10 Manusia Tertinggi di Dunia Sepanjang Zaman



Assalamualaikum dan salam sejahtera



Pernahkah anda tahu siapa yang paling tinggi di dunia? Mempunyai teman lelaki yang tinggi merupakan idaman wanita. (mengikut perkongsian bekas-bekas teman wanita terdahulu.) Jadi, apakah ketinggian yang diingin oleh wanita? Kali ini aku nak kongsi dengan anda semua , 10 manusia yang pernah direkodkan sebagai manusia tertinggi di dunia sepanjang zaman.



10. Patrick Cotter O'Brien



Patrick Cotter yang juga dikenali dengan nama Bristol Giand da Irish Giant ini merupakan manusia tertinggi yang berasal dari Ireland. Nama O'Brian yang digunakan merupakan nama panggilan daripada sebuah acara sarkas/ Lahir pada 19 Januari 1760, beliau menjadi manusia pertama dalams ejarah yang memiliki ketinggi 2.44 meter atau lebih.

Manusia tertinggi di dunia di tempat ke 10 ini meninggal dunia pada 8 September 1806. Ramai orang yang menganggap kematian beliau adalah disebabkan penyakit ketinggian beliau. Cotter memberikan wang sebanyak 2000 dolar kepada ibunya dan meminta agar mayatnya dikubur di dalam batu berukuran 3.6 meter dan tidak membenarkan dirinya dijadikan sebagai bahan penyelidikan. 

9. Bernard Coyne



Menurut kad pendaftaran ketika perag Dunia Pertama pada tarikh 29 ogos 1918, manusia tertinggi di dunia ini didaftarkan dengan ketinggian 2.4 meter. Menurut sumber Guinness Book of World Records, Coyne menolak proses untuk didaftarkan pada ketinggiannya ketika itu 2.1 meter. Tinggi tersebut disebabkan leh salah satu penyakit tumbesaran kerangka iaitu Daddy Long-Legs Syndrome.

Bernard Coyne yang menjadi manusia tertinggi pada masa itu meninggal pada usia muda iaitu 23 tahun pada tarikh 20 Mei 1921. Ketinggian terakhir yang direkodkan ialah 2.49 meter, walaubagaimanapun ramai yang percaya bahawa ketinggian sebenar adalah pada 2.54 meter.

8. Don Koehler


Manusia yang lahir pada 1 September 1925 ini dicatatkan sebagai manusia tertinggi didunia pada tahun 1969 sehingga kematiannya iaitu pada 26 Februari 1981. Tubuhnya menjadi sebegitu tinggi kerana penyakit Acromegalic Gigantism yang dihadapinya. Penyakit itu membuatkan dirinya mencapai ketinggian 2.49 meter.

Menjelang penghujung hidupnya, Koehler mengalami satu penyakit iaitu Kyphosis. Penyakit ini merupakan penyakit dimana keadaan tulang belakang yang menjadi bengkok. Koehler telah meninggal pada tahui 1981 di Chicago kerana keadaan jantunya ketika itu yang sangat teruk. Ketinggiannya pada saat terakhir hidupnya mengalami sedikit penurunan iaitu dari 2.49 meter kepada 2.39 meter. 

7. Vikas Uppal



Vikar Kumar "Vicky" Uppal dilahirkan pada thaun 1986 dan merupakan manusia tertinggi di dunia dan berasal dari negara India. Selama beliau hidup, tiada sesiapa yang beradadi India yang mampu mengalahkan ketinggiannya itu iaitu 2.51 meter. Ketika umurnya melewati usia 20 tahun , reddif.com melaporkan bahawa ketinggianya bertambah menjadi 2.70 meter.

Mengenai tinggi Uppal, ramai orang waswas tentang ketinggian sebenar beliau sama ada 2.7 meter atau 2.4 meter. Sayang sekali , Guinnes Book of Records tidak sempat mengukur ketinggian sebenar pemuda dari India ini. 


6. Sultan Kosen



Beliau merupakan seorang petani yang berasal dari negara Turki dan dicatatkan di dalam Guinness Book of Records sebagai salahs eorang manudia tertinggi di dunia dengan ketinggiannya mencapai 2.51 meter. Pada 25 Ogos 2009, ketinggian kosen yang mencapai 2.46 meter telah mengalahkan ketnggian Bao Xishun iaitu hanya 2.36 meter sahaja. Selain memegang rekod sebagai salahs eorang manusia tertinggi di dunia, beliau juga memegang rekod bagi ukuran angan paling besar iaitu 27.5 cm dan juga rekod kaki terbesar dengan ukuran 36.5 cm.

Tinggi tubuhnya yang luar biasa ini menyebabkan satu tumor telah menyerang saraf di otaknya. Tumor tersebut telah menyebabkan beliau terpaksa berjalan dengan alat bantuan. 

