Taarana Raikan Hari Kantin bersama Kanak-Kanak Berkeperluan Khas

Assalamualaikum dan salam sejahtera


Special Needs Children atau Kanak-Kanak Berkeperluan Khas merujuk kepada kanak-kanak yang memerlukan perhatian dan penjagaan yang berbeza daripada kanak-kanak lain. 

Gargiulo (2003) mendefinisikan kanak-kanak berkeperluan khas sebagai individu yang mempunyai kelainan dari aspek norma standard sosial dan komuniti. Kelainan ini disebabkan perbezaan yang ketara dari segi fizikal, kognitif, sensori (deria) atau ciri-ciri tingkah laku. 

Kebanyakan kanak-kanak ini memerlukan program pembelajaran yang disesuaikan dengan keperluan unik mereka. Selain itu, Gargiulo juga mengkategorikan individu-individu tersebut kepada sembilan (9) kategori seperti berikut: 

  • Terencat akal (mentally disabled) 
  • Kurang upaya dalam pembelajaran
  • Kecelaruan emosi dan tingkah laku
  • Pintar, cerdas dan berbakat (gifted) 
  • Masalah bahasa dan pertuturan
  • Masalah penglihatan
  • Masalah pendengaran
  • Kecelaruan spektrum autisme 
  • Kurang upaya fizikal dan masalah kesihatan

Rujukan: Gargiulo, R. M. (2003). Special education in contemporary society: An introduction to exceptionality. Belmont CA: Wadsworth, Thomson Learning.

Autisme (ASD) pula adalah gangguan perkembangan neurologi, yang bermaksud memberi kesan kepada perkembangan otak dan berlaku pada usia awal seseorang. Autisme memberi kesan kepada kemampuan anak untuk berkomunikasi, bersosial dan belajar seperti anak tipikal.

Tiada pemerhatian ciri-ciri fizikal yang ada pada autism, oleh itu ramai ibu bapa tidak menyedari sesuatu yang berbeza tentang anak mereka sehingga mereka menyedari tanda-tanda lain. Contohnya, jika anak mereka tidak mempunyai kemahiran menunjuk pada usia 12 bulan, tidak menghasilkan apa apa perkataan pada usia 16 bulan, dan tidak memberi respon kepada nama mereka sendiri.

TAARANA SCHOOL: SPECIAL NEEDS EDUCATION

Terletak di Petaling Jaya, Selangor, baru-baru ini aku berkesempatan menghadiri Hari Kantin yang diadakan dengan suasana meriah di Taarana School. Dikesempatan yang sama, aku sendiri turut belajar pelbagai perkara tentang Special Needs Children dan juga tentang Taarana School itu sendiri.


Menurut Pengetua Taarana, Dr Sunitha Sivakumaran, Taarana telah ditubuhkan pada tahun 2011 oleh oleh RYTHM Foundation, Inisiatif Kesan Sosial QI Group. Tujuan penubuhan sekolah ini adalah untuk menyokong persekitaran pendidikan yang inklusif dan membuka jalan untuk akses yang sama kepada pendidikan berkualiti - untuk kanak-kanak dari semua kebolehan.

Terdapat pelbagai program di Taarana sekolah dan antaranya adalah Early Intervention programme (EIP), Early Transition Programme (ETP), Academic 1 & Academic 2, dan Targeted Intervention Programme (TIP).

"Di sekolah sebegini, walaupun mempunyai kurikulum tetapi setiap kanak-kanak mempunyai perancangan pendidikan masing-masing, jadi kita akan ikut peringkat dan kapasiti kanak-kanak tersendiri untuk kesesuaian mereka."

Selain itu, kurikulum di sekolah ini tidak memfokuskan 100% terhadap bidang akademik, tetapi pada functional akademic, iaitu belajar tentang functional language skills dan functional numeracy skills. Ini adalah untuk mempersiapkan kanak-kanak selepas keluar dari Taarana, bersedia dan bebas serta tahu bagaimana untuk menguruskan diri sendiri."

Jelas Dr Sunitha.

Jumlah pelajar di Taarana School ketika ini adalah seramai 22 orang pelajar dan dijangka pada pertengahan bulan Mac nanti 5 orang pelajar akan mula belajar di sini menjadikan jumlah kesemuanya adalah 27 orang pelajar.


Untuk maklumat, Dr Sunitha ialah bekas pengamal undang-undang, tutor, penyelidik dan pengarang yang mempunyai kepakaran dalam Harta Intelek dan Undang-undang Persaingan. Beliau menceburi bidang pendidikan khas berikutan diagnosis autisme anaknya pada tahun 2000. 

PENGANJURAN HARI KANTIN DI TAARANA


Sebagai langkah pertama ke arah membina masyarakat yang lebih menyeluruh untuk semua orang, RYTHM Foundation, inisiatif impak sosial QI Group, dan Taarana mengadakan hari istimewa untuk beramah mesra dengan komuniti neurodiverse dalam usaha untuk lebih memahami keistimewaan mereka.

Mempamerkan erti menyeluruh (inclusion), yang juga merupakan nadi dan jiwa jati diri Taarana, setiap pelajar mempamerkan sesuatu yang berbeza dan unik pada Hari Kantin, yang dianjurkan di sini buat julung kalinya oleh Taarana, sebuah sekolah pendidikan keperluan khas yang ditubuhkan oleh Rythm Foundation pada tahun 2011.

