Cara Mudah Hilangkan Sakit Kepala

Assalamualaikum dan salam sejahtera



Sekarang ni ramai orang yang kerap mengalami gejala sakit kepala. Kadang-kadang sakit itu sangat mengganggu sehingga menyebabkan segala kerja tergendala. Jadi di sini aku nak kongsikan dengan anda semua beberapa cara mudah untuk hilangkan sakit kepala. Cara yang mudah sahaja yang akan membuatkan anda sihat dah terhindar dari sakit kepala.

..............................................................................


CARA MUDAH HILANGKAN SAKIT KEPALA

1. Baringkan badan dan rehat

Apabila anda berasa sakit kepala, cuba baringkan badan anda ke atas sofa atau futon. Menjajarkan badan anda. Pejamkan mata anda. Sakit kepala sering datang untuk orang yang tidak berisitirahat cukup atau kekurangan tidur. Untuk menghilangkan sakit kepala, cuba untuk berehat untuk beberapa masa dan tidur. Atur kedudukan badan anda buat sesedap mungkin seperti menggunakan bantal yang tepat untuk pangkal kepala.

2. Buat badan menjadi amat santai

Cara lain adalah untuk membuat badan menjadi amat santai dan tenang. Sakit kepala yang datang tidak disangka-sangka sering membuat kita panik dan cuba untuk hilangkan sakitan kepala secepat mungkin. Sebelum anda membuat keputusan untuk mengambil ubat-ubatan, lakukan sedikit pergerakan gimnastik ringan seperti yoga untuk membuat badan dan pikiran menjadi lebih santai. Ia juga menghalang pening datang yang boleh menambah kepada sakit kepala anda.

3. Tidak minum kopi

Kopi mengandungi kafein yang boleh memburukkan sakit kepala. Apabila anda biasa mengambil minuman ini, cubalah untuk tidak untuk minum kopi apabila anda memang sakit kepala. Fungsi kafein dalam tubuh bertentangan dengan syarat-syarat sakit kepala yang memerlukan banyak rehat. Petua hilangkan sakit kepala ini juga digunakan untuk minuman lain yang mengandung kafein seperti teh.

4. Elakkan diri daripada merokok

Cara hilangkan sakit kepala keempat adalah untuk elakkan diri daripada merokok. Kedua-duanya sangat buruk dari segi rokok atau asap yang tercemar. Rokok mengandung toksin yang boleh menambahkan kesakitan apabila sakit kepala. Apalagi bagi orang-orang yang tidak merokok, asap rokok akan menjadi sangat mengganggu jika menghisap bau asap di masa anda sakit kepala. Ia boleh menyebabkan loya dan muntah-muntah.



5. Elakkan alkohol

Meminum minuman beralkohol sesungguhnya boleh menghilangkan sakit kepala untuk mereka yang biasa meminumnya. Tapi jangan salah faham, ia hanya akan berlaku dalam beberapa saat sahaja kerana kesan alkohol boleh membuat mabuk. Selepas itu, akan semakin menjadi sakit kepala.

6. Senaman lembut

Petua hilangkan sakit kepala seterusnya adalah melakukan senaman ringan seperti pergerakan pemanas atau penyejuk. Sakit kepala boleh datang disebabkan oleh otot-otot badan stiffen. Antaranya kerana ianya terlalu lama duduk atau merenung depan komputer. Lakukan sedikit regangan seperti kepala berputar, menarik tangan menghala ke atas dan putar bahu ke hadapan dan ke belakang. Regangan kepala boleh melepaskan satu aliran oksigen ke otak. Menarik tangan di belakang merefres tenaga. Semasa berputar bahu boleh mengurangkan ketegangan otot pada bahu.

7. Mengurangkan penggunaan ubat-ubatan Estrogen

Kurangilah sakit kepala anda dengan tidak mengambil ubat-ubatan yang mengandung estrogen seperti pil kawalan kelahiran. Ubat yang mengandung estrogen kadang-kadang boleh membuat sistem dalam badan bekerja ekstra dan tambahan dalam kelesuan badan. Lebih baik benar-benar berehat agar keletihan badan di dalam dan di luar.

8. Jangan berada di bawah cuaca yang terlalu panas atau terlalu sejuk

Petua hilangkan sakit kepala lain adalah jangan mencuba berada di bawah cuaca yang terlalu panas atau terlalu sejuk apabila anda sakit kepala. Bila sakit kepala, metabolisma badan akan menurun menjadikan anda menjadi lebih sensitif terhadap cuaca dan udara.

9. Kurangkan makanan yang mengandungi MSG

Sebenarnya tidak hanya bila sakit kepala, mengurangkan pengambilan makanan yang mengandung MSG sememangnya dielakkan untuk melakukan setiap hari demi mengekalkan kesihatan. Makanan yang mengandung MSG atau pengawet, dan kandungan garam yang berlebihan juga boleh memburukkan lagi kesakitan. Makanlah makanan yang sihat.

10. Padamkan lampu dan mengelakkan bunyi bising

Bagi sesetengah kes, pesakit sakit kepala akan menjadi sangat marah apabila berhadapan dengan cahaya terang dan bunyi bising. Jadi, anda boleh padamkan lampu atau memakai blinders apabila anda berasa seperti itu. Tutupkan punca bunyi seperti barangan elektronik yang bising dalam bentuk televisyen dan music player. Anda juga boleh menukar mod profil telefon menjadi mod senyap untuk mengelakkan gangguan ketika berehat dan sakit kepala boleh reda.



11. Minum ubat

Petua hilangkan sakit kepala yang terakhir adalah minum ubat yang sesuai. Terdapat tiga kandungan ubat yang kita boleh dapati di pasaran, iaitu, ubat yang mengandung paracetamol, mengandung ibuprofen dan yang mengandung aspirin. Ubat ketiga boleh dijumpai dengan mudah dan senantiasa ada pada kotak ubat-ubatan anda. Bilakah kesakitan tersebut benar-benar tidak boleh ditahan dan tidak reda, minum salah satu ubat-ubatan.

Perlu diingat bahawa setiap tahap sakit kepala mempunyai pengendali sendiri. Jika sakit kepala itu termasuk pada sakit kepala yang menjadi gejala penyakit yang lain, paling terbaik anda perlu pergi ke doktor. Di samping itu, kerana kebanyakan sakit kepala menyebabkan loya dan muntah-muntah, jangan lupa untuk minum air suam, dan gunakan minyak eucalyptus untuk mengurangkan sakit kepala. Mudah-mudahan petua hilangkan sakit kepala dengan cepat dan paling mujarab di atas berguna untuk anda


...................................................................................

3 Comments

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


  1. sha selalu jugak sakit kepala sebab kawasan kerja sha bising sangat haha so balik kerja kalau tidur kejap bangun dah ok. kalau tak ok jugak baru makan ubat

    ReplyDelete
  2. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Apakah Anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website kami http://kbagi.com/ atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.
    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete

Post a Comment

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

Previous Post Next Post