Review Filem : Don't Look Up (2021), Jenaka Penuh Mesej dan Sindiran

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Don't Look Up (2021)

Filem Don't Look Up (2021) merupakan sebuah filem sains fiksyen satira [karya yangg memper-sendakan atau menyindir orang dll. (Kamus Dewan Edisi Keempat).] ditulis, diterbitkan dan diarahkan oleh Adam McKay. Diterbitkan oleh Hyperobject Industries dan Bluegrass Films, filem ini telah diumumkan tentangnya pada November 2019 dan dijual oleh Paramount Pictures kepada Netflix beberapa bulan kemudian. 

Antara barisan pelakon yang membintangi filem ini adalah Leonardo DiCaprio, Jennifer Lawrence, Rob Morgan, Meryl Streep dan ramai lagi. Filem ini ditayangkan secara terhad di pawagam pada 10 Disember 2021, sebelum ditayangkan secara rasmi di Netflix pada 24 Disember 2021.  Filem ini tersenarai sebagai 10 filem terbaik di tahun 2021 oleh National Board of Review and American Film Institure, dan menerika empat pencalonan di Golden Globe Awards edisi ke 79. 

DON'T LOOK UP (2021)

Don't Look Up (2021)

Pengarah : Adam McKay
Lakon Layar : Adam McKay
Cerita Asal : Adam McKay. David Sirota
Penerbit : Adam McKay, Kevin Messick
Sinematografi : Linus Sandgren
Muzik : Nicholas Britell
Durasi : 138 minit
Bajet : $75 juta 

BARISAN PELAKON FILEM DON'T LOOK UP (2021)

Don't Look Up (2021)

  • Leonardo DiCaprio sebagai Dr. Randall Mindy
  • Jennifer Lawrence sebagai Katelyn "Kate" Dibiasky
  • Meryl Streep sebagai President Janie Orlean
  • Cate Blanchett sebagai Brie Evantee
  • Rob Morgan sebagai Dr. Teddy Oglethorpe
  • Jonah Hill sebagai Jason Orlean
  • Mark Rylance sebagai Peter Isherwell
  • Tyler Perry sebagais Jack Bremmer
  • Timothée Chalamet sebagai Yule
  • Ron Perlman sebagai Benedict Drask
  • Ariana Grande sebagai Riley Bina
  • Scott Mescudi sebagai DJ Chello
  • Himesh Patel sebagai Phillip
  • Melanie Lynskey sebagai June Mindy
  • Michael Chiklis sebagai Dan Pawketty
  • Tomer Sisley sebagai Adul Grelio
  • Paul Guilfoyle sebagai General Themes
  • Robert Joy sebagai Congressman Tenant
  • Hettienne Park sebagai Dr. Jocelyn Calder
  • Liev Schreiber sebagai Bash narrator
  • Ashleigh Banfield sebagai Dalia Hensfield
  • Sarah Silverman sebagai Sarah Benterman
  • Chris Evans sebagai Devin Peters
  • Ishaan Khatter sebagai Raghav Manavalan

SINOPSIS FILEM DON'T LOOK UP (2021)

Don't Look Up (2021)

Kate Dibiasky, seorang pelajar siswazah dalam astronomi di Michigan State University melakukan kerja dengan Subaru Telescope, menemui objek berdekatan Bumi yang tidak diketahui sebelum ini. Profesornya, Dr. Randall Mindy, mengira bahawa komet itu akan memberi kesan kepada Bumi dalam masa kira-kira enam bulan, dan cukup besar untuk menyebabkan kejadian kepupusan. Diiringi oleh ketua Pejabat Penyelarasan Pertahanan Planet Dr. Teddy Oglethorpe, Dibiasky dan Mindy membentangkan penemuan mereka kepada White House tetapi tidak diambil peduli oleh Presiden Janie Orlean dan anaknya, Ketua Staf Jason Orlean.

Oglethorpe menggesa Dibiasky dan Mindy membocorkan berita itu kepada media. Duo ini muncul dalam rancangan bual bicara pagi dihoskan oleh Brie Evantee dan Jack Bremmer untuk memberi amaran kepada orang ramai. Apabila hos tidak mengambil serius tentang ancaman itu, Dibiasky hilang ketenangan dan memaki hamun tentang ancaman itu, menyebabkan ejekan dalam talian yang meluas. Teman lelaki Dibiasky meninggalkannya dengan mengecamnya secara terbuka, manakala Mindy menerima diterima oleh orang awam. Berita tentang ancaman komet itu mendapat sedikit perhatian umum, manakala ancaman komet itu dinafikan secara terbuka oleh Pengarah NASA Orlean, penderma utama kepada Orlean tanpa latar belakang masa lalu dalam bidang aeronautik.

