Review Filem Enola Holmes 2 (2022) Sekuel Yang Sangat Menghiburkan!

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Review Filem Enola Holmes 2

Enola Holmes 2 (2022) merupakan sebuah filem misteri dan merupakan filem sekuel bagi filem Enola Holmes. Filem ini dibintangi oleh Millie Bobby Broen sebagai watak utama. Filem kali ini diarahkan oleh Harry Bradbeer dengan lakonlayar oleh Jack Thorne berdasarkan adaptasi siri buku The Enola Holmes Mysteries oleh Nancy Springer.

ENOLA HOLMES 2 (2022)

Review Filem Enola Holmes 2

Pengarah : Harry Bradbeer
Lakonlayar : Jack Thorne
Penerbut : Mary parent, Alex Garcia, Ali Mendes, Millie Bobby Brown, Robert Brown
Sinematografi : Giles Nuttgens
Muzik : Daniel Pemberton
Tarikh Tayangan : 4 November 2022
Durasi : 129 minit

BARISAN PELAKON ENOLA HOLMES 2

Review Filem Enola Holmes 2
  • Millie Bobby Brown sebagai Enola Holmes
  • Sofia Stavrinou sebagai  Enola muda
  • Henry Cavill sebagai  Sherlock Holmes
  • John Parshall sebagai  Sherlock muda
  • David Thewlis sebagai  Grail
  • Louis Partridge sebagai  Tewkesbury
  • Susie Wokoma sebagai  Edith
  • Adeel Akhtar sebagai  Lestrade
  • Sharon Duncan-Brewster sebagai  Mira Troy
  • Helena Bonham Carter sebagai  Eudoria Holmes
  • Himesh Patel sebagai  Dr. Watson
  • Hannah Dodd sebagai  Sarah Chapman / Cicely
  • Abbie Hern sebagai  Mae
  • Róisín Monaghan sebagai  Hilda Lyon
  • Gabriel Tierney sebagai  William Lyon
  • David Westhead sebagai  Henry Lyon
  • Tim McMullan sebagai  Charles McIntyre, the Chancellor of the Exchequer
  • Lee Boardman sebagai  Mr. Bill Crouch
  • Serrana Su-Ling Bliss sebagai  Bessie Chapman

SINOPSIS FILEM ENOLA HOLMES 2

*Diterjemah terus dalam Google Translate

Enola memulakan agensi detektifnya sendiri, tetapi bergelut untuk mendapatkan pelanggan, tidak seperti abang detektifnya yang terkenal, Sherlock Holmes. Seorang gadis jodoh bernama Bessie meminta Enola membantu mencari adiknya yang hilang Sarah Chapman. Bessie membawa Enola ke kilang, yang sedang mengalami wabak tifus yang mematikan, dan bertemu dengan Mae, yang bekerja bersama adik-beradik perempuan.

Enola mengikut Mae ke Teater Paragon, tempat Mae dan Sarah bekerja sebagai penari. Dia mendapati sepucuk surat yang nampaknya ditulis kepada Sarah oleh seorang kekasih rahsia. Dalam perjalanan pulang, Enola terserempak dengan Sherlock yang mabuk dan membawanya pulang ke 221B Baker Street. Dia sedang bergelut untuk menyelesaikan kes terbarunya membabitkan pemerasan terhadap pegawai kerajaan, tetapi dia tidak dapat mengesan pemilik akaun di mana wang itu dihantar.

Review Filem Enola Holmes 2

Enola menyimpulkan bahawa puisi itu adalah kod yang membawa kepada rumah di Whitechapel; di sana, dia mendapati Mae mati akibat tikaman. Enola menemui sekeping muzik lembaran dalam pakaian Mae, tetapi diganggu oleh Superintendan Grail yang menuduhnya membunuh.

Enola melarikan diri ke flat Sherlock dan menyimpulkan bahawa kekasih Sarah akan berada di bola yang dianjurkan oleh keluarga Lyon. Di sana, dia bertemu Cicely, seorang wanita bangsawan yang ramah, dan Mira Troy, setiausaha kepada Menteri Perbendaharaan Lord Charles McIntyre. Enola bertemu Tewkesbury, yang mengajarnya cara menari supaya dia dapat mencari peluang untuk lebih dekat dengan William Lyon, anak kepada pemilik kilang mancis dan kekasih Sarah.

