Review Filem : Avatar: The Way of Water (2022)

Aerill Hassan
0
Assalamualaikum dan salam sejahtera

Avatar: The Way of Water

Filem Avatar: The Way of Water (2022) merupakan sebuah filem yang diarahkan dan diterbitkan oleh James Cameron. Filem ini diedarkan oleh 20th Century Studios dan ia adalah sekuel kepada filem Avatar (2009). Filem ini telah ditayangkan pada Disember 2022 di seluruh dunia.

Filem ini menerima kejayaan besar pada kutipan box office, memecahkan pelbagai rekod, dan mengaut lebih $2.320 bilion di seluruh dunia, menjadikannya filem dengan kutipan tertinggi pada 2022, filem dengan kutipan tertinggi sejak pandemik COVID-19, dan filem ketiga dengan kutipan kutipan tertinggi. sepanjang masa. Filem ini turut dicalonkan untuk empat anugerah di anugerah Oscar ke-95, termasuklah Best Picture, dan memenangi kategori Best Visual Effects. Tiga sekuel lain sedang dalam penggambaran, dengan filem seterusnya bakal dikeluarkan pada Disember 2025.

AVATAR: THE WAY OF WATER (2023)

Avatar: The Way of Water

Pengarah : James Cameron
Lakon Layar : James Cameron, Rick Jaffa, Amanda Silver
Penerbit : James Cameron. Jon Landau
Sinematografi : Russell Carpenter
Muzik : Simon Franglen
Tarikh Tayangan : 16 Disember 2022
Durasi : 192 minit
Bajet : $350 - 460 Juta
Kutipan Box Office : $2.320 Billion

Rotten Tomatoes : 76%
Metacritic : 67/100
CinemaScore : A
PostTrak : 91%

BARISAN PELAKON FILEM AVATAR: THE WAY OF WATER (2023)

Avatar: The Way of Water

  • Sam Worthington sebagai Jake Sully
  • Zoe Saldaña sebagai Neytiri te Tskaha Mo'at'ite (Neytiri Sully)
  • Sigourney Weaver sebagai Kiri te Suli Kireysi'ite (Kiri Sully)
  • Stephen Lang sebagai Colonel Miles Quaritch
  • Kate Winslet sebagai Ronal
  • Cliff Curtis sebagai Tonowari
  • Joel David Moore sebagai Dr. Norm Spellman
  • CCH Pounder sebagai Mo'at, the Omatikaya's Tsahìk
  • Edie Falco sebagai General Frances Ardmore
  • Brendan Cowell sebagai Captain Mick Scoresby
  • Jemaine Clement sebagai Dr. Ian Garvin
  • Jamie Flatters sebagai Neteyam te Suli Tsyeyk'itan (Neteyam Sully)
  • Britain Dalton sebagai Lo'ak te Suli Tsyeyk'itan (Lo'ak Sully)
  • Trinity Jo-Li Bliss as Tuktirey "Tuk" te Suli Neytiri'ite (Tuktirey "Tuk" Sully)
  • Jack Champion sebagai Miles "Spider" Socorro
  • Bailey Bass seabagi Tsireya ("Reya")
  • Filip Geljo sebagai Aonung
  • Duane Evans, Jr. sebagai Rotxo
  • Giovanni Ribisi sebagai Parker Selfridge
  • Dileep Rao sebagai Dr. Max Patel
  • Matt Gerald sebagai Corporal Lyle Wainfleet

SINOPSIS FILEM AVATAR: THE WAY OF WATER (2023)

Avatar: The Way of Water

Enam belas tahun selepas Na'vi menangkis pencerobohan RDA Pandora, Jake Sully hidup sebagai ketua klan Omatikaya dan membesarkan keluarga dengan Neytiri, termasuk anak lelaki Neteyam dan Lo'ak, anak perempuan Tuk, dan anak angkat Kiri ( lahir daripada avatar lengai Grace Augustine) dan Spider, anak manusia kelahiran Pandora mendiang Kolonel Miles Quaritch. Yang mengecewakan Na'vi, RDA, yang diketuai oleh pemimpin baharu mereka Frances Ardmore, kembali menjajah Pandora, ketika Bumi sedang mati. Antara pendatang baharu ialah Recombinants—avatar Na'vi yang ditanam dengan kenangan askar manusia yang telah meninggal dunia—dengan rekombinan Quaritch bertindak sebagai ketua.

