Review Filem Netflix : The Gray Man (2022)

Assalamualaikum dan salam sejahtera


Filem The Gray Man (2022) merupakan sebuah filem aksi thriller yang diarahkan oleh Anthony dan Joe Russo, lakonlayar oleh Joe Russo, Christopher Markus dan Stephen McFeely berdasarkan novel dengan judul yang sama oleh Mark Greaney. Filem ini dibintangi barisan pelakon hebat seperti Ryan Gosling, Chris Evans, Ana de Armas dan ramai lagi. Diterbitkan oleh syarikat adik beradik Russo, AGBO, filem ini merupakan filem pertama untuk francais filem berdasarkan novel Gray Man oleh Mark Greaney.

Adaptasi bagi novel Mark Greaney ini pada awalnya diumukan pada tahun 2011 dimana James Gray akan mengarahkan Brad Pitt dan kemudiannya Charlize Theron untuk watak yang ditukar jantinyanya. Kemudian perkembangan sangat perlahan sehinggalah pada tahun 2020 diumukan bahawa adik beradik Russo akan mengarahkan filem ini. 


Dengan bajet sebesar $200 juta, ini merupakan antara filem termahal yang dihasilkan oleh Netflix. Filem ini ditayangkan secara terhad dipawagam pada 15 Julai 2022 dan kemudiannya ditayangkan di Netflix pada 22 Julai 2022. 

FILEM THE GRAY MAN (2022)


Pengarah : Anthony Russo & Joe Russo
Lakon Layar : Joe Russo, Christopher Markus, Stephen McFeely
Penerbit : Joe Russo, Anthony Russo, Joe Roth, Jeff Kirschenbaum, Mike Larocca, Chris Castaldi
Sinematografi : Stephen F. Windon
Muzik : Henry JACKMAN
Tarikh Tayangan : 22 Julai 2022
Durasi : 129 minit
Bajet : $200 juta

Rotten Tomatoes : 46% | 5.6 /10
Metacritic : 49/100

BARISAN PELAKON FILEM THE GRAY MAN (2022)


  • Ryan Gosling sebagai Six
  • Chris Evans sebagai  Lloyd Hansen
  • Ana de Armas sebagai  Dani Miranda
  • Jessica Henwick sebagai  Suzanne Brewer
  • Regé-Jean Page sebagai  Carmichael
  • Wagner Moura sebagai  Laszlo Sosa
  • Julia Butters sebagai  Claire
  • Dhanush sebagai  Avik San / Lone Wolf 
  • Alfre Woodard sebagai  Margaret Cahill
  • Billy Bob Thornton sebagai  Fitzroy
  • Callan Mulvey sebagai  Dining Car (a.k.a. Four)

SINOPSIS FILEM THE GRAY MAN (2022)


Pada tahun 2003, pegawai kanan CIA Fitzroy melawat seorang banduan. Lapan tahun sebelum itu, banduan itu adalah kanak-kanak bawah umur yang disabitkan dengan kesalahan membunuh bapanya yang kejam untuk melindungi adiknya. Fitzroy menawarkan lelaki itu kebebasannya sebagai pertukaran untuk bekerja sebagai pembunuh bayaran dalam program Sierra CIA.

Pada tahun 2021, dalam misi di Bangkok, pembunuh, "Sierra Six," bekerjasama dengan rakan Ejen CIA Dani Miranda untuk membunuh sasaran yang disyaki menjual rahsia keselamatan negara. Dia tidak dapat berbuat demikian secara senyap-senyap tanpa mencederakan orang awam dan menyerang sasaran secara langsung, mencederakannya. Sebelum mati, sasaran mendedahkan bahawa dia bekerja dalam program Sierra sebagai Sierra Four, dan menyerahkan kepada Six pemacu yang disulitkan yang memperincikan rasuah pegawai CIA Denny Carmichael, yang merupakan ejen utama dalam misi pembunuhan itu. Carmichael sukar difahami tentang tujuan sebenar misi dan kandungan pemanduan apabila berhadapan dengan Six, dan Six menolak pemindahan dari Bangkok bersama anak buah Carmichael, memanggil Fitzroy yang kini bersara untuk meminta pengekstrakan. Carmichael mengupah tentera upahan Lloyd Hansen, bekas Ejen CIA yang ditendang keluar dari agensi itu kerana kecenderungan sosiopatiknya, untuk menjejak Six dan mendapatkan semula pemanduan itu. Hansen berbuat demikian dengan menculik anak saudara Fitzroy, Claire, memaksa Fitzroy membenarkan pembunuhan Six oleh pasukan pengekstrakan. Bagaimanapun, Enam membunuh mereka dan melarikan diri.


Kecewa, Carmichael menghantar subordinatnya Suzanne Brewer untuk mengawasi Hansen dan memastikan dia berada dalam barisan. Hansen menahan Claire sebagai tebusan di sebuah rumah besar di Croatia, di mana dia telah menjalankan operasinya. Hansen juga meletakkan hadiah pada kepala Six untuk menarik tentera upahan dan pembunuh upahan untuk memburunya. Enam menuju ke Vienna untuk mencari nombor siri perentak jantung Claire daripada Laszlo Sosa, tetapi Sosa mengkhianatinya untuk hadiah itu. Enam melarikan diri sebaik Hansen tiba dengan pasukannya, dan diselamatkan oleh Miranda. Reputasi Miranda hancur selepas misi Bangkok dan dia pada mulanya bercadang untuk membawanya untuk menyelamatkan kerjayanya di CIA. Enam meyakinkannya untuk memandunya ke apartmen Cahill di Prague, di mana dia menyahsulit pemanduan itu, yang mendedahkan tahap rasuah Carmichael bagi pihak dermawan misteri yang bekerja untuk kerajaan bayangan. Hansen menghantar beberapa pasukan pembunuh ke rumah Cahill, dan Cahill yang sakit tenat meletupkan rumahnya untuk memberi Six dan Miranda peluang untuk melarikan diri.


