(Part 2) Apa Ada Dengan Kelantan Sightseeing Tour?

Assalamualaikum dan salam sejahtera


Apa khabar rakan-rakan dan pembaca sekalian? Alhamdulillah, kali ini aku akan meneruskan lagi penceritaan tentang trip aku baru-baru ini ke negeri Kelantan termasuklah menyertai Kelantan Sightseeing Tour.  In shaa Allah kali ini aku akan ceritakan serba lengkap tentang lokasi-lokasi sepanjang aku mengikuti Kelantan Sightseeing Tour ini. Jemput baca sehingga ke penamat ya! ✌😄


BERKUMPUL DI JEWELS HOTEL


Seawal jam 9.00 pagi kami semua iaitu peserta trip Kelantan Sightseeing Tour berkumpul diperkarangan Jewels Hotel. Alhamdulillah, aku beruntung kerana aku menginap dihotel ini, jadi persiapan diri dan sebagainya tidak perlu buat awal. Hanya menunggu masa untuk turun dari bilik hotel. Baiklah, sepanjang Kelantan Sightseeing Tour ini perjalanan adalah mengguna bas khas yang tertera 'KELANTAN SIGHTSEEING TOUR' pada badan bas ini!

GALERI WAU PAK SAPIE


Lokasi pertama persinggahan adalah di Galeri Wau Pak Sapie. Pak Sapie telah diiktiraf sebagai seorang Adiguru Kraf Wau atas kemahiran dan teknik beliau dalam seni pembuatan wau. Di Galeri Wau Pak Sapie ini anda dapat melihat pelbagai jenis wau, berbeza jenis mengikut tempat dan juga pelbagai rupa. 


Galeri Wau Pak Sapie ini kini dikendalikan oleh anak beliau iaitu Wan Anur Sapie bersama keluarganya. Memang banyak sungguh wau disini serta setiap satunya menarik minat aku. Boleh dilihat betapa susahnya untuk menyiapkan satu wau.


Dalam gambar diatas adalah beberapa jenis wau yang sempat aku ambil gambarnya. Cantik bukan? Aku memang respek dengan mereka yang masih menghasilkan wau secantik ini. Memang sangat berkemahiran tinggi dan aku tak terkejut sekiranya setiap satu wau dijual dengan harga yang mahal, kerana kerja-kerja pembuatannya memang sangat susah.

KEROPOK CAP KAPAL


Kalau bercakap tentang Keropok Lekor, mesti ramai yang akan teringat dengan negeri Terengganu. Tapi tahu tak, dekat negeri Kelantan pun ada tempat pembuatan keropok Lekor. Dalam trip Terengganu aku ada ceritakan juga tentang Keropok Lekor disana. Lokasi kedua adalah di Keropok Cap Kapal.


Di sini kami dapat melihat bagaimana keropok lekor dihasilkan serta dapat membeli barangan dan produk yang dijual sekaligus membantu perniagaan mereka. Sememangnya keropok yang dihasilkan disini sangat sedap dan ditambah dengan sos yang cukup enak. Fuhh, memang hingga sekarang masih teringat.

PEMBUATAN BATIK


Sungguh tak disangka akhirnya aku dapat melihat bagaimana batik dihasilkan disini. Sungguh cantik dan pastinya memerlukan kemahiran yang sangat tinggi. Alhamdulillah, inilah lokasi yang ketiga iaitu tempat pembuatan batik.


Disini anda akan diberitahu mengenai proses dari awal sehinggalah akhir pembuatan batik. Memang aku lihat disni rata-ratanya batik yang dihasilkan sangat cantik. Kalau di KL pasti harganya sangat mahal, dan kini aku tahu kenapa harga yang mahal.


PANTAI PERANGINAN PANTAI KUNDUR


Apa yang menarik adalah sepanjang Kelantan Sightseeing Tour ini anda akan bersama dengan seorang pemandu pelancong atau tour guide yang sangat berinformasi. Sepanjang perjalanan dari satu tempat ke satu tempat lain pasti akan ada cerita yang diisi berkenaan pelancongan dan sejarah di negeri Kelantan.

Lokasi terakhir untuk sesi ini adalah di Pantai Kundur. Nak tau apa yang menarik? Anda boleh lihat dalam gambar diatas. Lokasi bergambar paling cantik dengan pemandangan pokok rhu pantai. Jika anda selalu bergambar atau nak ambil gambar untuk gambar perkahwinan, anda boleh lakukannya disini. Memang cantik ditambah lagi angin dari pantai. Memang best!


MAKAN TENGAH HARI DI HOTEL


Setelah penat dan perut mula lapar, kami pun kembali ke hotel dan menjamu selera. Alhamdulillah memang sedap-sedap belaka makanan di negeri Kelantan ni. Memang kenyang dan mengantuk pula. Tapi pada sebelah petang aku turut sertai sesi Kelantan Sightseeing Tour untuk lokasi berbeza pula. Jadi, balik ke bilik dan bersihkan diri kemudian turun semula untuk sesi petang.

