Konsert Siti Nurhaliza in Symphony (2013)

Assalamualaikum dan salam sejahtera




Siti Nurhaliza in Symphony - Live With The Malaysian Philharmonic Orchestra (atau Siti Nurhaliza in Symphony sahaja) merupakan konsert persembahan residensi oleh penyanyi, Datuk Siti Nurhaliza. Diadakan selama tiga malam berturut-turut pada Julai 2013 di Dewan Filharmonik Petronas, ini merupakan konsert solo pertama yang akan disokong sepenuhnya oleh 80 pemuzik Orkestra Filharmonik Malaysia (MPO). 

Konsert itu menandakan penglibatan beliau di industri muzik Malaysia selama hampir 18 tahun dengan lebih daripada 20 album, di mana kebanyakan lagu-lagu yang telah dipersembahkan telah diambil dari album solo dan beberapa lagu beliau sebagai penghargaan kepada penyanyi dan artis Malaysia yang telah memberikan inspirasi kepada beliau.

Sepanjang konsert tiga malam, beliau telah mempersembahkan lebih daripada 20 lagu dengan MPO yang juga kali kedua beliau bekerjasama dengan mereka sejak tahun 2001, apabila beliau menjadi satu-satunya artis jemputan untuk Tan Sri SM Salim.

...................................................................................



Latar Belakang

Beliau telah dilaporkan dijemput untuk bekerjasama dengan Orkestra Filharmonik Malaysia (MPO) seawal bulan Julai 2012. Konsert ini menandakan kerjasama pertama dengan MPO sebagai artis solo di Dewan Filharmonik Petronas (DFP). 12 tahun lebih awal, pada tahun 2001, di tempat yang sama, dia hanya seorang artis jemputan untuk konsert Tan Sri SM Salim yang turut disokong oleh MPO, Konsert Perjalanan Seni Tan Sri SM Salim. Semasa bertugas, dia hanya menyanyikan dua buah lagu - Mohon Kasih sebagai solo dan Pandang-Pandang Jeling-Jeling sebagai duet.

Sebelum tarikh konsert, persiapan untuk konsert Siti sendiri telah berlaku sekurang-kurangnya sebulan sebelum itu. Persediaan yang dibuat oleh Siti termasuk latihan untuk suaranya, kawalan nafas dan stamina terhadap pra dirakamkankan susunan orkestra lagu-lagu yang dipilih dibuat oleh MPO dalam cakera padat, diikuti oleh beberapa waktu pagi dan petang sesi latihan dengan MPO sendiri untuk dua hari berturut-turut sebelum tarikh konsert, di bawah didikan dan bimbingan Kevin Field, konduktor untuk konsert itu. Siti mengakui hakikat bahawa walaupun dia telah mengadakan persembahan di Royal Albert Hall dengan Orkestra Simfoni London pada tahun 2005, dan telah menjadi artis rakaman selama lebih 18 tahun, ia masih satu cabaran untuk dia melakukan persembahan orkestra yang disokong penuh. Pada malam pertama persembahan itu, beliau berkata, "Setiap kali selesai menyanyikan sebuah lagu, saya akan rasa lega. Bukan mudah untuk memastikan kita dan pemuzik orkestra berjalan serentak. Alhamdulillah, setakat ini saya berpuas hati kerana mendapat momentum yang saya inginkan".

Konsert itu juga menandakan penutupan DFP dan MPO bagi musim 2012/2013. Untuk mengekalkan eksklusif konsert itu, terdapat bentuk rakaman audio atau visual dibuat atas permintaan Siti sendiri. Beliau berkata, "Ini memang kehendak Siti dan moga ia menjadi kenangan terindah buat penonton untuk sepuluh, dua puluh tahun akan datang".

.................................................................





