Cameron Highlands #VMY2014



Cameron Highlands merupakan antara pusat peranginan terkenal di Malaysia. Ia terletak di negeri Pahang, di tengah-tengah Banjaran Titiwangsa,yang berada pada 1524 meter dari aras laut.
Ia menjadi tarikan kepada pelancong tempatan dan asing kerana cuacanya yang dingin, tempat-tempat yang menarik dan ladang-ladang teh yang telah ditubuhkan pada akhir tahun 1929.
Selain itu, ladang sayur-sayuran, buah-buahan dan bunga-bungaan menjadi tarikan utama.
Tempat berkhemah dan laluan pendaki juga disediakan bagi pelancong yang gemar mendaki dan berkhemah. Aktiviti tersebut amat sesuai untuk mengisi masa cuti anda.
Gunung Brinchang
Gunung Brinchang 
Pandangan panoramik daripada puncak Gunung Brinchang, juga merupakan jalan yang tertinggi di Semenanjung Malaysia pada ketinggian 2000 meter.Belok ke kiri dari rumah jaga di jalan Sungai Palas Estate, dan kemudian ambil kiri dan memandu dengan berhati-hati kerana jalan sempit dan agak curam.

 Ladang Teh Boh, Jalan Boh Habu  Ringlet 
Ladang Teh Boh, Jalan Boh Habu Ringlet  
Keindahan Ladang Teh yang terletak di jalan berliku sepanjang 6 km melepasi kebun sayuran. Pelawat boleh melawat kilang sambil menikmati secawan teh Boh di kedai teh.
Tapak Semaian Bunga Ringlet Ke Kampung Raja 
Terdapat beberapa buah tapak semaian bunga di sepanjang jalan utama dari Ringlet hingga ke Kampung Raja. Kebanyakan tapak semaian bunga ini  membenarkan pelawat-pelawat untuk melihat pelbagai pilihan.

 Butterfly Farm 
Taman Rama-rama Ladang Kea , Brinchang.
Terdapat dua taman kupu-kupu di tanah tinggi. Ladang rama-rama dan Taman Rama-rama. Kedua duanya terdapat rama-rama yang banyak dan serangga lain termasuk Raja Brooke rama-rama yang begitu terkenal.
Jungle Walks
Merentasi Hutan Tanah Rata Dan Brinchang.
Merentasi Hutan Tanah Rata Dan Brinchang 
Terdapat banyak jalan rentas menarik di Highlands. Ada jalan rentas yang mudah dan ada pula mengambil setengah hari untuk menamatkannya, kesemuanya menyeronokan .Anda boleh memilih sendiri jalan rentas terbaik yang paling sesuai untuk anda. Pihak hotel dan rumah pelawat mempunyai banyak pengetahuan berkenaan ini dan mereka mesra membantu.

 Ladang Sayur-sayuran
Ladang Sayur Sayuran Ringlet ke Kampung Raja 
Ladang Sayur Sayuran Ringlet ke Kampung Raja Terdapat banyak kebun sayur di merata Cameron Highlands. Yang menarik untuk dilihat ialah disepanjang jalan Ladang Teh Boh di Habu dan dalam kawasan Kebun Kea di sekeliling Hotel Equatorial selepas Brinchang.
Ye Olde Smoke House
Ye Olde Smoke House  
Dengan keindahan hotel Mock Tudor dan restoran yang mempunyai ruang istirahat yang mengagumkan dihiasi  perhiasan antik British. Minum teh petang dan skon serta terdapat pondok telefon British yang berwarna merah berhadapan dengan hotel ini melengkapkan satu pemandangan yang menarik 
 Menarikkan kawasan dan tempat2 di Cameron Highland?? Memang best.Siapa yg belum pergi??Boleh angkat tangan tak??Hehe,jom2 melawat ke Cameron Highlands.Tempat menarik yg berada di Malaysia!! :D

6 Comments

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


  1. Minum teh sambil angin meniup sepoi-sepoi....fuhhhh...

    ReplyDelete
  2. tb xpernah smapi sini lg..sedih kn..tumpang tgk pic awk jela ;p

    ReplyDelete
  3. Dengan kurang bangganya angkat tangan. Macam kesian ja kat diri sendiri sebab cameron pun tak sampai lagi. Hehe

    ReplyDelete
  4. bila la akak nak sampai sini..

    ReplyDelete

Post a Comment

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

Previous Post Next Post