Enam ditangkap dan digari di dataran. Tembak-menembak di jalan-jalan di Prague diikuti dan Enam melarikan diri menaiki trem. Pengejaran panjang dan pertempuran senjata berlaku, dan Six diselamatkan oleh Miranda, di dalam kereta kalis peluru Cahill. Kedua-duanya menyusup ke hospital untuk menjejaki Claire melalui siaran isyarat wayarles daripada perentak jantungnya. Tentera upahan "Lone Wolf" mencuri pemanduan daripada mereka, mengetuk mereka keluar, dan membawa pemanduan ke Hansen. Six dan Miranda mengikut perentak jantung ke pangkalan Hansen. Miranda mencipta gangguan manakala Six menyusup masuk ke dalam rumah agam dan menyelamatkan Fitzroy dan Claire. Fitzroy cedera parah ketika mereka melarikan diri dan mengorbankan dirinya dalam percubaan yang gagal untuk membunuh Hansen. Miranda menumpaskan anak buah Hansen, tetapi Lone Wolf hampir melarikan diri. Dia menewaskan Miranda dalam pertarungan tetapi memberinya dorongan, setelah menjadi muak dengan kesanggupan Hansen untuk membunuh kanak-kanak dan kekurangan moralnya.


Hansen berjaya mengambil tebusan Claire dan menyeretnya ke dalam labirin lindung nilai. Selepas kebuntuan, Hansen melepaskan Claire dan bergaduh dengan Six. Sebelum Six boleh membunuhnya, Hansen ditembak dan dibunuh oleh Brewer, yang memberitahu Six bahawa dia merancang untuk menyematkan tindakan Carmichael pada Hansen untuk mendapatkan pengaruh ke atasnya. Tambahan pula, Brewer menjanjikan keselamatan Claire tetapi hanya jika Six terus bekerja untuk CIA. Six dan Miranda terpaksa bekerjasama dalam penyembunyian, di mana akhirnya tiada tindakan diambil terhadap Carmichael. Selepas taklimat di ibu pejabat CIA, Miranda mengancam untuk membunuh Carmichael jika sebarang bahaya menimpa Claire. Enam melarikan diri dari tahanan dan membebaskan Claire, yang ditahan di lokasi rahsia.


ULASAN PENUH FILEM THE GRAY MAN (2022)


Sebenarnya sudah lama aku menantikan waktu yang sesuai untuk menonton filem ini. Disebabkan ketika filem ini baru sahaja ditayangkan di Netflix aku agak sibuk dengan pelbagai urusan, aku terus lupa dengan filem ini.


Alhamdulillah, sekarang aku mempunyai waktu yang agak banyak jadi aku bolehlah mula menonton filem-filem dan drama yang ada di laman streaming yang aku ada. Baiklah, filem ini menarik minat aku untuk menonton disebabkan pengarahnya iaitu Anthony Russo dan Joe Russo. Kepada yang tak tahu, mereka berdua merupakan adik beradik yang mengarahkan filem Avengers: Infinity War (2018), Avengers: Endgame (2019), Captain America : Civil War (2016) dan Captain America : Winter Soldier (2014).

Jalan cerita filem ini sebenarnya sangat mudah untuk difahami iaitu berkaitan ejen rahsia yang diburu oleh pihak yang jahat. Tetapi yang menjadikannya menarik apabila pelbagai elemen thriller ditambah untuk menjadikan pemburuan itu menjadi menarik untuk ditonton. Cuma ketika menonton filem ini aku merasakan jalan ceritanya dibahagian tengah agak mendatar tetapi kemudiannya mula menjadi menarik kembali.

Melihat barisan pelakon, eh sebenarnya tak ramai pun pelakon yang membintangi filem ini. Walaubagaimanapun barisan pelakonnya antara pelakon yang hebat belaka. Aku rasa ini pertama kali aku menonton filem Chris Evans sebagai penjahat. Nampak sesuatu yang berbeza apabila kekerasan, kekejaman dipertontonkan oleh Captain America ini.


Ryan Gosling juga berjaya membawa wataknya dengan baik, seorang yang kelihatan biasa-biasa sahaja tetapi mepunyai kemahiran yang sangat baik. Sangat sukar untuk membunuh wataknya. Ekspresi muka yang bersahaja menjadikan wataknya lebih menarik. 

Sinematografi untuk filem ini juga nampak menarik dan cantik. Visual pada setiap babak pula memang terletak elok dan menjadikan filem ini lebih menarik terutamanya daripada babak ke babak. Muzik untuk filem ini pula kedengaran familiar, rupa-rupanya komposernya adalah Henry Jackman, komposer yang selalu bersama dengan adik beradik Russo.


Kesimpulannya, filem bergenre Thriller memang merupakan filem kegemaran aku dan untuk filem The Gray Man (2022) ini sebuah filem yang menghiburkan. Elemen thriller memang ada dan mungkin boleh ditambah dan diperbaiki lagi untuk filem sekuelnya pula selepas ini. Filem The Gray Man (2022) ini sebuah filem yang menghiburkan, penamat yang boleh diterima dan aku rasa aku akan tonton lagi filem ini dalam masa terdekat. Untuk itu aku berikan ;

BINTANG : ⭐⭐⭐⭐/5

Rujukan :
  • Netflix
  • Google Image
  • Wikipedia

1 Comments

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


  1. Entah kenapa takde perasaan sangat nak layan this one. Maybe sebab terpengaruh dengan kawan kata 'tak berapa best' hehe

    ReplyDelete

Post a Comment

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

Previous Post Next Post