Ulasan Filem : A Haunting in Venice (2023), Penuh Misteri & Seram

Assalamualaikum dan salam sejahtera


Filem A Haunting in Venice (2023) merupakan sebuah filem misteri diarahkan serta diterbitkan oleh Kenneth Branagh berdasarkan lakonlayar oleh Michael Green. Ia adalah berdasarkan novel tulisan Agatha Christie berjudul Hallowe'en Party (1969). Filem ini merupakan sekuel kepada filem Death on the Nile (2022) dan merupakan filem ketiga secara keseluruhan dimana Kenneth Branagh melakonkawan watak Hercule Poirot. Filem ini telah ditayangkan pada 15 September 2023 oleh 20th Century Studios dan menerima review positif daripada pengkritik. Sehingga kini filem ini telah menerima kutipan box office sebanyak $USD 119 Juta. 


{tocify} $title={KANDUNGAN}

FILEM A HAUNTING IN VENICE (2023)

Review Filem A Haunting in Venice (2023)

Pengarah : Kenneth Branagh
Lakon Layar : Michael Green
Penerbit : Kenneth Branagh, Judy Hofflund Ridley Scot, Simon Kinberg
Sinematografi : Haris Zambarloukos
Muzik : Hildur Guðnadóttir
Tarikh Tayangan : 15 September 2023
Durasi : 103 minit
Bajet : $USD 60 Juta 

Rotten Tomatoes : 75%
Metacritis : 63/100
CinemaScore : B
PostTrak : 73%


BARISAN PELAKON FILEM A HAUNTING IN VENICE (2023)

Review Filem A Haunting in Venice (2023)
  • Kyle Allen sebagai Maxime Gerard, bekas tunang Alicia Drake
  • Kenneth Branagh sebagai Hercule Poirot, detektif terkenal yang sudah bersara
  • Camille Cottin sebagai Olga Seminoff, pembantu rumah Rowena
  • Jamie Dornan sebagai Dr. Leslie Ferrier, seorang doktor yang mengalami trauma psikologi
  • Tina Fey sebagai Ariadne Oliver, rakan Poirot dan penulis novel jenayah 
  • Jude Hill sebagai Leopold Ferrier, anak Dr. Ferrie
  • Ali Khan sebagai Nicholas Holland, pembantu Reynold dan abang tiri Desdemona
  • Emma Laird sebagai Desdemona Holland, pembantu Reynold dan adik tiri Nicholas
  • Kelly Reilly sebagai Rowena Drake, penyanyi opera yang sudah bersara dan ibu Alicia
  • Riccardo Scamarcio sebagai Vitale Portfoglio, pengawal peribadi Poirot dan bekas pegawai polis
  • Michelle Yeoh sebagai Joyce Reynolds, pengamal ilmu psikik  
  • Rowan Robinson sebagai Alicia Drake, anak perempuan Rowena yang telah mati
  • Amir El-Masry sebagai Alessandro Longo, pemuda meminta bantuan Poirot

SINOPSIS FILEM A HAUNTING IN VENICE (2023)

Review Filem A Haunting in Venice (2023)

Pada tahun 1947, Hercule Poirot tinggal dalam persaraan di Venice, menggaji bekas pegawai polis Vitale Portfoglio untuk bertindak sebagai pengawal peribadi. Pada Halloween, penulis misteri Ariadne Oliver meyakinkan Poirot untuk menghadiri parti Halloween dan séance di palazzo penyanyi opera terkenal Rowena Drake dan mendedahkan Joyce Reynolds, seorang jururawat tentera Perang Dunia I yang menjadi sederhana, sebagai penipuan. Palazzo itu sendiri didakwa dihantui oleh roh kanak-kanak yang ketika palazzo adalah rumah anak yatim, dikurung dan dibiarkan mati apabila wabak melanda bandar, dengan khabar angin bahawa roh itu menyeksa mana-mana jururawat dan doktor yang berani masuk.