5. Edouard Beaupre



Bukan sahaja dikenali sebagai salah seorang manusia tertinggi di dunia, beliau juga dikenali sebagai petinju paling tinggi dan kuat pada zaman itu. Berkat ketinggian beliau yang berbeza dengan manusia normal, beliau menjadi begitu terkenal dan menyertai pasukan sarkas Barnum and Bailey's Circus. Beliau menjadi salah satu tumpuan utama bagi sarkas tersebut.

Beaupre meninggal pada 3 Julai 1904 di sebuah hospital bernama St. Louis. Pada ketika kematiannya , beliau dicatatkan mempunyai ketinggian sebagai manusia tertinggidi dunia dengan ketinggian mencapai 2.52 meter.

4. Vaino Myllyrinne


Vaino Myllyrinne dikenali sebagai salah seorang manusia tertinggi di dunia yang hidup pada tahun 1940 sehingga 196. Ketika umurnya 30 tahun , ketinggiannya telah mencapai 2.51 meter. Beliau lahir di Helsinki pada 27 Februari 1909, beliau merupakan manusia yang menderita penyakit Acromegalic Giant.

Selama hidupnya, beliau pernah mengikuti latihan tentera pada tahun 1929. Pada tahun 190, beliau perki ke Eropah dan mencuba karier sebagai ahli tinju dan ahli sarkas. Pada tahun 1939, beliau kembali ke Finland dan bertugas sebagai pasukan Finland. Pada tahun 1946, beliau mula bekerja sebagai penternak di Jarvenpaa. Beliau akhirnya meninggal dunia pada tahun 1963.


3. Leonid Stadnyk



Beliau merupakan salah seorang manusia tertinggi di dunia dengan ketinggian menjangkau 2.54 meter dan lahir pada 5 Ogos 1970. Ketinggian yang luar biasa ini disebabkan oleh pembedahan otak pada umurnya 14 tahun. Pembedahan itu menyebabkan munculnya tumor di otak sehingga menyebabkan hormon pertumbuhan beliau tidak dapat dikawal. Lalu menyebabkan penyakit Acromegalic Gigantism.

Walaupun dikenali sebagai salah seorang manusia tertinggi di dunia, beliau tidak mahu namanya dimasukkan ke dalam Guinness Book of Records. Hanya rekod negara Ukrain sahaja yang dibenarkan. Menurut catatan rekos Ukrain itu, beliau memiliki ketinggian 2.57 meter.


2. John Rogan



Lelaki yang juga dikenali dengan nama penuhnya John William Rogan ini lahir pada tahun 1868. Beliau dicatatkan di dalam rekod dunia sebagai salsah seorang manusia tertinggi di dunia dengan ketinggian 2.44 meter. Pertumbuhan yang lua biasa ini juga menyebabkan penyakit lain menimpa iaiu penyakit Ankylosis, satu penyakit di mana sendi di bahagian tubuh badan kaku dan suakr untuk digerakkan.

Ketika ajalnya, tubuh beliau tidak henti membesar apabila ketinggian terakhirnya adalah 2.67 meter. Dengan ketinggian sebegitu, beliau diiktiraf sebagai orang Afrika paling tinggi dalam sejarah. Beliau meninggal pada 12 September 1905 kerana penyakit Ankylosis yang dihidapinya. Mayat beliau kemudiannya dikuburkan dengan cara khusus untuk mengelakkan daripada menjadi bahan kajian. 

1. Robert Wadlow



Inilah pemegang rekod bagi manusia tertinggi di dunia dengan ketinggian sebanyak 2.72 meter. Lahir apda 22 Februari 1818, Wadlom juga dikenali dengan nama lain iaitu Alton Giant dan Giant of Illionis. Pertumbuhan tinggi badannya ini disebabkan oleh penyakit Hyperlasia, iaitu penyakit yang menyerang saraf otak. Hyperlasia dikatakan menyebabkan hormon pertumbuhan  beliau menjadi tidak terkawal.

Robet Wadlow meninggal dunia pada usia muda iaitu 22 tahun disebabkan penyakit yang menyerabg sistem imunisasi tubuhnya. Keadaan beliau yang semakin teruk itu menyebabkan beliau menghembusakan nafas terakhirnya pada 15 Julai 1940. 

Sumber : Tahu Pedia


Sekian

6 Comments

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


  1. terbaek. bawa main bola keranjang cemerlang ni. x payah melompat. hehe

    ReplyDelete
  2. Subhanallah amazing... memang ada manusia tertinggi di dunia, sakit tengkuklah kalau nak borak dengan mereka... Kuasa Allah tiada tandingannya..

    ReplyDelete
  3. Wow..susahnya nak beli baju. Dok terbayang kena double the cost sebab baju semua kena pakai besar-besar..

    ReplyDelete

Post a Comment

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

Previous Post Next Post