Senarai Drama Korea Tahun 2022

Assalamualaikum dan salam sejahtera


Bila ada waktu lapang, antara perkara yang selalu dilakukan selain makan, tidur dan beriadah sudah pastinya menonton drama Korea. Ya, sejak dahulu lagi drama Korea menjadi salah satu sumber hiburan untuk aku. Banyak koleksi drama Korea sejak lebih 10 tahun lalu yang aku dah tonton dan menjadi kegemaran.

Tiap tahun, pastinya ada banyak naskhah drama terbaru Korea yang dihasilkan dan menjadi pilihan ramai. Di tahun 2022 ini juga tidak terkecuali apabila banyak drama Korea yang menjadi pujaan ramai peminat drama Korea seluruh dunia. Untuk itu, kali ini aku nak senaraikan drama Korea yang ditayangkan di tahun 2022 yang mungkin anda belum tonton lagi. Selamat menonton ya!


SENARAI DRAMA KOREA TAHUN 2022


1. Snowdrop

Drama Korea Snowdrop

  • Tarikh Tayangan : Disember - Januari
  • Tonton di Disney Plus
  • Jumlah Epsisod : 16
SINOPSIS RINGKAS : Berlatarkan pada tahun 1987, apabila Korea Selatan ditadbir oleh kerajaan diktator. Pelajar siswazah Lim Soo-Ho (Jung Hae-In) berlumuran darah dan dia melompat ke asrama wanita di Universiti Wanita Hosu. Eun Yeong-Ro (Kim Ji-Soo) menemuinya dan membantu menyembunyikannya. Mereka membina hubungan romantis. Lim Soo-Ho ialah pelajar siswazah di universiti berprestij. Dia orang Korea-Jerman. Dia mempunyai karisma dan dia juga misteri.

Eun Yeong-Ro berada di gred pertama Universiti Wanita Hosu. Dia adalah jurusan kesusasteraan Inggeris. Dia pertama kali bertemu Im Soo-Ho pada tarikh buta dan jatuh cinta dengannya pada pandangan pertama. Gye Bun-Ok (Kim Hye-Yoon) berhenti memasuki universiti kerana latar belakang keluarganya yang miskin. Dia kini bekerja sebagai operator telefon di asrama wanita. Berpura-pura menjadi pelajar universiti, dia menghadiri janji temu buta dengan Eun Young-Ro. Gye Bun-Ok kemudiannya terlibat dalam satu kes.

Lee Gang-Mu (Jang Seung-Jo) ialah ketua pasukan 1 di NSP (Perancangan Keselamatan Negara). Dia seorang yang berprinsip, yang tidak berkompromi dalam apa jua keadaan.


2. All of Us Are Dead

Drama Korea All of Us Are Dead

  • Tayangan : Januari
  • Tonton di Netflix
  • Jumlah Episod : 12
SINOPSIS RINGKAS : Wabak virus berlaku di Sekolah Tinggi Hyosan. Orang yang dijangkiti cepat bertukar menjadi zombi pemakan manusia. Pelajar di sekolah menengah kini mesti berjuang untuk hidup mereka, sementara mereka mencari jalan keluar. Nam On-Jo (Park Ji-Hu) & Lee Cheong-San (Yoon Chan-Young) berkawan sejak kecil. Mereka adalah dua daripada pelajar yang terperangkap di dalam kelas dan dikelilingi oleh zombi pemakan daging. Sementara itu, tentera Korea bekerja untuk mengasingkan wabak dan melindungi negara daripada wabak yang lebih besar.



3. Ghost Doctor

Drama Korea Ghost Doctor

  • Tarikh Tayangan : Januari - Februari
  • Tonton di Netflix / iQiyi
  • Jumlah Episod : 16
SINOPSIS RINGKAS :  Cha Young-Min (Rain) adalah seorang doktor yang genius, tetapi dia seorang yang sombong dan mementingkan diri sendiri. Suatu har i, dia terlibat dalam kes yang tidak dijangka. Disebabkan kes yang tidak dijangka, rohnya merasuki jasad doktor lain. Kedua-dua doktor ini sangat bertentangan, dengan personaliti dan kebolehan perubatan yang bertentangan.