Don't Look Up (2021)

Apabila Orlean terlibat dalam skandal seks, dia mengalihkan perhatian dan meningkatkan popularitinya dengan mengesahkan ancaman komet dan mengumumkan projek untuk melancarkan kapal angkasa yang boleh menyerang dan mengalihkan komet. Kapal angkasa itu berjaya dilancarkan, tetapi dipaksa untuk berpatah balik oleh Orlean apabila Peter Isherwell, bilionair teknologi CEO BASH dan seorang lagi penderma utama Orlean, mendapati bahawa komet itu terdiri daripada mineral berharga bernilai trilion dolar yang semakin berkurangan pada Bumi. White House bersetuju untuk mengeksploitasi komet secara komersil dengan membelahnya kepada serpihan yang boleh diperolehi semula dari lautan menggunakan teknologi yang belum diuji yang disediakan oleh BASH.

Don't Look Up (2021)

White House mengenepikan Dibiasky dan Oglethorpe, sambil mengupah Mindy sebagai Penasihat Sains Kebangsaan. Dibiasky mendedahkan rancangan untuk membiarkan komet menghantam Bumi, mencetuskan rusuhan di seluruh dunia. Pentadbiran Orlean mengancam Dibiasky untuk berdiam diri. Mindy menjadi suara terkemuka yang menyokong peluang komersial komet dan memulakan hubungan sulit dengan Evantee. Dunia menjadi dibahagikan secara ideologi antara mereka yang menuntut kemusnahan total komet, mereka yang mengecam kebimbangan yang tidak wajar dan percaya perlombongan komet akan mewujudkan pekerjaan, dan mereka yang menafikan bahawa komet itu wujud.

Dibiasky pulang ke Michigan dan memulakan hubungan dengan seorang remaja lelaki bernama Yule. Isteri Mindy, June, mengetahui tentang kecurangannya, dan dia menjadi marah dan menyuarakan kekecewaannya di televisyen secara langsung, melancarkan kata-kata kasar yang mengkritik pentadbiran Orlean kerana memperkecilkan kiamat yang akan berlaku dan mempersoalkan sikap acuh tak acuh manusia. Selepas itu, dia meninggalkan operasi untuk mengeksploitasi komet secara komersial dan berdamai dengan Kate apabila komet itu mula kelihatan dari Bumi. Ketika Mindy, Dibiasky dan Oglethorpe menganjurkan kempen protes terhadap Orlean dan BASH yang memberitahu orang ramai untuk "Just Look Up" dan menyeru negara lain untuk menjalankan operasi mereka sendiri untuk memesongkan komet, pentadbiran Orlean melancarkan kempen menentang, "Don't Look Up".

Don't Look Up (2021)

Apabila Orlean menghalang China, India dan Rusia daripada perjanjian perlombongan komet, ketiga-tiga negara melakukan percubaan bersama untuk memesongkan komet, tetapi kapal angkasa mereka meletup semasa pelancaran. Kemudian, percubaan BASH untuk memecahkan komet itu menjadi serba salah dan gagal, membawa kepada Isherwell, Orlean dan beberapa orang kaya Amerika yang lain melarikan diri dari Bumi menaiki kapal angkasa yang direka untuk memastikan penumpangnya hidup secara kriogenik semasa ia mencari planet serupa Bumi yang terdekat. Orlean menawarkan Mindy dua tempat di atas kapal, tetapi dia menolak, memilih untuk menghabiskan saat-saat terakhirnya bersama keluarganya, Dibiasky, Yule, dan Oglethrope. Mereka yang dipindahkan secara tidak sengaja meninggalkan Jason. Komet itu menghentam planet, membunuh majoriti penduduk Bumi.

Dalam adegan pertengahan kredit, ditetapkan 22,740 tahun kemudian, saki-baki manusia mendarat di planet asing yang subur, menamatkan tidur kriogenik mereka dan muncul bogel dari kapal angkasa mereka. Orlean dimakan oleh Bronteroc makhluk asing, manakala lebih ramai Bronteroc mendekati manusia apabila adegan itu berakhir. Dalam adegan pasca kredit, Jason, yang terselamat daripada kesan komet, tertanya-tanya sama ada ibunya akan kembali. Dia mendokumentasikan kesannya pada telefonnya dan menyiarkan di media sosial tentang menjadi "lelaki terakhir di Bumi".

ULASAN & REVIEW FILEM DON'T LOOK UP (2021)

Aku memang teruja untuk menonton filem Don't Look Up (2021) sebab genre yang dibawakan adalah antara genre yang aku suka iaitu sains fiksyen. Anda boleh lihat beberapa filem sains fiksyen yang aku dah review dan semunya memang menarik. Tetapi untuk filem ini genre yang dibawakan adalah sedikit berbeza iaitu sains fiksyen + satira iaitu ada unsur menyindir.

