Review Filem Netflix : Murder Mystery 2 ; Berbaloi untuk ditonton?

Assalamualaikum dan salam sejahtera


Filem Murder Mystery 2 (2023) ialah sebuah filem misteri, komedi dan aksi yang diarahkan oleh Jeremy Garelick manakala ceritanya ditulis oleh James Vanderbilt. Untuk makluman, filem ini merupakan filem sekuel bagi filem dengan judul yang sama iaitu Murder Mystery (2019) dan dibintangi oleh pelakon Adam Sandler dan Jennifer Anniston sebagai teraju utama. 

Filem ini telah ditayangkan secara rasmi di platform streaming Netflix pada tanggal 31 Mac 2023.


FILEM MURDER MYSTERY 2


Pengarah :Jeremy Garelick
Jalan Cerita: James Vanderbilt
Penerbit : Adam Sandler, Allen Covert, Tripp Vinson, Jennifer Aniston, James Vanderbilt, James D. Stern
Sinematografi :  Bojan Bazelli
Edit : Tom Costain, Brian Robinson
Muzik : Rupert Gregson-Williams
Tarikh Tayangan : 31 Mac 2023
Durasi : 89 minit
Rotten Tomatoes : 46% 
Metacritic : 44/100

BARISAN PELAKON FILEM MURDER MYSTERY 2

  • Adam Sandler sebagai Nick Spitz
  • Jennifer Aniston sebagai Audrey Spitz
  • Mark Strong sebagai Connor Miller
  • Mélanie Laurent sebagai Claudette
  • Jodie Turner-Smith sebagai Countess Sekou
  • John Kani sebagai Kolonel Ulenga
  • Kuhoo Verma sebagai Saira
  • Dany Boon sebagai Inspektor Delacroix
  • Adeel Akhtar sebagai The Maharajah
  • Enrique Arce sebagai Francisco
  • Zurin Villanueva sebagai Imani
  • Jillian Bell sebagai Susan
  • Tony Goldwyn sebagai Silverfox
  • Annie Mumolo sebagai Puan Silverfox
  • Myo Leong sebagai Encik Lou
  • Carlos Ponce sebagai juruterbang

SINOPSIS FILEM MURDER MYSTERY 2


Empat tahun selepas melarikan diri mereka di Monte Carlo, Nick dan Audrey Spitz adalah detektif swasta sepenuh masa. Menerima jemputan daripada rakan mereka, Vikram "The Maharajah" Govindan, untuk menghadiri majlis perkahwinannya di pulau persendiriannya, mereka berharap pergaulan mereka dengannya akan memberikan kredibiliti profesional kepada agensi detektif mereka yang gagal.

Di sana, mereka bertemu dengan tunang Vik dari Perancis, Claudette Joubert, rakan perniagaannya yang genit Francisco Perez, bekas tunangnya Countess Sekou dan wanita yang menunggunya Imani, kakaknya yang pendiam Saira, pengawal peribadinya yang kejam Lou, dan rakan lama mereka Kolonel Ulenga, yang kini kehilangan lengan kirinya selepas menyelamatkan Vik daripada cubaan membunuh di Mumbai.

Pada majlis perkahwinan itu, Audrey melihat sesosok berjubah mengekori gajah Vik. Satu mayat jatuh dari gajah itu dan ternyata adalah pengawal peribadi Vik, Lou. Nick mengesyaki bahawa ia adalah satu lencongan dan menonton penculikan Vik oleh seorang tokoh misteri. Menyedari bahawa mereka sekali lagi terperangkap dalam konspirasi, pasangan itu memutuskan bahawa sekurang-kurangnya dua pelaku mesti terlibat: satu untuk membuat lencongan dan satu lagi untuk menculik Vik.


Keesokan paginya, kumpulan itu disertai oleh sepasukan detektif profesional yang diketuai oleh bekas perunding tebusan MI6, Connor Miller. Penculik itu memanggil dan menugaskan Nick untuk menghantar wang tebusan sebanyak $70 juta kepada Arc de Triomphe di Paris sebagai pertukaran untuk Vik.

Mengembara ke Paris, Miller membawa Nick dan Audrey ke tempat pertukaran. Penculik memaksa pasangan itu masuk ke dalam van sambil diacukan senjata. Di dalam, pasangan itu melawan mereka, berakhir dengan penculik mati dan van itu merempuh Café Procope. Mereka menyedari bahawa mereka sedang dibingkai untuk penculikan Vik dengan rakaman Nick berlari keluar dari khemah sambil mengacungkan pisau; Miller tiba dan menjelaskan bahawa rakaman itu adalah palsu. Selepas mengambil beg bimbit wang dan meminta mereka berjumpa dengannya di La Madeleine, Miller nampaknya terbunuh apabila keretanya meletup. Seorang tokoh misteri mencuri beg bimbit itu, hanya untuk dirompak apabila dilanggar sebuah trak.

