Review Filem : Train To Busan | Peninsula (2020)

Assalamualaikum dan salam sejahtera



REVIEW FILEM : TRAIN TO BUSAN | PENINSULA (2020) | Baru-baru ini aku berpeluang menonton filem Train To Busan | Peninsula. Sebenarnya ia bukanlah rancangan aku untuk tonton filem ini, tapi selepas dipaksa oleh rakan-rakan dan tak nak kecewakan mereka, aku pun tontonlah filem ini dipawagam dengan mematuhi SOP dan Penjarakan Sosial. Jadi, kali ini aku nak beri ulasan dan pendapat aku tentang filem ini. Suka untuk aku beritahu bahawa segalanya adalah pendapat peribadi aku sendiri. Jemput baca! ✌😎


REVIEW FILEM : TRAIN TO BUSAN | PENINSULA (2020)


Filem Peninsula, merupakan filem sekuel kepada filem Train To Busan (2016). Filem yang ditayangkan pada tahun 2020 ini merupakan sebuah filem aksi seram, diarahkan oleh Yeon Sang-ho. Filem ini terpilih untuk ditayangkan di Festival Filem Cannes 2020, tetapi festival itu dibatalkan kerana pandemik COVID-19. Filem ini mula ditayangkan di Korea Selatan pada 15th July 2020.


Pengarah : Yeon Sang-ho
Penerbit : Lee Dong-ha
Pelakon : Gang Dong-won, Lee Jung-hyun, Lee Re
Tarikh Tayangan : 15 Julai 2020
Durasi : 114 minit
Bajet : $16 juta USD

BARISAN PELAKON


Gang Dong-won sebagai Jung-seok
Lee Jung-hyun sebagai Min-jung
Lee Re sebagai Joon
Kwon Hae-hyo sebagai Elder Kim
Kim Min-jae sebagai Sergeant first class Hwang
Koo Kyo-hwan sebagai Captain Seo
Kim Do-yoon sebagai Chul-min
Lee Ye-won sebagai Yu-jin
Jang So-yeon sebagai Kakak Jung-seok
Moon Woo-jin sebagai Dong-hwan
Kim Kyu-baek sebagai Private Kim
Bella Rahim sebagai Major Jane

SINOPSIS FILEM PENINSULA
(sinopsis filem ini agak panjang, kepada mereka yang tak nak spoiler, boleh terus scroll ke penghujung artikel, atau buka artikel lain dalam artikel ini, atau terus ke pawagam dan tonton filem ini. )

Kapten Askar Laut,  Jung-seok membawa kakaknya, suaminya Chul-min dan anak saudaranya Dong-hwan ke kapal yang ditugaskan untuk meninggalkan semenanjung Korea, yang sedang dilanda oleh wabak zombie. Dalam perjalanan, dia bertemu seorang lelaki dan seorang wanita dengan anak kecil yang memerlukan bantuan, tetapi dia mengabaikan permintaan keluarga tersebut dan pergi meninggalkan mereka. Di kabin kapal yang sedang bergerak, seorang lelaki yang dijangkiti berubah menjadi zombie dan menjangkiti banyak orang, termasuk Dong-hwan. Jung-seok kemudian dengan dengan terpaksa, memutuskan untuk meninggalkan Dong-hwan dan ibunya di kabin tersebut dan menghentikan Chul-min, yang kembali ke kabin tersebut setelah mendapat beberapa bekalan, dari memasuki kabin.

Empat tahun kemudian di Hong Kong, Jung-seok yang dihimpit rasa bersalah, Chul-min dan dua orang Korea yang lain, diberi tugas oleh geng Hongkong tentang satu operasi yang memerlukan keempat-empat mereka kembali ke semenanjung yang dikuarantin itu dan mengambil trak makanan terbengkalai yang berisi beg tunai, berjumlah AS $ 20 juta. Mereka berempat tiba pada malam berikutnya dan setelah melakukan pencarian, mereka menemui trak tersebut. Mereka melarikan diri dari kawasan itu tanpa cedera dengan trak, dan ketika itu juga zombie mula mengejar mereka.

