Lahir Sebagai Orang Tua, Meninggal Dunia Sebagai Bayi : The Curious Case of Benjamin Button (2008)

Assalamualaikum dan salam sejahtera


The Curious Case of Benjamin Button (2008) merupakan sebuah filem fantasi, romantik dan drama diarahkan oleh David Fincher. Jalan cerita ditulis oleh Eric Roth dan Robin Swicord berdasarkan cerita pendek pada tahun 1922 dengan tajuk yang sama ditulis oleh F. Scott Fitzgerald. Filem ini dibintangi oleh Brad Pitt, seorang lelaki yang dilahirkan tua dan menjadi semakin muda juda dibintangi Cate Blanchett sebagai pasangan cintanya sepanjang hidupnya. Pelakon lain yang turut membintangi filem ini adalah Taraji P. Henson, Mahershala Ali, Julia Ormond, Jason Flemyng, Elias Koteas dan Tilda Swinton.

Filem ini ditayangkan pada 25 Disember 2008 dan mendapat ulasan positif daripada pengkritik yang mana ulasannya berkisarkan tentang pengarahaan, persembahan Bradd Pitt, juga efek visualnya. Filem ini menerima 13 pencalonan di Academy Award, pencalonan terbanyak untuk Academy Award ke 81, termasuklah Best Picture, Bes Director, Best Actor dan Best Supporting Actress, manakala daripada 13 pencalonan , filem ini memenangi tiga anugerah iaitu Best Art Direction, Best Makeup dan Best Visual Effects.

THE CURIOUS CASE OF BENJAMIN BUTTON (2008)

The Curious Case of Benjamin Button (2008)

Pengarah : David Fincher
Lakonlayar : Eric Roth
Cerita : Eric Roth & Robin Swicord
Berdasarkan : The Curious Case of Benjamin Button oleh F. Scott Fitzgerald
Penerbit : Ceán Chaffin, Kathleen Kennedy, Frank Marshall
Sinematografi : Claudio Miranda
Editor : Kirk Baxter & Angu Wall
Muzik : Aexandre Desplat
Tarikh Tayangan : 25 Disember 2008
Durasi : 166 minit
Bajet : $150-167 juta
Kutipan : $335.8 juta

Rotten Tomatoes : 71% berdasarkan 258 ulasan, purata 7.10/10
Metacritic : 70/100 berdasarkan 37 ulasan
CinemaScore : Grade A- pada skala A ke F



BARISAN PELAKON FILEM THE CURIOUS CASE OF BENJAMIN BUTTON (2008)

The Curious Case of Benjamin Button (2008)

  • Brad Pitt sebagai Benjamin Button (dewasa)
  • Robert Towers sebagai Benjamin Button (lebih dewasa)
  • Peter Donald Badalamenti II sebagai Benjamin Button (lebih dewasa)
  • Tom Everett sebagai Benjamin Button (lebih dewasa)
  • Spencer Daniels sebagai Benjamin Button (usia 12)
  • Chandler Canterbury sebagai Benjamin Button (usia 8)
  • Charles Henry Wyson sebagai Benjamin Button (usia 6)
  • Cate Blanchett sebagai Daisy Fuller (dewasa)
  • Elle Fanning sebagai Daisy Fuller (usia 7)
  • Madisen Beaty sebagai Daisy Fuller (usia 10)
  • Taraji P. Henson sebagai Queenie
  • Julia Ormond sebagai Caroline Fuller (dewasa)
  • Katta Hules sebagai Caroline Fuller (usia 12)
  • Shiloh Jolie-Pitt sebagai Caroline Fuller (usia 2)
  • Jason Flemyng sebagai Thomas Button
  • Elias Koteas sebagai Monsieur Gateau
  • Tilda Swinton sebagai Elizabeth Abbott
  • Mahershala Ali sebagai Tizzy Weathers
  • Jared Harris sebagai Captain Mike Clark
  • Faune A. Chambers sebagai Dorothy Baker
  • Ed Metzger sebagai Theodore Roosevelt
  • Phyllis Somerville sebagai Grandma Fuller
  • Edith Ivey sebagai Mrs. Maple
  • Josh Stewart sebagai Pleasant Curtis
  • David Ross Paterson sebagai Walter Abbott
  • Bianca Chiminello sebagai Daisy's friend
  • Rampai Mohadi sebagai Ngunda Oti
  • Lance E. Nichols sebagai Preacher