4. Rookie Cops

Drama Korea Rookie Cops

  • Tarikh Tayangan : Januari - Mac
  • Tonton di Disney Plus
  • Jumlah Episod : 16 
SINOPSIS RINGKAS : Wi Seung-Hyun (Kang Daniel) ialah pelajar baru di universiti polis dan menduduki tempat teratas dalam kelasnya. Dia penuh dengan keadilan. Ko Eun-Kang (Chae Soo-Bin) juga merupakan pelajar baru di universiti polis. Dia memasuki universiti polis, kerana orang yang dia suka.

5. Juvenile Justice

Drama Korea Juvenile Justice

  • Tayangan : Februari
  • Tonton di Netflix
  • Jumlah Episod : 10 
SINOPSIS RINGKAS :  Memandangkan jenayah yang dilakukan oleh kanak-kanak di bawah umur menjadi lebih ganas dan kejam, pesalah biasanya terlepas daripada sebarang jenis hukuman yang serius.

Sim Eun-Seok (Kim Hye-Soo) ialah seorang hakim elit dengan personaliti yang kelihatan tidak mesra kepada orang lain. Dia benci penjenayah juvana. Sim Eun-Seok ditugaskan ke mahkamah juvana tempatan. Di sana, dia melanggar adat dan mentadbir caranya sendiri untuk menghukum pesalah.

6. Thirty-Nine

Drama Korea Thirty Nine

  • Tarikh Tayangan : Februari - Mac
  • Tonton di Netflix
  • Jumlah Episod : 12 
SINOPSIS RINGKAS : Kisah tiga sahabat wanita yang berumur 39 tahun.

Cha Mi-Jo (Son Ye-Jin) dilahirkan dan dibesarkan oleh ibu bapa yang kaya. Dia kini berusia 39 tahun dan bekerja sebagai pakar dermatologi di kliniknya sendiri di Gangnam, Seoul. Jeong Chan-Young (Jeon Mi-Do) ialah salah seorang kawan perempuan rapat Cha Mi-Jo. Dia bekerja sebagai jurulatih bertindak.

7. Twenty-Five Twenty-One

Drama Korea Twenty-Five Twenty-One

  • Tarikh Tayangan : Februari - April
  • Tonton di Netflix
  • Jumlah Episod : 16 
SINOPSIS RINGKAS : "Twenty-Five, Twenty-One" mengisahkan kisah cinta antara Na Hee-Do (Kim Tae-Ri) dan Back Yi-Jin (Nam Joo-Hyuk).

Na Hee-Do ialah ahli pasukan lawan pedang sekolah menengahnya. Disebabkan krisis kewangan Korea Selatan, pasukan lawan pedang sekolah menengah dibubarkan. Setelah melalui semua kesukaran, dia menjadi ahli pasukan kebangsaan lawan pedang.

Krisis kewangan Korea Selatan juga menyebabkan perniagaan bapa Back Yi-Jin muflis. Ini membawa kepada perubahan hidup untuk Back Yi-Jin, daripada menjalani kehidupan orang kaya kepada orang miskin. Semasa belajar, dia bekerja sambilan seperti surat khabar penghantaran. Kemudian, dia menjadi wartawan sukan untuk rangkaian penyiaran.


8. Forecasting Love and Weather

Drama Korea Forecasting Love and Weather

  • Tarikh Tayangan : Februari - April
  • Tonton di Netflix
  • Jumlah Episod : 16 
SINOPSIS RINGKAS : Kisah yang menggambarkan cinta dan kehidupan kerja pekerja di Pentadbiran Meteorologi Korea. Jin Ha-Kyung dan Lee Shi-Woo ialah dua orang yang bekerja di sana.