“Setiap pelajar adalah diri mereka sendiri dengan minat, kebolehan dan aspirasi yang berbeza. Masing-masing mempunyai gaya pembelajaran, dan cara berfikir tersendiri. Setiap orang tanpa mengira bangsa, bahasa, jantina, perbezaan pembelajaran dan semua ciri indah lain yang menjadikan setiap daripada kita individu, mempunyai hak sama rata, dihormati, dan mempunyai akses dan peluang yang sama untuk berjaya dan mencari minat mereka.” 

Ujar Datin Sri Umayal Eswaran, Pengerusi RYTHM Foundation. Beliau turut menambah bahawa Hari Kantin adalah perayaan yang istimewa dan tidak dapat dilupakan untuk semua di Taarana.


Acara menarik selama tiga jam ini diadakan di sekolah itu bagi membolehkan ibu bapa, guru dan kakitangan QI Group Malaysia melibatkan diri dengan pelajar Taarana yang berumur 9 hingga 12 tahun.
    
Para pelajar mempamerkan bakat mereka di Hari Kantin ini dengan menghiburkan penonton mereka yang menceriakan mereka dalam persembahan mereka. Sambutan ini turut bertujuan untuk mempamerkan ciri khas kanak-kanak berkeperluan khas dan membantu mewujudkan kesedaran yang lebih baik.


Cik Santhi Periasamy, Ketua RYTHM Foundation, berkata Foundation sentiasa percaya bahawa setiap kanak-kanak di Taarana adalah sangat istimewa dan menjadi inspirasi kepada semua kakitangan.

“Taarana tidak akan berjaya jika tidak kerana sokongan dan keyakinan ibu bapa terhadap sekolah dan guru-guru kami. Selain itu, kantin kami menyumbang kepada persekitaran makanan yang sihat untuk anak-anak kami di sekolah. Mereka mengimbangi garis panduan keselamatan nutrisi dan makanan, sambil menyediakan perkhidmatan makanan kos rendah kepada pelajar. 

Hari Kantin ialah hari untuk mengucapkan terima kasih kepada kakitangan dan sukarelawan kantin kami, dan untuk membantu mereka berasa dihargai, dihargai dan diilhamkan. Tanpa tenaga pengajar dan kantin kami yang berdedikasi yang menunjukkan kasih sayang dan komitmen mereka kepada pelajar setiap hari, kami tidak akan berada di tempat kami berada,”

 tambah Santhi.


TENTANG RYTHM FOUNDATION

RYTHM FOUNDATION, inisiatif impak sosial QI Group, melabur dalam komuniti setempat beroperasi, melalui perkongsian strategik, sukarelawan pekerja dan khidmat masyarakat.

RYTHM, akronim untuk Raise Yourself To Help Mankind, dan nilai teras Foundation dibina berdasarkan prinsip Pemerkasaan, Kesukarelawanan dan Ketahanan. Melalui semua kerja, sama ada membuat geran, penglibatan sukarelawan atau melabur dalam program pembangunan manusia, matlamat kami adalah untuk memperkasakan kehidupan dan mengubah masyarakat.

RYTHM FOUNDATION berusaha untuk mengukuhkan aspirasi dan tanggungjawab QI Group dalam memainkan peranan penting dalam mencapai Matlamat Pembangunan Lestari (SDG) PBB. Bidang tumpuan kami ialah Pendidikan untuk Semua, Kesaksamaan Gender dan Pembangunan Komuniti Kelestarian.

Lawati kami di www.rythmfoundation.org

TAARANA SCHOOL: SPECIAL NEEDS EDUCATION


Lokasi : Taarana, 1, SS3/39, Petaling Jaya, 47300 Selangor Darul Ehsan, Malaysia

Laman Web: https://www.taarana.org.my/
Hubungi : +603 7865 7207/8207/9207


SEKIAN

Rujukan :
  • https://www.autismmalaysia.com/autismathome/lessons/apa-itu-autisme/
  • https://www.realisationoutreach.com/post/kanak-kanak-berkeperluan-khas-isu-emosi-dan-kesihatan-mental-keluarga

6 Comments

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


  1. meriah hari kantin kat sini... suka bila sekolah aktif menganjurkan pelbagai aktivti seperti ini

    ReplyDelete
  2. baru tau pasal Taarana ni, mungkin akan datang saya boleh cuba bagi sumbangan seikhlas mungkin kepada mereka

    ReplyDelete
  3. Good to see this ya! Meriah juga Hari Kantin and sure they having so much fun learning and showing off their talents too! More of this in the near future will be great kan...

    ReplyDelete
  4. Bagus initiatif macam ni, dulu sekolah saya pun ada Hari Kantin proceed juga donate to charity homes

    ReplyDelete
  5. Bagus sebab orang kita makin banyak pengetahuan berkenaan pendidikan khas nie. And good initiative by the school to have the canteen day.

    ReplyDelete
  6. This is absolutely a meaningful initiative to have this kantin day, thanks for sharing this. Cheers Siennylovesdrawing

    ReplyDelete

Post a Comment

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

Previous Post Next Post