Assalamualaikum dan salam sejahtera



Apa khabar buat semua pembaca dan peminat badminton dari seluruh dunia termasuk Malaysia? Sudah lama sebenarnya aku tak menulis tentang ranking pemain badminton Malaysia dan Dunia di dalam blog ini. Kali terakhir adalah pada tahun 2018 dimana Dato' Lee Chong Wei masih lagi beraksi di dunia badminton.

Artikel Berkaitan :Badminton BWF Ranking Week 30 (2018)]

Baiklah, jom kita lihat senarai ranking pemain badminton dunia dan juga dimanakah pemain badminton Malaysia?

 MEN'S SINGLES 


Dengan ketiadaan Lee Chong Wei, masih ada harapankah untuk Perseorangan Lelaki? Nampaknya masih ada harapan apabila pemain muda negara, Lee Zii Jia berjaya masuk ke 10 pemain terbaik dunia! Pemain lain juga menunjukkan peningkatan dalam mutu permainan masing-masing. 

 WOMEN'S SINGLES 


Untuk Perseorangan Wanita, bagi aku semuanya masih ditakuk lama. Tiada yang boleh dibanggakan. Mungkin ada sesuatu yang berlaku di belakang tabir?


 MEN'S DOUBLES 


Untuk Beregu Lelaki, ini merupakan antara kategori atau segmen yang paling berjaya. 5 pasangan beregu di dalam ranking 50 teratas dunia! Pemain muda negara Aaron Chia dan Soh Wooi Yik juga berjaya memecah masuk ke dalam senarai 10 pemain terbaik dunia!

 WOMEN'S DOUBLES 


Untuk Beregu Wanita, aku berpendapat masih sama seperti dahulu. Peningkatan mungkin boleh dilihat dalam satu atau dua beregu sahaja.

 MIXED DOUBLES 


Beregu Bercampuran juga menunjukkan perkembangan positif juga apabila banyak juga peningkatan ditunjukkan termasuklah pasangan Chan Peng Soon dan Goh Liu Ying.


Di musim COVID-19 ini, aku berpendapat memang susah untuk melihat mana-mana acara sukan untuk dipertandingkan. Semoga cepat berakhir dan kita dapat melihat pemain-pemain kembali beraksi.

Sekian

Sumber : BWF Ranking

1 Comments

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


  1. rindu nak layan sukan terutama badminton dan bola sepak. Semoga Covid19 akan segera pulih

    ReplyDelete

Post a Comment

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Previous Post Next Post