Review Filem : Armsterdam (2022)

Assalamualaikum dan salam sejahtera


Filem Armsterdam (2022) merupakan sebuah filem thriller, komedi dan berlatar belakangkan zaman 1930-an. Filem ini ditulis, diarah serta diterbitkan sendiri oleh David O. Russell. Filem ini dibintangi oleh Christian Bale, Margot Robbie dan John David Washington.


Kisah dalam filem ini berdasarkan Business Plot, konspirasi pada tahun 1933 di Amerika Syarikat. Filem ini telah ditayangkan di Amerika Syarikat pada 7 Oktober 2022 oleh 20th Century Studios. 

FILEM ARMSTERDAM (2022)



Pengarah : David O. Russell
Penulis : David O. Russell
Penerbut : David O. Russell, Arnon Milchan, Matthew Budman, Anthony Katagas, Christian Bale
Sinematografi : Emmanuel Lubezki
Edit : Jay Cassidy
Muzik : Daniel Pemberton
Durasi : 134 minit
Bajet : $USD 80 Juta
Box Office : $USD 31.2 Juta
Rotten Tomatoes : 33%
Metacritic : 48/100
CinemaScore : B
PosTrak : 72%


BARISAN PELAKON FILEM ARMSTERDAM (2022)


  • Christian Bale sebagai Burt Berendsen
  • Margot Robbie sebagai Valerie Voze / Valerie Bandenberg
  • John David Washington sebagai Harold Woodman
  • Alessandro Nivola as Det. Hiltz
  • Andrea Riseborough as Beatrice Vandenheuvel
  • Anya Taylor-Joy as Libby Voze
  • Chris Rock as Milton King
  • Matthias Schoenaerts as Det. Lem Getwiller
  • Michael Shannon as Henry Norcross
  • Mike Myers as Paul Canterbury
  • Taylor Swift as Elizabeth Meekin
  • Timothy Olyphant as Tarim Milfax
  • Zoe Saldaña as Irma St. Clair
  • Rami Malek as Tom Voze
  • Robert De Niro as Gil Dillenbeck
  • Ed Begley Jr. as Bill Meekins
  • Beth Grant as Mrs. Dillenbeck
  • Casey Biggs as Augustus Vandenheuvel
  • Colleen Camp as Eva Ott
  • Leland Orser as Mr. Nevins
  • Tom Irwin as Mr. Belport
  • Dey Young as Alvelia Vandenheuvel

SINOPSIS PENUH FILEM ARMSTERDAM (2022)


Pada tahun 1918, Burt Berendsen dihantar oleh ibu bapa isterinya yang terasing untuk berperang dalam Perang Dunia I. Semasa ditempatkan di Perancis, Burt berkawan dengan askar Afrika-Amerika Harold Woodman. Selepas mengalami kecederaan dalam pertempuran, Burt dan Harold dirawat kembali sihat oleh Valerie Bandenberg, seorang jururawat sipi yang membuat seni daripada serpihan yang dikeluarkan daripada tentera, yang mereka berkawan.


Selepas tamat perang, mereka bertiga tinggal bersama di Amsterdam sehingga Burt kembali ke New York City untuk bersama isterinya. Harold, yang telah jatuh cinta dengan Valerie dan memulakan hubungan percintaan yang lemah dengannya, juga berlepas ke New York untuk memenuhi aspirasinya menjadi seorang peguam.


Lima belas tahun kemudian, Burt telah membuka amalan perubatannya sendiri untuk veteran perang, dan masih berkawan dengan Harold, yang kini seorang peguam. Bagaimanapun, mereka tidak pernah mendengar khabar daripada Valerie sejak mereka meninggalkan Amsterdam. Harold meminta Burt melakukan bedah siasat ke atas Bill Meekins (seorang senator yang berkhidmat sebagai komander rejimen mereka semasa perang) atas arahan anak perempuan Meekins, Elizabeth, yang percaya bahawa dia telah dibunuh. Dengan bantuan jururawat Irma St. Clair, Burt melakukan bedah siasat. Ia mendedahkan bahawa Meekins telah diracun. Burt dan Harold bertemu dengan Elizabeth untuk bercakap tentang keputusan bedah siasat, walaupun dia tiba-tiba terbunuh apabila seorang pembunuh upahan menolaknya ke dalam lalu lintas. Pembunuh upahan membingkai Burt dan Harold untuk kematiannya, dan mereka melarikan diri ketika polis tiba.

Burt dan Harold cuba untuk mengetahui siapa yang telah membawa Elizabeth mengupah mereka untuk membersihkan nama mereka. Ini membawa mereka kepada pewaris tekstil yang kaya Tom Voze, isterinya yang melindungi Libby, dan Valerie (yang nama keluarga sebenarnya ialah Voze), kakak Tom. Mereka mengetahui bahawa Valerie adalah orang yang meyakinkan Elizabeth untuk mengupah mereka, mengetahui bahawa mereka boleh dipercayai. Valerie berada di bawah pengawasan berterusan oleh Tom dan Libby, yang mendakwa bahawa dia mengalami penyakit saraf. Burt dan Harold bercakap dengan Tom, yang mencadangkan mereka bercakap dengan Jeneral Gil Dillenbeck, seorang veteran terkenal dan dihias yang berkawan dengan Meekins.


