Teleskop James Webb Dedah Rahsia Planet Musytari

Assalamualaikum dan salam sejahtera


Teleskop Angkasa James Webb telah mendedahkan rahsia yang sebelum ini tidak diketahui dengan jelas tentang planet Musytari dengan pendedahan imejnya yang sungguh menakjubkan! Tahukah anda tentang Teleskop Angkasa James Webb NASA yang telah dilancarkan pada tahun 2021? Jika tidak, anda boleh membaca tentangnya di  : https://www.aerill.com/2021/10/teleskop-angkasa-james-webb.html

Imej menakjubkan yang diambil oleh Teleskop Angkasa James Webb NASA menunjukkan Musytari dalam kegemilangan baharu. Merupakan planet kelima dalam barisan daripada matahari, Musytari ialah planet terbesar dalam sistem suria kita, lebih dua kali lebih besar daripada semua yang lain digabungkan. Jika planet Bumi sebesar buah anggur, planet Musytari pula adalah sebesar bola keranjang.

Kini, Teleskop Webb telah menangkap imej yang menunjukkan ribut gergasi, aurora dan cincin samarnya dengan lebih terperinci.

TELESKOP JAMES WEBB DEDAH RAHSIA PLANET MUSYTARI


{tocify} $title={KANDUNGAN}

Untuk mengetahui dengan lebih lanjut, bahagian seterusnya akan dibahagi kepada beberapa bahagian supaya pembaca dapat memahami sedikit sebanyak pendedahan yang telah dilakukan oleh Teleskop James Webb dalam jangka masa yang singkat setelah dilancarkan. 

PLANET MUSYTARI


Planet Musytari (Jupiter) merupakan planet kelima dari Matahari dan juga merupakan planet yang terbesar daripada lapan planet dalam Sistem Suria. Mempunyai 95 dan mungkin lebih satelit semulajadi, planet ini terletak kira-kira 778.2 juta kilometer dari Matahari. 

via GIFER

Selang masa sistem awan Musytari bergerak selama sebulan (digambar semasa penerbangan Voyager 1 pada tahun 1979)


Satu pusingan mengelilingi Matahari mengambil masa 11.86 tahun. Selain itu, planet Musytari merupakan objek ketiga tercerah yang boleh dilihat di langit malam selepas Bulan dan planet Zuhrah. 

TELESKOP JAMES WEBB


Teleskop Angkasa James Webb (JWST) merupakan sebuah teleskop angkasa lepas yang direka untuk menjalankan astronomi inframerah. Instrumen resolusi tinggi dan sensitiviti tinggi membolehkannya melihat objek terlalu lama, jauh atau samar untuk Teleskop Angkasa Hubble. Ini membolehkan penyiasatan merentasi banyak bidang astronomi dan kosmologi, seperti pemerhatian bintang pertama dan pembentukan galaksi pertama, dan pencirian atmosfera terperinci bagi exoplanet yang berpotensi untuk didiami.

Teleskop James Webb ini telah dilancarkan pada 25 Disember 2021 dengan roket Ariane 5 dari Kourou, French Guiana. Pada Januari 2022 ia tiba di destinasinya, orbit suria berhampiran titik Sun–Earth L2 Lagrange, kira-kira 1.5 juta kilometer dari Bumi. Imej pertama teleskop itu telah dikeluarkan kepada umum pada 11 Julai 2022.

IMEJ PLANET MUSYTARI 2022


[Imej komposit Webb NIRCam Musytari daripada tiga tapisan - F360M (merah), F212N (kuning-hijau) dan F150W2 (sian) - dan penjajaran disebabkan oleh putaran planet. Sumber: NASA, ESA, CSA, Pasukan Jupiter ERS; pemprosesan imej oleh Judy Schmidt.]

Planet Musytari sememangnya sudah diketahui mempunyai ribut gergasi, angin kencang, aurora dan keadaan suhu dan tekanan yang melampau. Teleskop Angkasa James Webb NASA pada tahun 2022 telah menangkap imej baharu planet ini. Imej daripada Teleskop Angkasa James Webb ini sememangnya akan memberikan lebih banyak petunjuk kepada saintis tentang rahsia yang tersirat dan tersurat bagi planet Musytari.

"Sejujurnya, kami tidak benar-benar menjangkakan ia sebegini baik!," 
kata ahli astronomi Imke de Pater, profesor emerita dari University of California, Berkeley. 

Imke De Pater mengetuai pemerhatian Musytari bersama Thierry Fouchet, seorang profesor di Balai Cerap Paris, sebagai sebahagian daripada kerjasama antarabangsa. Webb sendiri adalah satu 
misi antarabangsa yang diketuai oleh NASA dengan rakan kongsinya ESA (European Space Agency) dan CSA (Canadian Space Agency). 

