Spider-Man: No Way Home, Filem Spider-Man Terbaik Sepanjang Masa!

Assalamualaikum dan salam sejahtera


SPOILER WARNING! Ini adalah review penuh bagi filem Spider-Man: No Way Home (2021). Kepada anda yang belum menonton filem ini dan ingin pengalamn menonton tanpa spoiler, boleh tinggalkan artikel ini dan baca artikel lain.


Filem Spider-Man: No Way Home (2021) merupakan sebuah filem adiwira berdasarkan watak didalam Komik Marvel diterbitkan oleh Columbia Pictures dan Marvel Studios. Flem ini merupakan sekuel kepada filem Spider-Man: Homecoming (2017) dan Spider-Man: Far From Home (2019) dan merupakan filem ke 27 dalam Marvel Cinematic Universe. 

Filem ini diarahkan oleh Jon Watts, dengan ceritanya oleh Chris McKenna dan Erik Sommers. Filem ini dibintangi Tom Holland sebagai Peter Parker/Spider-Man bersama dengan pelakon seperti Zendaya, Benedict Cumberbatch, Jacob Batalon, Jon Favreau, Jamie Foxx, Willem Dafoe, Alfred Molina, Benedict Wong, Tony Revolori, Marisa Tomei, Andrew Garfield dan Tobey Maguire. 

SPIDER-MAN: NO WAY HOME (2021)

  • Pengarah : Jon Watts
  • Cerita : Chris McKenna, Erik Sommers
  • Penerbit : Amy Pascal, Kevin Feige
  • Sinematografi : Mauro Fiore
  • Muzik : Michael Giacchino
  • Tarikh Tayangan : 17 Disember 2021 (US)
  • Durasi : 148 minit
  • Bajet : $200 juta

BARISAN PELAKON FILEM SPIDER-MAN:NO WAY HOME


  • Tom Holland sebagai Peter Parker / Spider-Man
  • Zendaya sebagai MJ
  • Benedict Cumberbatch sebagai Dr. Stephen Strange
  • Jacob Batalon sebagai Ned Leeds
  • Jon Favreau sebagai Harold "Happy" Hogan
  • Jamie Foxx sebagai Max Dillon / Electro
  • Willem Dafoe sebagai Norman Osborn / Green Goblin
  • Alfred Molina sebagai Otto Octavius / Doctor Octopus
  • Benedict Wong sebagai Wong
  • Tony Revolori sebagai Eugene "Flash" Thompson
  • Marisa Tomei sebagai May Parker
  • Andrew Garfield sebagai Peter Parker / Spider-Man
  • Tobey Maguire sebagai Peter Parker / Spider-Man
  • Thomas Haden Church sebagai Flint Marko / Sandman
  • Rhys Ifans sebagai Curt Connors / Lizard
  • J. K. Simmons sebagai J. Jonah Jameson
  • Charlie Cox sebagai Matt Murdock

SINOPSIS FILEM SPIDER-MAN: NO WAY HOME (2021)


Selepas Quentin Beck menyalahkan Peter Parker kerana pembunuhannya semasa serangan Eropah dan memberitahu tentang Spider-Man kepada umum,  Peter Parker melarikan diri daripada orang ramai yang marah dengan teman wanitanya MJ dan kembali ke apartmennya, bersatu semula dengan ibu saudaranya May dan Happy Hogan, dua orang terakhir yang baru sahaja putus cinta. Dengan apartmen itu dikelilingi oleh Jabatan Kawalan Kerosakan, Parker, MJ, May, dan Ned Leeds disoal siasat tetapi pertuduhan mereka telah berjaya ditarik balik oleh peguam Matt Murdock. Peter Parker kembali ke sekolah menengah dimana Flash Thompson menganggap mereka kawan baik. Permohonan universiti Peter Parker ditolak kerana fitnah yang dikenakan pada Spider-Man turut menyebabkan Ned dan MJ ditolak juga.


