Review Filem : Glass Onion: A Knives Out Mystery (2022)

Assalamualaikum dan salam sejahtera


Filem Glass Onion: A Knives Out Mystery (2022) merupakan sebuah filem misteri yang ditulis serta diarah oleh Rian Johnson, diterbitkan bersama oleh Rian Johnson dan Ram Bergman. Filem ini merupakan sekuel kepada filem Knives Out (2019). Pelakon Daniel Craig kembali melakonkan watak sebagai pakar detektif Benoit Blanc dalam menyelesaikan misteri yang terjadi sekitar lelaki billionaire dan rakan-rakannya. Filem ini ditayangkan secara rasmi di laman pengstriman Netflix pada 23 Disember 2022.

FILEM GLASS ONION: A KNIVES OUT MYSTERY (2022)



Pengarah : Rian Johnson
Penulis : Rian Johnson
Penerbit : Ram Bergman, Rian Johnson
Sinematografi : Steve Yedlin
Edit : Bob Ducsay
Muzik : Nathan Johnson
Tarikh Tayangan : 23 Disember 2022
Durasi : 139 Minit
Bajet : $USD 40 Juta
Rotten Tomatoes : 94%
Metacritic : 81/100


BARISAN PELAKON GLASS ONION: A KNIVES PUT MYSTERY (2022)



  • Daniel Craig sebagai Benoit Blanc
  • Edward Norton sebagai Miles Bron
  • Janelle Monáe sebagai Helen and Andi Brand
  • Kathryn Hahn sebagai Claire Debella
  • Leslie Odom Jr. sebagai Lionel Toussaint
  • Kate Hudson sebagai Birdie Jay
  • Dave Bautista sebagai Duke Cody
  • Jessica Henwick sebagai Peg
  • Madelyn Cline sebagai Whiskey
  • Noah Segan sebagai Derol
  • Jackie Hoffman sebagai Ma
  • Dallas Roberts sebagai Devon Debella

SINOPSIS FILEM GLASS ONION: A KNIVES OUT MYSTERY (2022)


Semasa pandemik COVID-19 pada Mei 2020, Miles Bron, pengasas bersama jutawan syarikat teknologi Manhattan Alpha, memutuskan untuk menganjurkan hujung minggu misteri pembunuhan di rumah agamnya, Glass Onion, di pulau peribadinya di Greece. Dia menjemput lima rakan: Ketua saintis Alpha Lionel Toussaint, gabenor Connecticut Claire Debella, pereka fesyen Birdie Jay, penstrim hak lelaki Duke Cody, dan rakan pengasas bersama dan CEO Alpha yang digulingkan Cassandra "Andi" Brand. Detektif Benoit Blanc juga mempunyai jemputan, dan menyertai kumpulan itu bersama-sama dengan pembantu Birdie Peg dan Whisky teman wanita Duke.


Apabila tiba, Miles mempersoalkan kehadiran Blanc, tetapi membenarkan dia tinggal, dengan mengandaikan tetamu lain menjemputnya sebagai jenaka. Blanc terdengar Peg berdepan dengan Miles berhubung kenyataan PR yang dia mahu Birdie lepaskan dan melihat Duke menonton Whiskey bercumbu dengan Miles di atas katil. Sebelum makan malam, Miles mempamerkan Mona Lisa yang dipinjamkannya dari Louvre dan mendedahkan bahawa Glass Onion dikuasakan oleh "Klear", bahan api alternatif berasaskan hidrogen yang Alpha akan dilancarkan dalam masa seminggu walaupun Lionel dan Claire bimbang tentang keselamatan.


Blanc menyelesaikan misteri pembunuhan dengan segera dan ketegangan mengenai kehadiran Andi memuncak dengan dia meninggalkan parti. Tiba-tiba, Duke rebah dan mati selepas minum dari gelas Miles; kumpulan yang panik mengesyaki Andi. Selepas kumpulan itu mendapati pistol Duke hilang, kuasa terputus, dan semua orang berpecah dalam keadaan panik. Blanc mencari Andi tetapi penyerang ghaib menembaknya. Blanc mengumpulkan seluruh kumpulan dan mengumumkan bahawa dia telah menyelesaikan pembunuhan Andi.


Kilas balik lanjutan menunjukkan bahawa Andi sebenarnya meninggal dunia seminggu sebelum perjalanan, dan adik kembarnya Helen Brand mengupah Blanc untuk menyiasat kematian Andi. Andi baru-baru ini telah disingkirkan daripada Alpha berdasarkan kebimbangan keselamatannya di sekitar Klear. Dia kalah dalam perbicaraan berikutnya selepas kumpulan itu menipu diri mereka sendiri, mendakwa Miles telah menarik idea untuk Alpha pada serbet tahun sebelumnya. Bagaimanapun Andi menemui semula serbet asal tempat dia menulis idea itu dan menghantar foto bukti kepada kumpulan itu melalui e-mel. Helen mengesyaki bahawa seseorang dalam kumpulan itu membunuh Andi untuk mengelak daripada dihina, serta mendapat sokongan dengan Miles. Dengan berita kematian Andi masih tertutup, Blanc meminta Helen menyamar sebagai Andi untuk perjalanan hujung minggu, membantunya menyiasat.