Dengan bantuan Inspektor Laurent de la Croix, pasangan itu mengesan trak ke sebuah kastil desa di mana mereka diserang hendap oleh Sekou dan Imani, yang menegaskan mereka bukan penculik dan hanya mahukan wang itu. Sekou menembak Imani dan cuba membunuh pasangan itu, tetapi dirinya ditembak mati oleh Imani yang hampir mati. Nick dan Audrey melarikan diri dan menghubungi de la Croix dan yang lain, meminta Vik dibawa ke restoran Le Jules Verne di Menara Eiffel. Vik muncul di pertemuan itu, diikat dengan jaket bom. Nick memberi alasan bahawa pembunuh tidak akan membahayakan wang tebusan. Seperti yang dia ramalkan, kira detik bom digantung dan Miller, dalang penculikan, muncul; dia telah memalsukan kematiannya dengan bersembunyi di dalam ruang titanium kalis bom di dalam kereta beberapa saat sebelum letupan. Dia cuba membunuh kumpulan itu, bersama-sama dengan Susan, seorang janda kesepian yang mencari kekasihnya yang telah lama hilang Gary, tetapi Audrey berpaut pada abah-abahnya dan ditarik ke tingkat atas.


Nick mengejar mereka, menundukkan orang Miller, dan memusnahkan peledak. Miller membuang Audrey, yang masih bersambung dengan abah-abahnya, keluar dari menara. Kedua-dua lelaki itu terlibat dalam pertempuran tangan ke tangan, yang memuncak dengan Nick membuka beg bimbit dan menyebarkan wang ke angin.

Sementara itu, kumpulan itu membantu melepaskan bom Vik, dan Susan cenderung kepada de la Croix, yang ditembak oleh Miller. Susan dan de la Croix serta-merta jatuh cinta selepas de la Croix menunjukkan kepadanya cara membuat bulatan dengan asap.

Di tingkat atas, Audrey muncul semula dan membantu Nick mengikat tali pinggang Miller pada mekanisme lif menara, melemparkannya ke dalam bilah pemutar helikopter percutiannya, yang meletup dan terhempas ke dalam Seine.

Kembali ke restoran, Audrey tersilap tangan Saira yang gelap sebagai darah, tetapi Saira menegaskan inainya dicalit semasa kekecohan itu. Audrey menyedari bahawa Saira tidak hadir semasa gajah Vik dibawa masuk ke majlis resepsi, dan teringat bahawa sosok berjubah yang membunuh Lou mempunyai kesan inai basah pada pakaian mereka. Saira adalah konspirator kedua; dia kecewa kerana ibu bapa Vik memberinya kawalan tunggal ke atas perniagaan itu, dan dia sebelum ini cuba membunuh Vik di Mumbai. Terdedah, Saira cuba menembak Vik tetapi dia dilindungi oleh Ulenga, kemudian Claudette mengetuknya dengan beg bimbit.


Dengan kekecohan itu berakhir, Vik dan Claudette memutuskan untuk melarikan diri dan memberi Nick dan Audrey $10 juta. Semasa berbulan madu di Greece, mereka dikepung oleh juruterbang helikopter mereka; dia mencuri berjuta-juta dan melompat keluar dari helikopter, meninggalkan mereka berebut-rebut untuk mendapatkan kawalan.

ULASAN PENUH FILEM MURDER MYSTERY 2


Bagaimana terdetiknya hati nak menonton filem ini?

Baiklah, untuk pengetahuan anda aku pernah menonton filem pertama Murder Mystery (2019), sebuah filem yang menghiburkan, penuh dengan komedi manakal lakonan pelakon utamanya memang sangat serasi. Melihat trailer yang baru keluar tentang filem Murder Mystery 2 (2023), aku cukup teruja, nak tahu apakah perjalanan mereka selepas ini.

Menjangkakan sebuah filem misteri, komedi dan aksi yang hebat, aku pastinya meletakkan harapan yang tinggi terhadap filem ini. Walaubagaimanapun, setelah menonton filem ini aku dapati filem pertamanya lebih menyeronokkan dan plotnya lebih menarik.


Jalan cerita untuk filem kali ini bagi aku agak klisye dimana mereka dibawa ke sebuah pulau dan berkenalan dengan beberapa orang baru dan juga kenalan lama. Kemudiannya perlu menyelesaikan misteri kenalan yang hilang dan pelakunya adalah antara kenalan mereka sendiri. Jalan cerita mudah, tapi bagi aku mungkin boleh jadikan lebih menarik tanpa melibatkan sebarang kenalan daripada filem pertama. Mungkin disebabkan penghujung filem pertama penonton dapat melihat mereka berdua menaiki keretapi, dan aku jangkakan ada kejadian misteri di situ, rupanya tidak.

Okay, lakonan Adam Sandler dan Jennifer Aniston juga memang baik. Bagi aku Adam Sandler ini antara pelakon yang sememangnya sinonim dengan watak-watak sebegini. Komedinya memang bersahaja manakala Jennifer Aniston juga membawakan watak dengan baik. Plot twist apabila Miller lakonan Mark Strong rupanya adalah antara yang bersubahat. Aku rasa watak ini boleh ditambah lagi memandangkan Mark Strong antara pelakon yang berbakat. 


Kesimpulannya, filem Murder Mystery 2 (2023) ini sebuah filem yang masih menghiburkan tetapi sekiranya diberi pilihan mungkin aku akan menonton filem misteri lain seperti filem Glass Onion: A Knives Out Mystery (2022) . Untuk itu, aku memberikan filem ini ;

BINTANG : ⭐⭐/5 


RUJUKAN ;
  • Netflix
  • Google Image

0 Comments

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment (0)

Previous Post Next Post