Rowena telah mengupah Joyce untuk membantunya berkomunikasi dengan anak perempuannya Alicia, yang dilaporkan meninggal dunia akibat bunuh diri selepas tunangnya, chef Maxime Gerard, memutuskan pertunangan mereka. Antara tetamu yang hadir ialah Maxime, pembantu rumah Rowena Olga Seminoff, doktor keluarga Drake Leslie Ferrier dan anaknya Leopold, dan pembantu Joyce Romani Desdemona Holland.

Review Filem A Haunting in Venice (2023)

Semasa séance itu, Poirot menyimpulkan bahawa Joyce mempunyai dua pembantu, mendedahkan saudara tiri Desdemona, Nicholas, bersembunyi di cerobong asap. Joyce tiba-tiba bercakap dengan suara Alicia dan mendedahkan dia dibunuh oleh salah seorang tetamu. Poirot cuba untuk berhadapan dengan Joyce, yang memberitahu dia untuk meringankan badan dan memberikan topeng dan jubahnya. Beberapa saat selepas penyerang yang tidak dikenali hampir menenggelamkan Poirot apabila dia sedang melatah, Joyce ditemui tertusuk pada patung di halaman.

Dengan ribut memotong palazzo, Poirot menemu bual para tetamu, di mana dia menyaksikan manifestasi hantu Alicia dan mendengar seorang gadis muda mendendangkan lagu. Penyiasatan menghasilkan keputusan yang membingungkan:

Review Filem A Haunting in Venice (2023)

Leslie, yang sangat trauma dengan pengalamannya semasa pembebasan kem tahanan Bergen-Belsen, jatuh cinta dengan Rowena. Maxime, yang pada mulanya tidak dijemput, memutuskan pertunangannya kerana Rowena tidak merestuinya, dan Alicia terobsesi untuk memastikan ibunya gembira.

Nicholas dan Desdemona telah mencuri daripada Joyce dan berhasrat untuk menggunakan wang itu untuk pergi ke St. Louis, Missouri, yang mereka jatuh cinta selepas melihat separuh daripada Meet Me di St. Louis di kem orang terlantar. Leopold mendakwa mendengar suara daripada roh kanak-kanak yang merupakan suara yang sama yang didengari Poirot sejak dia hampir lemas.

Review Filem A Haunting in Venice (2023)

Apabila tetamu terserempak dengan ruang bawah tanah yang mengandungi sisa rangka kanak-kanak yang mati, Leslie mengalami serangan panik dan hampir membunuh Maxime. Dia dikunci di dalam bilik muzik untuk pulih, Rowena memberikan Poirot satu-satunya kunci. Selepas meneliti jemputan Maxime, Poirot menyimpulkan Oliver menghantarnya dan bersekongkol dengan Vitale. Vitale, yang menyiasat kematian Alicia dan meletak jawatan daripada polis akibat kes itu, memberikan butiran peribadi Joyce, manakala Oliver berharap untuk menggunakan ketidakupayaan Poirot untuk menjelaskan perkara ghaib sebagai plot untuk buku seterusnya. Leslie kemudian ditemui mati ditikam.

Mengumpulkan tetamu yang tinggal bersama-sama, Poirot mendedahkan Rowena adalah pembunuh. Taksub dengan menjaga Alicia untuk dirinya sendiri, dia memutuskan hubungannya dengan Maxime selepas mengetahui mereka merancang untuk mendamaikan dan menggunakan sejumlah kecil madu halusinogen beracun yang diekstrak daripada rhododendron untuk melemahkan dan kemudian menjaganya; madu yang sama nampaknya menjadi punca penglihatan Poirot. Pada suatu malam, Olga tanpa sedar memberi Alicia teh yang mengandungi dos yang boleh membawa maut. Rowena, takut terdedah, melancarkan Alicia bunuh diri. Apabila dia mula menerima ugutan ugut, Rowena mengesyaki sama ada Joyce atau Leslie. Dia menolak Joyce sehingga mati selepas tersilap cuba untuk menenggelamkan Poirot dan memaksa Leslie menikam dirinya sendiri melalui talian telefon dalaman palazzo dengan mengancam untuk membunuh Leopold, dengan harapan untuk melepaskan kedua-dua kematian sebagai sebahagian daripada sumpahan kanak-kanak itu. Apabila Poirot berhadapan dengan Rowena di atas bumbung, hantu Alicia nampaknya muncul kepada mereka berdua, menarik Rowena turun dari bangunan dan masuk ke dalam terusan tempat dia lemas.