"Sungguh luar biasa bahawa kita dapat melihat butiran tentang Musytari bersama dengan cincinnya, satelit kecil, dan juga galaksi dalam satu imej," 
katanya.

Imej tersebut datang daripada Kamera Inframerah Dekat (NIRCam), yang mempunyai tiga tapisan inframerah khusus yang mempamerkan butiran planet ini. Memandangkan cahaya inframerah tidak dapat dilihat oleh mata manusia, cahaya telah dipetakan pada spektrum yang boleh dilihat. Secara amnya, panjang gelombang terpanjang kelihatan lebih merah dan panjang gelombang terpendek kelihatan sebagai lebih biru. 

Dalam imej tersendiri planet Musytari yang dihasilkan daripada gabungan beberapa imej daripada Teleskop James Webb, aurora dapat dilihat memanjang di kawasan altitud tinggi di kedua-dua kutub utara dan selatan Musytari. Aurora juga kelihatan bersinar dalam tapisan yang dipetakan kepada warna yang lebih merah, yang turut menyerlahkan cahaya yang dipantulkan daripada awan bawah dan kabut atas. Dalam tapisan berbeza, dipetakan kepada kuning dan hijau, menunjukkan kabut berputar di sekitar kutub utara dan selatan. Tapisan ketiga, dipetakan kepada biru, mempamerkan cahaya yang dipantulkan daripada awan utama yang lebih dalam.

Bintik Merah Besar, ribut terkenal yang sangat besar sehingga boleh menelan saiz Bumi, kelihatan putih dalam pemandangan ini, begitu juga awan lain, kerana ia memantulkan banyak cahaya matahari.

"Kecerahan di sini menunjukkan altitud tinggi - jadi Bintik Merah Besar mempunyai kabut altitud tinggi, begitu juga di kawasan khatulistiwa," 

kata Heidi Hammel, saintis antara disiplin Webb untuk pemerhatian sistem suria dan naib presiden sains di AURA. 

"Banyak 'bintik' dan 'jalur' putih terang itu berkemungkinan merupakan puncak awan yang sangat tinggi daripada ribut perolakan pekat." 

Sebaliknya, reben gelap di utara kawasan khatulistiwa mempunyai sedikit litupan awan.


DI SEBALIK IMEJ MUSYTARI 

#1 PANDANGAN LUAS SISTEM PLANET MUSYTARI



Imej komposit Webb NIRCam daripada dua penapis – F212N (oren) dan F335M (sian) – sistem Musytari, tidak berlabel. Kredit: NASA, ESA, CSA, Pasukan Jupiter ERS; pemprosesan imej oleh Ricardo Hueso (UPV/EHU) dan Judy Schmidt.

Dalam pandangan pandang yang lebih luas, Teleskop James Webb melihat Musytari dengan cincinnya yang samar, yang sejuta kali lebih samar daripada planet ini, dan dua bulan kecil yang dipanggil Amalthea dan Adrastea. Tompok kabur di latar belakang bawah berkemungkinan galaksi yang "photobomb" pandangan sistem planet ini. 

"Satu imej ini merumuskan sains program sistem Musytari kami, yang mengkaji dinamik dan kimia Musytari itu sendiri, cincinnya, dan sistem satelitnya," 
kata Fouchet. Penyelidik telah mula menganalisis data daripada Teleskop James Webb untuk mendapatkan hasil sains baharu tentang planet terbesar sistem suria kita.



Imej komposit Webb NIRCam daripada dua penapis – F212N (oren) dan F335M (sian) – sistem Musytari, berlabel. Kredit: NASA, ESA, CSA, Pasukan Jupiter ERS; pemprosesan imej oleh Ricardo Hueso (UPV/EHU) dan Judy Schmidt.

Data daripada teleskop seperti Teleskop James Webb sebenarnya tidak tiba di Bumi dengan hasil yang sepertimana dilihat. Sebaliknya, ia mengandungi maklumat tentang kecerahan cahaya pada pengesan Webb. Maklumat ini tiba di Space Telescope Science Institute (STScI), dalam bentuk data mentah.

STScI memproses data menjadi fail yang ditentukur untuk analisis saintifik dan menghantarnya ke Mikulski Archive for Space Telescopes. Para saintis kemudian menterjemahkan maklumat tersebut ke dalam imej seperti ini semasa penyelidikan mereka. 


#2 ALIRAN JET BERKELAJUAN TINGGI DI ATMOSFERA PLANET MUSYTARI

Aliran jet merupakan kumpulan angin kencang yang berlaku di atmosfera. Aliran jet sempit berhampiran khatulistiwa di planet Musytari mempunyai angin yang bergerak selaju 320 batu sejam!