Sementara itu, Sherlock menyusun satu mesej dalam skim pemerasan daripada dalangnya, Moriarty. Enola ditangkap oleh Grail sebelum dia boleh bercakap dengan William, tetapi Sherlock meminta ibu mereka Eudoria dan rakan-rakan hak pilih radikal Edith untuk membebaskan Enola keluar dari penjara.

Review Filem Enola Holmes 2

Semasa melawat Tewkesbury, Enola menyedari bahawa Sarah adalah Cicely, dan bahawa dia, Mae, dan William telah mendapati bahawa fosforus putih, bukan tipus, membunuh pekerja dan merancang untuk mendedahkannya. Tewkesbury dan Enola mengaku cinta mereka antara satu sama lain dan menuju ke kilang, di mana mereka bertemu Sherlock dan mendapati William mati. Ketiganya menyimpulkan Lord McIntyre telah membuat perjanjian dengan bapa William untuk menggunakan fosforus murah untuk meningkatkan keuntungan.

Kumpulan itu menuju ke Paragon selepas menyedari helaian muzik itu sebenarnya adalah peta teater. Di sana, Sarah mengesahkan penemuan Enola dan mengakui dia dan William memerlukan bantuan Tewkesbury untuk mendedahkan McIntyre. Grail dan beberapa anggota polis tiba dan pergaduhan berlaku, mengakibatkan kematian Grail.

Lord McIntyre tiba dengan Lestrade. Dia membakar bukti transaksi dan percubaan untuk menahan Sarah, tetapi Sherlock dan Enola menyimpulkan bahawa Mira Troy sebenarnya Moriarty dan bertanggungjawab atas pemerasan dan pembunuhan itu. Mira ditahan.

Sarah, Bessie, dan Enola memaklumkan acara perlawanan gadis kilang dan meyakinkan mereka untuk menyerang. McIntyre ditangkap dengan bantuan Tewkesbury, manakala Moriarty melarikan diri daripada tahanan polis. Enola menubuhkan pejabat baharu di kedai Edith; Tewkesbury telah mula meminangnya dengan bersungguh-sungguh.

ULASAN FILEM ENOLA HOLMES 2 (2022)

Review Filem Enola Holmes 2

Mendapat tahu bahawa filem Enola Holmes (2020) bakal mendapat sekuel, aku antara yang teruja mendengar khabar itu. Filem pertamanya memang sungguh menarik dengan jalan cerita dan lakonan yang cukup mantap daripada barisan pelakonnya.

Untuk filem Enola Holmes 2 pula yang baru sahaja ditayangkan di Netflix, aku sempat menghabiskan masa 2 jam lebih dan berikut adalah antara ulasan dan pendapat aku mengenai filem ini.

Jalan cerita filem ini dilihat lebih mendalam, lebih rumit dan lebih menarik. Menjadi detektif wanita pada zaman itu memang sukar, ditambah lagi apabila mempunyai seorang abang sebagai detektif terkenal. Plot twist di bahagian akhir pula merupakan sesuatu yang tidak dijangka dan perubahan jantina pada watak Moriarty adalah sesuatu yang bijak.

Review Filem Enola Holmes 2

Lakonan Millie Bobby Brown sememangnya sangat baik dan bersahaja. Aku cukup suka bila mana beliau cuba berinteraksi dengan penonton, membuatkan kita seperti berada dalam cerita yang sama. Henry Cavill sebagai Sherlock Holmes pula membawakan wataknya dengan lebih berat berbanding filem terdahulu. Boleh dikatakan walaupun jumlah pelakon tidak ramai, tetapi setiap satunya memberikan impak tersendiri untuk menjayakan filem ini.

Kesan khas atau CGI dalam filem ini juga perlu dipuji kerana aku tidak dapat mencari sebarang kecacatan atau kesilapan dalam CGI yang dihasilkan. Setiap babak dihasilkan dengan baik terutamanya babak aksi yang cukup mendebarkan.

Review Filem Enola Holmes 2

Kesimpulannya, filem Enola Holmes 2 ini membuktikan bahawa sekuel kepada filem pertama mampu menjadi lebih baik dan menarik. Jalan ceritanya yang menarik ditambah dengan mutu lakonan yang mantap menjadikan filem ini sebuah filem yang berjaya. Untuk itu, aku memberikan filem ini;

BINTANG : ⭐⭐⭐⭐/5

Rujukan;

  • Wikipedia
  • Google Image

0 Comments

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment (0)

Previous Post Next Post