Fesyen dan Pentas

Dalam perjalanan 3 hari konsert itu, beliau hanya menukar pakaian beliau dua kali bagi setiap malam konsert itu, dan pakaian yang telah direka oleh tiga pereka tempatan - Khoon Hooi, Cosry dan Rizman Ruzaini. Pakaian pilihan beliau untuk dipakai terutamanya untuk malam kemunculan pertama konsert itu mendapat maklum balas yang positif daripada pengulas di mana Azhariah Kamin dari akhbar The Star dan Nur Aqidah Azizi dari New Straits Times berkata Siti nampak "gemilang" dalam pakaian biru berwarna direka oleh Khoon Hooi. Memandangkan ruang yang terhad pentas untuk beliau untuk beraksi di pentas, kebanyakan tumpuan konsert itu ialah vokal beliau. Selain ruang persembahan beliau, banyak ruang di atas pentas telah diambil oleh 80 pemuzik Orkestra Filharmonik Malaysia, dan konduktor, Kevin Field.

.....................................................................................

Sinopsis Konsert

Konsert bermula dengan Siti mempersembahkan "Kau Kekasihku", salah satu single beliau dari album beliau, Pancawarna yang kemudiannya diikuti dengan jumlah tradisional, "Badarsila" yang diambil daripada album kelapannya, Sanggar Mustika. Kemudian, ia disusuli dengan medley pertama konsert itu yang pada asasnya rentetan balada beliau yang terkenal seperti "Jerat Percintaan", "Bukan Cinta Biasa", "Diari Hatimu" dan "Percayalah".Siti mengakui balada adalah genre lagu yang paling mencabar yang beliau terpaksa mempersembahkan. Salah satu komen yang dia dibuat selepas menyampaikan medley balada adalah, "Wow! Apa yang melegakan!" Serius saya berfikir, 'Bolehkah saya menarik satu ini keluar?' Alhamdulillah saya lakukan." Beliau juga berkata, "Lagu balada memang menguji ketahanan vokal saya kerana memerlukan nafas panjang. 

Untuk memastikan stamina cukup, setiap hari saya joging selama sejam." Masih dalam bahagian pertama konsert itu, beliau kemudian menyanyikannya sebagai satu penghormatan, dua buah lagu yang dipopularkan oleh Tan Sri P. Ramlee - "Malam Bulan Dipagar Bintang" dan "Tiada Kata Secantik Bahasa". Menjelaskan keputusannya untuk memilih dua buah lagu, beliau menjelaskan, "memilih lagu oleh Tan Sri P. Ramlee sebagai satu penghormatan kepada legenda itu tidak mudah bagi saya. Terdapat terlalu banyak lagu yang hebat bahawa dia telah menulis. lagu malam ini dipilih kerana melodi indah mereka dan lirik." Menutup bahagian pertama konsert itu, beliau menympaikan empat buah lagu yang semua diambil dari empat album beliau yang berbeza - "Hanya Dia" (CTKD: Canda, Tangis, Ketawa, Duka), "Di Taman Teman" (Lentera Timur), "Seindah Biasa" (Prasasti Seni) dan "Biarlah Rahsia" (Transkripsi).

Pada bahagian kedua konsert itu, Siti memulakan persembahannya dengan "Cindai" semasa bermain Darbuka. Bercakap tentang idea dalam bermain Darbuka sebagai sebahagian daripada persembahan beliau, beliau berkata pada sidang media, :"Idea untuk memukul gendang ini memang sudah lama Siti fikirkan. Lucunya, disebabkan Siti sibuk dengan latihan nyanyian dan tarian, Siti terpaksa berlatih memukul Darbuka ini sewaktu hendak tidur. Mahu tak mahu, suami Siti (Datuk K) terpaksalah mendengarnya." Dalam bahagian seterusnya persembahan, dia menyampaikan satu lagi lagu penghormatan kepada idolanya, dan kali ini untuk Alleycats, M. Nasir dan Jamal Abdillah, dengan menyanyi "Senandung Semalam" yang dipopularkan oleh tiga artis. Kemudian, "Lebih Indah" dipersembahkan buat pertama kalinya oleh beliau. 