Parker berunding dengan Stephen Strange di Sanctum Sanctorum, memintanya untuk menggunakan mantera untuk membuat orang lupa bahawa dia adalah Spider-Man. Walaupun Wong memberi amaran tentang akibat yang akan ditanggung, Strange tetap menggunakan sihir itu. Bagaimanapun, mantera itu rosak apabila Peter mendesak Strange untuk mengecualikan semua orang sebelum yang tahu tentang identitinya sebelum terdedah. Parker pergi ke Jambatan Alexander Hamilton dan cuba meyakinkan pentadbir MIT untuk menerima permohonan Leeds dan MJ. Tiba-tiba, jambatan itu diserang oleh Otto Octavius, yang mengoyakkan nanoteknologi Parker dari sut Iron Spidernya, menyebabkan ia bersatu dengan sesungut mekanikalnya. Apabila mendapati bahawa ini bukan Peter Parker yang dia lawan sebelum ini, lengan robot Octavius ​​telah dilumpuhkan, sebelum ditangkap dan diletakkan di dalam sel tahanan di Sanctum Sanctorum, bersama Curt Connors yang telah ditangkap oleh Strange. Dengan bantuan MJ dan Leeds, Parker memutuskan untuk membantu menangkap mana-mana "pelawat" lain yang mungkin dari multiverse. Mereka mencari dan menangkap Max Dillon dan Flint Marko.


Di tempat lain, Norman Osborn diambil selepas pergi ke F.E.A.S.T. bangunan mencari bantuan. Strange mahu menghantar penjahat kembali ke alam semesta masing-masing dan hadapi takdir mereka. Bagaimanapun, Parker ingin mengubati dan membantu mereka sebelum menghantar mereka pulang untuk mengelakkan kematian mereka. Dia membebaskan mereka dan mengurung Strange dalam Dimensi Cermin selepas pergaduhan singkat, membawa penjahat ke apartmen Hogan. Parker berjaya menyembuhkan Octavius ​​dengan menggunakan teknologi Stark Industries untuk mereka peranti bagi menggantikan cip perencatnya yang rosak. Apabila penawar dibangunkan untuk Osborn dan Dillon, persona Green Goblin mengambil alih Osborn sebelum penawar boleh diberikan. Goblin kemudian memanipulasi Dillon untuk mengeluarkan peranti yang diletakkan Parker padanya untuk menyembuhkannya dan, walaupun Parker dan Octavius ​​berusaha keras, empat yang lain melarikan diri. Dalam pertempuran, May cedera parah oleh Goblin, dengan Parker tidak dapat menyelamatkannya kerana dia meninggal dunia akibat kecederaannya. Risau tentang perkara teruk berlaku pada Peter Parker, MJ dan Leeds secara tidak sengaja belajar cara membuka portal menggunakan cincin sling Strange, yang mereka gunakan dalam usaha mencari Parker, hanya kemudiannya dibuka untuk Peter Parker dari dunia lain.


Leeds dan MJ menemui Parker yang dipujuk oleh MJ, selepas mengetahui tentang kematian May. Dia kemudian bertemu dengan Spider-Man yang lain, yang berkongsi kisah mereka sendiri tentang kehilangan orang tersayang dan menggalakkannya untuk bertarung bagi menghormati May. Mereka bekerjasama untuk menyembuhkan penjahat yang tinggal dan menarik mereka ke Patung Liberty. Leeds dan MJ melindungi mantera pengikat asal oleh Strange sewaktu Spider-Man melawan musuh mereka bersama-sama. Ketika tiga Spider-Men bergelut, mereka memutuskan untuk merancang serangan koordinatif ke atas penjahat. Mereka kemudiannya disertai oleh Octavius ​​yang tiba di tempat kejadian untuk membantu, berjaya mengalahkan dan menyembuhkan Connors, Dillon, dan Marko selepas pertempuran yang panjang dengan Dillon yang berdamai dengan Peter alam semestanya sendiri dan digalakkan untuk melepaskan kecenderungan jahatnya.

