Rekod Dunia yang Pelik dan Aneh



Assalamualaikum dan salam sejahtera

Kebiasaannya kita hanya melihat rekod dunia dipecahkan ketika kejohanan sukan yang besar seperti Olimpik dan sebagainya. Mungkin juga ada yang hanya melihat rekod-rekod dunia dipecahkan di kaca televisyen. Kali ini , aku nak kongsi dengan semua pembaca tentang 10 rekod dunia yang pelik dan aneh. 


1. Manusia paling banyak bertindik di dunia


Elain Davidson telah mencipta rekod sebagai manusia yang paling banyak bertindik di dunia. Semasa pemeriksaannya yang paling terkini, dia mempunyai sebanyak 3950 tindikan pada badannya. Kegilaan apakah ini?! Alhamdulillah, dalam agama Islam, tiada pula perintah yang melibatkan perbuatan menyeksa diri dan membahayakan sebegini. Syukur.

2. Maze paling besar di dunia

Maze adalah jalan yang dibina di kawasan taman oleh dinding yang menyusahkan kita jumpa jalan keluar. Maze yang mencipta rekod ini dibina oleh seorang pekebun Tom Pearcy yang terletak di luar kawasan New York. Maze tersebut meliputi tanah seluas 23 ekar. Ia direka menggunakan teknologi satelit yang digunakan untuk mereka maze buat kali pertama. Pekebun itu berkata yang maze itu direka sebagai tribute untuk ulang tahun Star Trek yang ke 40.

3. Kulit yang paling regang di dunia


Garry Turner yang tinggal di England menghadapi situasi medikal yang dinamakan sindrom Elhers-Danlos- sebuah kecacatan pada tisu penghubung, yang membolehkannya meregangkan kulit badannya sehingga 15.8cm. Dia telah mencatat rekod dalah Guinness Book of world records pada 29 Oktober 1999.

4. Orang paling kedekut di dunia

Seorang wanita bernama Hetty Green dipercayai adalah seorang manusia yang paling kedekut di dunia. Dia pernah menjadi wanita terkaya di dunia kerana dia tidak membelanjakan wang langsung. Selalunya, dia hanya akan memakai sehelai baju berwarna hitam dan memakan pai kerana itu adalah makanan termurah. Semasa anak lelakinya patah kaki, Hettie menangguhkan rawatan kerana mencari pusat perubatan percuma.

5. Palindrom paling panjang di dunia

Palindrom adalah perkataan yang sama sebutannya apabila dieja dari permulaan atau pengakhiran. Peter Norvig telah menulis sebuah program komputer yang telah memberikan palindrom paling panjang yang pernah dicipta. Ia terdiri daripada 17 259 perkataan. “A man, a plan, a carpus, AEC, Rickey, EKG, navettes, Sorcha, Basil, …….Aia, Jose, Zitah, SBLI, Sabah, Crossett, Evang, Keyek, Circe, a supr, a canal, Panama.”

6. Ular berbisa di dalam mulut paling banyak di dunia

Jackie juga terkenal dengan nama Lelaki Ular Texas. Dia telah mencipta rekod dunia apabila telah berjaya memasukkan 4 ekor ular berbisa di dalam mulutnya untuk satu jangka masa yang seolah-olah merupakan sebuah percubaan membunuh diri. Jackie telah mempunyai 4 rekod dunia termasuk yang ini. Ada yang menggelarkannya gila, sebahagian lagi menggelarkannya lagenda.

7. Mengimbangkan benda paling berat di dunia

John Evans memegang rekod setelah berjaya mengimbangi benda paling berat di atas kepalanya. Dia telah berjaya mengimbangi sebuah kereta 800cc di atas kepala. Termasuk yang ini, John mempunyai 30 lagi rekod dunia berkaitan mengimbangkan benda-benda berat di atas kepala.

8. Perarakan trak tunda terbesar di dunia

292 buah trak telah mencipta rekod dunia; perarakan trak tunda paling besar di dunia di New York pada 20 September 2008 di atas sebuah landasan di Brooklyn’s Floyd Bennet Field.

9. World’s longest chain of shoes

Peter Wajda, seorang kanak-kanak pada gred tiga, telah berjaya mencipta rekod rantai kasut paling panjang di dunia (10 512). Selepas mengumpulkannya, dia memutuskan untuk menghantar kasut itu kepada NIKE. NIKE akhirnya telah bersetuju untuk membuatkan permukaan yang sesuai untuk atlet menggunakan kasut-kasut tersebut seperti gelanggang dan padang bola. Macam mana agaknya ye..

10. Pencuci mulut paling mahal di dunia

Pencuci mulut paling mahal di dunia yang bernilai $25 000 telah mencipta rekod pencuci mulut paling mahal yang pernah wujud. Pencuci mulut itu dicipta di Restoran Serendipity pada 7 Novermber 2007 di New York. Pencuci mulut itu disediakan bersama-sama dengan seutas gelang tangan emas dan sebatang sudu emas 18k, yang boleh disimpan oleh pelanggan jiwa mahu. Semestinya mahu!

Sumber : Himpunan Lawak

10 Comments

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


  1. maze paling besar tu kalau nak kencing tapi tak jumpa jalan keluar memang menangis

    ReplyDelete
  2. pencuci mulut tu semua orang nak, kalau dapat free lah. hahahaha

    ReplyDelete
  3. bertindik tu dah bengkak-bengkak dah tengok dekat muka..maze tu pulak kalau MN masuk mahu tidur kat situ sebab tak jumpa jalan keluar

    ReplyDelete
  4. pelik-pelik la semuanya tu tapi maze tu cantik view nya dari atas. kalau ada dalam tu mau haru dibuatnya nak cari jalan keluar

    ReplyDelete

Post a Comment

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

Previous Post Next Post