Review Filem : Imitation Game (2014)

Assalamualaikum dan salam sejahtera


REVIEW FILEM : IMITATION GAME (2014) | Baru-baru ini aku berpeluang untuk download dan tonton filem Imitation Game (2014). Sebuah filem yang aku tak sempat nak tonton ketika ditayangkan dipawagam beberapa tahun yang lalu, dan akhirnya kini aku berpelaung untuk tonton. In shaa Allah aku akan berikan ulasan aku, mengikut pemahaman dan tafsiran aku sendiri. Jemput baca ✌😎

REVIEW FILEM : IMITATION GAME (2014)

Imitation Game (2014) merupakan sebuah filem drama-sejarah yang diarahkan oleh Morten Tyldum dan ditulis oleh Graham Moore, diadaptasikan daripada biografi 1983, Alan Turing, The Enigma oleh Andrew Hodges.  Dilakonkan oleh Benedict Cumberbatch sebagai Alan Turing, seorang pemuda British yang berusaha untuk menyelesaikan kode German untuk kerajaan British ketika Perang Dunia Ke-2. Selain itu, pelakon yang turut terlibat adalah Keira Knightley, Matthew Goode, Rory Kinnear, Charles Dance dan Mark Strong.

Filem ini berjaya mengumpulkan jumlah kutipan pecah panggung sebanyak $233 Juta USD seluruh dunia dengan hanya $14 Juta USD sahaja bajet produksi. Menerima 8 pencalonan di 87th Academy Awards, 5 pencalonan di 72nd Golden Globe Awards dan 3 pencalonan di 21st Screen Actors Guild Awards.

IMITATION GAME (2014)


Pengarah : Morten Tyldum
Penerbit : Nora Grossman, Ido Ostwosky, Teddy Schwarzman
Muzik  : Alexandre Desplat
Tarikh Tayangan : 28 November 2014
Durasi : 114 minit
Bajet : $14 Juta USD
Kutipan : $233.6 Juta USD


SENARAI PELAKON

  • Benedict Cumberbatch sebagai Alan Turing
  • Keira Knightley sebagai Joan Clarke
  • Matthew Goode sebagai Hugh Alexander
  • Rory Kinnear sebagai Detective Robert Nock
  • Allen Leech sebagai John Cairncross
  • Matthew Beard sebagai Peter Hilton
  • Charles Dance sebagai Commander Denniston
  • Mark Strong sebagai Stewart Menzies
  • James Northcote sebagai Jack Good
  • Tom Goodman-Hill sebagai Sergeant Staehl
  • Steven Waddington sebagai Superintendent Smith
  • Ilan Goodman sebagai Keith Furman
  • Jack Tarlton sebagai Charles Richards
  • Alex Lawther sebagai young Alan Turing
  • Jack Bannon  Christopher Morcom
  • Tuppence Middleton sebagai Helen Stewart
  • James G. Nunn sebagai Sherbourne
SINOPSIS

Pada tahun 1951, dua anggota polis, Nock dan Staehl, menyiasat ahli matematik Alan Turing setelah berlaku pecah masuk di rumahnya. Semasa disoal siasat oleh Nock, Turing menceritakan waktunya bekerja di Bletchley Park semasa Perang Dunia Kedua.


Pada tahun 1928, Turing (ketika itu masih muda) sering dibuli di sekolah berasrama penuh. Dia bersahabt baik dengan Christopher Morcom, yang mencetuskan minatnya dalam kriptografi. Turing mula mempunyai perasaan terhadap sahabatnya itu, tetapi Christopher kemudiannya mati akibat tuberkulosis.

Ketika Britain mengisytiharkan perang terhadap Jerman pada tahun 1939, Turing melakukan perjalanan ke Bletchley Park. Di bawah arahan Panglima Alastair Denniston, dia menyertai pasukan kriptografi Hugh Alexander, John Cairncross, Peter Hilton, Keith Furman dan Charles Richards. Pasukan ini berusaha menganalisis mesin Enigma, yang digunakan oleh Nazi untuk menghantar mesej berkod.

Pada awalnya, Turing sukar untuk menyelesaikan tugasnya, dan menganggap rakannya lebih rendah; dia bekerja sendiri untuk merancang mesin untuk menguraikan pesanan Enigma. Setelah Denniston menolak untuk membiayai pembinaan mesin tersebut, Turing menulis kepada Perdana Menteri Winston Churchill, yang kemudiannya menjadikan Turing sebagai ketua pasukan dan membiayai mesin tersebut. Turing memecat Furman dan Richards dan memberikan silang kata yang sukar di surat khabar untuk mencari pengganti. Joan Clarke, lulusan Cambridge, lulus ujian Turing tetapi ibu bapanya tidak akan membenarkannya bekerja dengan kriptografi lelaki. Turing mengatur agar dia tinggal dan bekerja dengan kerani wanita yang memintas mesej, dan berkongsi rancangannya dengannya. Dengan pertolongan Clarke, Turing memberi semangat kepada rakan-rakan yang lain, yang mula menghormatinya.