Semasa Burt cuba menghubungi Jeneral, Harold dan Valerie menghabiskan hari di rumahnya, di mana mereka melihat pembunuh upahan, Tarim Milfax. Mereka mengikutinya ke klinik pensterilan paksa yang dimiliki oleh sebuah organisasi misteri yang dikenali sebagai "Jawatankuasa Lima". Selepas bergaduh dengan Milfax, Harold dan Valerie bersatu semula dengan Burt. Valerie membawa mereka ke Waldorf Astoria New York, di mana mereka bertemu Paul Canterbury dan Henry Norcross, dermawan Valerie dari Amsterdam yang secara rahsia menjadi pengintip dalam komuniti perisikan. Paul dan Henry menjelaskan bahawa Jawatankuasa Lima merancang untuk menggulingkan kerajaan Amerika dan bahawa Dillenbeck boleh membantu mereka menggagalkan rancangan mereka.

Ketiga-tiga mereka bertemu dengan Jeneral Dillenbeck, yang ditawarkan sejumlah besar wang daripada seorang lelaki bagi pihak dermawan yang tidak disebutkan namanya untuk menyampaikan ucapan yang menyokong veteran untuk memecat Presiden Franklin D. Roosevelt secara paksa dan sebaliknya meletakkan Dillenbeck sebagai diktator boneka. Jeneral bersetuju dan bercadang untuk bercakap di gala perjumpaan Burt dan Harold menjadi tuan rumah untuk menarik sesiapa yang berada di belakang plot itu.

Pada gala itu, Jeneral Dillenbeck membaca ucapannya sendiri dan bukannya yang dia dibayar untuk membacanya. Milfax bercadang untuk menembaknya kerana berbuat demikian, tetapi Harold dan Valerie berjaya menghalangnya tepat pada masanya. Milfax ditangkap dan Jawatankuasa Lima didedahkan sebagai empat pemimpin industri, termasuk Tom, yang fanatik taksub dengan Benito Mussolini dan Adolf Hitler dan berhasrat untuk menjadikan Amerika sebuah negara fasis.


Tom dan pemimpin lain ditangkap oleh polis, tetapi mereka tidak tinggal lama di dalam dan memfitnah Jeneral Dillenbeck dalam akhbar selepas dibebaskan. Jeneral Dillenbeck memberi keterangan tentang kejadian itu kepada Kongres dan pulang ke rumah untuk menjalani kehidupannya. Harold dan Valerie meninggalkan negara itu kerana mereka tidak dapat bersama di Amerika Syarikat. Burt mengucapkan selamat tinggal kepada mereka, merancang untuk membuka semula amalan perubatannya dan meneruskan hubungan dengan Irma.


ULASAN FILEM ARMSTERDAM (2022)

Tidak sempat untuk menonton filem Armsterdam (2022) di pawagam memaksa aku untuk menonton filem ini di laman pengstriman Disney Plus Hotstar. Melihat video trailernya, filem ini nampak seperti sebuah filem yang meyakinkan dengan barisan pelakon kelas atas yang mempunyai nama serta mutu tersendiri.


Jalan cerita atau plot dalam filem ini sebenarnya bagi aku agak kompleks. Tema politik, thriller dan misteri merupakan satu tema yang menarik sebenarnya tetapi boleh dikatakan plot dalam filem ini selepas satu kepada satu plot seterusnya agak serabut dan membuatkan aku tak sabar untuk habis menonton filem ini.

Pujian perlu diberikan pada pasukan produksi filem ini, termasuklah kostum, rekaan set, lokasi dan sebagainya kerana filem ini dilihat sangat autentik pada eranya iaitu pada tahun 1930-an. Barisan pelakon yang menarik seperti Christian Bale, Margot Robbie, Anya Taylor-Joy, Rami Malek serta penyanyi popular Taylor Swift tidak mampu untuk membawa filem ini pada tahapnya tersendiri kerana jalan cerita serta skrip yang agak serabut.


Pemilihan pelakon adalah sangat tepat, lakonan yang diberikan memang sangat baik terutamanya Christian Bale, John David Washington dan Margot Robbie, tetapi disebabkan perkara teras dalam filem ini yang menyebabkan filem ini boleh dikatakan hampir berjaya. Muzik di dalam filem ini juga perlu dipuji hasil gubahan dan terbitan Daniel Pemberton.


Selainnya, filem ini gagal dari segi kutipan filem dan mungkin sebahagian penonton tidak dapat menerima mesej sebenar walaupun tema filem ini cukup menarik. Lakonan para pelakon sedikit sebanyak memberikan sinar yang membolehkan untuk aku menonton filem ini sehingga tamat. Untuk itu, aku memberikan filem ini;

BINTANG : ⭐⭐⭐/10

SUMBER :
  • Wikipedia
  • Disney Plus 
  • IMDB


0 Comments

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment (0)

Previous Post Next Post