Review Filem A Haunting in Venice (2023)

Ketika fajar menyingsing, Poirot berpisah dengan Oliver, memilih untuk tidak memecat Vitale atau membuka topeng penglibatannya dalam séance, dan secara peribadi mendedahkan Leopold sebagai pemeras ugut. Leopold menjelaskan dia memahami tanda-tanda keracunan yang terlepas bapanya, membuat sambungan selepas menyedari peranan pertama Rowena dibintangi dalam opera yang watak utamanya ialah "raja racun". Poirot mencadangkan Leopold dan Olga membersihkan hati nurani mereka dengan menggunakan wang itu untuk membantu Belanda memulakan kehidupan baru di Amerika Syarikat. Selepas melihat kemungkinan kehidupan akhirat, dia pulang ke rumah untuk menerima kes baru.

ULASAN FILEM A HAUNTING IN VENICE (2023)

Sebagai penggemar filem-filem misteri, thriller dan sebagainya, aku sememangnya menantikan filem A Haunting in Venice (2023) untuk ditayangkan. Bermula dengan filem Muder on the Orient Express (2017), Death on the Nile (2022) dan kali ini filem terbaru ini sememangnya menjadi antara filem yang aku ingin tonton pada tahun 2023. 

Review Filem A Haunting in Venice (2023)

Filem A Haunting in Venice (2023) ini bagi aku sebuah filem yang agak berbeza berbanding dengan dua filem terdahulunya dimana tema kali ini mempunyai elemen misteri seram. Jalan ceritanya yang bermula seperti biasa, kemudiannya ditambah perisa dengan plot-plot yang semakin menebal, berselirat menjadikan filem ini semakin lama semakin seronok untuk ditonton. Pembunuhan demi pembunuhan akhirnya membawa kepada penjelasan tentang kebenaran sebenar. Persoalan akhirnya terjawab apabial pembunuh sebenar telah diketahui dan bagaimana cara pembunuhan dilakukan diterangkan dengan begitu jelas.

Perwatakan dalam filem ini penuh dengan  misteri, watak yang dibawa Kenneth Branagh sebagai seorang detektif yang sudah bersara, boleh dilihat walaupun wataknya sudah berusia tetapi akalnya masih panjang, berjaya menyelesaikan misteri dengan baik. Begitu juga dengan watak Michelle Yeoh sebagai Joyce Reynolds, berjaya memberikan nilai tambahan seram ke dalam filem ini.

Review Filem A Haunting in Venice (2023)

Walaupun begitu, terdapat beberapa aspek yang menyebabkan pengalaman menonton filem ini menjadi kurang. Antaranya adalah beberapa babak yang kelihatan sangat perlahan, membuatkan penonton ternanti-nanti sedangkan tiada susuatu nilai tambahan kepada filem itu. Walaubagaimanapun, semuanya berjaya dikawal semula apabila plotnya semakin hampir ke penghujung, semuanya sudah terlerai.

Secara keseluruhannya, filem ini merupakan suatu kejayaan sebenarnya buat pembikin filem ini kerana berjaya menyatupadukan elemen misteri, thriller dan seram dengan baik sekali. Jika diberi pilihan antara ketiga-tiga filem di dalam siri ini, aku memilih filem pertama iaitu Murder on the Orient Express (2017) kerana jalan ceritanya serta plotnya yang hanya berkisar di dalam keretaapi. Untuk itu aku berikan filem ini :-

BINTANG ; ⭐⭐⭐⭐⭐⭐/10

SEKIAN

RUJUKAN :
  • Disney Plus
  • 20th Century Studios
  • Google Image
  • Wikipedia

0 Comments

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment (0)

Previous Post Next Post