Pengharaman Rokok & Vape, Pembelaan Hak Individu dan Pasaran Rokok Seludup

Assalamualaikum dan salam sejahtera 


Mengharamkan rokok dan vape adalah baik, tetapi adakah kerajaan melanggar hak individu dan membuka pasaran haram?


Kita tahu bahawa Kerajaan mahu mengambil langkah BERANI dengan mengharamkan semua produk tembakau termasuk ALTERNATIF BEBAS rokok seperti VAPE. Namun, adakah ini dasar ideal yang akan membawa rakyat Malaysia ke negara bebas asap rokok? 

Adakah ia merupakan satu strategi yang boleh dilaksanakan dimana ia tidak akan menimbulkan lebih banyak kemudaratan dan isu kepada masyarakat dan ekonomi Malaysia? 

JANGKAAN YANG REALISTIK, LEBIH RASIONAL 

Pengharaman Rokok & Vape, Pembelaan Hak Individu dan Pasaran Rokok Seludup

Pelaksanaan yang berkesan memerlukan jangkaan yang realistik; menjangkakan bahawa larangan ini secara ajaibnya akan menghentikan perokok baru atau perokok bawah umur sekarang daripada merokok adalah tidak rasional. 

Mengapa tidak rasional? Pertamanya, langkah kerajaan untuk mengharamkan semua produk tembakau dan alternatif bebas asap rokok adalah keputusan yang mengabaikan kumpulan tertentu warganegara Malaysia – perokok bawah umur diwaktu sekarang. 

Tinjauan Kesihatan dan Morbiditi 2019 menunjukkan terdapat 4.8 juta perokok dan 12.3% daripada mereka berumur 15-19 tahun. 

Walaupun tujuan kerajaan ini adalah untuk kebaikan yang lebih besar tetapi mereka mengorbankan hampir 600,000 perokok bawah umur sedangkan mereka boleh memilih pendekatan yang kurang ekstrem yang mana akhirnya akan memberi manfaat kepada semua tanpa mengorbankan kumpulan kecil pemuda. 

Jika kerajaan akhirnya mendapat hak untuk mengharamkan produk tembakau dan vape, hanya menunggu masa sahaja sebelum kerajaan memilih untuk mengharamkan produk lain yang dianggap berbahaya seperti minuman manis, alkohol, perjudian dan aktiviti kelab, melanggar hak belia yang lain. 

PENGGELEDAHAN DAN PENYITAAN TANPA WARAN

Pengharaman Rokok & Vape, Pembelaan Hak Individu dan Pasaran Rokok Seludup

Seksyen 25 Rang Undang-undang Kawalan Hasil Tembakau dan Merokok membenarkan pegawai yang diberi kuasa (yang mempunyai kuasa sebagai pegawai polis) untuk menjalankan penggeledahan dan penyitaan tanpa waran dan mengakses maklumat yang direkodkan atau data berkomputer. 

Ini berkemungkinan akan menyebabkan pelanggaran privasi kerana pegawai dibenarkan menggeledah barang-barang individu jika anda disyaki memiliki produk tembakau dan vape. 

Usia boleh ditentukan melalui pengenalan, tetapi rupa tidak boleh. Rang undang-undang yang dicadangkan, yang dilaksanakan, akan memberi kesan kepada mereka yang kelihatan seolah-olah mereka dilahirkan pada atau selepas 2007 (walaupun mereka sebenarnya lebih tua) yang merokok atau menghisap vape. 

Hal ini juga akan meningkat apabila undang-undang diperkenalkan – jika pegawai yang diberi kuasa boleh menjalankan penggeledahan dan penyitaan bagi mereka yang dilahirkan pada atau selepas 2007 tanpa waran, ini akan menyebabkan mereka terbuka untuk digeledah – tidak kira berapa umur mereka dan di mana mereka berada – disyaki memiliki produk tembakau dan vape. Sekali lagi, ini akan memberi kesan kepada perokok yang kelihatan seolah-olah mereka berada dalam kategori umur yang sama. 

PASARAN HARAM MENJADI LUBUK PEROKOK AKAN DATANG

Pengharaman Rokok & Vape, Pembelaan Hak Individu dan Pasaran Rokok Seludup

Pengharaman merokok akan membawa perokok akan datang ke pasaran haram. Euromonitor International telah menamakan Malaysia sebagai ‘Pasaran Tembakau & Rokok Seludup Nombor Satu Dunia’; iaitu 6 daripada 10 batang rokok yang dijual di Malaysia adalah haram. Pasaran rokok seludup atau haram buat masa sekarang iaitu pada kadar 58.4%, telah menyebabkan kerajaan kehilangan RM5 bilion hasil cukai. 

Mengharamkan produk tembakau dan vape bagi mereka yang dilahirkan pada dan selepas 2007 adalah bersifat diskriminasi, kerana mereka yang lahir sebelum 2007 masih boleh membeli rokok dan vape dan menggunakannya. 

Dengan perangkaan yang menunjukkan jumlah rokok yang tidak berubah di Malaysia, jelas sekali bahawa penguatkuasaan undang-undang semasa tidak berkesan. Menambah undang-undang baru adalah sia-sia apabila kerajaan tidak dapat menguatkuasakan undang-undang sedia ada. 

Ini hanya akan mewujudkan aliran hasil baharu untuk pasaran rokok seludup dan sindiket jenayah kerana ia menarik kumpulan pengguna baharu yang dilahirkan pada atau selepas 2007, seterusnya memberi kesan kepada ekonomi Malaysia. 