Mesin Turing, yang dia namakan Christopher, dibina, tetapi tidak dapat menentukan tetapan enkripsi Enigma dengan cepat; orang Jerman menukarkan kod itu semula setiap hari. Denniston memerintahkannya untuk dihancurkan dan Turing dipecat, tetapi kriptografer lain mengancam untuk pergi jika Turing pergi. Setelah Clarke merancang untuk meninggalkan permintaan orang tuanya, Turing mengusulkan perkahwinan, yang kemudiannya dia terima. Semasa majlis pertunangannya, Turing mengesahkan homoseksualnya kepada Cairncross, yang memberi amaran kepadanya untuk merahsiakannya. Setelah mendengar perbualan dengan kerani wanita mengenai mesej yang diterimanya, Turing mempunyai pencerahan, menyedari dia dapat memprogram mesin tersebut untuk menyahkod kata-kata yang dia tahu ada dalam mesej tertentu. Setelah dia mengkalibrasi semula mesin, mesin dengan cepat menyahkod mesej dan para kriptografer meraikannya. Turing menyedari bahawa mereka tidak dapat bertindak pada setiap pesan yang dapat diselesaikan atau orang Jerman akan menyedari bahawa Enigma telah berjaya didekode.

Kemudiannya, Turing dapati bahawa Cairncross adalah perisik Soviet. Ketika Turing berhadapan dengannya, Cairncross berpendapat bahawa Soviet adalah sekutu yang bekerja untuk tujuan yang sama, dan mengancam untuk membalas dengan mendedahkan seksualiti Turing. Ketika ejen MI6 Stewart Menzies kelihatan mengancam Clarke, Turing mendedahkan bahawa Cairncross adalah perisik. Menzies mendedahkan dia sudah mengetahui ini dan memberikan pesan yang dibocorkan oleh Cairncross kepada Soviet untuk kepentingan British. Takut akan keselamatannya, Turing memberitahu Clarke untuk meninggalkan Bletchley Park, dan menyatakan bahawa dia adalah seorang homoseksual. Clarke menyatakan bahawa dia selalu curiga tetapi menegaskan mereka akan tetap bahagia bersama. Turing kemudian memberitahu bahawa dia tidak pernah merawatnya, dan hanya menggunakannya untuk kemahiran kriptografi. Sakit hati, dia memutuskan untuk tetap bertahan, menganggap ini satu-satunya tugas terpenting yang akan dia laksanakan, dan dia sekarang menolak untuk melakukan apa yang Turing atau orang tuanya mahukan dia lakukan, atau memikirkan keputusannya. Selepas perang, Menzies memberitahu para kriptografer untuk memusnahkan karya mereka dan bahawa mereka tidak dapat melihat satu sama lain lagi atau berkongsi apa yang telah mereka lakukan.

Pada tahun 1950-an, Turing dihukum kerana berkelakuan tidak baik (homoseksual) dan, sebagai ganti hukuman penjara, menjalani chemical castration (satu tindak balas kimia untuk kurangkan seksual) sehingga dia dapat meneruskan pekerjaannya. Clarke mengunjunginya di rumahnya dan menyaksikan kemerosotan fizikal dan mentalnya. Dia menenangkannya dengan mengatakan bahawa pekerjaannya menyelamatkan berjuta-juta nyawa.



Babak terakhir menunjukkan sebuah mesej di skrin yang mengatakan, "Setelah setahun menjalani terapi hormon yang diamanatkan oleh pemerintah, Turing membunuh diri pada 7 Jun 1954. Dia berusia 41 tahun. Antara tahun 1885 dan 1967, kira-kira 49,000 lelaki homoseksual dihukum karena tidak senonoh. di bawah undang-undang Inggeris. Pada tahun 2013, Ratu Elizabeth II mengurniakan Turing status Raja Pengampunan selepas kematian, untuk menghormati pencapaiannya yang belum pernah terjadi sebelumnya. Sejarawan menganggarkan bahawa memecahkan Enigma memendekkan perang lebih dari dua tahun, menyelamatkan lebih dari 14 juta nyawa. Ia tetap menjadi rahsia yang dipegang pemerintah untuk lebih dari 50 tahun. Karya Turing memberi ilham untuk generasi hadapan untuk menyelidik dan menghasilkan apa yang para saintis sebut sebagai "Turing Machines". Hari ini, kita memanggil mereka komputer. "

ULASAN FILEM IMITATION GAME (2014)

PLOT

Durasi yang tidak terlampau lama memberikan aku satu perasaan bahawa plotnya agak padat. Ada antaranya aku rasa begitu cepat dan ada juga yang terlampau lambat. Antara babak yang menarik adalah bila mana mesin Christopher itu mula membuahkan hasil, dan mereka bergembira. Selain itu, aku juga suka bagaimana mereka membezakan antara babak zaman sekolah dan juga babak ketika sudah besar. Kelihatan berkait untuk babak-babak tersebut.

