Pentingkah Vitamin E Kepada Tubuh Badan??


Assalamualaikum dan salam sejahtera

Vitamin E sebenarnya adalah keluarga vitamin yang larut dalam lemak, dan bertindak sebagai antioksidan yang kuat dalam tubuh. Antioksidan adalah senjata yang melawan radikal bebas berbahaya dengan cara "neutralise" kannya.. Radikal bebas adalah sumber penyebab penyakit yang dapat berkembang dalam tubuh. Ketika kita terus menerus mengambil makanan yang mengandungi antioksidan, khususnya dalam hal ini vitamin E, tubuh kita dapat melawan penyebab penyakit ini. Ada 8 bentuk yang berbeza dari vitamin E; d-alfa tokoferol adalah yang paling aktif di tubuh kita. Vitamin E dapat ditemui dalam minyak sayur, kacang-kacangan, dan sayuran berdaun hijau. Ketika ini vitamin E juga disajikan dalam suplemen yang dipasarkan secara bebas. Selain sebagai antioksidan, vitamin E membantu mencegah penggumpalan darah.
Untuk urusan kesihatan dan merawat kulit, vitamin E sangat popular di kalangan masyarakat. Sememangnya, produk penjagaan kulit yang mengandungi vitamin E menjadi pilihan utama untuk kulit yang sihat.
Antioksidan
Kerana tahap keaktifan antioksidan ini, vitamin E sangat penting dalam melindungi kulit dari sinar ultra violet, polusi, ubat-ubatan, dan eleman lain yang menghasilkan sel radikal bebas yang membahayakan. Vitamin E juga dipercayai sebagai alkohol yang paling efektif daripada asetat yang antioksidannya kurang efektif. Selalu perhatikan ini dalam label produk penjagaan kulit.
Sifat antioksidan vitamin E juga penting untuk membran sel. Misalnya, vitamin E melindungi sel-sel paru-paru yang berada dalam "kontak" secara kekal dengan oksigen dan sel darah putih yang membantu melawan penyakit.
Tapi peranan antioksidan vitamin E sebenarnya boleh lebih banyak. Ada bukti yang signifikan vitamin E dapat melindungi tubuh dari penyakit jantung dan dapat memperlambatkan penuaan. Seperti beta-karoten, efek vitamin E dalam pencegahan penyakit jantung mungkin baik dan harus dengan dose yang tepat.
Vitamin E juga bertindak sebagai antioksidan pada makanan. Vitamin E dalam minyak sayur membantu menjaga makanan dari proses "oxydation" dan melambatkan makanan berubah menjadi basi. Demikian juga, melindungi vitamin A dalam makanan dari yang ter"oxydation". Hal ini membuat vitamin E mampu digunakan sebagai pengawet makanan yang asli.
Regulator untuk Vitamin A
Manfaat vitamin E untuk penjagaan kulit sihat juga merangkumi kemampuan untuk mengatur kuantiti dan aliran vitamin dalam tubuh, yang penting bagi kesihatan kulit.
Vitamin E untuk Melambatkan Proses Penuaan Awal
Vitamin E yang ditambahkan ke lotion, krim, dan produk penjagaan kulit lainnya, termasuk yang diminum, memainkan peranan dalam anti-penuaan awal pada kulit. Ini membantu kulit dilihat muda dengan mengurangkan munculnya garis-garis halus dan kedutan. Juga, membuang radikal bebas yang diyakini memainkan peranan penting dalam penuaan kulit dan oleh kerana itu aktiviti antioksidan ini sangat berharga untuk masalah kulit.
Perlindungan dari Sinar UV dan Pengubatan Kulit Terbakar Akibat Sinar Matahari 
Lotion yang mengandungi Vitamin E memberikan beberapa manfaat dalam mencegah dan mengubati kulit terbakar akibat sinar matahari. Lotion ini melindungi lapisan epidermis kulit dari tahap awal kerosakan dari sinar ultra violet. . Lotion ini tidak bekerja secara langsung. Lotion matahari harus digunakan sekitar 20 minit sebelum melakukan aktiviti di luar yang  mungkin akan terkena sinar matahari, Jadi, ia memungkinkan vitamin E untuk diserap jauh ke dalam lapisan epidermis.
Pengubatan Penyakit Kulit 
Vitamin E dapat membantu dalam pengubatan berbagai penyakit kulit atau keadaan kulit tidak sehat. Aplikasi topikal seperti yang digunakan untuk mengubati psoriasis adalah salah satu manfaat vitamin E yang terkandung di dalamnya. Vitamin E yang diminum dapat membantu mengubati eritema (suatu penyakit kulit yang menghasilkan benjolan kemerahan, menyakitkan, dan rapuh).
Mencegah Kanser Kulit
Salah satu manfaat paling penting dari vitamin E adalah mencegah kanser kulit. Hal memperbaiki kualiti perlindungan terhadap sinar matahari dan tentu saja sifat antioksidan yang kuat, yang membantu mengurangi atau mencegah kerosakan kulit akibat sinar matahari.
Dengan memerangi kanser yang dinamik, vitamin E melindungi sel dan DNA dari kerosakan yang dapat berubah menjadi sel kanser. Vitamin E juga mengurangi pertumbuhan tumor sementara serta meningkatkan fungsi kekebalan tubuh dan mencegah zat pra kanser sebelum diubah menjadi karsinogen. Percubaan terhadap tikus menunjukkan bahawa vitamin E yang diaplikasikan ke kulit dapat membantu mencegah kanser kulit akibat paparan radiasi ultraviolet.
Manfaat Vitamin E lainnya
Ada pelbagai manfaat lain dari vitamin E untuk perawatan kulit:
  • vitamin E membantu mengurangi bekas luka yang muncul
  • vitamin E dapat membantu mencegah munculnya bintik hitam akibat pertambahan usia
  • membantu menjaga keseimbangan minyak di dalam kulit selama proses pembersihan
  • mengurangi kehilangan air dari kulit transepidermal dan memperkuat fungsi kulit kulit sebagai pelindung


