Konsert Salam Terakhir Untukmu Sudir (2002)

Assalamualaikum dan salam sejahtera



Konsert Salam Terakhir Siti Nurhaliza Untukmu Sudir ialah konsert solo keempat oleh penyanyi Malaysia, Siti Nurhaliza. Ia diadakan selama lima hari berturut-turut di Istana Budaya dan diiringi oleh Orkestra Simfoni Kebangsaan dan Koir Kebangsaan Malaysia.

Ia juga merupakan konsert Siti yang pertama yang diadakan di Istana Budaya dan konsert penghargaan pertama beliau bagi memberi penghormatan kepada Penghibur No. 1 Asia, Allahyarham Sudirman Haji Arshad.

............................................................

Konsert

Setahun selepas Konsert Mega Siti Nurhaliza, Siti Nurhaliza kembali menghiburkan masyarakat Malaysia dengan mempersembahkan konsert khas penghargaan kepada Penghibur No.1 Asia, Sudirman Haji Arshad.

Bertempat di Istana Budaya, Siti mengenang jasa Sudirman, menyanyikan semula lagu-lagu beliau dan konsert ini dihoskan bersama oleh Jaafar Onn, Habsah Hassan dan Yusni Jaafar. Antara lagu-lagu beliau yang cukup sinonim adalah seperti Dir, Chow Kit Road, Big Spender, Balik Kampung dan Salam Terakhir.

Di dalam konsert ini, produksi ada menyiarkan beberapa klip Sudirman, temuramah orang terdekat, kaum keluarga,penggubah lagu, komposer dan rakan-rakan. Antara yang hadir menyaksikan konsert ini adalah kaum keluarga Allahyarham Sudirman sendiri. Anak saudara Sudirman, Atai turut sama memberikan kerjasama menjayakan konsert ini dengan menyanyikan beberapa rangkap lagu Sudirman.

Bertemakan penghargaan buat Sudirman, Siti muncul di pentas dengan rangkaian baju yang sinonim dengan Sudirman, termasuklah baju bendera Jalur Gemilang yang direka oleh pereka kegemaran Sudirman, Din Wahab.



Siti turut menjemput penonton untuk sama-sama berada di atas pentas bagi lagu hujan. Props diatas pentas dibuat dengan begitu lancar dan kemas. Di akhir konsert, ada ditayangkan klip Sudirman, menyebabkan Siti dan penonton sama-sama sebak, dan ada yang menitiskan airmata. Konsert yang berlangsung selama empat hari ini mendapat kritikan positif, dan berjaya menggondol beberapa anugerah.

...........................................................................

Ulasan Kritis

Persembahannya di konsert ini mendapat ulasan dari pengkritik. Zul Husni Abdul Hamid dari Berita Harian dalam ulasannya menulis dengan baik lagu Siti mengambil lagu-lagu klasik Sudirman dan mengakui ia bukan satu pencapaian yang mudah untuk memimpin konsert penghargaan keseluruhannya sendiri. Abie Abdullah menulis untuk Harian Metro bergema pada titik yang sama seperti Zul dalam menilai vokal dan tunjuk ajar Siti. 

Walau bagaimanapun, beliau menyatakan bahawa keseluruhan konsert adalah rata-rata dan mencadangkan bahawa lagu-lagu yang menggunakan penyanyi sandaran mungkin lebih baik dengan paduan suara itu. Tengku Khalidah Tengku Bidin dari Utusan Malaysia adalah seorang lagi pengulas yang memuji persembahan Siti. Dia khususnya memuji kemampuan Siti dalam menyanyikan lagu-lagu itu sendiri dan dengan penuh emosi. Kehadiran para penari dengan warna-warna cerah dan terlalu banyak tasel bagaimanapun telah dikaji secara negatif olehnya kerana ia "merosakkan prestij konsert yang disokong orkestra".

..................................................................................................




Susunan Lagu

Persembahan 1

  • Pembukaan - Dir
  • "Gerimis di Lautan", "Kesian Dia", "Sepetang di Pinggir Bukit"
  • "Ayah dan Ibu"
  • "Anak Gembala", "Aku Budak Kampung", "Hidup Sederhana (Basikal Tua)", "Ding A Ding Gale"/"Kahwin Lari"
  • "Chow Kit Road", "Aku Penganggur", "Baru Dapat Kerja", "8 ke 1/4 (Punch Card)"
  • "Big Spender"
  • "Milik Siapakah Gadis Ini"
  • "Nilai Cintamu"
  • "Bapak", "Warisan"


Persembahan 2

  • "Radio Malaysia"
  • "Balik Kampung", "Joget Kenangan Manis", "Apa Khabar Orang Kampung", "Pesan Abang"
  • "One Thousand Million Smiles"
  • "Merisik Khabar"
  • "Hujan", "Jauh Di Sudut Hati"
  • "Terasing"
  • "Pelangi Petang"
  • "Salam Terakhir"
...............................................................




Anugerah


  • Anugerah Industri Muzik 2003

Lagu : Merisik Khabar
Susunan Muzik Terbaik di dalam Lagu - Menang


Trivia

Tarikh Mula : 30 Mei 2002
Tarikh Tamat : 2 Jun 2002
Bandar : Kuala Lumpur
Negara : Malaysia
Tempat : Istana Budaya
Kehadiran : Tiket Habis Dijual

.......................................................

Sekian

0 Comments

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment (0)

Previous Post Next Post