Review Filem : Wonka (2023)

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Review Filem : Wonka (2023)

{tocify} $title={KANDUNGAN}

Filem Wonka (2023) merupakan sebuah filem muzikal fantasi diarahkan oleh Paul King, ditulis bersana lakonlayarnya bersama Simon Farnaby berdasarkan cerita oleh KIng. Ia mengisahkan tentang Willy Wonka, sebuah karakter dalam novel Charlie and the Chocolate Factory (1964) oleh Roald Dahl, menceritakan kisah awalnya sebagai penghasil coklat. Film ini merupakan filem 'live-action' ketiga berdasarkan novel Roald Dahl tersebut, bermula dengan Willy Wonka & the Chocolate Factory (1971) dan Charlie and the Chocolate Factory (2005).

Filem ini telah ditayangkan pada 15 Disember 2023 dan menerima kritikan dan review positif daripada pengkritik. Selain itu, filem ini juga mendapat kejayaan kutipan box office iaitu berjaya mendapatkan jumlah USD $625  juta dengan bajet filem sekitar USD $ 125 juta.

REVIEW FILEM : WONKA (2023)

Review Filem : Wonka (2023)

Pengarah : Paul King
Lakonlayar : Simon Farnaby / Paul King
Cerita Asal : Paul King

Penerbit : David Heyman, Alexandra Derbyshire, Luke Kelly
SInematografi : Chung Chung-hoon
Edit : Mark Everson
Muzik : Jobby Talbot, Neil Hannon
Tarikh Tayangan : 15 Disember 2023
Durasi : 116 minit
Bajet : USD $125 Juta
Box Office : USD $625.9 Juta

Rotten Tomatoes : 82%
Metacritic : 66/100
CinemaScore : A-


BARISAN PELAKON FILEM WONKA (2023)

Review Filem : Wonka (2023)
  • Timothée Chalamet sebagai  Willy Wonka
  • Colin O'Brien sebagai Willy Wonka ketika berumur 10 tahun
  • Calah Lane sebagai  Noodle
  • Keegan-Michael Key sebagai Chief-of-Police
  • Paterson Joseph sebagai  Arthur Slugworth
  • Matt Lucas as Gerald Prodnose
  • Mathew Baynton sebagai  Felix Fickelgruber
  • Sally Hawkins sebagai  Mrs. Wonka
  • Rowan Atkinson sebagai  Father Julius
  • Jim Carter sebagai  Abacus Crunc
  • Natasha Rothwell sebagai  Piper Benz
  • Olivia Colman sebagai  Mrs. Scrubitt
  • Hugh Grant sebagai  Lofty (Oompa-Loompa)
  • Rich Fulcher sebagai  Larry Chucklesworth
  • Rakhee Thakrar sebagai  Lottie Bell
  • Tom Davis sebagai  Bleacher
  • Kobna Holdbrook-Smith sebagai  Officer Affable
  • Simon Farnaby sebagai  Basil
  • Charlotte Ritchie sebagai  Barbara
  • Ellie White sebagai  Gwennie
  • Freya Parker sebagai  Miss Bon Bon
  • Tracy Ifeachor sebagai  Dorothy Smith
  • Phil Wang sebagai  Colin

SINOPSIS FILEM WONKA (2023)

Review Filem : Wonka (2023)

Willy Wonka, seorang ahli silap mata, pencipta dan pembuat coklat yang bercita-cita tinggi, tiba di Eropah untuk menubuhkan kedai coklatnya di The Galéries Gourmet. Membakar wang simpanannya yang tidak seberapa, dia dipaksa untuk tinggal di rumah tumpangan Puan Scrubitt oleh Bleachernya dan, walaupun anak yatim Noodle memberi amaran tentang cetakan halus, menandatangani kontrak kerana dia buta huruf. Untuk membayarnya, Wonka memperkenalkan "hoverchocs", coklat yang membuat orang ramai terbang, menghadapi tentangan daripada tiga pesaing coklat yang memanggil Ketua Polis untuk merampas pendapatan Wonka kerana mengganggu perdagangan dan penjualan tanpa kedai coklat.

Tidak dapat membayar yuran terlalu tinggi yang dikenakan ke atasnya oleh kontrak, Wonka ditangkap dan dipaksa bekerja di kedai dobi untuk Puan Scrubitt bersama lima tawanan lain, termasuk Noodle. Mempelajari plot "Kartel Coklat" yang melibatkan pesaing coklat, dia melarikan diri dengan bantuan Mi; sementara dia menjanjikan dia bekalan coklat seumur hidup, dia berjanji untuk mengajarnya cara membaca. Wonka memberitahu Noodle bahawa minatnya terhadap coklat berpunca daripada arwah ibunya, dan juga merujuk kepada kecurian coklatnya oleh seorang lelaki jingga kecil yang penuh teka-teki. Sementara itu, para pemimpin Kartel merasuah Ketua yang manis itu dengan memberikannya bekalan coklat sendiri, mendorongnya untuk memaksa Wonka meninggalkan bandar.

Review Filem : Wonka (2023)

Untuk menghasilkan coklat istimewanya, Wonka dan Noodle pergi ke zoo tempatan, memerah susu Abigail si zirafah. Bersama-sama dengan pekerja dobi yang lain, mereka memulakan perang salib menjual coklat untuk meringankan hutang mereka sambil menggunakan terowong di bawah bandar untuk mengelak daripada polis. Pencuri coklat Wonka yang gigih membuka topeng sebagai Oompa Loompa bernama Lofty, yang mendedahkan bahawa Oompa Loompas menuntut balasan untuk biji koko yang Wonka yang asalnya ambil dari Loompaland di bawah pengawasan Lofty. Wonka menangkap Lofty, tetapi Lofty menipu Wonka untuk membebaskannya; dia memukul Wonka dengan kuali dan merampas balang coklat sebelum hilang.