Helen membantu Blanc menemui motif kumpulan itu untuk melindungi Miles: Lionel dan Claire telah mempertaruhkan reputasi mereka pada Klear, Birdie dibayar untuk bertanggungjawab menggunakan kedai peluh di Bangladesh, dan Duke menggunakan Whiskey untuk memikat Miles sebagai pertukaran untuk peranan di Alpha News. Helen juga mendapati bahawa keempat-empat tetamu lain telah mengunjungi rumah Andi pada hari pembunuhan itu. Blanc dan Helen merosakkan parti supaya dia boleh mencari tuala di bilik tetamu. Apabila Blanc menemuinya semula pada malam itu, dia mengarahkannya untuk mencari pejabat Miles. Peluru penyerang telah disekat oleh jurnal Andi dalam poket jaket Helen, dan Blanc kemudiannya memalsukan kematiannya kepada tetamu lain, mewujudkan peluang untuk Helen menggeledah pejabat.


Di bilik seni, Blanc membuat kesimpulan bahawa Miles bertanggungjawab untuk kedua-dua pembunuhan. Miles membunuh Andi selepas mengetahui tentang kemunculan semula serbet itu daripada Lionel, dan dikesan pergi oleh Duke. Selepas berita kematian dikeluarkan dalam talian semasa pesta itu, Duke menyedari kebenaran dan cuba memeras ugut Miles. Ini mendorong Miles untuk meracuni Duke berdasarkan alahan makanannya dengan jus nanas, kemudian merampas pistol Duke untuk menembak Helen kemudian. Helen mencari serbet asal di pejabat Miles dan identiti sebenar beliau didedahkan kepada kumpulan itu. Walau bagaimanapun, Miles membakar serbet dan bersorak tentang menghapuskan bukti terhadapnya. Dalam kemarahan, kumpulan itu mula memusnahkan arca kaca Miles, yang memuncak dengan Helen menyalakan unggun api dan melemparkan sampel Klear Blanc memberinya ke dalamnya, mencetuskan letupan yang memusnahkan Bawang Kaca dan Mona Lisa, walaupun semua orang terselamat. Menyedari kemusnahan lukisan itu akan mendedahkan bahaya Klear dan mengakibatkan penahanan Miles, kumpulan itu memutuskan untuk memberi keterangan terhadapnya, termasuk untuk pembunuhan. Helen dan Blanc duduk di pantai sambil melihat polis tiba.

ULASAN FILEM GLASS ONION: A KNIVES OUT MYSTERY (2022)


Melihat ramai yang mula bercerita tentang filem Glass Onion: A Knives out Mystery (2022) membuatkan aku mula mencari info tentang filem ini. Lebih mudah apabila filem ini ditayangkan di Netflix, memandangkan aku memang subscribe Netflix, jadi memang aku tonton terus di situ. 

Oh ya, sebelum itu, aku menonton Knives Out (2019) terlebih dahulu memandangkan ini adalah filem sekuelnya. Untuk filem Knives Out (2019) aku akan ulas dalam artikel berlainan. Jadi, kali ini aku nak beri pandangan dan komen aku tentang filem Glass Onion: A Knives Out Mystery (2022).

Selesai menonton filem ini, aku terus merasa puas dan ingin lagi menonton siri dimana Detektif Benoit Blanc menyelesaikan misteri dengan caranya tersendiri. 


Jalan cerita filem ini bagi aku sangat menarik, dimana perkembangan dan setiap plot disusun dengan begitu baik. Misteri yang berlaku pula diselesaikan serta diceritakan satu persatu memberikan penonton peluang untuk memahami ceritanya dengan mudah. Genre misteri pembunuhan dan thriller misalnya merupakan antara genre yang aku sangat suka. Sebagai contoh, filem seperti Murder on the Orient Express (2017) dan Death on the Nile (2022) merupakan antara filem misteri yang aku suka. 


Barisan pelakon dalam filem ini juga turut memainkan peranan yang sangat menarik diketuai oleh Daniel Craig yang memegang watak sama seperti filem pertamanya iaitu sebagai Benoit Blanc. Pujian juga perlu diberikan pada Janelle Monáe yang memegang dua watak, berjaya mengelirukan aku sendiri sebagai penonton dan berjaya menarik perhatian aku untuk mengetahui perkembangan wataknya. Ya, boleh dikatakan semua pelakonnya memberikan kualiti yang secukupnya serta berjaya memberikan mutu lakonan terbaik bagi watak mereka.


Pengarah Rian Johnson juga bagi aku seorang pengarah yang cukup teliti, penuh dengan idea menarik serta cerita yang cukup menghiburkan. Melihat beliau bercerita tentang bagaimana menghasilkan satu babak di laman YouTube memang betul-betul membuatkan aku respek pada figura ini.


Secara keseluruhannya, filem ini merupakan filem penutup tahun 2022 terbaik! Jalan cerita yang penuh misteri, digarap dengan begitu baik, ditambah pula dengan lakonan oleh para pelakonnya, pasukan produksi, kostum dan sebagainya begitu berjaya menjadikan filem ini antara filem terbaik untuk tahun 2022. Untuk itu, aku memberikan filem ini;

BINTANG : ⭐⭐⭐⭐/5

RUJUKAN;
  • Wikipedia
  • Google Image
  • Netflix

1 Comments

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

Previous Post Next Post