Review Filem : The Witches (2020)

Assalamualaikum dan salam sejahtera


Filem The Witches (2020) merupakan sebuah filem fantasi komedi yang diarahkan oleh Robert Zemeckis dan jalan ceritanya digarap oleh Zemeckis, kenya Barris dan Guillermo del Toro. Filem ini adalah berdasarkan sebuah novel dengan nama yang sama ditulis pada tahun 1983 oleh Roald Dahl. Filem ini merupakan filem kedua adaptasi daripada novel yang sama, filem pertama yang diadaptasi dikeluarkan pada tahun 1990 dan diarahkan oleh Nicolas Roeg. 

Barisan pelakon yang membintangi filem ini adalah hebat-hebat belaka dan antaranya adalah Anne Hathaway, Octavia Spencer, Stanley Tucci dan Chris Rock.  Filem ini disiarkan di HBO Max di USA bermula pada 22 Oktober 2020 dan tayangan di pawagam di beberapa negara bermula pada 28 Oktober 2020. 

THE WITCHES (2020)

Pengarah : Robert Zemeckis
Penerbit : Robert Zemekis, Jack Rapke, Guillermo del Toro
Pelakon : Anne Hathaway, Octavia Spencer, Stanley Tucci
Muzik : Alan Silvestri
Durasi : 106 minit

Review Filem : The Witches (2020)

BARISAN PELAKON

👉Anne Hathaway sebagai Grand High Witch
👉Octavia Spencer sebagai Grandma
👉Miranda Sarfo Peprah sebagai Grandma versi muda
👉Stanley Tucci sebagai Mr. Stringer, pengurus hotel
👉Jahzir Kadeem Bruno sebagai Hero Boy
👉Chris Rock sebagai suara Older Hero Boy
👉Codie-Lei Eastick sebagai Bruno Jenkins
👉Kristin Chenoweth sebagai suara Mary / Daisy, tikus belaan Hero Boy
👉Charles Edwards sebagai Mr. Jenkins, ayah Bruno Jenkins
👉Morgana Robinson sebagai Mrs. Jenkins, ibu Bruno Jenkins
👉Josette Simon sebagai Zelda, ahli sihir
👉Eugenia Caruso sebagai Consuella, ahli sihir
👉Ana-Maria Maskell sebagai Esmerelda, ahli sihir
👉Orla O'Rourke sebagai Saoirse, ahli sihir
👉Penny Lisle sebagai ahli sihir.
👉Simon Manyonda sebagai Sous-Chef
👉Philippe Spall sebagai Chef
👉Brian Bovell sebagai Reginald

SINOPSIS
[Sekiranya anda sudah tahu jalan cerita, boleh skip ke bahagian seterusnya]

Review Filem : The Witches (2020)

Pada tahun 1968 di Alabama, seorang budak lelaki tinggal bersama neneknya setelah kematian ibu dan bapanya. Budak lelaki itu mula menerima ketiadaan kedua ibubapanya dan neneknya membelikannya seekor tikus peliharaan yang dinamakan Daisy. Suatu hari, mereka pergi ke pasar raya dan budak lelaki itu pergi membeli sekotak paku untuk melatih Daisy dan juga membina rumah untuknya. Budak lelaki itu kemudiannya didatangi oleh seorang ahli sihir yang cuba menarik minatnya dengan ular dan sebatang coklat, tetapi neneknya memanggilnya dan ahli sihir itu menghilang.

Setelah memberitahu neneknya mengenai pertemuan itu, budak lelaki itu mengetahui bahawa penyihir itu sebenarnya wujud. Neneknya seterusnya menceritakan tentang sahabatnya Alice menjadi mangsa ahli sihir dan disumpah menghabiskan sisa hidupnya sebagai seekor ayam. Neneknya kemudian menceritakan bahawa ahli sihir tidak akan tinggalkan budak sekiranya telah menjadi sasaran. Setelah tahu mereka menjadi sasaran, budak lelaki dan nenek itu memutuskan untuk menginap di sebuah hotel berdekatan. Semasa di sana, nenek memberitahu budak lelaki itu bagaimana membezakan ahli sihir dan wanita biasa : ahli sihir sebenar mempunyai kuku seperti haiwan dan bukannya kuku seperti manusia biasa dan mereka akan sembunyikannya dengan memakai sarung tangan, ahli sihir sebenarnya botak dan mereka sembunyikannya dengan memakai rambut palsu yang memberi mereka ruam, ahli sihir juga memiliki kaki tanpa jari kaki yang mereka sembunyikan dengan memakai kasut, dan mempunyai deria bau yang kuat yang mereka gunakan untuk menghidu kanak-kanak.