Don't Look Up (2021)

Melihat trailernya sahaja, mungkin kita dapat mengagak jalan ceritanya dan isu yang dibawakan tetapi bukanlah pada pengakhirannya. Okay, setelah menonton filem ini yang berdurasi selama 138 minit, apa yang aku rasa adalah sangat GERAM!

Geram dan marah bukan kerana filem ini teruk atau sebagainya tetapi bagaimana jalan cerita filem ini yang dibawakan membuatkan aku rasa geram. Jalan ceritanya yang jelas iaitu komet akan menghentam bumi dan dua orang saintis mahu memberitahu seluruh dunia tentangnya. Reaksi presiden, dan orang ramai benar-benar buat aku geram, termasuk juga rekasi orang kaya yang ingin gunakan kesempatan untuk melombong komet yang akan menghentam bumi itu.

Don't Look Up (2021)

Tiba-tiba aku berasa 'dejavu', walaupun isunya tidak sama, tetapi ada sesuatu yang sama dalam isu dalam filem ini dan isu banjir yang sedang melanda negara. Pemimpin, media, orang awam, semuanya seakan sama reaksinya. Memang tepat tema filem ini bukan sahaja untuk isu seperti komet, tetapi untuk isu pemanasan global, isu cuaca, isu kepupusan haiwan dan sebagainya. 

Barisan pelakon yang membintangi filem ini juga bukan calang-calang. Boleh dikatakan semuanya pelakon yang sangat dikenali dengan filem-filem mereka dan nama mereka yang besar. Leonardo DiCaprio sekali lagi memberikan persembahan yang sangat menarik, watak dibawakan dengan hebat terutamanya di bahagian makian setelah dia menyedari kesilapannya. Meryl Streep juga bawakan watak dengan baik, seorang presiden wanita.

Don't Look Up (2021)

Filem ini bukanlah satu filem yang pengakhirannya adalah gembira. Komet itu menghentam bumi dan semuanya mati, mereka yang kaya pula berjaya ke planet lain dan mati diserang makhluk asing. Nampak macam satu cerita fiksyen atau rekaan sahaja, tetapi jika ditukar sedikit plotnya, ia sebenarnya terjadi sekarang di Bumi.

Tahniah diucapkan kepada pengarah, penulis dan semua yang menjayakan filem ini, isu yang dibawakan menarik walaupun aku menjangkakan sesuatu yang lebih dari bidang astronomi, tetapi aku faham filem ini adalah lebih kepada menyindir. Penyindiran untuk siapa? Anda fikirlah sendiri.

Don't Look Up (2021)

Kesimpulannya, aku sarankan untuk anda sekeluarga menonton filem ini, mungkin ada yang akan gelak ketawa tetapi yang lebih penting adalah mesej yan dibawakan disebaliknya. 

Masih terhibur menonton filem ini walaupun aku sedar mesej yang dibawakan sangat dekat. Perubahan cuaca yang berlaku majoritinya diletakkan di bahagian belakang. Ia sepatutnya menjadi isu utama. Filem ini bagi aku sesuatu yang masih menghiburkan walaupun pengakhirannya bukanlah satu pengakhiran yang gembira.

BINTANG : ⭐⭐⭐⭐/ 5


RUJUKAN :

Wikipedia / Google Image

7 Comments

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


  1. aku dah tengok filem ni. ni la standard yang patut netflix hasilkan dgn bajet dan pelakon A-list. bukan mcm Red Notice.

    filem ni sarcasm at its best. boleh relate dengan global warming etc. orang tengah kalut dengan bencana, dia sibuk nak berpolitik. aku bagi 8.9/10

    ReplyDelete
  2. Leonardo De Caprio nampak badan naik sangat dalam filem ni berbanding Titanic dan nampak sedikit berumur. Maybe boleh masuk dalam list filem yang kena tonton. Banyak list kat Netfli pun tak tahu nak menonton yang mana dulu...

    ReplyDelete
  3. omg this looks like such a fun and interesting movie to watch. mnot to mention that the cast line up is amazing too!

    ReplyDelete
  4. Dah lama tak tgk movie fiksyen, mmg suka tgk cite mcm ni rasa terhibur

    ReplyDelete
  5. Wah ada Leonardo DiCaprio dan Meryl Streep mesti best and i baca the storyline juga meletups.

    ReplyDelete
  6. Yesss ramai yg leave good reviews on this movie. Nak tengok jugak nanti!

    ReplyDelete
  7. Wah...Banyaknya pelakon yang hebat2 dalam satu filem.. Mesti menarik dan wajib tonton nie.. hujung mggu nie boleh la lepaking tgk movie kat Netflix dgn member..

    ReplyDelete

Post a Comment

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

Previous Post Next Post