10 Penyakit Penyebab Kematian di Malaysia


Assalamualaikum dan salam sejahtera



Setiap manusia pastinya inginkan hidup yang sihat dan sentiasa jauh daripada penyakit berbahaya dan boleh menyebabkan kematian dan sebagainya. Ada pelbagai penyakit yang boleh dihadapi sekiranya kita tidak mengamalkan gaya hidup sihat dan sebagainya. Di Malaysia sahaja , ada beberapa penyakit yang menjadi punca kematian akibat tidak mengamalka gaya hidup sihat dan juga sebagainya.


1. Penyakit jantung iskemia

Istilah yang biasa diguna orang ramai adalah sakit jantung. Fungsi utama jantung adalah mengepam darah untuk membawa oksigen ke organ di seluruh badan melalui rangkaian saluran darah. Jantung juga memerlukan oksigen untuk menjalankan tugasnya.

Jantung menerima oksigen dari sekumpulan saluran darah yang dipanggil arteri koronari. Jika saluran ini tersekat dan otot jantung tidak menerima oksigen secukupnya, seseorang itu akan merasa sakit di dada oleh kerana otot tersebut tidak berfungsi.

2. Jangkitan salur pernafasan bahagian bawah

Salur pernafasan adalah jalan yang dilalui udara apabila kita menarik nafas. Semasa menarik nafas, udara akan melalui hidung dan destinasi akhirnya adalah organ paru-paru. Di antara 2 titik tersebut, udara akan melalui mulut, tekat, pita suara, trakea, bronkus, dan alveoli.

Anda boleh mendapat jangkitan di mana-mana saluran ini dan jangkitan paling umum adalah di bahagian atas di mana seseorang akan mendapat gejala selsema dan batuk. Jika jangkitan melibatkan bahagian paru-paru, antara penyakit yang boleh membunuh adalah pneumonia.

3. Penyakit salur darah otak

Lebih dikenali sebagai “stroke” atau angin ahmar, penyakit ini terjadi apabila otak tidak mendapat oksigen yang mencukupi. Prosesnya hampir seperti sakit jantung. Bagaimanapun, bukan sahaja sekatan di saluran darah yang membawa kepada “stroke” malah pendarahan juga menjadi puncanya.

4. Penyakit Alzheimer

Penyakit Alzheimer sering dikaitkan dengan masalah cepat lupa. Bahasa kasarnya adalah nyanyuk. Anda mungkin tertanya-tanya bagaimana penyakit ini boleh membunuh? Ini kerana penyakit Alzheimer turut membawa masalah lain seperti masalah tidak seimbang semasa berjalan atau tidak dapat mengawal tabiat buang air kecil dan besar. Mereka yang mengalami penyakit ini lebih berisiko jatuh, patah tulang dan dihidapi jangkitan kerana penjagaan diri tidak teratur.

5. Kemalangan jalan raya

Kebanyakan kematian yang disebabkan kemalangan jalan raya boleh dielakkan. Sentiasa patuh had laju, beri isyarat apabila ingin bertukar lorong dan berhenti rehat jika berasa penat. Ingat. Anda mampu mengubahnya!

6. COPD

Ini merupakan penyakit sekatan pernafasan kronik. Penyakit ini selalunya melibatkan golongan perokok tegar. Antara punca lain adalah pencemaran udara dan pendedahan kepada bahan pencemar semasa bekerja. Penyakit ini tidak boleh pulih. Mereka yang menghidapi penyakit ini mudah sesak nafas dan lebih mudah mendapat jangkitan peparu.

7. Kanser paru-paru

Kanser ini adalah keadaan di mana sel-sel di dalam badan tumbuh dengan agresif di luar kawalan biasa. Sel-sel yang tumbuh secara banyak akan merampas sumber nutrisi dari sel biasa. Seperti COPD, aktiviti merokok akan menaikkan risiko mendapat kanser pau-paru. Jika anda memerlukan bantuan untuk menghentikan tabiat merokok, anda boleh merujuk nasihat doktor. Antara langkah awal menghentikan tabiat ini adalah gula-gula getah nikotin.

8. Diabetes

Malaysia terkenal dengan makanan dan minuman yang pelbagai sepanjang masa. Kebanyakan makanan ini bagaimanapun tidak sihat sebaliknya mempunyai kandungan gula yang tinggi. Diabetes berlaku apabila pankreas didedahkan kepada gula yang terlalu terlalu banyak dan akhirnya organ tersebut menjadi “penat” dan tidak sensitif kepada gula. Pankreas berfungsi menghasilkan insulin yang memproses gula di dalam badan.

Diabetes mampu merosakkan setiap organ di badan jika tidak dikawal. Ia boleh merosakkan saraf mata, menyebabkan buta atau merosakkan salur darah di kaki yang membawa kepada amputasi.

9. Penyakit buah pinggan kronik

Ini adalah penyakit jangka panjang di mana prestasi buah pinggang merosot secara berperingkat. Antara fungsi buah pinggang adalah membuang toksin dalam badan, mengawal tahap air dalam badan, menghasilkan hormon dan melaraskan tahap asid dalam badan. Namun ia boleh rosak akibat penyakit diabetes dan tekanan darah tinggi.

10. Kanser kolorektal

Kanser ini melibatkan bahagian usus besar yang terletak di hujung sistem penghadaman makanan. Jika anda mengalami perubahan dalam tabiat membuang air besar, darah dalam najis dan turun berat badan secara mendadak, sila berjumpa dengan doktor kerana tanda-tanda tersebut mungkin amaran kanser kolorektal. Gaya hidup tidak sihat seperti tidak makan sayur-sayuran, tidak bersenam, merokok dan pengambilan alkohol menaikkan risiko bagi kanser ini.



4 Comments

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

Previous Post Next Post