Seruan Untuk Artis-Artis Muda yang Berbakat



Assalamualaikum dan salam sejahtera




Seruan Untuk Artis-Artis Muda yang Berbakat

Menangi hadiah wang tunai dan peluang untuk mempamerkan bakat anda melalui Pertandingan Usaha Tegas Heritage

KUALA LUMPUR, 2 August 2018 – Pertandingan Usaha Tegas Heritage oleh Usaha Tegas Sdn Bhd (UTSB) kini kembali lagi.

Kumpulan Usaha Tegas adalah syarikat induk pelaburan swasta Malaysia yang dimiliki oleh pengusaha terkemuka Malaysia, Tan Sri T Ananda Krishnan. Kumpulan ini mempunyai pegangan yang signifikan dalam syarikat-syarikat merentasi pelbagai industri seperti telekomunikasi, media dan hiburan, minyak dan gas, serta hartanah di Malaysia dan di seluruh dunia.

Pengarah Usaha Tegas Sdn Bhd, Maureen Toh berkata, “Budaya dan warisan adalah aspek sosial yang menyatukan kita, oleh itu UTSB komited untuk meneruskan pertandingan seni warisan yang kini menandakan anjuran yang ke-19. Pertandingan ini memberi peluang kepada golongan muda untuk menunjukkan bakat seni mereka melalui seni budaya warisan Malaysia dan ini memastikan sejarah kita dapat disampaikan kepada generasi yang akan datang.”

Winners of the Usaha Tegas Heritage Art Competition 2017 are joined by Maureen Toh, Director, Usaha Tegas Sdn Bhd [standing, fifth from right] and Lim Ghee Keong, Chief Operating Officer of Usaha Tegas Sdn Bhd [standing, fourth from left].


Tahun ini, artis-artis muda berbakat dari seluruh negara sekali lagi dijemput untuk menunjukkan bakat seni mereka dengan menghasilkan karya berdasarkan kekayaan warisan Malaysia.

Syarat-syarat untuk melayakkan diri; warganegara Malaysia yang sedang  melanjutkan pengajian tinggi di institusi-institusi pengajian tinggi tempatan. UTSB giat bekerjasama dengan institusi-institusi pengajian tinggi tempatan untuk menggalakkan artis muda mempamerkan bakat mereka. Peserta-perserta yang berminat boleh mendapatkan borang penyertaan melalui institusi pengajian tinggi masing-masing.

Fung Wei Wei from University Sains Malaysia bagged 1st Prize for the Watercolour Category last year. With a scoopful of whimsy, the artist portrays Malaysia’s increasingly threatened heritage sites as a melting ice-cream cone, irresistible to ravenous developers. 

Mereka yang berminat diberikan tempoh sehingga 30 Ogos 2018 untuk menghasilkan karya mereka.

Bilangan penyertaan pula tidak dihadkan bagi setiap peserta. Karya-karya seni yang dihasilkan perlu mengikut lima kategori yang diberi; kategori pertama minyak atau akrilik, kategori kedua warna air, kategori ketiga arang, pensil, dakwat atau pastel minyak, kategori keempat cetakan dan kategori kelima media campuran.

Johan bagi setiap kategori akan menerima wang tunai sebanyak RM8,000, pemenang tempat kedua akan memenangi RM3,000 manakala pemenang tempat ketiga akan membawa pulang RM2,000. Pemenang hadiah saguhati akan menerima RM500 setiap seorang. Setiap pemenang akan menerima sijil penghargaan dan tiket TGV (Tanjong Golden Village) bernilai RM500.

Pada tahun lepas, hadiah wang tunai sebanyak RM77,000 telah disampaikan. Pertandingan ini telah menerima sebanyak 955 penyertaan di mana 29 hasil karya daripada 25 peserta telah muncul sebagai karya seni terbaik.

Sim Hoi Ling from Dasein Academy of Art won the 1st Prize for the Mixed Media Category last year with this artwork titled 'Peeping Future – Where is my home?'. The exaggerated scale between the minute onlooker and the colossal wrought iron grill lends drama to this piece.


Setiap tahun, pertandingan ini menjadi landasan permulaan bagi para pelajar seni yang berbakat dan ingin meneruskan kerjaya dalam bidang seni. Ini telah terbukti dengan sejumlah besar bekas peserta pertandingan anjuran Usaha Tegas kini telah menjadi artis yang berjaya.

Pertandingan tahun ini akan diadili oleh panel juri yang berpengalaman, termasuk Ketua Juri tahun lalu iaitu En. Juhari Said. Beliau merupakan seorang seniman Malaysia yang telah memenangi pelbagai anugerah dan telah melibatkan diri dalam dunia seni selama lebih 35 tahun.

 Lee Lih Xian from ATEC Academy, Penang won the 1st Prize for Charcoal/Pencil/Ink Category last year with this artwork titled Goh Ka Ki. The artist exhibits a skilled hand and remarkable coloured pencil technique in this effervescent piece.

En. Juhari mengulas, "Setiap tahun, kami diamanahkan untuk mengadili dan memilih peserta yang menghasilkan lukisan terbaik. Tugasan kami kini semakin mencabar kerana kami menerima banyak hasil karya seni yang baik dalam setiap penyertaan. Walau bagaimanapun, saya amat gembira dengan peningkatan ketara yang dapat dilihat dari segi tahap pemikiran di sebalik setiap penyertaan. ”

Salah seorang pemenang tahun lepas, Fung Wei Wei dari USM, berjaya memenangi dua kategori. Beliau memenangi tempat pertama untuk kategori warna air dan tempat ketiga bagi kategori Arang, Pensil atau Dakwat. Beliau berkata, “Menyertai pertandingan ini merupakan satu pengalaman yang tidak dapat saya lupakan. Saya bukan sahaja memenangi dua anugerah, malah karya seni saya juga dipamerkan untuk tatapan ratusan pengunjung pada hari penganugerahan. Ketika pameran ini diadakan, saya didatangi oleh para pengunjung yang melihat karya-karya saya dan ia mendapat liputan daripada pihak media. Saya berasa amat gembira dan bersyukur atas rezeki dan peluang yang telah disediakan sebagai salah seorang pemenang Pertandingan Usaha Tegas Heritage.”

Goh Jing Shya from ATEC Academy, Penang won the Consolation Prize for Oil/Acrylic Category last year with this artwork titled The Chatting among three Nyonya Women. In this vividly expressive piece, the artist presents the Peranakan culture through an unusual perspective by inviting the viewer to catch a glimpse of an intimate conversation between three elegant Nyonya women from the ground level.

Aina Nadiah Binti Fauzi, perserta dari UiTM Shah Alam yang telah memenangi tempat kedua tahun lalu dalam kategori Cetakan, turut berkata, “Pengiktirafan oleh panel juri terkemuka Pertandingan Usaha Tegas Heritage adalah satu impian saya yang telah menjadi kenyataan. Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada pihak penganjur di atas peluang istimewa ini. Saya kini berminat untuk meneroka secara lebih mendalam lagi terutama mengenai aspek warisan sendiri serta warisan sesama warga Malaysia.”

Untuk maklumat lanjut mengenai pertandingan ini, sila hubungi:

Ahli Jawatankuasa Usaha Tegas Heritage

Emel               : UTHeritage@ut.com.my

 Sekian

2 Comments

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

Previous Post Next Post