#VMY2014 : Alor Setar




Alor Setar  atau juga dikenali sebagai Alor Star pada 2004-2008, ialah ibu negeri Kedah, Malaysia; yang merupakan bandar kedua terbesar di negeri Kedah selepas Sungai Petani (mengambil alih kedudukan tersebut pada tahun 2010 ) ; bandar penting dalam pantai barat Semenanjung Malaysia. Bandar ini menempatkan Pusat Pentadbiran Daerah Kota Setar iaitu di Bandar Muadzam Shah dan bandar diraja Kedah iaitu Bandar Anak Bukit.
Alor Setar terletak 93 kilometer utara Butterworth, Pulau Pinang dan 45 km dari selatan sempadan Thailand. Bandar Alor Setar ini ditadbir oleh Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) iaitu Majlis Bandaraya Alor Setar. Sebagai pusat pengangkutan di kawasan utara Semenanjung Malaysia, kawasan Alor Setar ini yang meliputi tanah seluas 666 km2 (persegi) diduduki oleh lebih daripada 300,000 ribu penduduk mengikut banci tahun 2010 yang merupakan salah satu bandar tertua di kawasan itu.

Menara Alor Setar

Menara Alor Setar terletak di tengah-tengah Alor Setar dan ia menjadi mercu tanda yang mewakili pembangunan pesat di Kedah. Ia adalah menara ke-2 tertinggi di Malaysia dan ke- 19 di dunia. Ia dibuka secara rasmi kepada pelawat pada 14 Julai 2007 oleh Tun Dr Mahathir Mohamad. 
Masjid Zahir

Masjid Zahir dibina pada tahun 1912 di mana ia di antara masjid yang cantik di Malaysia. Ia terletak di tengah-tengah bandar Alor Setar di mana rekabentuknya diilhamkan oleh lewat Sultan Muhammad Jiwa Zainal Abidin II.
Balai Besar

Balai Besar telah dibina pada tahun 1898. Ia terletak berhampiran padang dataran atau bandar utama Alor Setar. Balai Besar masih digunakan untuk upacara diraja dan beberapa fungsi negeri. Pengaruh Thai dalam seni bina ia dilihat dalam beberapa ukiran kayu yang kompleks. 
Balai Nobat

Asalnya dibina pada tahun 1854 dan diubahsuai pada tahun 1906. Ia adalah sebuah rumah instrumen suci Orkestra Diraja, dimainkan hanya sepanjang upacara diraja sulung, perkahwinan dan pengebumian. Instrumen yang menghasilkan strain menghantui muzik nobat terdiri daripada tiga gendang, gong, dan seruling. 
Pekan Rabu

Pasar Rabu yang dibuka setiap hari dari pagi hingga malam menjual pelbagai hasil ladang tempatan, kraftangan, hidangan tempatan, pakaian, buah-buahan dan perhiasan boleh didapati di sana. 
Pusat Sains Negara

Pusat Sains Negara adalah destinasi yang menarik untuk dilawati di Alor Setar. Ia terletak di Gunung Keriang kira-kira 8 km dari bandar Alor Setar. Ia memaparkan kepada awam tentang sains dan teknologi serta inovasi baru. Pusat ini dibuka bermula dari 9 pagi hingga 5 petang dan masuk adalah percuma. 
  Muzium Padi

Muzium Padi ini terletak berhampiran Gunung Keriang yang merupakan di anatara tarikan pelancong apabila sampai di Kedah. Antara pameran yang menarik di dalam ialah terdapat pelbagai peralatan padi, basikal tua, perangkap ikan dan banyak lagi.

*Kenapa tiba-tiba cerita pasal Alor Star??Sebab angah baru je ke sana hari tu.Pergi Pusat Sains Negara Wilayah Utara.Apa yanga ngah tengok,masih tak ramai yang berkunjung ke sana.Jadi,angah mengajak semua rakyat Malaysia untuk ke Alor Star!! :D 

7 Comments

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


  1. semua tmptnya menarik..teringin juga nak ke sana

    ReplyDelete
    Replies
    1. jom la..memang best..time nak pegi tu..nampak sawah padi je..

      Delete
  2. baru je pergi seminggu yg lepas . Pergi kenduri khwin abg sepupu aisyah di sana. Mmg best sgt, Aisyah dh prgi ke Pekan Rabu

    ReplyDelete

Post a Comment

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

Previous Post Next Post