Teleskop Angkasa James Webb NASA telah menemui ciri baharu yang tidak pernah dilihat sebelum ini di atmosfera Musytari. Aliran jet berkelajuan tinggi, yang menjangkau lebih daripada 3,000 batu (4,800 kilometer) lebar, terletak di atas khatulistiwa Musytari di atas dek awan utama. Penemuan jet ini memberi gambaran tentang bagaimana lapisan atmosfera Musytari yang terkenal bergelora berinteraksi antara satu sama lain, dan bagaimana Teleskop James Webb secara unik mampu menjejaki ciri tersebut.

"Ini adalah sesuatu yang benar-benar mengejutkan kami,"
 kata Ricardo Hueso dari Universiti Negara Basque di Bilbao, Sepanyol, pengarang utama di atas kertas yang menerangkan penemuan itu. 

"Apa yang selalu kita lihat sebagai awan kabur di atmosfera Musytari kini kelihatan sebagai ciri-ciri yang jelas yang boleh kita jejaki bersama dengan putaran pantas planet itu."

Pasukan penyelidik telah menganalisis data daripada NIRCam (Near-Infrared Camera) Webb yang diambil pada Julai 2022. Program Early Release Science – diketuai bersama oleh Imke de Pater dari University of California, Berkeley dan Thierry Fouchet dari Balai Cerap Paris – direka untuk mengambil imej planet Musytari selang 10 jam, atau satu hari Musytari, dalam empat tapisan yang berbeza, setiap satu secara unik dapat mengesan perubahan dalam ciri-ciri kecil pada ketinggian berbeza atmosfera Musytari.

"Walaupun pelbagai teleskop berasaskan darat, kapal angkasa seperti Juno dan Cassini NASA, dan Teleskop Angkasa Hubble NASA telah memerhatikan corak cuaca sistem planet ini yang berubah-ubah, Teleskop James Webb telah menyediakan penemuan baharu mengenai cincin Musytari, satelit dan atmosferanya," 
kata de Pater. 

Walaupun perbezaan planet Musytari dan planet Bumi dalam banyak cara - Musytari ialah gergasi gas, Bumi adalah dunia berbatu dan cuaca sederhana - kedua-dua planet mempunyai atmosfera yang berlapis. 

#3 ALIRAN JET BERKELAJUAN TINGGI DI GARISAN KHATULISTIWA PLANET MUSYTARI


Penyelidik menggunakan NIRCam (Kamera Inframerah Dekat) James Webb Space Telescope NASA telah menemui aliran jet berkelajuan tinggi yang terletak di atas khatulistiwa Musytari, di atas dek awan utama. Pada panjang gelombang 2.12 mikron, yang memerhati antara ketinggian kira-kira 12-21 batu (20-35 kilometer) di atas puncak awan planet Musytari, penyelidik melihat beberapa gunting angin, atau kawasan di mana kelajuan angin berubah mengikut ketinggian atau jarak, yang membolehkan mereka untuk menjejaki jet itu. Imej ini menyerlahkan beberapa ciri di sekitar zon khatulistiwa Musytari yang, antara satu putaran planet (10 jam), sangat jelas terganggu oleh gerakan aliran jet.

Image: NASA, ESA, CSA, STScI, R. Hueso (University of the Basque Country), I. de Pater (University of California, Berkeley), T. Fouchet (Observatory of Paris), L. Fletcher (University of Leicester), M. Wong (University of California, Berkeley), J. DePasquale (STScI)


#4 KELAJUAN ANGIN


Musytari mempunyai atmosfera yang berlapis, dan ilustrasi ini memaparkan bagaimana Teleskop Angkasa James Webb NASA secara unik mampu mengumpul maklumat dari lapisan ketinggian yang lebih tinggi daripada sebelumnya. Para saintis dapat menggunakan Webb untuk mengenal pasti kelajuan angin pada lapisan atmosfera Musytari yang berbeza untuk mengasingkan jet berkelajuan tinggi itu. Pemerhatian Musytari diambil selang 10 jam, atau satu hari Musytari, dalam tiga penapis berbeza, dinyatakan di sini, masing-masing secara unik dapat mengesan perubahan dalam ciri-ciri kecil pada ketinggian berbeza atmosfera Musytari.

Image : NASA, ESA, CSA, STScI, Image: NASA, ESA, CSA, STScI, R. Hueso (University of the Basque Country), I. de Pater (University of California, Berkeley), T. Fouchet (Observatory of Paris), L. Fletcher (University of Leicester), M. Wong (University of California, Berkeley), A. James (STScI)


RUJUKAN : 
  • https://blogs.nasa.gov/webb/2022/08/22/webbs-jupiter-images-showcase-auroras-hazes/
  • https://www.nasa.gov/missions/webb/nasas-webb-discovers-new-feature-in-jupiters-atmosphere/
  • https://ms.eferrit.com/the-jet-stream-apa-itu-dan-bagaimana-ia-mempengaruhi-cuaca-kita/

0 Comments

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment (0)

Previous Post Next Post