Dalam perjalanan kembali ke Pelabuhan Incheon, keempatnya diserbu oleh sebuah platun, yang diketuai oleh Sarjan kelas satu Hwang, dari pasukan militan Unit 631. Jung-seok terkeluar jauh dari trak, sementara Chul-min bersembunyi di dalam trak. Dua yang lain mati akibat serangan hendap. Jung-seok kemudian diselamatkan oleh dua saudara perempuan: Joon, yang memandu kereta ke tempat kejadian, dan adik perempuannya Yu-jin. Mereka bertiga kemudiannya tiba di tempat persembunyian, di mana dua saudara perempuan tersebut tinggal bersama ibu mereka Min-jung dan datuknya Elder Kim. Jung-seok kemudian menyedari bahawa Min-jung adalah wanita yang meminta pertolongan ketika empat tahun lalu sewaktu menuju ke kapal.

Lori yang dibawa oleh Unit 631, tiba di perkarangan kawasan mereka. Chul-min kemudian dijumpai di dalam dan menjadi tawanan. Kim dan Kapten kemudian menemui beg wang tunai di dalam trak, kemudian secara diam-diam merancang untuk mengeluarkan diri dari semenanjung dengan trak itu, merahsiakan rancangan pelarian mereka dari Hwang yang sedang berseronok. Sementara itu, Min-jung mendapat tahu dari Jung-seok bahawa ada kapal di Pelabuhan Incheon yang sedang menunggu untuk membawa mereka keluar. Dia kemudian memutuskan untuk mencuri trak dari perkarangan kawasan Unit 631 sehingga mereka berlima (keluarga Min-jung dan Jung-seok) melarikan diri dari semenanjung.

Keesokkannya, berhampiran perkarangan Unit 631, ketika Joon, Yu-jin, dan Elder Kim menunggu di dalam kereta, Jung-seok dan Min-jung menyelinap masuk, di mana mereka menemui trak itu dan menemui Kim. Jung-seok menyedari dari Kim bahawa Chul-min masih hidup di perkarangan dan bergerak untuk menyelamatkannya. Di dalam, Jung-seok membunuh zombie dan beberapa tentera Unit 631, tetapi Chul-min dibunuh oleh Hwang. Jung-seok kemudian diselamatkan oleh Min-jung dan kedua-duanya dengan cepat melarikan diri dari perkarangan dengan trak. Sejumlah anggota pasukan 631, termasuk Hwang dan Seo, mengejar. Dalam sesi kejar mengejar berikutnya, Jung-seok sengaja menembak dan menghancurkan terowong kaca, membebaskan gerombolan zombie di dalamnya, yang kemudian menyerang kenderaan Hwang dengan cepat, membunuh Hwang dan pemandunya.

Mereka berlima sampai di Pelabuhan Incheon, di mana Seo memandu kenderaannya dan melanggar ke kereta Joon, dan kemudian menjadikan sebagai tebusan. Elder Kim ditembak oleh Seo ketika dia melindungi Yu-jin. Seo menembak Min-jung di kaki dan melarikan diri dengan trak. Dia membawa trak ke dalam kargo penahan kapal, tetapi kemudian ditembak dengan kejam oleh geng Hongkong. Dengan keadaan cedera parah, Seo membiarkan trak mengundur sendiri untuk mengelakkan pintu masuk kargo ditutup, membolehkan zombie di luar masuk dan membunuh semua orang di dalamnya.

Mereka berempat yang sedang berduka itu kemudian melihat helikopter pengangkutan tentera PBB dan mengarahkannya untuk mendarat di pelabuhan. Min-jung yang cedera meminta agar Jung-seok membawa Joon dan Yu-jin ke helikopter, sementara dia membunuh zombi yang mengejar mereka. Min-jung kemudian masuk ke dalam trak dan menekan hon berulang kali untuk menarik fokus zombie kepadanya dan mengorbankan dirinya agar ketiga-tiga yang lain dapat melarikan diri. Teringat akan pesananmarah Chul-min yang dibuat di Hong Kong bahawa Jung-seok tidak melakukan yang terbaik untuk menyelamatkan keluarga mereka empat tahun yang lalu, Jung-seok kembali dan membunuh zombie yang sedang menyerang Min-jung. Dia cepat berlari ke helikopter, begitu juga Jung-seok. Mereka berempat menaiki helikopter dan melarikan diri dari semenanjung tersebut.

ULASAN FILEM TRAIN TO BUSAN | PENINSULA (2020)


Pendapat aku adalah filem ini sebuah filem yang baik. Semuanya sesuatu yang aku dah boleh agak, bagaimana berlaku, jalan ceritanya serta pengakhirannya. Tetapi ada banyak perkara yang boleh dipuji, antaranya prop, zombie yang ada dalam filem ini, dan set yang dihasilkan nampak begitu nyata.

