Kasyara Lebarkan Sayap ke Malaysia dengan Pelancaran Album Baru "Diantara dan Lainnya"

Assalamualaikum dan salam sejahtera


Siapa sangka nyanyian semula lagu Gerimis Mengundang berjaya menaikkan nama kumpulan baru ini yang asalnya dari negara jiran, Indonesia. Kumpulan yang diberi nama Kasyara ini dianggotai oleh Faizal dan Kensen. Baru-baru ini mereka telah melebarkan sayapnya ke Malaysia dengan menjadikan nyanyian lagu Gerimis Mengundang nyanyian asal kumpulan Slam sebagai batu loncatan.

MINAT yang mendalam terhadap bidang muzik berjaya membawa produser serta komposer profesional Indonesia iaitu Faizal Andri Lubis ke peringkat yang tidak pernah dijangka beliau.  Malah penglibatannya bersama beberapa nama besar industri muzik Indonesia antaranya Tompi, Glenn Fredly dan Radja Band merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dibeli dengan wang ringgit.


Lebih manis, Faizal sempat bersama sebahagian dari kumpulan Noah menggantikan David satu ketika dahulu. Dan akhirnya kini Faizal memulakan langkah sebagai produser dengan mencungkil bakat bakat muda di Indonesia dan Malaysia.

Dalam perjalanan kerjayanya, Faizal merasakan dirinya bertuah apabila dipertemukan dengan seorang vokalis iaitu Kensen yang disifatkannya mempunyai kualiti vokal sebaik Aril daripada Noah Band. Malah pada ketika itu, Kensen mula mendapat perhatian ramai apabila tular kerana kualiti vokalnya yang memukau.

Bermula detik itu, Faizal dan Kensen mula bersatu hati dengan menubuhkan kumpulan Kasyara pada Ogos 2021. Kasyara juga telah melancarkan beberapa buah lagu di Indonesia yang mendapat sambutan memberangsangkan peminat muzik di Indonesia.

Mula sedar akan karya mereka yang berjaya memukau peminat, Kasyara akhirnya mengambil keputusan untuk melebarkan sayap ke Malaysia dengan menampilkan karya agung dari komposer tempatan iaitu Saari Amri sebagai single terbaru mereka.


Kasyara memilih lagu Gerimis Mengundang nyanyian asal kumpulan Slam yang terkenal pada era 90an sebagai batu loncatan mereka di Malaysia. Malah, kekuatan Gerimis Mengundang merupakan satu karya yang turut terkenal di Indonesia satu ketika dahulu seakan memberi sinar harapan buat Kasyara.


Jelas Faizal selaku pemain keyboard Kasyara, Gerimis Mengundang versi mereka diberi sentuhan terbaharu bagi penyesuaian pendengar tahun 2022.

“Ketika pertama kali menyanyikan Gerimis Mengundang versi ini, terasa segala memori ketika kecil semasa lagu ini hangat diputarkan kembali menjengah. Malah ia satu ‘kenangan’ yang amat diperlukan dalam menyampaikan lagu yang sarat dengan lirik menyentuh emosi ini. Jadi saya amat berharap tidak terpalit dengan situasi dibandingkan dengan penyanyi asal seperti yang terjadi kepada penyanyi lain. Besar juga harapan saya agar peminat Malaysia dan Indonesia dapat menikmati susun atur Gerimis Mengundang nyanyian Kasyara,” katanya.


Kini Kasyara melancarkan Album pertama mereka yang bertajuk “Diantara dan Lainnya” secara digital. 

Terdapat 11 lagu di dalam album tersebut ;
  1. Gerimis Mengundang 
  2. Hanya Sementara 
  3. Terbang 
  4. Dunia Pura-Pura 
  5. Cinta Tak Bicara 
  6. Ruang Hati 
  7. Berbagi Langit 
  8. Jangan Katakan Cinta 
  9. Hampir Tak Bernafas 
  10. Aku Dan Kau 
  11. Peace The World
Album “Diantara dan Lainnya” kini sudah berada di semua platform penstriman digital seperti Spotify, Joox, iTunes, YouTube music dan lain-lain lagi. 




Video muzik Gerimis Mengundang sedia ditonton di saluran Youtube FABIS INCORPORATION bermula 1 julai 2022 lalu dan mendapat komen positif daripada peminat.

SEKIAN

6 Comments

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


  1. baru tau pasal kasyara ni. nanti nak explore lagu2 depa. tajuk lagu macam best je

    ReplyDelete
  2. Ohh wow...I wasn't aware of these local talents until reading here. Gonna search them on YouTube after this to enjoy more of their music then. Cheers Siennylovesdrawing

    ReplyDelete
  3. Thanks for sharing this, will check out his songs soon

    ReplyDelete
  4. Memula ingatkan ni group baru Ariel Noah tu, rupanya penyanyi baru yang muka dan suara lebih kurang dia. Sedap jugak.

    ReplyDelete
  5. Gerimis Mengundang tu Rawlins layan sebab memang sedap adunan baharunya. Boleh la nak try dengar lagu2 lain. All the best Kasyara

    ReplyDelete

Post a Comment

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

Previous Post Next Post