Review Filem : Wonka (2023)

Menggunakan dana yang diperoleh daripada menjual coklat, pekerja dobi membuka kedai coklat impian Wonka. Ketua dan Kartel, kini tidak dapat menangkapnya kerana dia mempunyai kedai yang sah, mendedahkannya kepada Scrubitt. Menyuburkan coklatnya dengan peluh Yeti, Scrubitt mencetuskan huru-hara di kalangan pelanggan, yang membawa kepada kemusnahan kedai Wonka. Wonka bersetuju dengan tawaran Kartel untuk meninggalkan bandar dengan kapal untuk membayar hutang semua orang. Semua pekerja dibebaskan dari kedai dobi kecuali Mi; Ketua kartel Arthur Slugworth membayar Scrubitt untuk mengekalkannya di sana selama-lamanya. Wonka menyimpulkan bahawa Noodle dan Slugworth adalah berkaitan, sebelum dia dan Lofty terpaksa melompat dari bot, yang telah direka untuk meletup. Selepas menyelamatkan Noodle, Wonka dan kumpulan itu menyusun strategi untuk mendapatkan buku akaun Cartel yang membebankan.

Review Filem : Wonka (2023)

Menggunakan Abigail sebagai gangguan, Wonka dan Noodle menyusup ke pangkalan Kartel, di mana mereka berhadapan dengan Kartel. Slugworth mendedahkan bahawa selepas kematian bapa Noodle, saudaranya sendiri Zebedee, dia secara palsu melaporkan Noodle sebagai telah meninggal dunia kepada ibunya, Dorothy, dan memberikannya kepada Scrubitt untuk menghapuskan tuntutannya terhadap kekayaan keluarga. Dipegang dengan todongan senjata, Wonka dan Noodle hampir lemas dalam peti besi coklat, tetapi Lofty menyelamatkan mereka. Wonka dan Noodle mendedahkan salah laku Cartel kepada pihak berkuasa dan orang ramai. Mereka melepaskan rizab coklat Cartel melalui air pancut, dicampur dengan ramuan unik Wonka, merosakkan perusahaan Cartel. Kartel menemui kejatuhan mereka, dan polis menangkap Ketua rasuah. Orang ramai bersuka ria dengan merasai air pancut coklat Wonka, dan Wonka membuka balut coklat terakhir yang diberikan ibunya, menemui kertas emas dengan mesej yang menyatakan bahawa "Rahsianya bukanlah coklat yang penting, tetapi dengan siapa anda berkongsinya." Dia membahagikan bar kepada enam bahagian untuk dikongsi dengan rakan-rakannya sebelum menyatukan semula Noodle dengan ibunya Dorothy Smith. Dia kemudian menyelesaikan hutangnya dengan Lofty dan mencari sebuah istana terbiar untuk dijual untuk mula membina kilang coklatnya sendiri, dengan Lofty sebagai tukang masaknya.

Rakan-rakan Wonka kembali ke kehidupan lama mereka. Scrubitt dan Bleacher ditangkap selepas percubaan mereka untuk menghapuskan bukti mensabotaj kedai Wonka menjadi bumerang. 

ULASAN & REVIEW FILEM WONKA (2023)

Review Filem : Wonka (2023)

Alhamdulillah, baru-baru ini aku berkesempatan meluangkan masa untuk menonton filem Wonka (2023). Untuk generasi seperti aku, filem Charlie and the Chocolate Factory (2005) merupakan sebuah filem zaman kecil yang aku sentiasa ingat dan akan tonton bersama adik beradik. Filem Wonka (2023) ini pula, bagi aku adalah untuk generasi berikutnya. Jalan cerita dan pelakon yang berbeza, adakah aku akan suka filem ini ?

Review Filem : Wonka (2023)

Baiklah, pertamanya jalan cerita filem ini sangat mudah untuk difahami. Berkisarkan tentang bagaimana Willy Wonka berusaha untuk membuka dan memajukan perniagaan coklatnya tetapi sentiasa dihalang oleh mereka yang jahat. Penonton boleh lihat usaha Wonka yang gigih ingin juga membuka perniagaan coklatnya, dibantu oleh beberapa watak sampingan.

Filem ini adalah filem muzikal. Ya, aku sebelum menonton filem ini sebenarnya tak tahu pun ini adalah filem muzikal. Tetapi melihat kepada lagu-lagu yang diperdengarnya sememangnya catchy. Majoriti lagu dalam filem ini adalah lagu original kecuali satu lagu iaitu Pure Imagination. Mendengarkan lagu ini membuatkan aku teringat kembali akan filem-filem terdahulu berdasarkan watak ini. Pure Imagination merupakan sebuah lagu yang cukup magisnya, ditambah dengan perletakkan lagu itu di dalam filem ini yang mana bagi aku sangat sesuai.

Review Filem : Wonka (2023)

Sebagai sebuah filem ringan dan sesuai untuk tontonan seisi keluarga, filem ini bagi aku sebuah filem yang penuh dengan elemen menarik, kelakar, rekaan produksi yang memukau serta efek-efek yang cantik dan gah. Tak sabar pula nak tengok sekuelnya sekiranya ada.

Tahniah diucapkan kepada seluruh produksi filem ini kerana berjaya hasilkan sebuah filem yang menghiburkan. Apa yang penting adalah mesejnya sampai disamping jalan cerita yang senang untuk difahami. Untuk itu, aku berikan filem ini :-

BINTANG : ⭐⭐⭐⭐ / 5

SEKIAN

Rujukan :
  • Wonka (2023)
  • Google Image
  • HBO GO

0 Comments

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment (0)

Previous Post Next Post