Secara keseluruhan untuk perawatan kulit, manfaat yang lebih diperoleh dari aplikasi topikal dari vitamin E melalui krim atau lotion daripada mengkonsumsi vitamin E secara oral. Kulit mampu menyerap vitamin E alami efektif. Namun, mengambil vitamin E secara oral adalah penting bagi kesihatan untuk bahagian lain di dalam tubuh.
Beberapa lotion kulit dan krim yang disyorkan oleh para ahli kebanyakan adalah yang mengandung alkohol bentuk vitamin E (alfa-tokoferol) bukan bentuk asetat (alfa-tokoferol asetat). Bentuk asetat tidak menembus permukaan kulit dengan baik dan memberikan sedikit manfaat vitamin E seperti aktiviti antioksidan untuk kulit.
Mengapa Vitamin E Penting untuk Kesihatan?
Ada beberapa manfaat vitamin E untuk tubuh Anda. Beberapa penyelidikan terdahulu yang melibatkan kuantiti vitamin E lebih tinggi dari keperluan harian yang dirsyorkan, telah menunjukkan bahawa vitamin E mungkin berguna dalam mengubati atau mungkin mencegah:
  • menstrual
  • jumlah sperma yang rendah
  • pernyakit jaringan mata
  • katarak
  • sindrom kaki yang kaku dan meredakan cram otot
  • Penyakit Alzheimer
  • Penyakit Parkinson
  • rheumatoid arthritis
  • asma
  • berbagai komplikasi diabetes terkait dan mungkin membantu dalam pengubatan dan bahkan mencegah diabetes itu sendiri
  • penyakit kardiovaskular
  • kanser prostat dan kanser payudara
Manfaat vitamin E juga membantu tubuh meningkatkan dan mengatur kadar vitamin dalam tubuh dan sebagai booster atau pemicu sistem kekebalan tubuh, terutama pada orang dewasa yang telah tua. Vitamin E topikal juga dapat meningkatkan peredaran darah yang baik dan mencegah pembekuan darah, terutama pada orang yang menderita diabetes.
Kuantiti Yang Disyorkan Diet
400 IU (international unit) adalah tingkat atas ditoleransi vitamin E. Jika mengambil lebih dari ini setiap hari dapat meningkatkan risiko kematian bagi seseorang. Namun, hal ini biasanya hanya terjadi melalui suplemen, Anda tidak bisa benar-benar mendapatkan vitamin E yang banyak dari makanan. Masalah utama adalah sel darah menjadi terlalu tipis, terjadi koagulasi (pembekuan darah), dan pesakit akan mengalami perdarahan, atau berdarah sampai meninggal dunia.


Sekarang ni memang angah amalkan makan vitamin E setiap hari.Bukan angah yang nak tapi,parents angah suruh sebab nak bagi angah sihat. Sayang jugak diorang kat angah kan?? :D

3 Comments

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

Previous Post Next Post