Ulasan Filem The Help (2011)

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Ulasan Filem The Help (2011)

Filem The Help (2011) merupakan sebuah filem yang ditulis dan diarahkan oleh Tate Taylor berdasarkan novel dengan juduul yang sama ditulis oleh Kathryn Stockett. Filem ini dibintangi oleh Emma Stone, Viola Davis, Bryce Dallas Howard, Octavia Spencer, Jessica Chastain, Allison Janney dan Sissy Spacek. 

Filem ini ditayangkan pada 10 Ogos 2011 di USA dan merupakan sebuah filem yang mencipta pelbagai kejayaan termasuklah kutipan box office serta menerima pelbagai anugerah. 

THE HELP (2011)

Ulasan Filem The Help (2011)

Pengarah : Tate Taylor
Lakon Layar : Tate Taylor
Penerbit : Chris Columbus, Michael Barnathan, Brunson Green
Sinematografi : Stephen Goldblatt
Edit : Hughes Winborne
Muzik : Thomas Newman
Durasi : 146 minit
Bajet : $USD 25 Juta
Box Office : $USD 216.6 Juta

Rotten Tomatoes : 76%
Metacritic : 62/100
CinemaScore : A+


BARISAN PELAKON FILEM THE HELP (2011)

Ulasan Filem The Help (2011)
  • Emma Stone sebagai Eugenia "Skeeter" Phelan
  • Viola Davis sebagai Aibileen Clark
  • Octavia Spencer sebagai Minerva "Minny" Jackson
  • Jessica Chastain sebagai Celia Rae Foote
  • Bryce Dallas Howard sebagai Hillary "Hilly" Walters Holbrook
  • Allison Janney sebagai Charlotte Phelan
  • Ahna O'Reilly sebagai Elizabeth Leefolt
  • Emma dan Eleanor Henry sebagai Mae Mobley Leefolt
  • Sissy Spacek sebagai Mrs. Walters
  • Chris Lowell sebagai Stuart Whitworth
  • Mike Vogel sebagai Jonathan "Johnny" Foote
  • Wes Chatham sebagai Carlton Phelan
  • Cicely Tyson sebagai Constantine Jefferson
  • Anna Camp sebagai Jolene French
  • Ashley Johnson sebagai Mary Beth Caldwell
  • Brian Kerwin sebagai Robert Phelan
  • Aunjanue Ellis sebagai Yule May Davis
  • Mary Steenburgen sebagai Elaine Stein
  • Leslie Jordan sebagai Mr. Blackly
  • David Oyelowo sebagai Preacher Green
  • Dana Ivey sebagai Grace Higginbotham
  • Shane McRae sebagai Raleigh Leefolt
  • Carol Sutton sebagai Cora
  • Nelsan Ellis sebagai Henry The Waiter
  • LaChanze sebagai Rachel

SINOPSIS FILEM THE HELP (2011)

Ulasan Filem The Help (2011)

Pada tahun 1963, narator Aibileen Clark ialah seorang pekerja rumah tangga Afrika-Amerika di Jackson, Mississippi. Dia bekerja untuk sosialit Elizabeth Leefolt, membesarkan anak perempuannya yang berusia dua tahun Mae Mobley, yang Elizabeth diabaikan secara emosi. Rakan baik Aibileen, Minny Jackson, bekerja untuk Puan Walters dan anak perempuannya yang manipulatif Hilly Holbrook, yang mengetuai kumpulan sosialit wanita.

Rakan bersama Elizabeth dan Hilly, Eugenia "Skeeter" Phelan ialah seorang penulis yang bercita-cita tinggi dan belum berkahwin, graduan baru Ole Miss yang telah ditolak oleh sebuah rumah penerbitan New York. Selepas mendapat pekerjaan tempatan menulis lajur pengemasan, dia semakin sedar tentang perkauman sistemik di bandar itu dan layanan merendahkan pembantu rumah, termasuk desakan Hilly untuk memasang bilik mandi berasingan, amalan yang dia mahukan termaktub dalam kod bangunan. Ibu Skeeter, Charlotte, memberitahunya bahawa pembantu rumah keluarga, Constantine, berhenti, tetapi Skeeter tidak mempercayainya dan memutuskan untuk menulis buku wawancara dengan pembantu rumah untuk menjelaskan pengalaman mereka.