Keesokan harinya, nenek menyuruh budak itu keluar untuk berseronok. Dia membawa Daisy dan seutas tali untuk berlatih di dewan besar. Semasa dia berjalan ke dewan tersebut, dia bertemu dengan seorang budak lelaki yang gemuk tetapi ramah bernama Bruno, yang ditarik-tarik oleh ibunya. Budak lelaki itu kemudiannya masuk ke dewan besar seorang diri. Ketika dia ingin memulakan latihan untuk melatih Daisy, sekumpulan ahli sihir yang diketuai oleh pemimpin mereka yang berkuasa, Grand High Witch, masuk ke dewan besar; kemudian, budak lelaki itu bersembunyi di bawah pentas dan mendapati bahawa Grand High Witch merancang untuk memberi ramuan kepada anak-anak dunia yang dapat mengubah mereka menjadi tikus. Ramuan tersebut akan digunakan dalam produk gula-gula di kedai-kedai manis dan kedai gula-gula.

Review Filem : The Witches (2020)

Bruno, setelah makan sebatang coklat yang diikat dengan ramuan yang sebelumnya diberikan kepadanya oleh Grand High Witch, berubah menjadi tikus. Dia merangkak ke lubang keluar dan menjumpai tempat budak lelaki itu dan Daisy. The Grand High Witch menemui budak itu dan secara paksa mengubahnya menjadi tikus juga. Semasa kekecohan berlaku, mereka mengetahui bahawa Daisy pernah menjadi gadis muda yatim piatu bernama Mary yang berubah menjadi tikus oleh ahli sihir, dan dia menolong mereka melarikan diri.

Mereka kembali ke bilik hotel tempat budak lelaki dan neneknya menginap. Mereka memberitahu rancangan ahli sihir kepada nenek dan mengetahui bahawa Grand High Witch tinggal di bilik hotel di bawah mereka. Budak lelaki itu, Bruno, dan Mary membuat rancangan untuk mendapatkan sebotol ramuan itu sehingga nenek dapat membuat penawar untuk mengubah mereka kembali menjadi budak-budak. Rancangan mereka untuk mencuri botol ramuan berjaya, tetapi oleh kerana nenek tidak dapat membuat penawar, mereka memutuskan untuk memasukkan sebotol ramuan ke dalam sup kacang yang akan diberikan kepada para ahli sihir semasa makan malam mereka.

Ketika ahli sihir yang lain minum sup, Grand High Witch bertemu dengan nenek dan mengenalinya sebagai budak yang melarikan diri pada waktu dulu.Sementara itu, tikus-tikus itu mencuri kunci bilik Grand High Witch dan pada waktu yang sama, ahli sihir kesemuanya mula berubah menjadi tikus, dan kekacauan terjadi.

Setelah nenek dan tikus melarikan diri ke bilik Grand High Witch, nenek mula mengumpulkan semua ramuan untuk memusnahkannya. The Grand High Witch menemui nenek dan mula merancang untuk membunuhnya tetapi tikus-tikus campur tangan dan memperdaya Grand High Witch untuk menelan ramuannya sendiri, mengubahnya menjadi tikus. Mereka memerangkapnya di dalam baldi ais dan menghalangnya melarikan diri. Sebelum mereka keluar dari bilik, nenek itu mengambil sejumlah wang dari bagasi Grand High Witch dan melepaskan kucingnya dari kandangnya. Ketika mereka menutup pintu, kucing penyihir Grand High sendiri menyerang dan membunuhnya.