9. Business Proposal

Drama Korea Business Proposal

  • Tarikh Tayangan : Februari - April
  • Tonton di Netflix
  • Jumlah Episod : 12 
SINOPSIS RINGKAS : Shin Ha-Ri (Kim Se-Jeong) ialah seorang wanita bujang dan bekerja untuk sebuah syarikat. Dia mempunyai seorang kawan lelaki dan dia sudah lama menyukai lelaki itu, tetapi dia mendapat tahu bahawa kawannya mempunyai teman wanita. Shin Ha-Ri berasa sedih dan memutuskan untuk bertemu rakannya Jin Young-Seo, yang merupakan anak perempuan dari keluarga chaebol. Jin Young-Seo kemudian meminta Shin Ha-Ri untuk menggantikan tempatnya dalam temu janji buta dan juga menawarkan sedikit wang untuk masanya. Shin Ha-Ri menerima tawaran rakannya. Dia keluar untuk janji temu buta sebagai Jin Young-Seo, sambil mempunyai niat untuk ditolak oleh janji temunya. Apabila dia melihat janji temu butanya, Shin Ha-Ri tercengang. Temu janji butanya ialah Kang Tae-Moo (Ahn Hyo-Seop). Dia ialah CEO syarikat tempat dia bekerja.

Kang Tae-Moo ialah CEO sebuah syarikat yang diasaskan oleh datuknya. Pada suatu hari, datuknya memberitahunya tentang janji temu buta akan datang yang dia sediakan untuknya. Kang Tae-Moo seorang yang gila kerja dan dia marah kerana datuknya menetapkan janji temu buta untuknya. Dia memutuskan untuk berkahwin dengan wanita seterusnya yang dia temui pada tarikh buta, supaya dia tidak akan terganggu dari kerjanya lagi. Wanita itu ialah Shin Ha-Ri, tetapi berpura-pura menjadi Jin Young-Seo.

Pada hari berikutnya, Shin Ha-Ri menerima panggilan telefon daripada Kang Tae-Moo. Dia meminta dia untuk berkahwin dengannya.

10. Soundtrack #1

Drama Korea Soundtrack #1

  • Tarikh Tayangan : Mac - April
  • Tonton di Disney Plus
  • Jumlah Episod : 4 
SINOPSIS RINGKAS : Han Sun-Woo (Park Hyung-Sik) ialah seorang jurugambar baru. Dia tidak banyak bercakap, tetapi dia seorang lelaki yang baik hati dan mesra. Dia berkawan dengan Lee Eun-Soo (Han So-Hee). Mereka telah berkawan rapat selama 20 tahun. Sementara itu, Lee Eun-Soo bekerja sebagai penulis lirik untuk mencari rezeki. Dia mempunyai personaliti yang jujur dan cerah.

Atas sebab tertentu, Han Sun-Woo dan Lee Eun-Soo mula tinggal bersama di rumah yang sama selama 2 minggu. Kekal bersama, hubungan mereka berkembang secara romantik.

11. Crazy Love

Drama Korea Crazy Love

  • Tarikh Tayangan : Mac - April
  • Tonton di Disney Plus
  • Jumlah Episod : 16 
SINOPSIS RINGKAS : Noh Go-Jin (Kim Jae-Wook) ialah pengajar matematik paling popular dalam bidang pendidikan swasta dan beliau ialah Ketua Pegawai Eksekutif GOTOP Education. Walaupun dia hanya berpendidikan peringkat sekolah menengah, dia telah mencapai semua kejayaannya kerana kepintarannya yang melampau. Dia kelihatan seperti seorang lelaki yang sempurna dengan penampilan yang kacak, IQ tinggi, dan kekayaan. Dia juga narsis. Suatu hari, dia tiba-tiba diberi amaran bahawa dia akan dibunuh.