Unsur homoseksual dalam filem ini juga tidak keterlaluan, tapi mungkin ada pihak lain berpendapat sepatutnya perkara itu perlu dtonjolkan. Bagi aku yang lebih penting adalah perjalanan kisah hidupnya ketika menghasilkan mesin Christopher dan berjaya memenangi perang denagn mesin tersebut.

BAB SEJARAH

Aku suka bab sejarah yang ditunjukkan dalam filem ini. Ada babak yang membuatkan aku rasa bersyukur kerana tidak berada dalam era tersebut, di mana bom akan diletupkan begitu sahaja. Penduduk mula bergerak ke tempat yang selamat, berada di bawah tanah dan sebagainya, kemudian setelah selesai, mereka kembali melihat kediaman yang telah hancur berkecai.



Juga aku belajar juga bagaimana proses peperangan berlaku, bagaimana mereka menetapkan untuk melancarkan pengeboman dan sebagainya. Antara perkara menarik yang aku lihat adalah bagaimana pihak British cuba untuk lawan German.

LAKONAN

Lakonan hebat sudah tentunya oleh Benedict Cumberbatch. Lakonan yang sangat berjaya menghasilkan watak yang betul-betul hebat. Begitu juga dengan pelakon lain seperti Keira Knightley sebagai Joan Clarke, satu-satunya wanita yang bijak. Aku suka bila ada babak yang memperlihatkan wanita tidak boleh bekerja atau setaraf dengan lelaki.

KESIMPULANNYA

Jika anda seorang yang sukakan filem aksi, filem romantik, filem cinta, ini bukanlah filemnya. Filem ini lebih kepada penceritaan tentang Alan Turing, bagaimana penghasilkan mesin yang berfungsi untuk memenangi perang. Kisah tentang perang, kehidupan ketika perang dan sebagainya boleh dilihat di dalam filem ini. Mungkin agak perlahan untuk ditonton, tetapi bagi aku filem ini layak untuk menerima pencalonan dalam anugerah besar dan boleh dapat beberapa anugerah utama.

BINTANG : ⭐⭐⭐⭐/5


Sumber : Wikipedia | Google Image

13 Comments

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


  1. Wah lama dah filem ini tapi masih mendapat tempat di hati penonton. Rasanya kita blm tonton tajuk ni..

    ReplyDelete
  2. kenapa tak pernah tahu pasal filem ni ek..mungkin sebab konsep LGBT dalam tu, pada tahun 2014, ia tak berapa didedahkan kat Malaysia..tapi suka kalau Benedict yang berlakon...

    ReplyDelete
  3. Yeah...... I heard about this film although I haven’t watched it yet. Selalunya film lakonan Kiera Knightly best2.

    ReplyDelete
  4. Thanks for your review. boleh catch the IMITATION GAME (2014) movie when I am free next time hehe

    ReplyDelete
  5. Yeay. Bleh masuk dalam list to watch Rawlins sebab gak nak tengok - ur review intrigues me.

    ReplyDelete
  6. Filem lama ni, rasa macam ada tengok...stapi ingat-ingat lupa.. baca review balik ni baru ingat sikit penceritaannya..

    ReplyDelete
  7. Selalu tengok movie ni dekat list tapi tak pernah rasa nak tgk nanti boleh la tengok

    ReplyDelete
  8. Macam best! Kat Netflix mesti dah ada kan? Akak suka pelakon Marvel Dr Strange tu berlakon. Dia punya menghayati watak tu rasa debar-debar. Hehe

    ReplyDelete
  9. Bab buat mesin2 ni cerita nest ni.. Suka tengok cerita macam ni..

    ReplyDelete
  10. saya pun termissed filem ni. padahal dah tercalon dalam oscar. takpe, nanti download. kena tengok, sebab semua filem berkaitan winston churchil dah tgk mcm dunkirk

    ReplyDelete
  11. wah, thanks sharing. malam ni download dan tengok lah dengan emcik suami, kitorang memang peminat "Dr Strange" cuma movie ni belum tonton lagi

    ReplyDelete
  12. Lama dah movie ni yer kita pun tak pernah tengok lagi wakakaka bila baca kat Aerill kat sini baru kita tahu tentang filem ni hehehehe good dan bagus walaupun kita tak minat sangat cerita sejarah ni wakakakkaka...

    ReplyDelete

Post a Comment

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

Previous Post Next Post