Nenek itu kemudian cuba mengembalikan Bruno dan menjelaskan keadaannya kepada ibu bapanya, tetapi ibu dan ayahnya panik dan melarikan diri. Nenek, The Boy, Mary, dan Bruno semua pulang bersama-sama dengan bagasi Grand High Witch dan menjadi satu keluarga. Akhirnya, anak lelaki dan nenek itu memutuskan untuk menolong anak-anak memburu ahli sihir di seluruh dunia dengan menggunakan wang yang mana ahli sihir akan gunakan untuk memusnahkan anak-anak.

REVIEW FILEM THE WITCHES (2020)
Review Filem : The Witches (2020)

JALAN CERITA | Jujur aku nak beritahu bahawa ini kali pertama aku mendengar dan melihat cerita sebegini. Bermakna, aku tak pernah membaca novel atau menonton filem adaptasi pertama dari kisah ini. Jadi aku tak tahu sama ada kisahnya sama dengan jalan cerita di novel atau tidak.

Tapi daripada apa yang aku tonton, jalan ceritanya menarik, straight-forward, kita tak perlu nak berfikir banyak. Elemen seram di dalam filem ini dihasilkan dengan baik. Mungkin di bahagian komedi agak kurang sebab filem ini dikategorikan dalam filem komedi, jadi aku rasa di bahagian itu mungkin boleh diperbaiki.

Sebenarnya daripada melihat trailer filem ini, aku tak boleh nak agak genre sebenar filem ini sama ada genre seram atau apa, tapi bila dah tonton secara keseluruhan filem ini, baru kita faham sebenarnya filem ini gabungan pelbagai genre. Kadang-kadang aku ingat filem ini terbitan Disney pulak.


CGI | Filem ini banyak menampilkan elemen imej janaan komputer. Yalah, bagaimana mereka nak bautkan tikus-tikus tu beraksi sebegitu kalau tidak menggunakan CGI kan? CGI di dalam filem ini tidaklah begitu teruk kerana semuanya nampak meyakinkan. 

Babak ahli sihir bertukar menjadi tikus juga nampak menarik! Begitu juga ketika Grand High Witch memperlihatkan dirinya yang sebenar. Jadi, bagi aku CGI di dalam filem ini tidak gagal.

Review Filem : The Witches (2020)

PELAKON | Siapa yang tak suka dengan lakonan Anne Hathaway kan? Lakonan beliau seperti biasa berada di kelasnya tersendiri. Filem ini ada banyak pelakon yang hebat seperti Anne Hathaway, Stanley Tucci, dan Octavia Spencer. Bila melihat Anne Hathaway dan Stanley Tucci, teringat pula apda sebuah filem ikonik yang ditayangkan pada tahun 2006 iaitu Devil Wears Prada.

Pelakon kanak-kanak juga sangat bagus dalam filem ini. Boleh lihat emosi yang dibawakan pada awal ceritanya. Satu lagi watak yang aku suka adalah Mary/Daisy yang dibawakan oleh penyanyi dan pelakon hebat Kristin Chenoweth!

MUZIK | Ini bahagian yang menarik. Kadnag-kadang dalam beberapa review filem aku tak ulas tentang muzik tapi dalam filem ini muziknya membuatkan aku ingin ulas sesuatu. Dalam pertenghan filem, baru aku perasan muzik di dalam filem ini mempunyai elemen-elemen yang sama seperti filem Avengers Infinity War (2018) dan Avengers Endgame (2019).


Setelah diselidiki, rupa-rupanya komposer bagi ketiga-tiga filem ini adalah orang yang sama iaitu Alan Silvestri, seorang komposer genius. Beliau merupakan komposer bagi kedua-dua filem Avengers, siri filem Back To The Future dan juga filem ini. Macam mana aku boleh sedar? Sebab kebanyakan komposer mempunyai 'signature' masing-masing. 'Signature' Alan Silvestri dalam filem ini sangat kuat dan sebab itu aku boleh tersedar tentang muziknya!