Setahun kemudian, Jake mengetuai kempen gerila menentang RDA. Semasa misi menentang pemberontakan, Quaritch dan orang bawahannya menangkap anak-anak Jake. Jake dan Neytiri tiba dan membebaskan mereka, membunuh beberapa askar Quaritch, tetapi Spider tetap ditangkap oleh Quaritch, yang mengiktirafnya sebagai anaknya. Selepas RDA gagal mendapatkan maklumat daripada Spider, Quaritch memutuskan untuk meluangkan masa bersama anaknya untuk menariknya di sisinya. Sebaliknya, Spider mengajar Quaritch tentang budaya dan bahasa Na'vi. Menyedari bahaya yang ditimbulkan oleh pengetahuan Spider tentang keberadaannya, Jake dan keluarganya mengasingkan diri dari Omatikaya dan berundur ke pantai timur Pandora, tempat puak Metkayina memberi mereka perlindungan. Di sana, keluarga itu mempelajari cara orang terumbu, Kiri membina ikatan rohani dengan laut, dan Lo'ak berkawan dengan Tsireya, anak perempuan ketua Tonowari dan isterinya, Ronal.

Selepas mempertahankan Kiri terhadap Aonung, anak Tonowari, Lo'ak meminta maaf atas desakan Jake. Aonung dan rakan-rakannya kemudian memikat Lo'ak untuk pergi ke wilayah pemangsa laut dan meninggalkannya terkandas. Lo'ak diselamatkan daripada pemangsa dan berkawan dengan Payakan, seorang Tulkun—spesies seperti ikan paus yang bijak dan pasifik yang dianggap oleh kaum Metkayina sebagai saudara rohani mereka. Sekembalinya dia, Lo'ak memenangi persahabatan Aonung dengan menyalahkan perjalanan itu, tetapi diberitahu bahawa Payakan adalah orang buangan di kalangan Tulkun. Kemudian, Kiri memaut ke Pokok Roh bawah air Metkayina dan secara rohani "bertemu" ibu kandungnya, Grace, yang kesedarannya hidup dalam Pandora. Semasa berkhayal akibat pautan, Kiri mengalami sawan dan pengsan, hampir lemas.

Jake memanggil Norm Spellman dan Max Patel untuk mendapatkan bantuan menggunakan peralatan perubatan mereka, di mana mereka mendiagnosis Kiri menghidap epilepsi dan memberi amaran bahawa dia tidak boleh menyambung ke Spirit Tree lagi, kerana berbuat demikian boleh membunuhnya. Walaupun Ronal menyelamatkan Kiri, Quaritch menjejaki pesawat Norm dan Max ke kepulauan tempat tinggal Metkayina. Membawa Spider bersamanya, Quaritch bergabung tenaga dengan operasi marin RDA, diketuai oleh Kapten Mick Scoresby, dan mengetuai kapal penangkap ikan paus yang memburu Tulkun untuk mengekstrak serum anti-penuaan. Skuad Quaritch menyerbu kepulauan, menyoal siasat puak tentang lokasi Jake tetapi tidak berjaya. Quaritch kemudian mengarahkan pemburu paus untuk membunuh Tulkun berhampiran kampung untuk menarik Jake keluar. Lo'ak dikaitkan secara mental dengan Payakan dan mengetahui bahawa dia dibuang kerana dia menentang cara pasifis spesiesnya dan menyerang pemburu ikan paus yang membunuh ibunya, menyebabkan banyak kematian.

Avatar: The Way of Water

Apabila Metkayina mengetahui tentang pembunuhan Tulkun, Lo'ak bergegas untuk memberi amaran kepada Payakan, diikuti oleh adik-beradik dan rakan-rakannya. Mereka mendapati Payakan sedang diburu, dan Quaritch menangkap Lo'ak, Tsireya, dan Tuk. Jake, Neytiri, dan Metkayina berangkat untuk berhadapan dengan manusia dan menyelamatkan anak-anak. Quaritch memaksa Jake menyerah diri, tetapi Payakan menyerang pemburu paus, mencetuskan pergaduhan antara Metkayina dan manusia. Labah-labah melumpuhkan kapal, dan Neteyam menyelamatkan Lo'ak, Tsireya, dan Labah-labah tetapi maut ditembak oleh salah seorang lelaki Quaritch. Hancur, Jake dan Neytiri kembali untuk menyelamatkan anak-anak mereka yang masih tinggal yang telah ditangkap semula. Jake menghadapi Quaritch, yang menggunakan Kiri sebagai tebusan. Apabila Neytiri melakukan perkara yang sama dengan Spider, Quaritch pada mulanya menafikan hubungan mereka, tetapi berhenti sebaik sahaja Neytiri memotong Spider di dada.

Jake, Quaritch, Neytiri, dan Tuk akhirnya terperangkap di dalam kapal yang karam. Selepas pertempuran yang tegang, Jake mencekik Quaritch pengsan dan diselamatkan oleh Lo'ak dan Payakan, manakala Kiri memulihkan Neytiri dan Tuk. Labah-labah menyelamatkan Quaritch, tetapi enggan pergi bersamanya dan menyertai semula keluarga Jake, yang mengalu-alukannya sebagai anak lelaki sejati. Selepas pengebumian Neteyam, Jake memberitahu Tonowari tentang keputusannya untuk meninggalkan Metkayina. Namun, ketua dengan hormat mengenal pasti Jake sebagai sebahagian daripada klan dan mengalu-alukan dia dan keluarganya untuk tinggal. Sebelum berikrar untuk meneruskan kempen menentang RDA, Jake dan keluarganya menerima dan menjalani kehidupan baharu mereka di laut.