Lee Shin-A (Krystal) bekerja sebagai setiausaha Noh Go-Jin. Dia seorang pekerja yang rajin dan bertanggungjawab. Disebabkan keperibadiannya yang pendiam dan introvert, dia kurang kehadiran dengan bosnya Noh Go-Jin dan rakan sekerjanya di tempat kerja. Rakan sekerjanya mula mengenalinya, kerana dia telah bekerja untuk Noh Go-Jin yang terkenal selama lebih dari 1 tahun. Dia kemudian mengetahui bahawa dia tidak mempunyai banyak masa lagi untuk hidup.

12. My Liberation Notes

Drama Korea My Liberation Notes

  • Tarikh Tayangan : April - May
  • Tonton di Netflix
  • Jumlah Episod : 16 
SINOPSIS RINGKAS : "My Liberation Notes" mengisahkan tentang tiga beradik dan orang asing.

Yeom Chang-Hee (Lee Min-Ki) ialah anak tengah daripada tiga beradik itu. Dia mahu melarikan diri dari rumah keluarganya di Kampung Sanpo, tetapi dia tidak mempunyai impian dan hanya menghabiskan hidupnya tanpa makna. Dia dipandang hina oleh ahli keluarganya.

Yeom Mi-Jeong (Kim Ji-Won) ialah anak bongsu daripada tiga beradik. Dia ingin dibebaskan daripada kehidupannya yang membosankan, tetapi dia seorang yang introvert dan pemalu. Dia keseorangan dan berasa tidak puas dalam hidupnya.

Yeom Gi-Jeong (Lee El) ialah anak sulung daripada tiga beradik. Dia mempunyai sifat panas baran. Dia membuang banyak masa untuk berulang-alik ke tempat kerjanya di Seoul dari Kampung Sanpo. Hidupnya penuh dengan keluhan dan dia ingin mencari cinta. Encik Gu (Son Suk-Ku) ialah seorang lelaki misteri, yang tiba-tiba muncul di Kampung Sanpo. Dia selalu mabuk. Pada suatu hari, Yeom Mi-Jeong menghampirinya.

13. Love All Play /  Going to You at a Speed of 493KM

Drama Korea Love All Play /  Going to You at a Speed of 493KM

  • Tarikh Tayangan : April - June
  • Tonton di Disney Plus
  • Jumlah Episod : 16
SINOPSIS RINGKAS : Park Tae-Yang (Park Ju-Hyun) adalah seorang atlet badminton yang menjanjikan. Disebabkan satu insiden, dia meninggalkan sukan badminton. 3 tahun kemudian, dia memutuskan untuk menyertai pasukan badminton Eunice. Kehidupannya suatu ketika dahulu berkisar kepada badminton dan kini dia kembali kepada sukan yang diimpikan untuk dimainkan.

Park Tae-Joon (Chae Jong-Hyeop) ialah seorang pemain badminton. Dia melihat sukan itu tidak lain hanyalah pekerjaan baginya. Dia dipotong oleh pasukan dewan bandar dan menandatangani dengan pasukan Eunice. Di sana, Park Tae-Joon bertemu dengan Park Tae-Yang.

14. Shooting Stars

Drama Korea Shooting Stars

  • Tarikh Tayangan : April - Jun
  • Tonton di iQiyi
  • Jumlah Episod : 16 
SINOPSIS RINGKAS :  Berlatarkan dunia hiburan, pekerja bekerja untuk seorang bintang dan cuba membuat orang itu bersinar.

Oh Han-Byeol (Lee Sung-Kyung) ialah ketua pasukan PR sebuah syarikat pengurusan. Dia mempunyai kemahiran yang sangat baik dalam pertuturan dan pengurusan krisis.

Gong Tae-Sung (Kim Young-Dae) ialah pelakon utama syarikat pengurusan tempat Oh Han-Byeol bekerja. Dia disayangi orang kerana imejnya seorang yang baik hati dan sopan. Tetapi, Gong Tae-Sung mempunyai sisi yang berbeza. Dia mempunyai keinginan yang kuat untuk menang dan panas baran.

Oh Han-Byeol dan Gong Tae-Sung bertengkar mengenai hampir semua perkara, tetapi hubungan mereka berkembang secara romantis.

