Ulasan Penuh Filem : Thor: Love & Thunder (2022)

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Thor: Love & Thunder (2022)

Nampak gayanya peminat filem Marvel Studio di Malaysia mungkin akan menunggu lama untuk menonton filem ini. Filem yang pada mulanya akan ditayangkan di Malaysia bermula 7 Julai 2022, kemudiannya ditunda untuk tayangan pada 21 Julai 2022 dan sekarang ditunda lagi untuk tarikh yang tidak dapat dipastikan.

Bagaimana aku dapat tonton filem ini? Sebenarnya baru-baru ini aku sempat menyertai satu FAM TRIP ke Batam, Kepulauan Riau, Indonesia. Walaupun itinerarynya agak padat, tetapi aku sempat mencuri masa untuk menonton di pawagam Indonesia. Jadi, terimalah ulasan filem Thor: Love and Thunder (2022).

Thor: Love & Thunder (2022)

ULASAN FILEM THOR: LOVE AND THUNDER (2022)

Thor: Love & Thunder (2022)

Filem Thor: Love and Thunder (2022) merupakan sebuah filem adiwira berdasarkan watak dan cerita dalam Komik Marvel. Filem ini diterbitkan oleh Marvel Studios dan diedarkan oleh Walt Disney Studios Motion Pictures. Filem ini juga merupakan sequel bagi filem Thor: Ragnarok (2017) dan merupakan filem ke 29 dalam Marvel Cinematic Universe

THOR: LOVE AND THUNDER (2022)

Thor: Love & Thunder (2022)

Pengarah : Taika Waititi
Lakonlayar : Taika Waititi / Jennifer Kaytin Robinson
Penerbit : Kevin Feige / Brad Winderbaum
Sinematografi : Barry Idoine
Muzik: Michael Giacchino / Nami Melumad
Tayangan : 8 Julai 2022 (USA)
Durasi : 119 minit
Bajet: USD $250 Juta

Rotten Tomatoes: 68% dengan rating purata 6.6/10
Metacritic :57/100 
CinemaScore : B+



BARISAN PELAKON FILEM THOR: LOVE AND THUNDER (2022)

Thor: Love & Thunder (2022)

  • Chris Hemsworth sebagai Thor
  • Christian Bale sebagai Gorr the God Butcher
  • Tessa Thompson sebagai Valkyrie
  • Jaimie Alexander sebagai Sif
  • Taika Waititi sebagai Korg
  • Russell Crowe sebagai Zeus:
  • Natalie Portman sebagai Jane Foster / Mighty Thor
  • Chris Pratt sebagai Peter Quill / Star-Lord
  • Pm Klementieff sebagai Mantis
  • Dave Bautista sebagai Drax the Destroyer
  • Karen Gillan sebagai Nebula
  • Vin Diesel sebagai Groot
  • Bradley Cooper sebagai Rocket
  • Sean Gunn sebagai Kraglin Obfonteri
  • Kat Dennings sebagai Darcy Lewis
  • Stellan SkarsgÃ¥rd sebagai Eric Selvig
  • Idris Elba sebagai Heimdall


SINOPSIS FILEM THOR: LOVE AND THUNDER (2022)

Thor: Love & Thunder (2022)

Gorr dan anak perempuannya, Love, bergelut di padang pasir yang tandus. Walaupun mereka berdoa kepada tuhan mereka, Rapu, Love kemudiannya mati. Senjata Necrosword pembunuh dewa memanggil Gorr, membawanya ke alam Rapu yang subur. Selepas Rapu dengan kejam menolak nasib Gorr dan terus mencekiknya, Necrosword menawarkan dirinya kepada Gorr, yang membunuh Rapu dengannya dan bersumpah untuk membunuh semua tuhan. Gorr diberi kebolehan untuk memanipulasi bayang-bayang dan menghasilkan raksasa, tetapi disumpah dengan kematian yang akan datang dan dirosakkan oleh pengaruh pedang.

Thor: Love & Thunder (2022)

Selepas Gorr membunuh beberapa tuhan, Thor mengetahui isyarat kecemasan daripada Sif. Thor berpisah dengan Guardians of the Galaxy dan menemui Sif yang cedera, yang memberi amaran bahawa sasaran Gorr seterusnya ialah New Asgard. Sementara itu, Dr. Jane Foster, bekas teman wanita Thor, telah disahkan menghidap kanser terminal tahap empat. Dengan rawatan perubatan yang terbukti tidak berkesan, dia pergi ke New Asgard dengan harapan tukul patah Thor Mjolnir mungkin menyembuhkannya. Disebabkan oleh jampi Thor yang tidak disedari diletakkan di atasnya bertahun-tahun lebih awal untuk melindungi Foster, Mjolnir bersatu semula dan mengikat dirinya dengannya. 