ALTERNATIF BEBAS ASAP ROKOK

Pengharaman Rokok & Vape, Pembelaan Hak Individu dan Pasaran Rokok Seludup

Alternatif bebas asap rokok harus dialu-alukan; ia bukanlah satu langkah bijak untuk memasukkan rokok dan alternatif lain dalam satu kategori. Oleh kerana alternatif bebas asap adalah berbeza daripada rokok dan impak berbahaya adalah kurang berbanding dengan menghisap rokok biasa. Contohnya, rokok biasa mempunyai lebih banyak bahan kimia berbahaya dan memberi kesan kepada orang di sekeliling kita melalui asap rokok. 

Menghisap rokok adalah punca utama penyakit berkaitan merokok seperti kanser paru-paru, tetapi kerajaan juga tidak seharusnya mengharamkan alternatif bebas asap rokok, kerana ia kurang berbahaya dan boleh menjadi alternatif yang berkesan untuk membantu perokok berhenti merokok. 

Punca perokok sukar untuk berhenti merokok adalah kerana ketagihan nikotin. Tetapi nikotin bukanlah apa yang menyebabkan mereka penyakit merokok. Kebanyakan penyakit ini adalah kerana asap rokok. 

Itulah sebabnya orang selalu bercakap tentang asap rokok. Tetapi jika anda menggunakan vape, di manakah asapnya? Itulah sebabnya pakar kesihatan mengatakan bahawa asap rokok basi (second-hand smoke) berbahaya, tetapi itu tidak wujud dalam vape atau alternatif bebas asap rokok yang lain. 

AMBIL KIRA PERSPEKTIF PEROKOK

Pengharaman Rokok & Vape, Pembelaan Hak Individu dan Pasaran Rokok Seludup

Kerajaan harus mengambil kira perspektif perokok dan menganggap produk bebas asap rokok sebagai alternatif untuk perokok semasa. 

Negara maju seperti Jepun menerima alternatif bebas asap rokok sebagai kaedah Pengurangan Kemudaratan Tembakau (Tobacco Harm Reduction) dan kita memandang Dasar Pandang Ke Timur mengenai pembangunan sosial dan ekonomi , tetapi mengapa apabila ia berkaitan dengan penjagaan kesihatan awam, mengapa kita tidak melihat ke timur (Jepun)? 

Atas sebab itulah kerajaan harus menilai alternatif bebas asap rokok sebagai pilihan dan bukannya mengenakan larangan penuh ke atasnya. 

BELAJAR DARIPADA NEGARA MAJU

Pengharaman Rokok & Vape, Pembelaan Hak Individu dan Pasaran Rokok Seludup

Katakanlah jika kerajaan benar-benar mahu mengharamkan rokok dan vape, kerajaan harus belajar daripada negara maju seperti New Zealand. New Zealand juga mempunyai rancangan Generational Endgame, tetapi New Zealand melakukannya dengan cara yang berbeza. Strategi New Zealand dilaksanakan sejak 2011 dan termasuk kenaikan harga rokok dan pengharaman vape bagi mereka yang berumur di bawah 18 tahun. 

Namun, kerajaan melihat alternatif itu sebagai satu cara untuk membantu perokok berhenti dan hanya merancang untuk mengharamkan produk tembakau bagi mereka yang dilahirkan pada tahun 2009 dan kemudian. Itulah sebabnya di New Zealand kerajaan mengeluarkan rancangan berperingkat untuk capat matlamatnya, yang termasuk:
  • Mengurangkan bilangan peruncit rokok (bermula tahun 2024), 
  • Mengurangkan nikotin dalam rokok (bermula tahun 2025), dan 
  • Meningkatkan umur jualan rokok secara beransur-ansur untuk mewujudkan "generasi bebas tembakau." Ini bermakna orang yang berumur 14 tahun ke bawah pada 2027 tidak akan dapat membeli rokok. 

Negara lain yang boleh menjadi contoh adalah Filipina. Filipina baru-baru ini telah melaksanakan rang undang-undang peraturan vaping yang menghalalkan vape sebagai strategi untuk mengurangkan merokok dan risiko kesihatannya. 

Walaupun undang-undang vape merendahkan umur sah untuk pembelian daripada 21 kepada 18, ia juga mempunyai sekatan yang lebih kuat ke atas lokasi di mana produk vape boleh dijual dan mewujudkan penalti bagi mereka yang menjual kepada bawah umur. Kerajaan mereka percaya bahawa alternatif terkawal akan dapat menyelamatkan berjuta-juta nyawa daripada terjejas oleh penyakit berkaitan merokok. 

Sebagai perbandingan pula kerajaan Malaysia sedang melangkau jauh di antara langkah-langkah dan terus ke penyelesaian drastik mengharamkan rokok dan vape. 

Pengharaman Rokok & Vape, Pembelaan Hak Individu dan Pasaran Rokok Seludup

Kesimpulannya, kerajaan harus lebih fokus menangani pasaran rokok seludup TERLEBIH DAHULU, bukannya mengharamkan rokok dan vape secara tiba-tiba, kerana ini hanya akan memihak kepada sindiket jenayah tersebut. 

Selain itu, kerajaan harus menilai alternatif bebas rokok sebagai pilihan dan bukannya mengenakan larangan sepenuhnya ke atasnya, kerana ini juga akan membantu perokok sedia ada untuk berhenti merokok dengan lebih mudah dan mengelakkan pasaran gelap sedia ada berkembang lebih besar dalam fasa yang pesat.

SEKIAN

2 Comments

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


  1. Patutnya kena buat pengharaman tembakau ja dulu. Kalau pengharaman rokok, still orang tua akan bebas ja gunakan tembakau rokok daun tu

    ReplyDelete

Post a Comment

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

Previous Post Next Post