Di tengah-tengah pertempuran, Leeds membebaskan Strange daripada Dimensi Cermin, yang menguasai mantera dan berusaha untuk melindungi alam semesta apabila halangan mula pecah antara alam semesta yang lain. Sementara itu, Parker yang marah mengalahkan dan melawan Goblin secara kejam sebagai membalas dendam atas kematian May. Dia dihalang untuk membunuh Goblin oleh Peter Parker dari alam semestanya. Ketika Goblin mengalihkan kesalahan atas kematian May ke atasnya, Parker menyuntiknya dengan penawar, mengembalikannya kepada Osborn yang asal. Untuk mengelakkan malapetaka selanjutnya dan atas permintaan Parker, Strange membetulkan mantera itu, menghantar Spider-Man dan penjahat mereka kembali ke alam semesta masing-masing, sambil membuat semua orang melupakan kewujudan Parker. Kemudian, Parker cuba berhubung semula dengan MJ dan Leeds, tetapi tidak dapat melakukannya. Parker melawat kubur May, disertai oleh Hogan, yang kini tidak menyedari identitinya. Parker mencipta sut baharu sendiri untuk menyambung meneruskan kerjayanya sebagai hero bebas.


Dalam adegan pertengahan kredit, Eddie Brock yang datang ke alam semesta dan rakan simbiotnya Venom duduk di bar dan bercakap dengan pelayan bar tentang manusia super lain dan Blip. Sambil memikirkan cara untuk "melindungi" dunia baharu ini, kedua-duanya dengan pantas dibawa kembali ke alam semesta mereka oleh mantra Strange, tanpa disedari meninggalkan sebahagian daripada simbiot di kaunter.


ULASAN FILEM SPIDER-MAN: NO WAY HOME (2021)



Bersyukur sebenarnya di Malaysia tayangan filem ini adalah lebih awal iaitu seawal 15 Disember 2021. Aku memang bercadang nak tonton pada hari pertama tayangan dan alhamdulillah, peluang itu datang dengan tepat. Aku tidak melihat mana-mana spoiler yang sudah muncul di ruangan media sosial termasuklah Facebook, Instagram, Twitter dan sebagainya. 

Seperti yang aku beritahu di awal artikel, review ini memang penuh dengan spoiler. Tiada sebarang tapisan ya! 

FILEM SPIDER-MAN TERBAIK SEPANJANG MASA | Filem ini bagi aku adalah sebuah filem Spider-Man yang terbaik untuk sepanjang masa. Kalau sebelum ini mungkin ramai yang emnganggap filem Spider-Man Sam Raimi adalah yang terbaik, tapi aku merasakan pendapat orang ramai mungkin akan berubah.

Pengalaman menonton filem ini bagaikan satu perjalanan yang penuh dengan emosi, kelakar dan pelbagai lagi yang tak boleh diucapkan dengan kata-kata.

PENCERITAAN | Jalan cerita dari awal filem ini sebenarnya disambung betul-betul selepas pengakhiran filem Spider-Man: Far From Home (2019). Kemudian, plotnya menjadi sangat menarik, dimana kita melihat bagaimana situasi Peter Parker yang dikenali seluruh dunia mengubah segalanya. 

Bantuan daripada Dr. Strange yang tidak membantu tetapi mengeruhkan keadaan dengan membawa watak jahat dari universe lain ke dunia Peter Parker (Tom Holland). 


NOSTALGIA | Bagi peminat filem Spider-Man terdahulu pastinya filem ini memberikan kepuasan dan nostalgia apabila kemunculan watak-watak dari filem tersebut, sama ada penjahat mahupun Spider-Man dari filem terdahulu. Watak penjahat pastinya kita sudah tahu akan muncul melalui video trailer, tetapi kemunculan Spider-Man terdahulu (Tobey Maguire & Andrew Garfield) memberikan kejutan dan sesuatu yang aku rasa ramai nantikan.

Lebih menarik, untuk sekarang ini, filem-filem Spider-Man terdahulu boleh dikatakan sebahagian daripada Marvel Cinematic Universe! Menarik bukan? Bermaksud dimasa hadapan, sekiranya seseorang ingin menonton filem Spider-Man: No Way Home (2021), mereka bukan sahaja perlu menonton filem Spider-Man: Homecoming (2017) dan Spider-Man: Far From Home (2019) tetapi juga filem-filem Spider-Man terdahulu.

LAKONAN HEBAT | Lakonan Tom Holland untuk filem ini berada pada tahap terbaik dalam kariernya! Emosi yang dibawakan cukup menjadi dan membuatkan ramai yang turut sedih bagi babak kematian Aunt May. Zendaya dan Jacob Batalon juga dilihat membawa watak yang lebih berat dan banyak babak mereka di dalam filem ini berbanding filem terdahulu. Bagi aku mereka juga merupakan antara tunjang bagi filem ini, walaupun di akhirnya mereka terpaksa melupakan tentang Peter Parker.