15. The Sound of Magic

Drama Korea The Sound of Magic

  • Tayangan : Mei
  • Tonton di Netflix
  • Jumlah Episod : 6 
SINOPSIS RINGKAS : Yoon A-Yi (Choi Sung-Eun) ialah seorang pelajar sekolah menengah, tetapi dia menyara dirinya dan adik perempuannya dengan bekerja sambilan. Dia tidak tahu di mana ibu bapanya berada. Bapanya dihalau dari rumah kerana pemungut hutang dan ibunya kemudian meninggalkan rumah. Walaupun dengan keadaan kewangannya yang lemah, dia mampu menduduki tempat teratas di sekolahnya secara akademik. Dia juga mempunyai penampilan yang cantik. Yoon A-Yi mahu menjadi dewasa secepat mungkin untuk mendapat pekerjaan yang stabil. Sementara itu, rakan sekelasnya ialah Na Il-Deung (Hwang In-Yeop). Dia kerap bersaing dengan Yoon A-Yi untuk menerima gred tertinggi, tetapi mereka mula mempunyai perasaan antara satu sama lain. Pada suatu hari, Yoon A-Yi bertemu dengan Ahli Silap mata Ri-Eul (Ji Chang-Wook) di sebuah taman hiburan yang terbiar. Dia mengadakan pertunjukan silap mata kepada orang yang memberitahunya mereka percaya pada sihir. Dia seorang yang misteri, tetapi dia menghiburkan Yoon A-Yi, yang memberitahunya bahawa dia percaya pada sihir.

16. Welcome to Wedding Hell

Drama Korea Welcome to Wedding Hell

  • Tarikh Tayangan : Mei - Jun
  • Tonton di Netflix
  • Jumlah Episod : 12 
SINOPSIS RINGKAS : Seo Jun-Hyeong (Lee Jin-Uk) bekerja untuk sebuah syarikat besar. Dia berumur 36 tahun dan bujang. Kehidupannya berjalan lancar, bahagia dan selamat dari segi kewangan. Teman wanitanya ialah Kim Na-Eun (Lee Yeon-Hee). Dia berumur awal 30-an. Mereka telah menjalinkan hubungan romantik selama dua tahun dan mereka bakal berkahwin. Kim Na-Eun seorang yang penyayang, cerah, pintar dan seorang yang realistik. Dia juga bekerja di sebuah syarikat besar.

Semasa Seo Jun-Hyeong dan Kim Na-Eun membuat persiapan untuk perkahwinan dan kehidupan mereka sebagai pasangan suami isteri, mereka menghadapi banyak masalah.

17. Kiss Sixth Sense

Drama Korea Kiss Sixth Sense

  • Tarikh Tayangan : Mei - Julai
  • Tonton di Disney Plus
  • Jumlah Episod : 16
SINOPSIS RINGKAS : Sejak kecil lagi, Ye-Sool (Seo Ji-Hye) mempunyai kebolehan istimewa. Setiap kali bibirnya menyentuh orang lain, dia dapat melihat masa depan orang itu. Tetapi, dia tidak tahu sama ada firasatnya adalah sebulan, tahun, atau beberapa tahun ke depan. Ye-Sool kini bekerja di sebuah syarikat pengiklanan. Dia menikmati kerjanya, tetapi dia membenci bosnya Min-Hu (Yoon Kye-Sang). Pada suatu hari, secara tidak sengaja, bibir Ye-Sool bersentuhan dengan leher Min-Hu dan dia melihat mereka berbogel di atas katil bersama-sama.

18. Our Blues

Drama Korea Our Blues

  • Tarikh Tayangan : April - Jun
  • Tonton di Netflix
  • Jumlah Episod : 20 
SINOPSIS RINGKAS : "Our Blues " mengikuti sekumpulan orang di pulau Jeju.