PLOT

Untuk plot filem ini, aku rasa ia adalah salah satu cara untuk mengembangkan cinematic universe untuk Train To Busan. Sesuatu yang unik juga. Selain itu, ini juga bagi aku cara untuk menarik peminat filem terdahulu, untuk terus menonton filem hasil produk mereka. Sebab mereka tahu bahawa peminat filem Train To Busan itu ramai, jadi dengan menghasilkan filem berikutnya, tetapi berbeza pelakon dan jalan ceritanya, tetapi masih dalam dunia yang sama.

Macam biasa, untuk filem, sebegini, pengakhirannya sudah dapat diagak. Akhirnya semua selamat dan ada mereka yang tersayang akan mati untuk timbulkan elemen sedih.

PELAKON

Pelakon pula, aku rasa mereka semua sangat professional, terutamanya babak-babak sedih, babak-babak takut zombie dan sebagainya. Pelakon Korea Selatan sememangnya pelakon hebat2. Boleh tengok dalam drama-drama yang dihasilkan disana, pelakon mereka berbakat besar.

Kejutan pelakon Malaysia dalam filem ini? Walaupun hanya beberapa minit terakhir saja, tapi impaknya agak besar. Cuma aku terkilan, kenapa namanya Jane, dan bukan nama orang Melayu contohnya Fatimah? Aminah? 😅


AKSI

Oh ya, dalam filem ini juga ada elemen aksi. Kejar mengejar kereta dan zombie, pertarungan dan sebagainya. Nampak real walaupun ada banyak babak yang dihasilkan menggunakan CGI. Maksudnya disini, CGI mereka boleh dipercayai.

ZOMBIE & SERAM?

Bagi aku, untuk filem ini elemen seramnya memang sangat kurang. Elemen aksi lebih menonjol, manakala elemen zombie yang dibawa bagi aku memberikan elemen geli dan meloyakan. 

KESIMPULANNYA

Secara keseluruhannya, filem ini satu filem yang baik. Baik dari segi elemen yang terdapat antaranya elemen aksi, elemen zombie dan juga elemen kekeluargaan. Untuk meletakkan filem ini pada tahap terbaik, mungkin ada beberapa elemen lain yang perlu ditambah baik.  

BINTANG : ⭐⭐⭐/5

Sumber : Wikipedia | Google Image



SEKIAN

10 comments:

  1. Eh... kita tengok movie yang sama? Adakah kita menonton bersama? Jeng jeng jeng.
    Next kita tengok sama lagi ye

    ReplyDelete
  2. tengok trailer macam tak menarik sangat movie ni lagipun gong yoo dah tak ada. Mungkin dia tak letak nama aminah atau fatimah sebab orang melayu pun dah tak pakai nama tu

    ReplyDelete
  3. Hero lama tak de ingatkan tak best.. heheh..Nanti nak tengok jugak la.

    ReplyDelete
  4. Hari tu akak pun cari sinopsis filem ni. Sebab musim COVID-19 ni akak tak pi panggung lagi. Akak tercari-cari mana Gong Yoo. Dia takda eh? Suka tengok dia berlakon. Haha

    ReplyDelete
  5. Baca cite dia mcm best jer blm tgk pun film yg lama haaa.. nti kena tgk gak

    ReplyDelete
  6. Ceeita ni storyline agak best dan best.. sinemografi rmi yg kata not bad.. x sabar nak tgk hehe

    ReplyDelete
  7. wahh dah pergi tengok wayang dah. iena masih belum pergi lagi..lama tak tengokwayang ni.. Tengok trailer movie ni nampak menarik..boleh ajak adek g tgk nty ni

    ReplyDelete
  8. Belum dapat nak pi temgok lagi, takde geng nak teman..
    Lagi satu rata-rata semua memang kata sedih ek.. jomm teman Sis nengok jommm

    ReplyDelete
  9. Nampak menarik sinopsis cerita.. Wah aeril kasi 4 star.. Mesti Best filem nie.. Nak try tgk gak la..

    ReplyDelete
  10. ini memang dh masuk dalam wishlist ika. nak kena tengok ni hehe

    ReplyDelete

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Powered by Blogger.