Tips Lulus Ujian Motor JPJ


Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Kali ni angah nak kongsikan dengan korang semua tentang cara2 atau tips nak lulus ujian Motor JPJ.Kenapa angah kongsikan cerita ni?? Hahaha..nanti angah bagitau :D 


TIPS LULUS UJIAN MOTOR JPJ

Dalam ujian praktikal kelas B2, calon harus menunggang motorsikal dengan baik dan yakin. Walaupun nampak mudah, calon perlu mendapatkan latihan sepenuhnya sebelum menghadapi ujian. Ini bagi memudahkan calon ketika menghadapi ujian motor dengan JPJ kelak kerana semua latihan yang dijalankan adalah sama dengan ujian yang sebenar. 
Bahagian Pertama :
Pertama sekali harus diingat, sebelum mula menunggang motorsikal, calon perlu memakai topi keledar dengan cara yang betul iaitu kemas. Pastikan tidak ada ruang yang longgar ketika mengikat tali topi keledar itu. Pakai baju pemantul cahaya dengan kemas.
Bahagian Kedua :
1- Pusingan 8
Antara halangan yang calon akan hadapi di bahagian 2 ujian JPJ ialah membuat pusingan 8. Pastikan anda menunggang di atas pusingan 8 itu menggunakangear kedua (sepanjang masa). Ianya merupakan gear yang lebih lancar, tidak terlalu perlahan dan tidak terlalu laju. Ikut betul-betul pusingan tersebut supaya tidak terbabas. Guna lorong sebelah kiri pada sepanjang masa. Calon sama sekali tidak dibenarkan menurunkan kaki ke atas jalan raya. 
2 - Laluan Titi
Selepas itu, calon perlu melepasi laluan titi sepanjang 7 atau 8 meter dalam tempoh 7 saat ke atas. Di sini calon mestilah menunggang secara perlahan dan pandai untuk mengimbangkan motor di atas titi tersebut dengan menggunakan gear 2. Cuba buat kiraan “satu ribu satu” hingga “satu ribu tujuh” ketika di atas titi tersebut. Selesai kiraan, calon boleh terus bergerak ke depan untuk menuruni titi tersebut. 
3 - Laluan Kon Zig Zag 
Halangan ketiga ialah mengawal motorsikal ketika melalui antara kon-kon yang diletakkan secara “zig-zag”. Di sini ialah halangan yang paling mudah untuk dilakukan oleh calon. Sekali lagi diingatkan, jangan turunkan kaki ke atas jalan raya. 

Daku Amat Menyintai Mu

4 - Brek Kecemasan/Emergency
Terakhir dalam bahagian 2 ialah memberhentikan motorsikal secara kecemasan. Dengan had laju yg sederhana, calon dikehendaki berhenti dalam ruang yg diberikan. Calon perlumenekan brake kaki terlebih dahulu kemudian baru menggenggam dengan seluruh jari brake tanganJangan lepaskan brake. Hendle motor disengetkan ke kiri kemudian pandang ke arah pegawai JPJ. Ketika berhenti hanya kaki kiri saja memijak jalan raya, kaki kanan masih di atas brake. 
Bahagian Ketiga :
Selesai ujian bahagian 2, kini calon perlu pula melepasi ujian bahagian 3 iaitu ujian jalan raya. Calon perlu memeriksa topi keledar terlebih dahulu supaya ikatannya kemas. kemudian periksa satu persatu lampu hadapan dan belakang, lampu brake, lampu signal kiri dan kanan di hadapan dan belakang, side mirror kiri dan kanan serta bunyikan hon sebelum berjalan. 
Pastikan calon memberikan isyarat tangan kanan (melambai) sebanyak tiga kali di tiga lokasi. jika ingin membelok beri isyarat tangan kiri sekali saja. Ketika berhenti, pastikantangan kanan diangkat menandakan calon berhenti. Bebaskan semua gear kemudian matikan enjin motor. Apabila selesai, turun dari motor dan letak motor tersebut dengan tongkat atau “Stand” dua kaki. Menggunakan “stand” satu kaki akan mengakibatkan calon ditolak markah. 
Diharapkan tips di atas dapat membantu calon menghadapi ujian. Semoga Berjaya. 

*Macam mana dengan tips ni??Hehe..membantu tak korang?? :D

22 Comments

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


  1. Heeee teringat kenangan masa amek lesen dulu..huhu

    ReplyDelete
  2. Мy brother suggеsteԁ Ι might like this web
    sitе. He was еntirеly right.
    Τhis publish tгuly mаde my ԁay.

    You cаnn't imagine just hοw so much timе I had spеnt fог this information!
    Thаnks!

    My weblog ... hand wound

    ReplyDelete
  3. Тhіs iѕ really interеsting, You're a veгу professional bloggеr.
    I'ѵе јoineԁ yоur гѕs feеd annd stay
    up for in queѕt of еxtra of yοur exсellent post.
    Аlsο, I havе ѕhаred your sіte in my ѕocial netwοrks

    Feel frее to surf to my web blog;russian watches

    ReplyDelete
  4. Thankѕ for finally ωriting аbout > "Tips Lulus Ujian Motor JPJ" < Loved it!

    Here is my website - golf murcia

    ReplyDelete
  5. akak takut nak ambil lesen motor....lesen kereta je ade...

    ReplyDelete
  6. bagus untuk mereka2 yang nak ambil lesen motor ni... he he he...

    ReplyDelete
  7. time sebelum ambil lesen memang bersemangat tapi bila tengah bawak motor tu gabra tak ingat dunia..takut punya pasal

    ReplyDelete
  8. kita tak berani bawa moto..kita just ambik lesen kreta ja tu pun takut2 hehe

    ReplyDelete
  9. When I inіtially left a comment I seem to have clicked on the -Notify me when neww comments are added- checkbox and now wheneѵеr a comment is
    added I recieve fоur emmails with the same comment. There has to be
    a means you cаn гemove mе from that serviсe? Thanks!


    Feel free tto visit myy webpage ... best car insurance company for teenagers

    ReplyDelete
  10. Slm thnk you bg tips..sya dh x lma lg nk test lesen motr...jpj...dgn tips awk bg sya akn bt y terbaik ...yakin blh insyallh amin

    ReplyDelete
  11. Alaaa xlarat nk angkat moto tongkat 2.. berattt.. camner ekk.. ada kelonggaran ke tidak ekkk

    ReplyDelete
  12. Alaaa xlarat nk angkat moto tongkat 2.. berattt.. camner ekk.. ada kelonggaran ke tidak ekkk

    ReplyDelete

Post a Comment

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

Previous Post Next Post