Jenis-Jenis ZINA!!





Sabda Rasulullah…
“Zina mata dengan melihat, kedua telinga zinanya mendengar, lidah zinanya bercakap, tangan zinanya berpegangan, kaki zinanya melangkah dan hati zinanya dgn berhasrat, membayangi,dan berharap. Semua itu dibenarkan (direalisasi) oleh kemaluan.” (HR Bukhari).




ZINA MATA
Jika mata itu digunakan untuk melihat sesuatu yang diharamkan oleh Allah Ta’ala . Contohnya : Melihat aurat orang lain .

ZINA TELINGA
Jika telinga itu digunakan untuk mendengar sesuatu yang diharamkan oleh Allah contohnya : Mendengar lagu-lagu yang bertentangan dengan Islam . Mendengar umpatan dan carutan .

ZINA HIDUNG
Jika hidung itu digunakan untuk mencium sesuatu yang diharamkan oleh Allah. contohnya “ Sengaja mencium bau wangi daripada wanita yang tidak halal untuk kita .

ZINA MULUT
Jika mulut itu digunakan pada perkara yang tidak dibenarkan oleh Allah Ta’ala , contohnya : “ Menikmati makanan dan minuman yang dilarang/berkata-kata perkara yang tidak baik

ZINA TANGAN
Jika tangan digunakan untuk perbuatan maksiat ( menderhakai Allah Ta’ala ) .Contohnya : “ Tikam “ nombor ekor ataupun meraba .

ZINA KAKI
Jika digunakan untuk maksiat ( menderhakai Allah Ta’ala ) , contohnya : “ Melangkah masuk ke pusat-pusat maksiat dengan niat untuk berbuat maksiat “

7 Comments

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


  1. semoga kita semua dijauhi dari zina... great piece of sharing adik...

    ReplyDelete
  2. allahuakbar mintak2 dijauhkan dari semua nie

    ReplyDelete
  3. salam... ina singgah sini.. ^^,

    nice entry awak... :) sgt bermanfaat utk pembaca

    ReplyDelete
    Replies
    1. ilmu yang memang perlu diketahui.. zina bukan setakat duduk sekatil.. semoga semua mendapat manfaat daripada entri ni... in shaa Allah...

      Delete

Post a Comment

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

Previous Post Next Post