SINOPSIS FILEM THE CURIOUS CASE OF BENJAMIN BUTTON (2008)

The Curious Case of Benjamin Button (2008)

*Ditranslate secara terus di Google Translate

Pada Ogos 2005, Daisy Fuller berada di ranjang kematiannya di hospital New Orleans ketika Badai Katrina menghampiri. Dia memberitahu anak perempuannya Caroline, tentang pembuat jam buta En. Gateau, diupah untuk membuat jam untuk stesen kereta api pada tahun 1918. Apabila ia diumumkan, orang ramai terkejut melihat jam itu berjalan ke belakang. Dia mendedahkan bahawa Encik Gateau menjadikannya sebagai peringatan untuk mereka yang hilang dalam Perang Dunia I, termasuk anaknya sendiri. Daisy kemudian meminta Caroline membaca dengan kuat daripada diari Benjamin Button.

The Curious Case of Benjamin Button (2008)

Pada petang 11 November 1918, seorang lelaki dilahirkan dengan rupa dan penyakit seperti seorang lelaki tua. Ibunya, Caroline, meninggal dunia sejurus selepas bersalin dan bapanya, Thomas Button, meninggalkan bayi itu di anjung rumah jagaan. Penjaga Queenie dan tukang masak En. Tizzy Weathers mencari bayi itu, dan dia membesarkannya sebagai anaknya, menamakannya Benjamin. Apabila tahun berlalu, Benjamin secara fizikal bergaul dengan penduduk tua tetapi mempunyai fikiran dan rasa ingin tahu seperti seorang kanak-kanak. Dia akhirnya beralih dari kerusi roda ke tongkat dan belajar berjalan. Dia berkawan dengan Puan Maple yang bermastautin, yang mengajarnya bermain piano, serta seorang Pygmy Afrika yang melawat bernama Ngunda, yang mengajarnya melihat di luar fizikal.

The Curious Case of Benjamin Button (2008)

Pada Thanksgiving 1930, Benjamin bertemu Daisy yang berusia tujuh tahun, yang neneknya tinggal di rumah penjagaan dan mereka berhubung serta-merta. Kemudian, dia menerima kerja di atas bot tunda Chelsea yang diketuai oleh Mike Clark. Thomas Button memperkenalkan dirinya kepada Benjamin, tetapi tidak mendedahkan identiti sebenarnya. Pada musim luruh 1936, Benjamin pergi untuk penglibatan kerja jangka panjang dengan kru bot tunda dan mengembara ke seluruh dunia. Dia menghantar beratus-ratus poskad kepada Daisy, dan mengetahui bahawa dia telah diterima masuk ke sebuah syarikat balet di New York City.

The Curious Case of Benjamin Button (2008)

Di Murmansk pada tahun 1941, Benjamin menjadi terpikat dengan Elizabeth Abbott, isteri seorang menteri perdagangan British. Hubungan mereka akhirnya berakhir, meninggalkan Benjamin patah hati. Pada Disember itu, Amerika Syarikat memasuki Perang Dunia II. Mike menjadi sukarelawan Chelsea untuk perkhidmatan Tentera Laut A.S., dan mereka ditugaskan untuk tugas menyelamat. Mereka menemui pengangkutan A.S. yang hampir tenggelam dan beribu-ribu tentera Amerika yang mati. Pelakunya, bot U Jerman, muncul dan menembak bot tunda itu. Mike merempuh kapal selam dan letupan yang terhasil menenggelamkan kedua-duanya. Kebanyakan anak kapal terkorban kecuali Benjamin dan Rick Brody, yang diselamatkan pada hari berikutnya.

The Curious Case of Benjamin Button (2008)

Pada Mei 1945, Benjamin kembali ke New Orleans, bersatu semula dengan Queenie dan mengetahui bahawa Encik Weathers meninggal dunia. Dia berhubung semula dengan Daisy dan dia cuba menggodanya tetapi Benjamin enggan dan dia pergi. Benjamin melawat Thomas yang sakit tenat dan mengetahui butiran kelahiran dan keluarganya. Thomas memberikan syarikat pembuatan butang dan harta pusakanya kepada Benjamin sebelum meninggal dunia.