Thor tiba di New Asgard sebaik serangan Gorr bermula. Thor terkejut apabila mendapati Foster memegang Mjolnir, tetapi bagaimanapun bekerjasama dengannya, Valkyrie, dan Korg untuk melawan Gorr. Kumpulan itu menggagalkan Gorr, tetapi dia melarikan diri, menculik beberapa kanak-kanak Asgardian dan memenjarakan mereka di Alam Bayangan. Setelah mewarisi kebolehan bapanya yang meninggal dunia Heimdall, anaknya Axl menghubungi Thor, yang menemui mereka. Thor memutuskan untuk membentuk tentera Tuhan supaya mereka pergi ke Omnipotence City, sebuah alam yang menempatkan banyak tuhan.

Thor: Love & Thunder (2022)

Thor: Love & Thunder (2022)

Pemimpin tuhan, Zeus, takut Gorr dan tidak mahu membantu, memikirkan mereka boleh kekal selamat dan tersembunyi daripada Gorr di Bandar. Zeus mengarahkan penangkapan kumpulan itu untuk menghalang mereka daripada mendedahkan lokasi Kota kepada Gorr, dan dalam pertarungan berikutnya mayat Korg musnah, walaupun wajahnya masih hidup. Thor menusuk Zeus dengan petirnya sendiri, yang dicuri oleh Valkyrie sebelum mereka melarikan diri. Semasa perjalanan diteruskan, Thor dan Foster menghidupkan semula hubungan percintaan mereka dan Foster mendedahkan penyakitnya. Kumpulan itu tiba di Alam Bayangan, tetapi tidak dapat mencari kanak-kanak yang diculik. Foster menyimpulkan bahawa penculikan itu adalah perangkap bagi Gorr untuk mengambil kapak Thor, Stormbreaker, untuk memanggil Bifrost dan memasuki alam Eternity, yang boleh memenuhi keinginannya untuk memusnahkan semua tuhan. Gorr mengatasi kumpulan itu, mencederakan Valkyrie dengan teruk. Kumpulan itu berundur kembali ke Bumi, walaupun Gorr berjaya mencuri Stormbreaker.

Thor: Love & Thunder (2022)

Kehabisan kekuatannya setiap kali dia menggunakan Mjolnir, Foster diberi amaran bahawa menggunakannya sekali lagi mungkin akan membunuhnya. Thor memujuk Foster untuk membiarkan dia melawan Gorr seorang diri semasa dia pulih. Thor menemui kanak-kanak yang diculik di mezbah Eternity dan, menggunakan petir Zeus, memberi mereka kuasa untuk melawan raksasa Gorr semasa dia melawan Gorr. Apabila Foster merasakan bahawa Gorr akan membunuh Thor, dia menyertai pertempuran dengan Mjolnir untuk menyelamatkannya. Mereka memusnahkan Necrosword, membebaskan Gorr daripada pengaruhnya, tetapi ketiga-tiganya dibawa ke alam Eternity. Dengan Gorr bersedia untuk membuat hasratnya, Thor memohon Gorr untuk menghidupkan semula anak perempuannya dan bukannya memusnahkan dewa-dewa. Thor kemudian meninggalkan Gorr untuk membuat keputusan dan pergi ke Jane Foster, yang meninggal dunia akibat penyakitnya. Terharu apa yang dilihat, Gorr berharap agar Eternity menghidupkan semula Love, yang diberikannya. Apabila Gorr mati akibat sumpahan, dia meminta Thor untuk menjaga Love.

Selepas itu, mayat Korg dipulihkan dan dia memulakan keluarga, manakala pengorbanan Foster dihormati di New Asgard, di mana Valkyrie dan Sif mula melatih anak-anak. Thor menjadikan Love sebagai anak angkatnya. Dalam adegan pertengahan kredit kembali di Omnipotence City, Zeus yang pulih menghantar anaknya Hercules untuk membunuh Thor. Dalam adegan pasca kredit, Foster tiba di pintu gerbang Valhalla di mana dia disambut oleh Heimdall dan berterima kasih kerana membantu anaknya.




