lebih daripada 6300 tiket telah ditebus.

Pada malam konsert itu, dilaporkan lebih dari 7000 orang sebenarnya menghadiri acara tersebut.

.............................................................................................



Susunan Lagu

Persembahan 1: Akustik/Unplugged

  • "Aku Cinta Padamu"
  • "Percayalah"
  • "Jaga Dia Untukku"
  • "Terbaik Bagimu"


Persembahan 2: Band

  • Medley (Duet bersama Joe Flizzow dan SonaOne)
  • "Ku Mahu"
  • "Ku Milikmu"
  • "Destinasi Cinta"
  • "Snow on the Sahara" (Duet bersama Anggun)
  • "Bukan Cinta Biasa" (Duet bersama Anggun)
  • "Cindai"

Persembahan 3: Orkestra


  • "Memories" (Duet bersama Whitney Houston)
  • "Jerat Percintaan"
  • "Muara Hati" (Duet bersama Hafiz Suip)
  • "Seluruh Cinta" (Duet bersama Cakra Khan)
  • "Menatap dalam Mimpi"
  • Medley Ulang Tahun Ke-20
  • "Seindah Biasa"
  • "Kau Sangat Bererti"
  • "Bagaikan Sakti" (Duet bersama Faizal Tahir)
  • "Biarlah Rahsia" (Duet bersama Afgansyah Reza)
  • "Lebih Indah"
  • Encore

"Kau Ilhamku" (Duet bersama semua artis jemputan)

Sekian

2 Comments

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

Previous Post Next Post