Pada tahun 1947, Benjamin melawat Daisy di New York tanpa diberitahu, tetapi pergi apabila melihat dia terlibat secara romantik. Pada tahun 1954, kerjaya menari Daisy berakhir apabila kakinya remuk dalam kemalangan kereta di Paris. Apabila Benjamin melawatnya, Daisy kagum dengan penampilannya, tetapi, kecewa dengan kecederaannya, dia memberitahunya untuk menjauhkan diri dari hidupnya.

The Curious Case of Benjamin Button (2008)

Pada tahun 1962, Daisy kembali ke New Orleans dan bersatu semula dengan Benjamin. Kini dalam usia fizikal yang setanding, mereka jatuh cinta. Queenie meninggal dunia, dan Benjamin dan Daisy berpindah bersama. Pada tahun 1967, Daisy, yang telah membuka studio balet, memberitahu Benjamin bahawa dia hamil. Anak perempuan mereka, Caroline, dilahirkan pada musim bunga tahun 1968. Percaya dia tidak boleh menjadi bapa yang sesuai kerana penuaan terbalik, Benjamin menjual asetnya, meninggalkan wang untuk Daisy dan Caroline, dan pergi untuk mengembara sendirian pada tahun 1970-an.

Benjamin, secara fizikal seorang lelaki muda, kembali kepada Daisy pada tahun 1980. Kini berkahwin, Daisy memperkenalkan dia sebagai kawan keluarga kepada suaminya dan Caroline. Dia mengakui dia betul untuk pergi; dia tidak dapat mengatasi sebaliknya. Dia kemudian melawatnya di hotelnya, di mana mereka melakukan hubungan seks dan berpisah sekali lagi. Pada tahun 1990, Daisy yang baru sahaja menjadi balu dihubungi oleh pekerja sosial yang telah menemui Benjamin, yang kini secara fizikal pra-remaja. Apabila dia tiba, mereka menjelaskan bahawa dia tinggal di sebuah bangunan terkutuk dan dibawa ke hospital dalam keadaan fizikal yang teruk, dan mereka mendapati namanya dalam diarinya. Benjamin menunjukkan tanda-tanda awal demensia, jadi Daisy berpindah ke rumah jagaan pada tahun 1997 dan menjaga Benjamin sepanjang hayatnya ketika dia mengalami kemunduran menjadi bayi.

The Curious Case of Benjamin Button (2008)

Pada tahun 2002, jam En. Gateau telah digantikan dengan jam digital moden yang berfungsi dengan baik dan pada musim bunga tahun 2003, Benjamin meninggal dunia dalam pelukan Daisy. Kembali pada tahun 2005, setelah akhirnya mendedahkan kisah bapa Caroline kepadanya, Daisy meninggal dunia. Taufan Katrina membanjiri bilik simpanan yang memegang jam En. Gateau, yang terus berdetik ke belakang.

ULASAN / REVIEW FILEM THE CURIOUS CASE OF BENJAMIN BUTTON (2008)


Baiklah, tiba-tiba aku macam terpanggil untuk menonton dan melihat sebuah filem yang telah lama ditayangkan. Ditayangkan pada tahun 2008, sewaktu aku di tingkatan 1, filem ini sebenarnya sebuah filem yang begitu menarik.

Bagaimana aku tertarik? Aku ada melihat beberapa klip di YouTube tentang CGI, dan salah satunya adalah berkenaan filem ini. Lantas, aku mencari filem ini di Netflix dan alhamdulillah, ada!

Jadi berikut adalah ulasan penuh peribadi aku terhadap filem The Curious Case of Benjamin Button (2008).
The Curious Case of Benjamin Button (2008)

Jalan cerita filem ini sebenarnya sangat mudah untuk difahami. Tentang kehidupan seorang lelaki yang dilahirkan tua bangka dan semakin muda setiap tahun. Walaupun mudah difahami, tetapi aku cukup suka bagaimana kisah tentang lelaki itu diceritakan melalui diari dan akhirnya terbukit bahawa wanita tua di awal cerita yang sedang tenat itu adalah seorang yang sangat dekat dan rapat dengan watak utamanya. Lebih menarik lagi, diari itu dibaca oleh anak kepada lelaki itu sendiri.