Marisa Tomei sebagai May juga hebat dalam lakonannya! Aku tak sangka watak ini akan dikorbankan. Selepas diserang Green Goblin, aku ingatkan Aunt May akan dibawa ke hospital dan akan pulih, tapi sebaliknya yang terjadi. Tiada lagi Aunt May disisi Peter Parker. 


Watak penjahat dalam filem ini juga bukan calang-calang ya! Semuanya membawakan watak dengan baik terutamanya Willem Dafoe yang sangat mengerikan! Jahatnya bukan main-main ya! 


Lagi?

Of course Andrew Garfield dan Tobey Maguire yang membawakan watak Spider-Man dari universe masing-masing. Bila melihat mereka beraksi, aku teringat kepada filem-filem Spider-Man terdahulu. Siapa sangka mereka sudi berlakon semula dalam filem ini.

MUZIK | Satu perkara yang aku sangat suka adalah muzik di dalam filem ini yang sangat sempurna untuk setiap babak dalam keseluruhan filem ini. Michael Giacchino sememangnya seorang komposer yang hebat! Meremang bulu roma apabila muzik-muzik dibawakan dengan hebat berserta dengan babak-babak yang menarik!

Kepada yang tak tahu Michael Giacchino merupakan komposer bagi runut bunyi ketiga-tiga filem Spider-Man (Tom Holland) dan juga filem Doctor Strange (2017).


BABAK KREDIT | Seperti biasa, peminat filem Marvel Cinematic Universe pastinya akan tunggu sehingga selesai kredit kerana disinilah terdapat babak-babak yang menarik dan mungkin sebagai kesinambungan untuk filem seterusnya. 

Babak kredit pertama bagi aku satu perkara yang lucu tetapi masih terdapat satu perkara yang perlu diambil kira iaitu simbiot yang tertinggal di dunia Peter Parker (Tom Holland). Mungkin akan ada sambungan tentang ini?

Kredit terakhir pula bagi aku bukanlah babak, tetapi trailer bagi filem Doctor Strange in the Multiverse of Madness (2022). Filem yang bakal ditayangkan pada tahun hadapan. Akhirnya kita dapat melihat Wanda Maximoff dan beberapa watak lain. Memang betul-betul madness ya! Aku sangat teruja untuk melihat apakah yang akan disajikan untuk filem itu!

SONY & MARVEL | Siapa sangka dua buah studio perfileman terbesar di dunia mampu bekerjasama untuk menghasilkan filem of the year ini. Penonton dan peminat boleh nampak bagaimana keakraban kedua-dua buah studio ini untuk watak Spider-Man. Semoga kerjasama ini akan berkekalan sehingga bila-bila.

KESIMPULANNYA


Gelak tawa, serius, risau, menangis, sedih semua emosi ini aku rasai sepanjang menonton filem ini selama hampir 2 jam setengah. Puas? Bagi aku tidak, kerana aku mahukan lagi filem ini! Aku mahukan durasi yang lebih panjang. Biasalah, memang takkan puas dengan filem yang dikeluarkan Marvel.

Tetapi dari sisi lainnya, aku menganggap filem ini sempurna bagi peminat filem Spider-Man. Filem penutup bagi franchise "Home" untuk filem Spider-Man yang mana bagi aku sangat baik, bijak dan istimewa. Tak sabar nak tahu apakah yang akan terjadi dalam kehidupan Peter Parker (Tom Holland).

Keseluruhannya, filem Spider-Man: No Way Home (2021) merupakan filem Spider-Man terbaik sepanjang zaman dan aku boleh katakan filem ini berada sebaris dengan filem Avengers: Endgame (2019). Tahniah Sony, Marvel dan semua yang menjayakan filem ini!

BINTANG : 🌟 (INFINITI)

RUJUKAN : 
  • WIKIPEDIA 
  • MARVEL STUDIOS
  • SONY PICTURES

1 Comments

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

Previous Post Next Post