Ranking Proficiency English in Asia



Assalamualaikum dan salam sejahtera


Memang diakui bahawa English merupakan bahasa yang penting untuk digunakan dalam urusan seharian. Penggunaan bahasa ini yang meluas telah menyebabkan ramainegara mengambil inisiatif dengan memperkenalkan matapelajaran English sebagai satu daripada pelajaran yang diajar di sekolah.

Bagaimana pula dengan penguasaan bahasa English dalam kalangan negara Asia? Di manakah kedudukan negara kita di dalam ranking bagi penguasaan English? Mari kita lihat.




English in Asia: as diverse as the continent itself

The average English proficiency of adults in Asia is the second highest in the world, only behind Europe. A closer look at the data, however, reveals that Asia has wider proficiency disparities than any other region.


.............................................................


Secara keseluruhannya, Malaysia berada di tempat kedua di belakang negara Singapura. Dengan markah sebanyak 61.07, sememangnya pencapaian ini sangat membanggakan. English sangat penting untuk kehidupan seharian dan fakta ini sukar untuk dilawan. Boleh dilihat di mana-mana tempat, kebanyakan menggunakan bahasa ini. Selain itu, bahasa ini juga digunakan apabila melancong ke negara lain, jadi menguasai bahasa ini merupakan langkah yang tepat.

Walaubagaimanapun, penguasaan terhadap bahasa Melayu atau bahasa ibunda adalah lebih penting. Pertama, ia merupakan salah satu bahasa pertama anda, selain itu bahsa ini merupakn lambang bagi bangsa kita sendiri.
Sekian. 


1 Comments

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


  1. Sbb tu kena biasakan anak2 cakap english..bukan sbb blagak ke apa..sgt penting untuk generasi akan dtg... dekat skolah sahaja tak cukup..parents guru pertama..jd kene ajar diorangl

    ReplyDelete

Post a Comment

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

Previous Post Next Post