Melihat jalan ceritanya, kita dapat lihat bagaimana watak utamanya menjalani kehidupan dengan kisahnya tersendiri. Walaupun nampak tua, tetapi dia sebenarnya masih muda. Bagaimana dia menjadi anak kapal, mengikut perang dunia ke-2, kemudian menjadi semakin muda sehinggalah kehidupannya berakhir sebagai seorang bayi. Menarik.

The Curious Case of Benjamin Button (2008)

Konsep cerita ini bagi aku walaupun agak berbeza, tetapi aku nampak macam boleh dikategorikan bersama untuk filem 29 Februari (2012) filem buatan tempatan tentang seorang lelaki dilahirkan pada tahun lompat dan hanya meningkat usia pada setiap 4 tahun. Dalam filem itu, watak utamanya lambat menjadi tua dan melihat satu persatu orang tersayang dan terdekat dengannya meninggkan dunia.

The Curious Case of Benjamin Button (2008)

Balik ke filem ini, seterusnya yang aku nak puji adalah lakonan hebat Brad Pitt. Ya, siapa yang tak kenal pelakon ini, bukan? Filem ini memberikan tanggapan baru apabila aku melihat lakonannya yang sangat baik. Membawa watak sebagai seorang tua tetapi jiwa masih muda sememangnya sangat sukar.  Watak-watak sampingannya juga sangat membantu. Paling aku suka adalah watak dibawakan oleh Taraji P. Henson, seorang yang sangat baik dan penyayang. Bagaimana wataknya boleh menerima bayi yang kelihatan aneh (tua).

Perkara lain yang perlu dipuji adalah bagaimana kesan khas / CGI dan sebagainya dihasilkan dengan baik, mengikut zaman yang sesuai. Ya, watak Benjamin Button ketika tua sangat hebat dihasilkan. Melihat proses menghasilkan babak sebegitu menggunakan CGI memang sangat sukar! Tahniah diucapkan buat pasukan CGI untuk filem ini.

The Curious Case of Benjamin Button (2008)

Secara keseluruhannya, filem The Curious Case of Bnejamin Button (2008) ini merupakan sebuah filem hebat, jalan cerita yang menarik, walaupun aneh tetapi membuatkan kita terfikir bahawa setiap permulaan pasti ada pengakhirannya. Yang berbeza cuma perjalanannya sahaja dan setiap individu itu berupaya untuk mencorakkan kehidupannya sendiri. Tahniah diucapkan buat semua yang terlibat dengan filem ini. Untuk itu, aku memberikan filem ini :-

BINTANG : ⭐⭐⭐⭐/5


Rujukan :-

  • Google Image
  • Netflix 
  • Wikipedia

10 Comments

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


  1. Percaya tak Rawlins masih belum menonton movie ini? Sebab Rawlins rasakan ianya terlampau berat dan I'm not mentally ready nak digest the movie hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye ke? Haha, tak apa, nnti ada masa boleh tengok. Saya suka filem yang ceritanya macam ni. :)

      Delete
  2. wow rajinnya tengok filem dulu, kalau khai tengok juga genre dan review orng jaranglah tengok cite lama melainkan nak faham dia punya sekual

    ReplyDelete
    Replies
    1. rajin pun sebab terjumpa dkt netflix hehe. kalau tak, tak tau nak cari kt mana filem ni. :)

      Delete
  3. Bratpit? Wahhh citer ni faffa x tgk lagi tau. Haaaa kang ade gak fafa gali balik cari movie ni hehhe

    ReplyDelete
  4. cerita lama kan.. tapi baru2 ni nampak top 10 kat netflix.. based on true story... tapi agak unik kejadian benjamin itu

    ReplyDelete
  5. Tengok dah cerita ni. Tak minat sangat ceritanya. Macam suram sikit suasananya

    ReplyDelete
  6. I watched this movie twice i think, its kind of hard to digest the 1st round but when i watched the 2nd time i get into it.

    ReplyDelete
  7. Ooo Sis scroll lelaju, sebab nak tengok sendiri hahahaha.. dah masuk list menonton nanti...

    ReplyDelete
  8. Kita dah macam pernah tonton filem ini tapi tak ingat sangat sebab dah lamakan.. cerita menarik pelakon terbaik arahan yang sempurna...

    ReplyDelete

Post a Comment

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

Previous Post Next Post