Ulasan Filem The Help (2011)

Minny tidak lama lagi dipecat oleh Hilly kerana menggunakan bilik mandi tertutup semasa puting beliung yang menyebabkan banyak kematian. Hilly dengan penuh dendam menyebabkan Minny tidak bekerja dengan memberitahu suri rumah lain bahawa Minny telah mencuri daripadanya, memaksa anak perempuannya yang masih remaja berhenti sekolah dan mengambil pekerjaan sebagai pembantu rumah. Aibileen mendengar bahawa Celia Foote, seorang suri rumah yang dipulaukan oleh golongan sosialit, mencari pembantu rumah. Celia, yang dibebani oleh sebuah rumah besar yang diwarisi di Madison dan kemahiran memasak yang terhad, dengan penuh rasa syukur mengupah Minny tanpa memberitahu suaminya Johnny, bekas minat cinta Hilly. Celia mengalami keguguran, dan mendedahkan kepada Minny bahawa dia telah bertunang dengan Johnny selepas hamil, kemudian keguguran. Celia dan Minny membincangkan kecemburuan Hilly terhadap Celia dan cinta yang tidak berbalas terhadap Johnny. Celia menjaga mata hitam yang diberikan suami Minny kepadanya.

Aibileen bersetuju dengan temu bual Skeeter selepas khutbah dinamik daripada paderinya, begitu juga dengan Minny. Elaine Stein, editor Skeeter di Harper & Row, memberitahunya bahawa dia memerlukan lebih daripada dua cerita pembantu rumah untuk menulis buku tetapi ketakutan akan hukuman ganas atau kehilangan pekerjaan menghalang pembantu rumah lain daripada tampil ke hadapan. Aibileen memberitahu Skeeter tentang perjuangannya untuk menghadapi kematian anak lelaki tunggalnya, yang meninggal dunia akibat penjagaan yang cuai oleh mandornya selepas kemalangan di tempat kerja. Skeeter perlahan-lahan berjalan sekeping dalam surat berita Liga Junior di bilik mandi "berasingan tetapi sama" untuk Hilly, sebaliknya mencipta kesilapan cetakan yang memalukannya.

Hilly enggan mendahulukan wang kepada pembantu rumah baharunya, Yule May Davis, yang meminta $75 supaya dia boleh menghantar anak kembarnya ke Kolej Tougaloo. Yule May menemui cincin yang hilang di bawah sofa, menggadaikannya, dan ditangkap secara ganas selepas Hilly melaporkannya. Insiden ini dan pembunuhan Medgar Evers memberi inspirasi kepada lebih ramai pembantu rumah untuk menceritakan kisah mereka kepada Skeeter.

Skeeter, Aibileen, dan Minny takut cerita pembantu rumah akan dikenali. Minny mendedahkan "mengerikan yang mengerikan" sebagai satu bentuk insurans: selepas penamatannya, Minny membawa Hilly pai coklatnya yang terkenal tetapi menjelaskan - selepas Hilly menghabiskan dua keping - bahawa dia telah membakar najisnya sendiri ke dalamnya; Hilly kemudiannya memaksa ibunya masuk ke rumah jagaan kerana mentertawakannya semasa kejadian itu.

Ulasan Filem The Help (2011)

Skeeter berhadapan dengan ibunya tentang pemergian Constantine. Charlotte mengaku bahawa semasa makan tengah hari Daughters of America di rumahnya, dia memecat Constantine kerana anak perempuan Constantine, Rachel mengingkari arahannya untuk masuk ke rumah melalui dapur. Rachel kemudiannya memindahkan Constantine yang patah hati ke Chicago, di mana dia kemudiannya meninggal dunia. Mengetahui perkara ini, Skeeter menangis dan berlari keluar dari bilik.

"The Help" diterbitkan tanpa nama dan dibaca secara meluas oleh komuniti kulit hitam dan putih Jackson. Skeeter membahagikan hasil di kalangan pembantu rumah, yang menerima gaji yang setara dengan beberapa minggu setiap seorang, dengan "lebih banyak akan datang." Teman lelaki Skeeter, Stuart, menyimpulkan dia telah menulis buku itu dan berpisah dengannya kerana ia mengganggu. Minny mendedahkan "mengerikan yang mengerikan" kepada Celia, yang menulis cek kepada penyebab Liga Junior, yang dibuat kepada "Two Slice Hilly". Semakin panik, Hilly mengancam untuk menyaman Skeeter kerana memfitnah, tetapi berundur apabila Skeeter mengingatkannya bahawa dia perlu mengakui secara terbuka tentang cerita pai itu. Charlotte campur tangan, menunjukkan bahawa dia tahu tentang "mengerikan yang mengerikan", dan mengarahkan Hilly keluar dari harta itu. Skeeter dan ibunya berdamai.