ULASAN FILEM THOR: LOVE AND THUNDER (2022)

Thor: Love & Thunder (2022)

Dengan harga 35.000 IDR, aku dan DboyStudio sempat menonton filem Thor: Love and Thunder (2022) di pawagam yang terdapat di dalam Nagoya Hill Mall, Batam. Menonton pada 13 Julai 2022 pada jam 9.45 malam (waktu Malaysia jam 10.45 malam).

Thor merupakan watak pertama yang mendapat 4 filem jika dibandingkan dengan ahli asal Avengers yang lain seperti Captain America atau IronMan. Melihat pada video trailernya sahaja membuatkan aku teruja. Bagaimana Jane Foster boleh menjadi Mighty Thor? Apa pula peranan Gorr the God Butcher? Bagaimana dia boleh menjadi watak villain?

Thor: Love & Thunder (2022)

Persoalan-persoalan ini akhirnya terjawab apabila aku menonton filem ini yang durasinya selama 119 minit sahaja.

JALAN CERITA bagi filem ini memang menarik. Mudah difahami dan dilengkapi dengan cerita-cerita yang disulam dengan baik oleh pengarahnya, Taika Waititi. Seperti yang kita ketahui, unsur-unsur lucu pastinya akan ada, bermula dengan filem Thor: Ragnarok (2017), filem ini tidak terkecuali.

Elemen lucu dalam filem ini aku anggap agak berlebihan, mungkin boleh dikurangkan dibeberapa babak yang membuatkan jalan ceritanya menjadi lemah. Tetapi elemen lucu atau humour tiada pada babak Gorr menjadikan wataknya betul-betul serius adalah pilihan terbaik.

Thor: Love & Thunder (2022)

LAKONAN bagi pelakon dalam filem ini pula sangat baik. Terutamanya bagi watak Gorr the God Butcher lakonan hebat Christian Bale memang dapat dilihat seawal filem ini bermula.  Watak Thor dalam filem ini pula seperti yang kita lihat sejak filem terdahulunya, penuh dengan jenaka. Jane Foster lakonan Natalie Portman pula antara watak yang menyerlah dalam filem ini.

Siapa sangka Jane Foster muncul lagi dalam filem Thor? Watak-watak lain juga turut membantu tetapi cameo daripada Kat Denings yang memegang watak Darcy Lewis adalah antara yang aku suka. Kali terakhir wataknya dilihat dalam siri WandaVision dan wataknya muncul kembali dalam filem ini.

Thor: Love & Thunder (2022)

MUZIK dalam filem ini juga sangat merdu dan sesuai dengan tema keseluruhan filem ini. Komposer kegemaran aku iaitu Michael Giacchino kembali menghasilkan muzik untuk filem Marvel. Walaupun aku agak kecewa kerana beliau tidak menghasilkan muzik untuk filem Doctor Strange 2, tetapi kembalinya beliau untuk filem ini memang menggembirakan.

Thor: Love & Thunder (2022)

CGI dalam filem ini bagi aku ada sesuatu yang kurang. Mungkin melihat pada filem-filem Marvel Studio yang lain, CGI mereka adalah lebih baik, tetapi dalam filem ini ada beberapa adegan yang aku dapat lihat CGInya mungkin boleh diperbaiki lagi. 

Thor: Love & Thunder (2022)

ELEMEN LGBT yang dirisaukan oleh ramai bagi aku sebenarnya sangat sedikit, seperti mana yang anda boleh lihat watak-watak dan filem di Hollywood sememangnya suka memasukkan elemen sebegini sebegai tanda penerimaan mereka terhadap LGBT. Pilihan kita sendiri sama ada mahu menonton atau tidak kerana filem-filem Hollywood termasuklah filem Marvel Studio pastinya akan memasukkan elemen-elemen ini.

Thor: Love & Thunder (2022)

KESELURUHANNYA, filem Thor: Love and Thunder (2022) merupakan filem yang baik walaupun terdapat beberapa perkara yang mungkin berlebihan dan juga durasinya yang pendek. CGI dalam filem ini juga agak lemah menjadikan pengalaman menonton filem ini sedikit mengecewakan.

Untuk itu aku memberikan filem ini :-

BINTANG : ⭐⭐⭐/5

RUJUKAN
  • Marvel Studios
  • Disney
  • Google Image

0 Comments

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment (0)

Previous Post Next Post