Lee Dong-Seok (Lee Byung-Hun) dilahirkan di sebuah kampung kecil di Pulau Jeju. Dia kini menjual barangan dari traknya di pulau itu. Dia bukanlah seorang yang canggih. Lee Dong-Seok kemudian terlibat dengan Min Seon-A (Shin Min-A), yang baru berpindah ke Jeju. Dia mempunyai kisahnya sendiri yang tiada siapa tahu.

Choi Han-Su (Cha Seung-Won) dilahirkan dan dibesarkan di Pulau Jeju, tetapi dia berpindah ke tanah besar. Dia kini telah pulang ke kampung halamannya. Dia seorang lelaki bandar yang sempurna. Dia bertemu cinta pertamanya Jung Eun-Hui (Lee Jung-Eun). Dia mengusahakan kedai memancing di pulau itu. Dia berkawan dengan Ko Mi-Ran (Uhm Jung-Hwa). Ko Mi-Ran telah pulang ke kampung halamannya di Jeju, kerana dia bosan dengan kehidupan bandar yang sukar.

Lee Yeong-Ok (Han Ji-Min), yang berpindah ke Pulau Jeju, telah menjadi haenyeo (penyelam wanita) sejak setahun lalu. Dia seorang yang bijak, tetapi banyak khabar angin mengikutinya. Dia bertemu dengan Park Jeong-Jun (Kim Woo-Bin), yang merupakan seorang kapten bot nelayan. Dia seorang lelaki yang berhati hangat dan dia sedang mencari wanita yang tidak akan meninggalkan Jeju. Dia jatuh cinta dengan Lee Yeong-Ok.

19. Money Heist: Korea - Joint Economic Area

Drama Korea Money Heist: Korea - Joint Economic Area

  • Tayangan : Jun
  • Tonton di Netflix
  • Jumlah Episod : 12 
SINOPSIS RINGKAS : Profesor (Yoo Ji-Tae) merancang rompakan bercita-cita tinggi yang akan mendapat bayaran besar. Untuk rancangannya, Profesor meninjau ahli pasukan yang berpotensi. Ahli yang direkrut memilih nama bandar sebagai nama kod mereka dan mereka semua mempunyai personaliti yang kuat. Rancangan mereka kelihatan sempurna, tetapi disebabkan tebusan yang mereka ambil, mereka menghadapi situasi yang tidak dijangka.

20. Doctor Lawyer

Drama Korea Doctor Lawyer

  • Tarikh Tayangan : Jun - Julai
  • Tonton di Disney Plus
  • Jumlah Episod : 16 
SINOPSIS RINGKAS : Han Yi-Han (So Ji-Sub) ialah seorang pakar bedah elit. Dia lulus di peringkat teratas sekolah perubatan terbaik di Korea Selatan dan dia pakar dalam dua jabatan: pembedahan am dan pembedahan kardiotoraks. Satu pembedahan mengubah hidupnya. Han Yi-Han percaya dia melakukan pembedahan itu dengan baik, tetapi pesakit itu meninggal dunia. Dia kemudian mendapat lesen perubatannya dibatalkan.

Empat tahun kemudian, Han Yi-Han bekerja sebagai peguam, pakar dalam litigasi perubatan. Dia juga cuba membongkar kebenaran di sebalik kematian bekas pesakitnya. Untuk perbicaraan beliau, Han Yi-Han membela mangsa dan cuba menghukum mereka yang melakukan penyelewengan perubatan dan kecuaian. Dia bekerja dengan seorang pendakwa raya, yang kehilangan ahli keluarga dan kekasih akibat pembedahan yang dilakukan Han Yi-Han.


TONTONLAH DRAMA KEGEMARAN ANDA

Sekian sahaja untuk senarai kali ini. Mungkin ada antara anda yang pernah menonton majoriti drama yang tersenarai kali ini. Untuk aku sendiri, masih banyak drama yang belum sempat untuk aku tonton. In shaa Allah sekiranya ada masa yang lapang, apa salahnya untuk berhibur dengan drama Korea dengan menonton di Netflix, Disney Plus ataupun iQiyi.

SEKIAN


0 Comments

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.


Post a Comment (0)

Previous Post Next Post