Ulasan Filem The Help (2011)

Johnny memberitahu Minny dia tahu dia telah bekerja di rumahnya, dan dia mempunyai jaminan pekerjaan tetap kerana belas kasihannya terhadap Celia dan masakan yang sangat baik. Janji pekerjaan masa depan membolehkan Minny dan anak-anaknya meninggalkan suaminya yang kejam. Ahli gereja Aibileen menghormatinya kerana kepimpinannya dalam penerbitan, dan ahli bandar menandatangani buku untuk Skeeter dan Aibileen. Minny dan Aibileen menggalakkan Skeeter mengambil tawaran kerja di New York kerana dia telah membakar jambatan dengan menerbitkan buku itu.

Untuk membalas dendam, Hilly menekan Elizabeth untuk memecat Aibileen, mendakwa dia telah mencuri perak. Aibileen berdiri sehingga Hilly, yang menangis tersedu-sedu, dan Elizabeth mengarahkan Aibileen untuk pergi. Aibileen mengucapkan selamat tinggal kepada Mae, merayu kepada Elizabeth untuk menyayangi anak perempuannya; Melihat tindak balas anak perempuannya yang sebak terhadap pemergian "Aibie", Elizabeth menangis. Berjalan keluar dari rumah, Aibileen merenung kembali peristiwa itu, bersara daripada kerja rumah tangga dan merancang masa depannya sebagai seorang penulis.

ULASAN FILEM THE HELP (2011)

Ulasan Filem The Help (2011)

Alhamdulillah, akhirnya dapat juga menulis ulasan filem The Help (2011). Filem yang ditayangkan pada tahun 2011 ini akhirnya dapat aku tonton sepenuhnya setelah filem ini berada di senarai filem dalam aplikasi Disney Plus Hotstar. Sebenarnya aku ada menonton beberapa cuplikan klip filem ini yang dipotong memperlihatkan babak-babak yang menarik, tetapi aku masih belum mengetahui jalan cerita sebenar. Jadi, setelah menonton filem ini sepenuhnya, berikut adalah ulasan aku tentang filem The Help (2011).

Jalan cerita filem ini mengenai bagaimana seorang wanita berkulit putih ingin menjadi penulis danw artawan berjaya dengan menulis buku mengisahkan tentang orang gaji berkulit hitam, menceritakan kisah perkauman yang dihadapi ketika mereka bekerja dengan orang berkulit putih.  Daripada situlah jalan cerita berkembang, bagaimana Skeeter meyakinkan beberapa orang wanita yang lain untuk turut sama berkongsi cerita mereka. 

Ulasan Filem The Help (2011)

Begitu banyak emosi dipertontonkan buat penonton, terutamanya mengenai kisah perkauman. Melalui beberapa babak kita boleh lihat terdapat pengasingan mengikut warna kulit. Bagaimana mereka dilayan sebagai orang kelas kedua. Bagi aku yang menariknya adalah bagaimana watak Minny membalas balik layanan yang diberikan. Babak tersebutlah yang menyebabkan aku mula mengenali filem ini.

Lakonan Viola Davis sememangnya cukup berkesan. Melalui perwatakan serta riak muka sahaja dapat menonjolkan kesusahan yang melanda. Begitu juga dengan Octavia Spencer yang melakonkan watak Minny. Jalan cerita dimana Minny akhirnya bertemu dengan Celia lakonan Jessica Chastain cukup menarik. Tiada masalah perkauman disitu malah mereka bagaikan kawan karib meskipun sebenarnya Minny bekerja sebagai amah.

Ulasan Filem The Help (2011)

Kesimpulannya, filem The Help (2011) merupakan sebuah filem yang menarik, terutamanya bagi mereka yang suka akan sejarah, serta ingin mengetahui bagaimanakah konsep perkauman di USA pada tahun 60-an. Dibarisi pelakon handalan, The Help (2011) merupakan sebuah filem penuh emosi, dan juga drama. Untuk itu, aku berikan filem ini :-

BINTANG : ⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐/10

SEKIAN

RUJUKAN :
  • Disney Plus Hotstar
  • Google Image
  • Wikipedia

0 Comments

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment (0)

Previous Post Next Post