ULASAN & REVIEW FILEM AVATAR: THE WAY OF WATER (2022)


Baiklah, sebenarnya aku tak sempat nak tonton filem Avatar : The Way of Water (2022) di pawagam kerana ada urusan lain, dan mungkin aku terlepas pandang akan tarikhnya. Alhamdulillah, baru-baru ini aku sedar filem ini telah pun masuk dalam senarai filem yang ditayangkan di laman streaming Disney Plus Hotstar, jadi aku terus bookmark untuk tonton filemnya. 

Jadi, terimalah ulasan dan pandangan aku terhadap filem Avatar: The Way of Water (2022)

Avatar: The Way of Water

Jalan cerita untuk filem ini bagi aku sebuah jalan cerita yang mudah untuk difahami, iaitu tentang keluarga. Bagaimana sebuah keluarga itu berusaha dan berikhtiar untuk selamatkan keluarga apabila diburu. Walaubagaimanapun, jalan ceritanya agak mendatar pada jam yang pertama. Mungkin diawalnya adalah untuk memberitahu kepada penonton apa yang berlaku dalam jangka masa bertahun-tahun dan apa yang terjadi, tetapi ia tidaklah membantu plot keseluruhan.

Durasinya yang agak lama, membuatkan aku kadang-kadang bosan, walaupun grafik dan CGInya memang cantik. Menunggu babak aksi juga agak perlahan, dan aku akhirnya berpuas hati di babak nak-nak akhir yang mana berlakunya aksi besar-besaran antara mereka dan penentang.

Ya, aku faham di pengawalan filem memerlukan penceritaan tentang watak-watak baru, apa yang terjadi di dunia mereka serta sebagainya, kemudian apabila bertemu dengan orang laut, bermula kembali penceritaan tentang orang laut, dan bagaimana mereka perlu mengadaptasi untuk hidup dengan komuniti baru. Bagi aku semuanya berlaku dalam rentak yang agak perlahan dan membuatkan aku agak bosan.

Avatar: The Way of Water


Motif bagi watak penjahat utama iaitu Quaritch juga bagi aku tidaklah sekuat seperti penjahat-penjahat dalam filem lain. Contohnya, untuk watak Thanos dalam filem Avengers, motifnya kadang-kadang membuatkan aku bersetuju dengan watak itu. Thanos mempunyai sebab yang kukuh walaupun perkara yang dikehendakinya itu merosakan alam. Berbeza dengan watak Quaritch yang mana aku tak dapat lihat perkara yang dicarinya adalah sesuatu yang penting. 

Watak-watak yang ada dalam filem ini memang ramai ya. Zoe Saldana dan Sam Worthington sememangnya sangat unggul melakonkan watak mereka. Begitu juga dengan mereka yang membawakan watak anak-anak yang mana berjaya memberikan emosi dan lakonan bermutu walaupun melalui teknologi 'motion capture' sahaja.

Avatar: The Way of Water

Sinematografi filem ini memang cukup indah, makhluk-makhluk yang ada dan yang terbaru dalam filem sekuel ini juga memang nampak seperti makhluk yang sebenar. Bagi aku teknologi yang ada untuk filem ini adalah lebih maju berbanding filem pertama yang ditayangkan pada tahun 2009. 

Disebabkan aku agak kebosanan dalam beberapa plot filem ini, jadi aku tak dapat berikan markah yang tinggi untuk filem ini. Majoriti filem ini adalah berkisarkan keadaan di Pandora dan aku lebih suka jika dimasukkan juga keadaan planet Bumi yang dikatakan sedang 'mati'. Selainnya, aku merasakan plot filem ini hanya menarik dibahagian pertengahan dan penghujung sahaja. 

Avatar: The Way of Water

Kesimpulannya, filem Avatar: The Way of Water (2022) ini merupakan sebuah sekuel yang berani, setanding dengan filem pertamanya, durasi dan plot yang perlahan pada awalnya agak mengecewakan tetapi CGI dan sinematografi yang menarik menjadikan filem ini sebuah filem yang menarik. Tema kekeluargaan masih menjadi tarikan utama untuk penonton melihat filem ini, dengan itu aku berikan filem ini :-

BINTANG : ⭐⭐⭐⭐/10

SEKIAN

RUJUKAN ;
  • Wikipedia
  • Google Image
  • Disney Plus

Post a Comment

0Comments

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment (0)

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Learn More
Ok, Go it!