Sebuah lagu baru, yang dikatakan untuk menggambarkan keadaan emosi ketika suaminya terlibat dalam kemalangan motosikal di New Zealand pada tahun 2012. Konsert itu kemudian diteruskan dengan medley akhir malam, yang terdiri daripadalagu-lagu beliau lebih yakin daripada seperti "Ku Mahu", "Balqis" dan "Ya Maulai". Penghormatan terkahir lagu konsert itu, "Terasing" yang merupakan satu penghormatan kepada Sudirman Haji Arshad yang dipersembahkan untuk menutup bilangan dinyatakan di atas. Satu lagi lagu yang telah dimasukkan dalam senarai susunan lagu itu "Purnama Merindu", salah satu daripada lagu-lagu yang telah membantu beliau untuk mempromosikan namanya ke peringkat antarabangsa. Menutup majlis itu, persembahan sebagai persembahan berulangan adalah "Muara Hati", yang telah diterima dengan baik oleh apenonton sebelum konsert tiba ke penghujungnya.

...........................................................................................

Persembahan Komersil

Tiket konsert mula didapati sejak lewat April 2013 melalui vendor tiket rasmi, dfp.com.my dan mpo.com.my. Disenarai dari RM 150 hingga RM 400, dilaporkan menjelang pada bulan Mei, sebanyak 90 peratus tiket telah habis dijual. Dengan Dewan Filharmonik Petronas pada kapasitinya yang mampu memuatkan 900 orang pada satu malam, semua 2700 tiket telah didapati habis dijual seminggu selepas konsert itu diumumkan.

............................................................................................



Susunan Lagu

1. "Kau Kekasihku" (Gubahan Muzik oleh Jenny Chin)

2. "Badarsila" (Gubahan Muzik oleh Jenny Chin)

3. Medley Pertama (Gubahan Muzik oleh Ahmad Muriz Che Ros)

  • - "Jerat Percintaan"
  • - "Bukan Cinta Biasa"
  • - "Diari Hatimu"
  • - "Percayalah"

4. Medley P. Ramlee (Gubahan Muzik oleh Ahmad Muriz Che Ros)

  • - "Malam Bulan Dipagar Bintang"
  • - "Tiada Kata Secantik Bahasa"

5. "Hanya Dia" (Gubahan Muzik oleh Khor Chin Yang)

6. "Di Taman Teman" (Gubahan Muzik oleh Jenny Chin)

7. "Biarlah Rahsia" (Gubahan Muzik oleh Yuzaifullah Mohd. Yusof)

8. "Seindah Biasa" (Gubahan Muzik oleh Syed Sharir Faisal Syed Hussain)

9. "Cindai" (Gubahan Muzik oleh Syed Sharir Faisal Syed Hussain)

10. "Senandung Semalam" (Gubahan Muzik oleh Syed Sharir Faisal Syed Hussain)

11. "Lebih Indah" (Gubahan Muzik oleh Jenny Chin)

12. Medley Kedua (Gubahan Muzik oleh Yuzaifullah Mohd. Yusof)

  • - "Ku Mahu"
  • - "Balqis"
  • - "Ya Maulai"

13. "Terasing" (Gubahan Muzik oleh Yuzaifullah Mohd. Yusof)

14. "Purnama Merindu" (Gubahan Muzik oleh Ahmad Muriz Che Ros)

Sumber: Diperoleh daripada catatan media konsert.

Catatan tambahan
Walaupun tiada di dalam buku kecil program, "Muara Hati" telah ditambah ke senarai set dan dipersembahkan sebagai persembahan ulangan.

Sekian

1 Comments

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


  1. Dato Siti memang legend dan sentiasa disayangi walaupon dah lama dalam industri tapi beliau tak pernah pudar..dan yang paling respect kat Dato Siti ni tak pernah nak terlibat dengan kontroversi2 murahan macam artis2 baru masa kini.

    ReplyDelete

Post a Comment

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

Previous Post Next Post