PEMBUATAN AKOK


Akok merupakan salah satu sejenis kuih yang begitu popular di negeri Kelantan ini.  Kunjungan ke tempat pembuatan akok ni memang istimewa kerana aku sendiri tak pernah lihat bagaimana akok dihasilkan. 



Unik bukan acuannya? Haish, masa menulis artikel ni terliur pulak dnegan kuih akok. Esok pagi nak kena carilah ni. Memang menarik melihat bagaimana orang tempatan menghasilkan kuih dengan ramuan yang sedap dan hasilnya yang cukup enak.

KILANG SERUNDING


Lokasi berikutnya adalah Kilang Serunding. Bila bercakap mengenai serunding, apa yang aku akan teringat adalah musim perayaan. Sedapnya serunding dimakan bersama ketupat dan juga lemang. Di sini aku berpeluang melihat bagaimana serunding itu dihasilkan daripada awal sehinggalah dipek dan dijual.


Ada pelbagai jenis serunding yang dihasilkan disini termasuklah serunding daging, serunding ayam dan juga serunding ikan. Kalau nak tahu, inilah pertama kali aku melihat bagaimana serunding dihasilkan secara depan mata. Kalau sebelum ini, mungkin aku pernah lihat di kaca televisyen sahaja.


Oh ya, disini juga ada terjual pelbagai lagi barangan dan produk hasil mereka seperti dodol, dan pelbagai lagi. Aku sempat juga membeli beberapa produk untuk dibawa pulang ke KL. Pengalaman disini membuatkan aku kagum dengan industri pembuatan serunding ini. 

AYU FASHION BATIK


Lokasi berikutnya adalah Ayu Fashion Batik. Di sini batik yang dihasilkan berbeza dengan batik yang disinggah pada sesi pagi kerana batik disini dihasilkan menggunakan blok. Sebelum melihat lebih dalam ke bengkel batik ini, kami telah ditunjukkan ribuan koleksi blok yang berusia lebih daripada 50 tahun yang lalu yang dipamerkan di bahagian dinding, bumbung dan sebagainya.


Corak yang dihasilkan di blok-blok ini sangat cantik serta bahan yang digunakan berbeza mengikut era. Semakin moden, semakin lain bahan yang digunakan. Kemudian barulah kami ditunjukkan proses membuat batik ini bermula dengan proses pertama sehinggalah terakhir.




Susah dan rumit juga nak hasilkan kain batik ni rupanya. Patutlah harganya sangat mahal terutamanya di KL selepas kain batik tersebut siap dijahit menjadi baju kemeja. Prosesnya begitu rumit dan aku juga turut berpeluang untuk mencuba tetapi serius aku nak bagitahu, memang rumit dan memenatkan. 


Di lokasi yang sama juga terdapat butik yang memperagakan kain-kain batik yang telah siap dan sedia untuk dijual. Selain itu, anda juga boleh membeli baju batik yang sudah siap dijahit disini. Harga yang ditawarkan sememangnya sangat berpatutan dengan kualiti dan hasil kerja mereka!

KILANG LAKSA & LAKSAM


Lokasi terakhir adalah di Kilang Laksa dan Laksam. Jujur inilah kali pertama aku melihat bagaimana proses penghasilan laksam dan laksa. Kalau sebelum-sebelum ni, aku hanya beli di kedai dan kemudian makan dirumah. Itu sahaja. Oh ya, kalau korang nak tahu, aku paling suka laksa kedah ya!


Segala proses pembuatan dari awal, sehinggalah siap laksam dan laksa ini dipek diceritakan. Barulah kita dapat gambaran sebenar bagiamana ia dihasilkan.


Selain itu, disini juga anda dapat membeli laksam dan laksa dengan harga yang berpatutan. Bolehlah anda bawa balik ke rumah dan menyediakan kuahnya sahaja! Proses membuat laksa dan laksam ini bagi aku satu proses yang rumit juga. Setiap bahagian mempunyai pakar masing-masing.

Selepas ke Kilang Laksa dan Laksam, kami terus pulang ke Jewels Hotel untuk membersihkan diri serta merehatkan diri. Jadi itu sahajalah cerita mengenai Kelantan Sightseeing Tour yang dibawakan khas oleh oleh Pusat Penerangan Pelancongan Negeri Kelantan dengan kerjasama Tourism Malaysia Wilayah Timur/Kota Bharu, Majlis Perbandaran Kota Bharu, Firefly dan Jasa Teratai Holiday serta Asia Travel & Tours

Jangan lupa untuk baca bahagian ketiga yang akan menceritakan tentang apa aktiviti aku buat di negeri Kelantan untuk hari terakhir. 


SEKIAN

#kbsightseeingtour #visitkelantan2020 #kelantandihati #DomesticTourism #familyfoodfestival #CutiCutiMalaysia #MYtravelmediabuddy #firefly #palingbestchallenge #vocabkelantan




No comments:

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Powered by Blogger.