Review Filem : The Witches (2020)

SECARA KESELURUHAN
Secara keseluruhannya, filem ini bagi aku sebuah filem yang menarik, jalan cerita yang aku suka, pelakon yang sangat baik dan muzik yang sedap! Adakah filem ini sempurna? Tidak, ada beberapa bahagian yang boleh diperbaiki di sana sini,tapi secara keseluruhannya filem ini aku suka.

Ulasan aku untuk filem ini berdasarkan tontonan filem ini buat kali pertama, tanpa pernah membaca novel dan juga menonton filem adaptasi pertama. Kerana apa aku tulis kenyataan ini? Kerana ramai yang membandingkan dengan filem terdahulu dan novelnya. Bagi aku setiap filem jika 100% sama, tiada yang uniklah padanya. Oleh itu, sekian sahaja untuk ulasan kali ini.

BINTANG : ⭐⭐⭐⭐/ 5

SUMBER : WIKIPEDIA & GOOGLE IMAGE

SEKIAN


17 Comments

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


  1. Memang lama sungguh tak
    Layan filem Inggeris apa tah lagi filem genre ni.. sbb skg asyik tgk drama tv je huhu

    ReplyDelete
  2. Haritu tengok sampai si jahat tu jd tikus, pastu tertido plak hahahaha adeii nak kena tgk balik, sebab nak tau juga, budak tu terus jadi tikus atau jadi manusia balik?

    ReplyDelete
  3. Kita suka movie komedi. Cukup mengembirakan. Yelah awat nak stress layan movie kannn.. Movie ni memang boleh layan berkali-kali.

    ReplyDelete
  4. Seram pulak tgk wajah Anne Hathaway jadi macam tu. Tapi tgk sekali lagi, rasa lawak pun ada. Dia punya special effect makeup sgt menakjubkan.

    ReplyDelete
  5. done tgk movie ni.
    sedih la sebab at the end anak2 bertiga tu kekal jadik tikus.
    aida nak la ending nyer nenek dia sukses buat portion and diorang kembali jadik manusia.
    kesian lah hai hu h hu...

    ReplyDelete
  6. Suka la jln cerita ni. Macam sesuai untuk anak-anak tengok.lagipun dh lama xlayan cerita-cerita mcm ni sejak beranak pinak..

    ReplyDelete
  7. Wow 5/5. Suka tengok cerita macam ni.macam merepek tapi best. Suka tengok anne hathaway berlakon

    ReplyDelete
  8. Wow based on the the photos that you show here, it can be quite scary huh I mean the movie. Just look at Anne Hathaway's slit-open mouth and forked tongue. Yikes!

    ReplyDelete
  9. Ah spoiler! I belum watch leh! Hahah thanks for the review! Will watch this soon when I am free!

    ReplyDelete
  10. wahhh first time tengok anne hathway dalam avatar ngeri macam ni. Hebat betul MUA dengan vfx director diorang sebab nampak real semua effects

    ReplyDelete
  11. Macam menarik pulak baca review movie ni..yang gambar last tu rase geli tengok haha..nanti nak cari la cerita ni

    ReplyDelete
  12. Wah macam tak cam je muka Anne Hathaway tu. Makin dahsyat cerita dia berlakon. Jadi watak menakutkan n ahli sihir plak. Minat gak nak tengok movie ni!

    ReplyDelete
  13. Kalau aktress Anne Hathaway yang berlakon memanglah best kan. Cuma watak kali ni berbeza tu yg nak tengok. Jalan cerita pon best ada misi. Takdelah kita bosan

    ReplyDelete
  14. nampak macam best je movie nie Khairil. nak tengoklah nanti kalau ada waktu. tambah2 ada pelakon feveret dlm movie tu. hihi

    ReplyDelete
  15. Wow.. Full mark for the movie.. ada nampak kat screen masa login Netflix.. antara yang Top di Malaysia juga kan... Menariknya, nak tengok juga la,, nice choice..

    ReplyDelete
  16. Cite ni remake kan, i pernah tgk yg original version but of coz yg ni best sbb graphic, costume dia dan jln cerita lebih menarik. Nmpk real muka anna hathaway tu

    ReplyDelete

Post a Comment

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

Previous Post Next Post